PSD2 – wszystko co musisz wiedzieć o unijnej dyrektywie

17
.
10
.
2018
PSD2 – wszystko co musisz wiedzieć o unijnej dyrektywie

Świat nieustannie biegnie do przodu. Niemal każdego dnia dowiadujemy się o zmianach w technologii i innowacjach w płatnościach. Robimy zakupy w internecie i płacimy za nie. Smartfony zastępują komputery - pomagają nam w codziennej pracy, komunikacji i finansach.
Te zmiany, wymagają wprowadzenia nowych rozwiązań. Odpowiedzią na nie jest unijna dyrektywa PSD2 (Dyrektywa 2015/2366 - w sprawie usług płatniczych). Dlatego uwzględniamy ją  w naszych bankowych regulacjach.

Po co PSD2?
Dyrektywa PSD2 stanowi bazę do wprowadzenia jednolitego rynku płatności w krajach Unii Europejskiej. Warto jednak wspomnieć, że  PSD2 jest rozszerzeniem regulacji dyrektywy 2007/64/WE – czyli PSD1, którą w całości uchyla. Poprzednie zapisy nie były jednak wystarczające przy tak szybkich zmianach na rynku usług płatniczych i technologii.

W skrócie. Dyrektywa PSD2, oprócz nowych zasad dotyczących ochrony i bezpieczeństwa, wprowadza także nowy rodzaj dostawców usług płatniczych i nowe transakcje płatnicze. Zwiększa również Twoje prawa i bezpieczeństwo np. jeśli utracisz kartę.

Co już zrobiliśmy w banku

1. Zmiana opcji kosztowych w przelewach zagranicznych
Zmieniliśmy odbiorców, do których możesz zrobić przelew z opcją kosztów OUR  (Ty pokrywasz wszystkie koszty przelewu), wyłącznie na tych spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Natomiast przelew z opcją SHA (Ty i Twój odbiorca pokrywacie koszty przelewu) tylko do banków w Europejskim Obszarze Gospodarczym).

2. Krótszy termin rozpatrywania reklamacji transakcji płatniczych
Z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych skrócił się czas, w którym rozpatrzymy Twoją reklamację. Jeśli sprawa będzie skomplikowana i będziemy potrzebować na nią więcej czasu, poinformujemy Cię o tym.

3. Odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje płatnicze  
Jeśli zgubisz kartę, telefon lub inne urządzenie, którym płacisz, zgłoś nam to jak najszybciej. To ważne, bo możesz odpowiadać za wykonane transakcje do 50 euro (do tej pory 150 euro). Niezależnie od tego czy jest to transakcja zbliżeniowa, czy inna. Jeżeli masz naszą kartę kredytową, my odpowiadamy już od pierwszej nieautoryzowanej transakcji.

4. Lepsza kontrola obciążeń kartowych
Masz większą kontrolę nad płatnościami. Często rezerwujesz pokoje hotelowe, wynajmujesz samochód lub skuter? Wtedy zdarza się, że dokładna kwota Twojej transakcji nie jest znana z góry. Zgodnie z przepisami zmieniającymi ustawę o usługach płatniczych, wdrażającej PSD2, odbiorca płatności będzie mógł zablokować środki na Twojej karcie, dopiero po tym, jak zatwierdzisz dokładną kwotę transakcji.

5. Zmiany OWU do ubezpieczenia „Bezpieczna Karta” AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.
Jeśli zgubisz kartę, zgłoś nam to jak najszybciej. To ważne, bo możesz odpowiadać za wykonane transakcje do 50 euro (do tej pory 150 euro).
Pamiętaj, że w ramach tego ubezpieczenia Ubezpieczyciel pokryje także koszty wydania nowej karty w miejsce zastrzeżonej oraz ewentualnych opłat, prowizji czy odsetek od nieuprawnionej transakcji.

Jeśli masz takie ubezpieczenie, co to dla Ciebie oznacza?
Jeśli akceptujesz zmianę, nie musisz nic robić.
Jeśli nie zgadzasz się na zmianę, możesz zrezygnować z automatycznego przedłużenia ochrony ubezpieczeniowej w każdym momencie. Nie pobierzemy za to żadnej opłaty. Jeśli zrezygnujesz z Umowy Ubezpieczenia, ochrona ubezpieczeniowa będzie trwała do końca okresu, za który zapłaciłeś składkę.

Zmiany, które wprowadzimy w 2019 r.

1. Bezpieczeństwo transakcji płatniczych
To zapewne jedna z ważniejszych – jeśli nie najważniejsza sprawa. W końcu chodzi o bezpieczeństwo Twoich pieniędzy. Co zmieni się w tej kwestii?  Zapewnimy Ci jeszcze lepsze zabezpieczenia Twoich płatności. Będziemy też nadal informować Cię o wszystkich incydentach, mających wpływ na bezpieczeństwo Twoich pieniędzy.

2. Zmiany w zasadach autoryzacji list haseł jednorazowych (TAN)
Zmienimy zasady autoryzacji. Chcemy jeszcze mocniej promować bezpieczne formy potwierdzania transakcji, przede wszystkim mobilną autoryzację. Dlatego w 2019 r. będziemy wycofywać się z list haseł jednorazowych.
Zmiany w pierwszej kolejności (do końca lutego 2019 r.) obejmą serwis transakcyjny: nie będziesz w nim mógł już zamawiać i aktywować list haseł jednorazowych ani zamienić na nie formy autoryzacji.
Nadal zrobisz to na mLinii lub w naszej  placówce.
Poznaj bliżej mobilną autoryzację.

3. Nowe transakcje płatnicze
Jeśli posiadasz kilka rachunków w różnych bankach, będziesz mógł przeglądać informacje na temat tych rachunków w jednym miejscu – za pośrednictwem dostawcy usług (ang. third party provider (ang. TPP). Taki podgląd pomoże Ci np. w zarządzaniu domowym budżetem.

Kim jest TPP - third party provider i kto może nim zostać?
TPP będą mogły zostać wszystkie banki lub firmy, które uzyskają odpowiednią licencję na nowe typy usługi płatniczych, takich jak:
- AIS (ang. Account Information Service) - dostęp do informacji o Twoich rachunkach płatniczych, w różnych bankach.
- PIS (ang. Payment Initiation Service) - inicjacja płatności przez dostawcę usług, bezpośrednio z Twojego rachunku.
- CAF (ang. Confirmation of the Availability of Funds) - dzięki tej usłudze dostawca usług sprawdzi, czy masz wystarczające środki na rachunku bankowym, aby przeprowadzić daną transakcję.

Jeśli nie znajdziesz tam odpowiedzi konsultanci mLinii i eksperci online chętnie odpowiedzą na Twoje pytania.