4 min.
Zanim klikniesz POTWIERDZAM - zatrzymaj się na chwilę!
ostatnia aktualizacja:
W dzisiejszym świecie robienie przelewów, czy płacenie BLIKIEM to dla nas codzienność.

z artykułu dowiesz się:
Kilka kliknięć i sprawa załatwiona. Ale właśnie wtedy, w chwili tej rutyny i pośpiechu, kryje się największe zagrożenie.
Za każdym razem, gdy wykonujesz transakcję – czy to przelew, czy płatność online np. kartą lub BLIKIEM – dostajesz powiadomienie autoryzacyjne do potwierdzenia w aplikacji mobilnej. To moment kluczowy. Zanim klikniesz „potwierdzam”, zatrzymaj się na chwilę i dokładnie przeczytaj komunikat.
Zdarzają się sytuacje, w których oszuści podszywają się np. pod Twoich znajomych lub sklep internetowy i próbują wyłudzić Twoje pieniądze. Może Ci się wtedy wydawać, że dostajesz powiadomienie o transakcji, którą to Ty zlecasz, a tak naprawdę to transakcja oszustów, którzy właśnie poznali numer Twojej karty.
Jak to robią? Wyobraź sobie taką sytuację…
Sprzedajesz na portalu i dostajesz wiadomość
Sprzedajesz przedmiot na portalu ogłoszeniowym. Dostajesz wiadomość, że Twój przedmiot został sprzedany, a kupujący już za niego zapłacił. Żeby odebrać pieniądze za sprzedany przedmiot, musisz wcześniej potwierdzić swoje dane. W wiadomości jest link do strony, na której możesz to zrobić, np. podając dane swojej karty.
Wchodzisz w link i podajesz potrzebne dane.
Błąd! Nigdy nie wchodź w linki z takich wiadomości. Pamiętaj też – żeby otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot na portalu ogłoszeniowym nie musisz podawać poufnych danych (np. hasła do konta, danych karty, kodu BLIK), czy logować się do serwisu bankowego.
Pochopnie podajesz np. dane karty na stronie, na którą skierował Cię link
Spodziewasz się, że na Twoje konto wpłyną pieniądze za sprzedany przedmiot. A w tym samym czasie oszust, który przejął dane Twojej karty, próbuje wykonać nią płatność w internecie.
Na Twój telefon przychodzi powiadomienie autoryzacyjne.
Może Ci się wydawać, że zatwierdzasz odbiór pieniędzy za sprzedany przedmiot, a to powiadomienie dotyczy transakcji, którą właśnie z Twojej karty zlecił oszust. Pamiętaj też – wpływy pieniędzy na Twoje konto nie wymagają potwierdzania.
To ostatni moment, w którym możesz się jeszcze uchronić przed utratą pieniędzy.
Przyjrzyj się dokładnie powiadomieniu autoryzacyjnemu!
Przeczytaj tytuł powiadomienia. Upewnij się, że to naprawdę ta transakcja, którą chcesz zlecić.
Zwróć uwagę na kwotę. Czy na pewno zgadza się z tym, co masz zapłacić?
Sprawdź numer rachunku odbiorcy. Mały błąd lub niezgodność może oznaczać poważne kłopoty.
Zapoznaj się z informacją w ramce – jeśli jest w powiadomieniu. Dzięki temu dowiesz się, jakie konsekwencje będzie miało zatwierdzenie transakcji.
To naprawdę ostatni moment, w którym możesz sprawdzić dane transakcji i zdecydować, czy taką transakcję chcesz wykonać, czy jednak coś wzbudza Twoje wątpliwości i ją odrzucić. Być może to właśnie ta chwila ochroni Cię przed utratą Twoich pieniędzy na rzecz oszustów. Pamiętaj, że cyberprzestępcy są sprytni i bezwzględni. Wiedzą, jak wywołać presję czasu lub wzbudzić zaufanie, by skłonić Cię do szybkiego zatwierdzenia operacji.

Zawsze czytaj treść powiadomień autoryzacyjnych.
Zwracaj uwagę na tytuł.
Sprawdzaj dane i kwotę odbiorcy.
Czytaj informacje w ramce.
Działanie oszustów może wyglądać też w ten sposób
Dostajesz wiadomość od znajomego na komunikatorze z prośbą o kod BLIK. Znajomy twierdzi, że pilnie potrzebuje 50 zł, żeby zapłacić za zakupy w sklepie.
Zgadzasz się i piszesz, że zaraz podasz mu kod BLIK.
Błąd! Zawsze potwierdzaj telefonicznie, czy to na pewno Twój znajomy, a nie oszust, który pisze do Ciebie z jego konta, na które się włamał.
Pochopnie podajesz kod BLIK na komunikatorze.
Myślisz, że Twój znajomy zapłaci nim za zakupy w sklepie, ale tak naprawdę podajesz kod BLIK oszustowi. W tym samym czasie oszust próbuje np. wypłacić nim pieniądze z bankomatu z Twojego konta.
Na Twój telefon przychodzi powiadomienie autoryzacyjne, które musisz potwierdzić w aplikacji, aby wykonać transakcję.
Może Ci się wydawać, że zatwierdzasz płatność za zakupy swojego znajomego, ale to powiadomienie dotyczy wypłaty z bankomatu, którą próbuje zrobić oszust z Twojego konta, podając kod BLIK otrzymany od Ciebie.
To ostatni moment, w którym możesz się jeszcze uchronić przed utratą Twoich pieniędzy. Przyjrzyj się dokładnie powiadomieniu!
Zwróć uwagę na kwotę przelewu lub wypłaty – może być inna niż ta, o którą prosił Cię „znajomy”.
Przeczytaj tytuł powiadomienia – może się okazać, że nie zatwierdzasz zakupów w sklepie, a wypłatę z bankomatu lub płatność na dużo wyższą kwotę.
Zapoznaj się z informacją w ramce – jeśli jest w powiadomieniu. Dowiesz się, jakie konsekwencje będzie miało zatwierdzenie tej transakcji.
Odrzuć transakcję, jeśli nie udało Ci się jej telefonicznie potwierdzić ze znajomym, w ten sposób unikniesz oszustwa i utraty Twoich pieniędzy.

Zawsze czytaj treść powiadomień autoryzacyjnych.
Zwracaj uwagę na tytuł.
Sprawdzaj kwotę i numer rachunku odbiorcy.
Czytaj informacje w ramce.
Zawsze czytaj powiadomienia autoryzacyjne, zanim zatwierdzisz transakcję – to może Cię uchronić przed utratą Twoich pieniędzy.
Nota prawna
To nie jest oferta. Materiał ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem.