Przygotowaliśmy dla Ciebie przewodnik wyjaśniający "krok po kroku", co zrobić w przypadku, gdy padłeś ofiarą bankowych zagrożeń

 

  na temat Karty

Zgubiłeś kartę, ktoś ją ukradł? Nie pamiętasz PINu? Widzisz podejrzaną operację kartą?

Przeczytaj więcej na temat Karty
  na temat Przelewy, serwis transakcyjny, strona www, aplikacja mobilna

Zauważyłeś przelew, którego nie robiłeś? Podejrzewasz, że ktoś ma dostęp i używa Twojego konta oraz danych do logowania? Zauważyłeś coś dziwnego na stronie internetowej banku lub przy logowaniu?

Przeczytaj więcej na temat Przelewy, serwis transakcyjny, strona www, aplikacja mobilna
  na temat Ochrona danych, dokumenty

Zgubiłeś dowód lub stracił on ważność? Ktoś otworzył rachunek lub wziął kredyt na Twoje dane?

Przeczytaj więcej na temat Ochrona danych, dokumenty
  na temat Wiadomości e-mail i SMS

Otrzymałeś podejrzany e-mail lub SMS? Nie wiesz, czego dotyczą te wiadomości?

Przeczytaj więcej na temat Wiadomości e-mail i SMS

 

Przeczytaj poniższe przykłady, aby dowiedzieć się, jak postępować gdy padłeś ofiarą bankowych zagrożeń

 Karty

  • 1.  

    Nie mam karty - zgubiłem ją lub ktoś ją ukradł

    • 1. Możesz tymczasowo zablokować kartę:

      - w aplikacji mobilnej: Finanse->Karty->nazwa karty którą chcesz zablokować-> menu (czerwony przycisk)-> bezpieczeństwo-> blokada karty,

      - w serwisie transakcyjnym: moje finanse-> karty-> nazwa karty, którą chcesz zablokować-> tymczasowa blokada karty-> Włącz

      Gdy ją znajdziesz, możesz dalej z niej korzystać - po prostu odblokuj ją w aplikacji lub serwisie transakcyjnym.

       

      2. Spróbuj poszukać karty - sprawdź wszystkie kieszenie, portfel, przypomnij sobie gdzie i kiedy ostatnio ją widziałeś.

       

      3. Jeśli nie znajdziesz karty, jak najszybciej musisz ją zastrzec, żeby nikt niepowołany nie mógł jej użyć. Możesz to zrobić:

      - w aplikacji mobilnej: Finanse->Karty->nazwa karty którą chcesz zablokować-> menu (czerwony przycisk)-> bezpieczeństwo-> zastrzeżenie karty (wybierz odpowiednią przyczynę),

      - na mLinii pod numerami: 801 300 800, 783 300 800 i z telefonów stacjonarnych: 42 6 300 800,

      - w serwisie transakcyjnym,

      - u eksperta online,

      - w placówce.

       

      4. Jeśli zadzwoniłeś na infolinię lub do eksperta online i jesteś zidentyfikowanym klientem (podałeś swój identyfikator klienta i telekod lub kontaktujesz się z aplikacji), po zastrzeżeniu karty możesz:

      - upewnić się, czy nikt nie wykonał transakcji Twoją kartą. Konsultant sprawdzi i poda Ci historię operacji. Jeśli coś się nie zgadza, zgłoś to konsultantowi. Spokojnie, nie ma powodu do zdenerwowania. Zarejestrujemy zgłoszenie i spróbujemy odzyskać Twoje pieniądze. Sprawę zgłoś też do najbliższej jednostki policji bądź prokuratury np. na załączonym wzorze. Prześlij nam zaświadczenie, że policja/prokuratura rozpoczęły postępowanie, tak jak Ci wygodnie:

      a) pisemnie na adres: mBank S.A. Bankowość Detaliczna, Skrytka Pocztowa 2108 90-959 Łódź

      b) e-mailem na adres kontakt@mbank.pl.

      - poprosić o nową kartę. Powinna ona do Ciebie dotrzeć w ciągu 14 dni - możesz zapytać konsultanta o ewentualne opłaty i adres, na jaki ją wyślemy. Jeśli chcesz płacić w sklepach lub wypłacać gotówkę z bankomatu, korzystaj z BLIKa. To nowa metoda płatności, związana z kontem, a nie kartą. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

  • 2.  

    W historii widzę transakcje, których nie robiłem

    • Zdarza się, że w historii operacji punkt, w którym płaciłeś, w historii będzie miał inny opis. Jeśli kwota się zgadza, nie ma powodów do zdenerwowania.

