powrót

Nowy dowód osobisty, a formalności w banku


Nowy wzór dowodu osobistego, łatwiejszy do wypełnienia wniosek i możliwość złożenia go w dowolnym urzędzie gminy w całej Polsce – to zmiany, które obowiązują już od 1 marca br.

Od 1 marca urzędy gmin mają dostęp do Systemu Rejestrów Państwowych. Dzięki temu powstanie jedna, centralna baza danych zawierająca np. rejestry PESEL i dowodów osobistych.
Dzięki zintegrowanemu Systemowi, adres zameldowania nie decyduje już o miejscu prowadzenia do tej pory wielu podstawowych formalności urzędowych, a sprawy związane z dowodami osobistymi oraz aktami stanu cywilnego możemy realizować w dowolnym urzędzie.

Każda osoba, która złoży wniosek o wydanie dowodu osobistego, otrzyma dokument tożsamości oparty na nowym wzorze. Czy w związku z tym czekają nas problemy na poczcie czy w banku?

Na nowym dokumencie pojawił się szereg nowych zabezpieczeń. M.in. dwukrotnie powtórzone zdjęcie, mikrodruki, tłoczenia i specjalne farby. Dzięki temu znacznie trudniej go sfałszować. Na dowodzie znajdą się informacje o polskim obywatelstwie, a opisy są podawane również w języku angielskim. Nie ma również informacji o kolorze oczu i wzroście, ani skanu podpisu posiadacza. Podobnie ze wspomnianym już adresem zameldowania. Dane adresowe nie są informacją, która stanowi o tożsamości osoby, więc ich umieszczenie w dowodzie osobistym nie jest konieczne.

Dowód osobisty jest dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie. Dane adresowe nie są informacją, która stanowi o tożsamości osoby, więc ich zamieszczanie w dowodzie osobistym nie jest konieczne. Do tej pory około 400 tys. osób rocznie było zmuszonych do wymiany dowodu osobistego z powodu zmiany adresu zameldowania. Z nowego wzoru dowodu osobistego zniknie adres. Dzięki temu, przy zmianie meldunku, nie będzie trzeba każdorazowo wymieniać dokumentu tożsamości.

Czy bank zażąda ode mnie zaświadczenia o zameldowaniu?

Co w sytuacji, kiedy będziemy chcieli wziąć kredyt w banku lub otworzyć konto? Zmiany w danych, które będą zawarte w nowym dowodzie osobistym, zostały wcześniej skonsultowane ze Związkiem Banków Polskich. Związek poinformował, że nie będzie wymagał od swoich klientów zaświadczeń o zameldowaniu. Informację o adresie banki pozyskają z pisemnych oświadczeń. W takim oświadczeniu klient banku potwierdzi prawdziwość podanych danych własnoręcznym podpisem.

Również w mBanku zmiany w dowodzie nie stanowią większego problemu. Zarówno od osób, które posiadają w dowodzie adres zameldowania, jak i osób, które zgłoszą się do banku z nowym dowodem, Bank będzie potwierdzał adres zamieszkania na podstawie oświadczenia klienta (ustnego – podczas nagrywanej rozmowy telefonicznej, bądź pisemnego – w bezpośrednim kontakcie).
Stosowne oświadczenie znajduje się na wnioskach oraz umowach, nie ma więc potrzeby wypełniania dodatkowych oświadczeń.
 
Zródło: https://msw.gov.pl