artykuł

2 min.

BIG InfoMonitor: 40% MŚP planuje podnieść ceny jeszcze w tym roku

ostatnia aktualizacja:

Z badania przygotowanego na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że blisko 55% mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w III kwartale br. zapowiadało podwyżki.

Około 15% z nich już podniosło ceny, a kolejne 40% planuje zrobić to do końca roku.

Jak wskazuje badanie "Skaner MŚP", jeśli uwzględnimy zarówno tych, którzy już to zrobili, oraz zapowiadających zmiany, to wyższe ceny w tym roku znajdziemy w ofertach:

  • 54% mikrofirm,

  • 60% małych firm i

  • 44% średnich.

Wzrosty cen w budowlance

BIG InfoMonitor podał, że najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej – około 63%. Już wcześniej ponad 16% przedsiębiorców budowlanych podniosło swoje stawki. Podwyżki planuje też połowa przedstawicieli branży transportowej. Nieco mniejsze „szanse” na wyższe ceny są w usługach, handlu i przemyśle.

Jak zaznaczają sami przedsiębiorcy, do tego by podnosić ceny skłaniają ich głównie rosnące koszty pracy. Dużym obciążeniem są one przede wszystkim dla przemysłu i handlu. Branża transportowa oraz budowlana także borykają się z rosnącymi wynagrodzeniami. Jednak częściej przyczyn podwyżki cen upatrują w wyższych rachunkach za gaz i prąd oraz inflacji. Ta ostatnia jest też najczęściej wskazywana przez firmy usługowe, wynika ze "Skanera MŚP".

 

Negatywne czynniki wpływające na koszty

Według głównego analityka BIG InfoMonitor Waldemara Rogowskiego przedsiębiorcy odczuwają trzy czynniki negatywnie wpływające na koszty:

  • jedne z najwyższych stóp procentowych w UE,

  • wysokie koszty pracy– planowany poziom płacy minimalnej w 2025 r. to 4 626 zł oraz

  • jedne z najwyższych cen energii.

Obecnie doszedł kolejny czynnik związany z odbudową na terenach objętych powodzią. Spowoduje on wzrost popytu na materiały budowlane i robociznę, a tym samy na wzrost kosztów prac budowlanych.

Ponad 28% firm przemysłowych przy planowaniu podwyżek bierze pod uwagę rosnącą rolę, a przede wszystkim koszt pośredników. Co trzeci mikro-, mały i średni przedsiębiorca uważa, że musi szybko dopasować swoje ceny z uwagi na tendencję na rynku. Przedsiębiorcy, szczególnie w transporcie, którzy od lat zmagają się z dużą liczbą wakatów, chcą zwiększyć swoje wpływy, aby podnieść pensje i przyciągnąć nowych pracowników.

Co piąty podmiot zatrudniający od 10 do 249 osób zaznaczył, że wyzwaniem dla niego jest szukanie nowych rynków zbytu. Takiej odpowiedzi udzieliło jednocześnie zaledwie około 13% najmniejszych firm. Jedynie 7% badanych stwierdziło, że nie widzi obecnie żadnych wyzwań.

Badanie "Skaner MSP" realizowane wśród mikro-, małych i średnich firm, przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych, III kw. 2024.


Informacja przygotowana na podstawie materiałów dostarczonych przez ISBNews na zlecenie mBanku. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.

Materiały źródłowe:

  • ISBnews: BIG InfoMonitor: 40% MŚP planuje podnieść ceny jeszcze w tym roku

  • https://media.big.pl/informacje-prasowe/841406/jesien-przyniesie-kolejne-podwyzki-cen-produktow-i-uslug-szczegolnie-w-budowlance [02.10.24]


wyniki wyszukiwania