       

      Mogłeś też zgubić kartę, ktoś Ci ją ukradł albo ukradł dane Twojej karty (tzw. skimming). Spokojnie – wykonaj poniższe kroki a jeśli podejrzenia się potwierdzą, spróbujemy odzyskać Twoje pieniądze. Głowa do góry, będzie dobrze :)

       

      Spróbuj przypomnieć sobie, czy na pewno nie wykonywałeś tych operacji. Sprawdź, czy masz swoją kartę. Jeśli to nie Ty używałeś karty do tych operacji:

       

      1. Natychmiast ją zastrzeż. Jest możliwe, że ktoś się nią posłużył i musimy szybko ją zabezpieczyć, aby nikt nie mógł jej już ponownie użyć. Kartę możesz zastrzec:

      - w aplikacji mobilnej: Finanse->Karty->nazwa karty, którą chcesz zablokować-> menu (czerwony przycisk)-> bezpieczeństwo-> zastrzeżenie karty (wybierz odpowiednią przyczynę),

      - na mLinii pod numerami: 801 300 800, 783 300 800 i z telefonów stacjonarnych: 42 6 300 800,

      - u eksperta online.

       

      2. Zadzwoń na infolinię lub do eksperta online i zgłoś transakcję, której nie wykonałeś. Zarejestrujemy zgłoszenie i spróbujemy odzyskać Twoje pieniądze. Sprawę zgłoś też do najbliższej jednostki policji bądź prokuratury np. na załączonym wzorze. Prześlij nam zaświadczenie, że policja/prokuratura rozpoczęły postępowanie, tak jak Ci wygodnie:

      - pisemnie na adres: mBank S.A. Bankowość Detaliczna, Skrytka Pocztowa 2108 90-959 Łódź

      - e-mailem na adres kontakt@mbank.pl

       

      3. Jeśli jesteś zidentyfikowanym klientem (podałeś swój identyfikator klienta i telekod) lub kontaktujesz się z aplikacji po zastrzeżeniu karty, możesz poprosić o nową kartę. Powinna ona do Ciebie dotrzeć w ciągu 14 dni - możesz zapytać konsultanta o ewentualne opłaty i adres na jaki ją wyślemy. Jeśli chcesz płacić w sklepach lub wypłacać gotówkę z bankomatu, korzystaj z BLIKa. To nowa metoda płatności, związana z kontem, a nie kartą. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

  • 3.  

    Zapomniałem swój kod PIN do karty

    • Zaloguj się do serwisu transakcyjnego lub aplikacji mobilnej i zmień swój PIN. Opcję znajdziesz w:

       

      1. Serwisie transakcyjnym w sekcji: Moje finanse -> Karty -> nazwa karty, do której chcesz zmienić PIN -> numer PIN i zmień PIN,

      2. W aplikacji mobilnej: Finanse -> Karty -> nazwa karty, której PIN chcesz zmienić-> menu (czerwony przycisk) -> Zmiana PIN -> ustaw nowy PIN i potwierdź podany PIN.

       

      Możesz również zmienić PIN na mLinii.

  • 4.  

    Błędnie wpisałem PIN i zablokowałem kartę

    • Blokujemy numer PIN, jeśli wprowadzisz go błędnie trzy razy w jednym dniu. Jeśli wypłacałeś gotówkę, bankomat może zatrzymać Twoją kartę. Jeśli płaciłeś w sklepie, kartę może zniszczyć jego pracownik.

       

      Jeśli zablokujesz kartę, a chcesz z niej korzystać:

      1. poczekaj do następnego dnia - po północy Twój PIN znów będzie działał,

      2. zmień numer PIN w serwisie transakcyjnym, aplikacji mobilnej lub na mLinii. Nie musisz pamiętać „starego” PINu – nie potrzebujesz go, aby ustalić nowy numer PIN.

       

      Jeśli chcesz zapłacić lub wypłacić gotówkę, możesz skorzystać np. z BLIKa

       

       

  • 5.  

    Znalazłem czyjąś kartę - co robić?

    • Znalazłem kartę klienta mBanku

       

      Daj nam znać, tak, jak Ci wygodnie:

      1. zadzwoń na mLinię: 801 300 800, 783 300 800 i z telefonów stacjonarnych: 42 6 300 800,

      2. „złap” eksperta online,

       

      Konsultant zastrzeże kartę, którą znalazłeś. Zalecamy również, abyś przeciął kartę ostrym narzędziem, tak by zniszczyć mikroprocesor. To taki złoty kwadracik na karcie :)

      Możesz zanieść kartę do naszego najbliższego oddziału lub do innego banku. Doradca zajmie się sprawą - zastrzeże i zniszczy kartę.

       

      Znalazłem kartę klienta innego banku

       

      Daj nam znać, tak jak Ci wygodnie:

      1. zadzwoń na mLinię: 801 300 800, 783 300 800 i z telefonów stacjonarnych: 42 6 300 800,

      2. z ekspertem online,

      3. odwiedź naszą placówkę.

       

      Konsultant powie Ci, co dalej powinieneś zrobić.

      Możesz również skontaktować się z bankiem, który wydał kartę i poprosić pracownika o to, aby zastrzegł tę kartę.

Przelewy, serwis transakcyjny, strona www, aplikacja mobilna

  • 1.  

