3 min.
5 kroków budowania skutecznej strategii komunikacji marki na Facebooku
ostatnia aktualizacja:
Z danych UE wynika, że zaledwie 8,4% polskich firm jest obecnych w social media. Średnia dla państw Unii to 18%. Potencjał mediów społecznościowych wciąż nie jest należycie wykorzystywany, choć coraz więcej firm zyskało duże zainteresowanie swoich klientów właśnie dzięki nim. Podpowiadamy, jak prowadzić skuteczną komunikację biznesową na Facebooku.
Z danych UE wynika, że zaledwie 8,4% polskich firm jest obecnych w social media. Średnia dla państw Unii to 18%. Potencjał mediów społecznościowych wciąż nie jest należycie wykorzystywany, choć coraz więcej firm zyskało duże zainteresowanie swoich klientów właśnie dzięki nim. Podpowiadamy, jak prowadzić skuteczną komunikację biznesową na Facebooku.
Przemyśl to
Jakie miejsce ma zajmować fanpage w strategii komunikacyjnej Twojej firmy? Czy ma realizować jakieś specyficzne cele? W jaki sposób chcesz powiązać go z pozostałymi metodami komunikacji? Jakie synergie możesz z nimi stworzyć? Na te i wiele innych pytań trzeba znaleźć odpowiedzi, zanim zabierzesz się za tworzenie fanpage’a. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jak planować poszczególne działania i unikniesz wielu błędów w przyszłości.
Twórz atrakcyjne treści
Atrakcyjne niekoniecznie dla Ciebie, ale zawsze dla Twoich odbiorców. Nigdy o tym nie zapominaj! Wielu stawiających pierwsze kroki w social media nie potrafi oddzielić swoich prywatnych gustów od preferencji swoich fanów - i tak powstają fanpage mówiące same do siebie. Zacznij od stworzenia persony - profilu typowego użytkownika, do którego dostosujesz zawartość fanpage’a, a następnie obserwuj reakcje odwiedzających i dostosowuj treści do ich zachowań. Musisz także pamiętać o tym, by zawartość profilu zawsze była powiązana z Twoją branżą, a także zadbać o odpowiednią oprawę graficzną prezentowanych treści. W przeciwnym razie nie zainteresują one odbiorców.
Używaj kalendarza
Facebook daje Ci możliwość szybkiej i regularnej komunikacji z odbiorcami - wykorzystaj to! Zaplanuj kalendarz wpisów, który uwzględni nie tylko dni tygodnia, ale także okazje na zbudowanie większych zasięgów i pozyskanie większej ilości fanów. Ważne wydarzenia, święta (także te nietypowe), rocznice - wszystko możesz wykorzystać w celach marketingowych. Pamiętaj jednak, że od kreatywnych fajerwerków ważniejsza jest regularność publikowania treści. Dłuższe okresy braku aktywności powodują spadek zainteresowania i odpływ fanów.
Reaguj!
Cechą odróżniającą media społecznościowe od „starych” mediów jest możliwość bezpośredniej i ciągłej interakcji odbiorcy z nadawcą. Bądź gotów na to, by szybko odpowiadać na komentarze, pytania i wiadomości. Pamiętaj o tym, by komunikować się w sposób kulturalny i profesjonalny - internet nie wybacza błędów zwłaszcza tutaj. Obserwuj także, co dzieje się w otoczeniu Twojego fanpage’a, zarówno w szerszym spektrum mediów internetowych, jak i na stronach konkurencji - odpowiednia reakcja na wydarzenia w sieci może przełoży się na realne korzyści! Doskonałym przykładem był fenomen kakao Deco Morreno.
Korzystaj ze statystyk
Narzędzia analityczne Facebooka pozwalają uzyskać całkiem dużo pożytecznych informacji o zachowaniach Twoich fanów. Nie ograniczaj się jednak tylko do nich! Na rynku istnieje wiele (płatnych i darmowych) narzędzi, dzięki którym poznasz swoich odbiorców jeszcze lepiej i zrozumiesz, które treści wzbudzają ich największe zainteresowanie.Brand24, Sotrender, Social Watcher - to tylko niektóre sposoby na jeszcze bardziej efektywne social media.
mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.