    Nie pamiętam tego przelewu, to nie ja go robiłem

    • 1. Spróbuj przypomnieć sobie okoliczności przelewu - czy na pewno nie Ty go robiłeś? Może pieniądze przelał pełnomocnik do Twojego rachunku? A może to zlecenie stałe, polecenie zapłaty, subskrypcja na stronie www, opłata abonamentowa lub zaakceptowałeś propozycję naszego asystenta płatności?

       

      2. Jeśli nie potwierdzasz przelewu, jak najszybciej do nas zadzwoń: 801 300 800, 783 300 800 i z telefonów stacjonarnych: 42 6 300 800. Musimy liczyć się z tym, że ktoś ma dostęp do Twoich danych do logowania. Nie denerwuj się, zrobimy wszystko, co możliwe, aby Ci pomóc. Aby przyjąć zgłoszenie, potrzebujemy jedynie Twoje imię i nazwisko oraz numer pesel lub serię i numer dokumentu tożsamości (nie musisz pamiętać swojego identyfikatora klienta i telekodu). Aby zabezpieczyć Twoje pieniądze, nasz konsultant m.in.:

      - zablokuje dostęp do serwisu,

      - zarejestruje reklamację, na podstawie której spróbujemy odzyskać Twoje pieniądze (otrzymasz na adres e-mail szczegółowe informacje, co zrobiliśmy w sprawie oraz jakie dalsze kroki należy zrobić).

       

      3. Jeżeli potwierdzimy Twoją tożsamość (podasz numer identyfikacyjny i telekod lub dzwonisz do nas z aplikacji mobilnej), nasz konsultant dodatkowo:

      - sprawdzi z Tobą Twoją książkę odbiorców i usunie ewentualne podejrzane kontakty,

      - anuluje podejrzane przelewy zaplanowane.

       

      4. Zgłoś sprawę do najbliższej jednostki policji bądź prokuratury. Możesz wykorzystać ten wzór. Prześlij nam zaświadczenie, że policja/prokuratura rozpoczęły postępowanie, tak jak Ci wygodnie:

      - pisemnie na adres: mBank S.A. Bankowość Detaliczna, Skrytka Pocztowa 2108 90-959 Łódź

      - e-mailem na adres kontakt@mbank.pl.

       

      5. Zapytaj w komisariacie, czy policja będzie chciała zabezpieczyć urządzenia, z których się logowałeś, jako materiał dowodowy. Jeśli tak, policja może Cię poprosić o to, abyś przekazał urządzenia w niezmienionym stanie (nie skanuj ich wtedy programem antywirusowym ani nie formatuj dysków).

       

      6. Jeżeli policja nie poprosi o dowody, przeskanuj programem antywirusowym wszystkie urządzenia, z których logujesz się do serwisu bankowego. Zalecamy w takim przypadku sformatowanie dysku twardego urządzenia i przywrócenie fabrycznych ustawień w telefonie. Zrób to dopiero po tym, jak policja określi, czy będzie zabezpieczać dowody (Twoje urządzenia).

       

      7. Zmień hasło do logowania do naszego serwisu, a także do wszystkich innych kont (bankowych, poczty e-mail, sklepów internetowych, portali społecznościowych). Zmianę wykonaj na urządzeniu, co do którego masz pewność, że jest bezpieczne (po przeskanowaniu antywirusem, sformatowaniu dysku twardego, przywróceniu ustawień fabrycznych).

  • 2.  

    Mam zablokowany dostęp do serwisu transakcyjnego. Dlaczego tak się stało, co mam teraz zrobić?

    • Mogliśmy zablokować Twój serwis transakcyjny z kilku powodów:

      1. 3 razy z rzędu wpisałeś błędne hasło,

      2. 50 razy od ostatniej zmiany hasła wpisałeś błędne hasło,

      3. ze względów bezpieczeństwa (np. gdy podejrzewamy, że ktoś nieuprawniony mógł pozyskać Twoje dane logowania albo Twój komputer został zainfekowany złośliwym oprogramowaniem),

      4. inna osoba mogła próbować zalogować się na Twój identyfikator. Mógł to być przypadek (np. inny klient ma identyfikator podobny do Twojego).

       

      Co robić, jeśli nie mogę korzystać z serwisu transakcyjnego?

      1. Jeśli zablokowałeś dostęp do serwisu, ponieważ błędnie wpisałeś hasło, a masz naszą aplikację mobilną, możesz z niej korzystać.

      2. Zadzwoń do nas lub odwiedź naszą placówkę. Spróbujemy ustalić, dlaczego nie masz dostępu do serwisu i pomożemy rozwiązać tę sprawę (np. zamówimy Ci pakiet aktywacyjny do odblokowania serwisu).

  • 3.  

    Gdy chciałem się zalogować, wyświetlił mi się komunikat od mBanku, że muszę podać dodatkowe dane np. dodatkowe hasło sms do autoryzacji transakcji, numer PESEL, nazwisko panieńskie matki, telekod, itp.

    • Nie podawaj żadnych tego typu informacji. Nigdy nie prosimy Cię o takie dane, gdy próbujesz się logować. Szczegóły znajdziesz tutaj.

       

      Jeżeli na Twoim komputerze wyświetlają się komunikaty z taką prośbą, bardzo możliwe, że na Twoim urządzeniu jest zainstalowany wirus (złośliwe oprogramowanie), a przestępcy mogli przechwycić Twoje dane do logowania do banku i innych kont (np. poczty e-mail, sklepów internetowych, portali społecznościowych).

       

      W takim przypadku:

      1. Nie loguj się na tym urządzeniu do banków, ani do żadnych innych kont.

      2. Sprawdź (samodzielnie w aplikacji mobilnej lub zadzwoń na mLinię) historię Twojego rachunku i upewnij się, czy nie masz zleconej operacji, której nie wykonałeś. Jeżeli zauważyłeś operację, której nie zlecałeś – postępuj z naszymi wskazówkami znajdującymi się powyżej w pytaniu "Nie pamiętam tego przelewu, to nie ja go robiłem".

      3. Jeżeli w historii operacji nie masz podejrzanych transakcji:

      a) skontaktuj się z mLinią – zgłaszając do nas takie przypadki zwiększasz nie tylko Swoje bezpieczeństwo, ale również innych naszych klientów

      b) zadbaj o bezpieczeństwo Twojego urządzenia - natychmiast przeskanuj urządzenie kilkoma programami antywirusowymi i rozważ, czy nie sformatować twardych dysków.

      4. Zmień hasło do logowania do naszego serwisu, a także do wszystkich innych kont (bankowych, poczty e-mail, sklepów internetowych, portali społecznościowych), do których logowałeś się na tym urządzeniu. Zmianę wykonaj na urządzeniu, co do którego masz pewność, że jest bezpieczne (po przeskanowaniu antywirusem, sformatowaniu dysku twardego, przywróceniu ustawień fabrycznych).

       

       

  • 4.  

    Nie mogę się zalogować do serwisu transakcyjnego, mimo że wpisuję prawidłowe hasło. Zablokowałem sobie przez to dostęp, co robić?

    • Nie mogłeś się zalogować z kilku powodów:

      1. Wcisnąłeś kombinację klawiszy ctrl+shfit, która zmienia układ znaków na klawiaturze. Jeśli wpisujesz znak „Z”, a pojawia się „Y”, to musisz ponownie wcisnąć jednocześnie ctrl+shfit, żeby przywrócić prawidłowe ustawienia (dla systemów operacyjnych Windows),

      2. Zmieniłeś język w systemie na inny niż polski,

      3. Masz włączony klawisz „Caps Lock” lub zamiast małej litery wpisujesz wielką,

      4. Błędnie wprowadzasz znaki specjalne np. zamiast minusa „-”, wpisujesz podkreślenie „_”,

      5. Niedawno zmieniałeś hasło na inne i wpisujesz błędne, stare hasło,

      6. Przeglądarka zapamiętała Twoje stare hasło i podstawia je jako aktualne. Nigdy tego nie rób, nie zapisuj nigdzie hasła (także w przeglądarce); to bardzo niebezpieczne. Podkreślamy to także w Regulaminie

       

      Mogliśmy zablokować Twój serwis transakcyjny także dlatego, że:

      1. 3 razy z rzędu wpisałeś błędne hasło,

      2. 50 razy od ostatniej zmiany hasła wpisałeś błędne hasło,

      3. Ze względów bezpieczeństwa (np. gdy podejrzewamy, że ktoś nieuprawniony mógł pozyskać Twoje dane logowania albo Twój komputer został zainfekowany złośliwym oprogramowaniem ) założyliśmy blokadę dostępu do logowania do serwisu transakcyjnego,

      4. Inna osoba mogła próbować zalogować się na Twój identyfikator (ID). Mógł to być przypadek (np. inny klient ma identyfikator podobny do Twojego).

       

      Co robić jeśli nie mogę korzystać z serwisu transakcyjnego?

      1. Jeśli zablokowałeś dostęp do serwisu błędnie wpisując hasło, a masz zainstalowaną aplikację mobilną to możesz z niej korzystać.

      2. Skontaktuj się z nami w wygodny dla Ciebie sposób i spróbujemy ustalić przyczyny braku dostępu do serwisu transakcyjnego oraz pomóc rozwiązać sytuację (np. zamówimy Ci pakiet aktywacyjny do odblokowania serwisu).

       

  • 5.  

    Strona mBanku wydaje mi się podejrzana, dziwnie wygląda

    • Może zdarzyć się, że zmieniamy naszą stronę – zawsze zapowiadamy to z wyprzedzeniem. Aktualne informacje o pracach modernizacyjnych znajdziesz na naszej stronie w dziale aktualności oraz na mLinii.

       

      Gorszy scenariusz to taki, że na Twoim komputerze zainstalowany jest wirus, który w Twojej przeglądarce dodaje fałszywe komunikaty, gdy korzystasz ze stron banku lub próbujesz się zalogować na fałszywej stronie (która podszywa się pod stronę mBanku).

       

      Pamiętaj, że prawidłowy adres strony transakcyjnej mBanku to zawsze https://online.mbank.pl/pl/Login z widocznym certyfikatem zielonej kłódki przy pasku adresu który możesz sprawdzić tutaj

       

      Jeśli coś budzi Twoje podejrzenia:

      1. nie próbuj się logować,

      2. zrób zrzut ekranu (klawiszem print screen) i wklej obraz np. do programu Paint,

      3. prześlij nam ten plik.

       

      Dzięki takim danym możemy jeszcze lepiej chronić naszych klientów przed atakami hakerów i złośliwym oprogramowaniem. Nasz Departament Bezpieczeństwa zajmuje się takimi sprawami i ustala, co mogło się stać.

      Przeskanuj wszystkie swoje urządzenia kilkoma programami antywirusowymi i rozważ, czy nie sformatować twardych dysków.

       

       

  • 6.  

    Strona, na której chciałem zrobić zakupy, wydaje mi się podejrzana, dziwnie wygląda i dostałem link do płatności w sklepie internetowym

    • Jeśli masz podejrzenia, czy strona sprzedawcy jest autentyczna, nie rób na niej zakupów i nie podawaj żadnych danych.

      Szczególnie uważaj, jeśli:

      1. nie widzisz zielonej kłódki w pasku adresu (to certyfikat bezpieczeństwa),

      2. widzisz komunikat o zagrożeniu np. „strona niezabezpieczona”,

      3. sklep ma złe opinie w sieci (np. klienci skarżą się, że nie otrzymują zakupów),

      4. sklep powstał niedawno i ma znacznie atrakcyjniejsze ceny niż konkurencja,

      5. na stronie widzisz wiele reklam i linków do instalacji programów nieznanego pochodzenia,

      6. nie możesz skontaktować się biurem obsługi klienta (nie odpowiadają na maile, nie odbierają telefonu, numer nie istnieje),

      7. dostałeś komunikat, że Twój komputer jest zagrożony i musisz zainstalować konkretny program antywirusowy, który w rzeczywistości może być złośliwym oprogramowaniem.

       

      Przestępcy często zakładają nowe sklepy internetowe lub oferują towary po mocno zaniżonych cenach w popularnych serwisach. Pod pozorem płatności za towar, którego nie otrzymasz, przestępcy będą próbować wyłudzić od Ciebie pieniądze. Pamiętaj, żeby sprawdzić jak długo funkcjonuje taki sklep (np. w danych firmy) i czy możesz skontaktować się ze sprzedawcą.

       

      Możesz spotkać się także z inną bardzo popularną metodą – gdy przestępca wysyła Ci link do płatności. Pamiętaj, żeby w niego nie klikać, ponieważ przekierowuje on do fałszywych stron, aby wyłudzić od Ciebie dane do logowania do banku i hasła SMS do potwierdzenia operacji.

       

      Jeśli sklep budzi Twoje podejrzenia, rozważ bezpieczną metodę zakupów - np. płatność za pobraniem (możesz wtedy obejrzeć towar, zanim zapłacisz).

  • 7.  

    Kupiłem towar, a teraz strona wydaje mi się podejrzana, krążą o niej złe opinie w internecie

    • Jeżeli nie otrzymałeś zakupów w terminie, który wyznaczył sprzedawca:

      1. skontaktuj się ze sprzedawcą i spróbuj wyjaśnić sytuację; możesz złożyć oficjalną reklamację,

      2. jeśli nie możesz skontaktować się ze sprzedawcą, zgłoś sprawę na policję lub do prokuratury,

      3. na wszelki wypadek przeskanuj swoje urządzania kilkoma programami antywirusowymi,

      4. zadzwoń do nas, postaramy się pomóc :)

  • 8.  

    Zgubiłem telefon, na którym miałem zainstalowaną aplikację mBanku i autoryzację hasłami SMS/mobilną autoryzację.

    • Jeżeli na urządzeniu miałeś aplikację mobilną, jak najszybciej je rozłącz. Zaloguj się do serwisu transakcyjnego banku, wejdź w ustawienia (ikona koła zębatego), wybierz przycisk „dostęp do banku”, wybierz urządzenie, które chcesz rozłączyć i kliknij przycisk „wyłącz dostęp”. Usunąć urządzenie możesz również na mLinii.

       

      Jeżeli zgubiłeś urządzenie, na które wysyłaliśmy SMSy autoryzacyjne:

      1. Zadzwoń do nas – zablokujemy wysyłkę takich SMSów (dopóki nie zgłosisz nam otrzymania nowej karty SIM) lub zmienimy Twój numer telefonu na nowy, jeżeli posługujesz się innym numerem. O zmianie powiadomimy Cię, wysyłając SMS na nowy numer telefonu.

      2. Skontaktuj się z operatorem sieci komórkowej, aby zablokować kartę SIM, która została skradziona wraz z urządzeniem.

  • 9.  

    Zainstalowałem/ widzę aplikację w sklepie z aplikacjami, która jest podejrzana.

    • Pamiętaj, żeby nie instalować aplikacji z nieznanego źródła (takie ostrzeżenie powinno pojawić się przy instalacji). Nie korzystaj także z aplikacji, które wymagają nadmiarowych uprawnień, np. gdy aplikacja „latarka” lub aplikacja do sprawdzania kursu wymiany walut prosi o dostęp do Twoich SMSów. Nie instaluj aplikacji na smartfona z linków, które dostałeś np. mailem lub SMSem.

       

      Zwracaj uwagę, jak inni użytkownicy oceniają daną aplikację. Jeśli jest wiele negatywnych ocen i komentarzy, bądź szczególnie ostrożny!

       

      Co robić, jeśli zainstalowałeś taką aplikację:

      1. Jak najszybciej ją odinstaluj. Pamiętaj, że nie wystarczy usunąć ikony z pulpitu smartfona. Musisz to zrobić przez menedżera urządzeń.

      2. Przeskanuj swoje urządzenie kilkoma programami antywirusowymi. Rozważ, czy nie przywrócić fabrycznych ustawień urządzenia (oznacza to, ze stracisz wszystkie informacje, ale to najskuteczniejsza metody, aby usunąć wirusy).

      3. Na innym, bezpiecznym urządzeniu sprawdź stan swojego rachunku. Jeśli coś Cię niepokoi, zadzwoń do nas.

      4. Zgłoś do nas taką aplikację.

  • 10.  

    Na rachunku widzę cykliczne obciążenie, nie wiem co to jest - co robić?

    • Podpowiadamy Ci kilka tropów. Jeśli nie uda Ci się wyjaśnić tej sytuacji, zadzwoń do nas. Spróbujemy Ci pomóc :)

      1. Wpisz nazwę sklepu lub tytułu przelewu w wyszukiwarce internetowej. Czasami to pomaga. Może przypomnisz sobie, że kiedyś rzeczywiście zobowiązałeś się cyklicznie płacić danemu podmiotowi (mogło to być zlecenie stałe, polecenie zapłaty w formie abonamentu, płatna subskrypcja, itp.).

      2. To obciążenie to może to abonament roczny, którego sobie nie przypominasz lub zapomniałeś odwołać usługę np. za ochronę antywirusową, prenumeratę, itp.

       

      Często sklepy robią tak, że usługa jest darmowa tylko przez pierwszy miesiąc. Potem zaczynasz za nią płacić. Może zdarzyć się też, że sklep nie informuje wystarczająco jasno o tym, że usługa jest płatna. Jeśli pamiętasz, że zawierałeś umowę lub wchodziłeś na daną stronę, sprawdź warunki umowy lub zadzwoń na infolinię tego usługodawcy. Możesz też sprawdzić, czy na stronie internetowej sklep tłumaczy, dlaczego obciąża kartę daną opłatą.

Ochrona danych, dokumenty

  • 1.  

    Nie mam dokumentu tożsamości - zgubiłem go lub ktoś mi go ukradł.

    • 1. Przeszukaj ubrania, dokumenty, przypomnij sobie, gdzie i kiedy ostatnio używałeś dokumentu tożsamości.

       

      2. Jeżeli nie znajdziesz dokumentu:

      - zaloguj się do aplikacji i za jej pośrednictwem zastrzeż swój dokument tożsamości,

      - zadzwoń na mLinię: 801 300 800, 783 300 800 i z telefonów stacjonarnych: 42 6 300 800,

      - przekaż informację ekspertowi online,

      - odwiedź naszą placówkę.

      Dane Twojego zgubionego/skradzionego dokumentu wprowadzimy do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE (prowadzi ją Związek Banków Polskich). Dzięki temu nikt nie wykorzysta ich w celach przestępczych (np. po to, aby w innym banku otworzyć rachunek czy zaciągnąć zobowiązania na Twoje dane osobowe).

       

      3. Następnie zgłoś sprawę na policję. Policja będzie wymagać, abyś konkretnie wskazał, czy Twój dokument zaginął (np. zgubiłeś go) czy też został skradziony oraz może unieważnić Twój dowód. Jeśli natychmiast zgłosisz sprawę, masz większe możliwości w przypadku, gdyby ktoś posłużył się Twoim dokumentem i np. wziął kredyt. Przykładowy wzór znajdziesz tutaj. Pamiętaj, żeby poprosić policję/prokuraturę o dokument, który potwierdzi, że zawiadomiłeś o zdarzeniu.

       

      4. Możesz pobrać i monitorować raporty BIK S.A. W raporcie sprawdzisz, czy nikt nie uruchomił kredytu na Twoje dane. Jeżeli zauważysz coś niepokojącego – np. zobowiązanie, którego nie zaciągałeś –zgłoś się banku/firmy, w której ono występuje. Raport BIK możesz pobrać ze strony BIK S.A.

       

      5. Możesz poprosić banki w Polsce o informację, czy ktoś założył rachunek na Twoje dane osobowe. Jeśli tak się stało, skontaktuj się bezpośrednio z tym bankiem. Prawdopodobnie będziesz musiał zgłosić tę sprawę na policję. Co robić, jeśli taka sytuacja wystąpiła w mBanku, przeczytasz niżej, w sekcji "Dowiedziałem się, że mam w mBanku rachunek. Ja go nie otwierałem".

       

      6. Wyrób nowy dokument tożsamości w dowolnym urzędzie gminy lub miasta.

      Zaktualizuj dane z nowego dokumentu w naszym banku. Inaczej możemy zablokować Twój rachunek.

  • 2.  

    Mój dokument tożsamości jest już nieważny

    • Powinieneś jak najszybciej zaktualizować swoje dane. Możesz to zrobić:

      - w serwisie transakcyjnym - gdy zalogujesz się, wejdź w ustawienia (ikona koła zębatego) i wybierz: dane kontaktowe-> dokument tożsamości i opcja modyfikuj. Następnie zatwierdź zmiany, tak jak autoryzujesz inne operacje (kod SMS, mobilna autoryzacja).

      - za pośrednictwem aplikacji mobilnej - gdy zalogujesz się, wejdź w ustawienia i wybierz dane osobowe -> zmień dane i opcja modyfikuj. Następnie zatwierdź zmiany PINem do aplikacji mobilnej.

       

      Pamiętaj, aby zaktualizować swój dokument również w innych instytucjach.

  • 3.  

    Dowiedziałem się, że mam w mBanku rachunek. Ja go nie otwierałem

    • Mogłeś paść ofiarą kradzieży tożsamości, czyli Twoje dane zdobyła albo ukradła inna osoba. W takiej sytuacji:

       

      1. Zadzwoń do nas lub odwiedź placówkę i złóż reklamację. Gdy ją zarejestrujemy, wyślemy Ci mailem więcej szczegółów.

       

      2. Zgłoś sprawę na policję lub do prokuratury. Możesz skorzystać z tego wzoru. Dołącz upoważnienie, które zwalnia nas z tajemnicy bankowej. Będziemy mogli wtedy przekazywać policji materiały i wyjaśnienia, które pomogą rozwiązać Twoją sprawę.

       

       

      3. Jeżeli do otwarcia produktów użyto danych Twojego dokumentu tożsamości:

      - zastrzeż dokument w Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE za pośrednictwem banku, 

      - zgłoś unieważnienie dowodu osobistego na policji (w przypadku paszportu unieważnienie zgłoś dodatkowo w punkcie paszportowym),

      - złóż w urządzenie gminy lub miasta (lub w punkcie paszportowym) wniosek o nowy dokument.

       

      4. Sprawdź raport Biura Informacji Kredytowej (BIK). Dzięki temu dowiesz się, jakie zobowiązania zaciągnięto na Twoje dane osobowe. Raport BIK możesz pobrać ze strony BIK za darmo 6 razy w ciągu roku.

       

      5. Skontaktuj się z innymi bankami i poproś o oficjalny dokument z informacją, czy i jakie produkty te banki prowadzą na Twoje dane.

       

  • 4.  

    Dowiedziałem się, że mam u Was kredyt, a o niego nie wnioskowałem

    • Mogłeś paść ofiarą kradzieży tożsamości, czyli Twoje dane zdobyła albo ukradła inna osoba. W takiej sytuacji:

       

      1. Zadzwoń do nas lub odwiedź placówkę i złóż reklamację. Gdy ją zarejestrujemy, wyślemy Ci mailem więcej szczegółów.

       

      2. Zgłoś sprawę na policję lub do prokuratury. Możesz skorzystać z tego wzoru. Dołącz upoważnienie, które zwalnia nas z tajemnicy bankowej. Będziemy mogli wtedy przekazywać policji materiały i wyjaśnienia, które pomogą rozwiązać Twoją sprawę.

       

      3. Jeżeli do wzięcia kredytu użyto danych Twojego dokumentu tożsamości:

      - zastrzeż za pośrednictwem banku dokument w Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE,

      - zgłoś na policji unieważnienie dowodu osobistego (w przypadku paszportu unieważnienie zgłoś dodatkowo w punkcie paszportowym),

      - złóż w urządzenie gminy lub miasta (lub w punkcie paszportowym) wniosek o nowy dokument.

       

      4. Sprawdź raport Biura Informacji Kredytowej (BIK). Dzięki temu dowiesz się, jakie zobowiązania zaciągnięto na Twoje dane osobowe. Raport BIK możesz pobrać ze strony BIK za darmo 6 razy w ciągu roku.

       

      5. Skontaktuj się z innymi bankami i poproś o oficjalny dokument z informacją, czy i jakie produkty te banki prowadzą na Twoje dane. Jeśli stwierdzisz coś podejrzanego, skontaktuj się bezpośrednio z danym bankiem.

Wiadomości e-mail i sms

  • 1.  

    Otrzymałem wiadomość e-mail z banku z linkiem do logowania

    • Pamiętaj, że nigdy nie wysyłamy do klientów e-maili z linkiem do logowania. Nie prosimy też o żadne dodatkowe dane osobowe (np. nazwisko panieńskie matki), gdy logujesz się do  serwisu transakcyjnego.

       

      Tego typu wiadomość prawdopodobnie wysyła Ci osoba, która podszywa się pod mBank, aby wyłudzić Twoje dane do logowania. Nigdy nie klikaj w link i nie podawaj swoich danych. W grę wchodzi bezpieczeństwo Twoich pieniędzy.

       

      Bardzo nam pomożesz, jeśli wyślesz podejrzany e-mail na adres alert@mbank.pl. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze lepiej chronić klientów przed podobnymi zagrożeniami w przyszłości. Pamiętaj również, aby trwale usunąć podejrzaną wiadomość ze swojej skrzynki e-mail (w tym z folderu wiadomości wysłane).

       

      Więcej na temat maili, których nadawcy podszywają się po mBank lub inne znane firmy, przeczytasz tutaj.

  • 2.  

    Otrzymałem kod SMS, że definiuję nowego odbiorcę, a nie miałem takiego zamiaru. Chciałem jedynie zrobić przelew.

    • Nie przepisuj kodu SMS, żeby potwierdzić operację. Bardzo możliwe, że przestępcy zainfekowali Twoje urządzenie złośliwym oprogramowaniem lub jesteś na fałszywej stronie, podszywającej się pod stronę banku. Jeśli wpiszesz kod autoryzacyjny, pozwolisz im wykonać operacje na Twoim rachunku.

       

      W takim przypadku:

      1. skontaktuj się z mLinią – zgłaszając do nas takie przypadki zwiększasz nie tylko swoje bezpieczeństwo, ale również innych naszych klientów,

      2. zadbaj o bezpieczeństwo Twojego urządzenia - przeskanuj urządzenie kilkoma programami antywirusowymi i rozważ, czy nie sformatować twardych dysków.

      3. zmień hasło do logowania do naszego serwisu, a także do wszystkich innych kont (bankowych, poczty e-mail, sklepów internetowych, portali społecznościowych), do których logowałeś się na tym urządzeniu. Zmianę wykonaj na urządzeniu, co do którego masz pewność, że jest bezpieczne (po przeskanowaniu antywirusem, sformatowaniu dysku twardego, przywróceniu ustawień fabrycznych).

       

      Jeżeli już wpisałeś kod SMS, natychmiast skontaktuj się z mLinią - konsultant poprosi Cię o szczegóły i odpowiednio zareaguje, aby zabezpieczyć Twoje pieniądze.

       

      Każda niezgodność opisu w kodzie SMS wykonywanej przez Ciebie operacji może oznacza, że osoba nieuprawniona uzyskała Twoje dane do logowania i chce wykonać na Twoim koncie operację. Uważnie czytaj SMSy i reaguj na każdą nieprawidłowość.

  • 3.  

    Dostałem e-mail o zaległej płatności, przesyłce kurierskiej lub inny podejrzany e-mail

    • Nigdy nie otwieraj podejrzanych e-maili, nie klikaj w linki, nie pobieraj załączników, nie instaluj żadnych aplikacji z takich e-maili. Najczęściej taką wiadomość wysyłają osoby, które chcą uzyskać dostęp do Twoich danych.

       

      Bardzo nam pomożesz, jeśli wyślesz podejrzany e-mail na adres alert@mbank.pl. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze lepiej chronić klientów przed podobnymi zagrożeniami w przyszłości.

  • 4.  

    Dostaję korespondencję (e-mail/ sms/ list) z mBanku, a nie jestem Waszym klientem

    • Mogą to być:

      1. oferty, które wysyłają operatorzy pocztowi w ramach umów, które z nimi zawarliśmy,

      2. nasze oferty, które wysyłamy potencjalnym klientom,

      3. reklamy,

      4. korespondencja, która powinna trafić do naszego klienta – nasz klient podał Twoje dane kontaktowe do wysyłki korespondencji. Zadzwoń do nas, spróbujemy wyjaśnić tę sprawę,

      5. fałszywy e-mail od przestępcy, który próbuje wykraść Twoje dane. Nie otwieraj podejrzanych e-maili, nie zapisuj plików i nie instaluj aplikacji, nie klikaj w linki z takich maili.

       

      Bardzo nam pomożesz, jeśli wyślesz podejrzany e-mail na adres alert@mbank.pl Dzięki temu będziemy mogli jeszcze lepiej chronić klientów przed podobnymi zagrożeniami w przyszłości. Pamiętaj również, aby trwale usunąć podejrzaną wiadomość ze swojej skrzynki e-mail (w tym z folderu wiadomości wysłane).