Jeden przelew do ZUS-u - na czym polega?

15
.
11
.
2017
Jeden przelew do ZUS-u - na czym polega?

Z tego tekstu dowiesz się:

  • na czym polega jeden przelew do ZUS
  • od kogo przedsiębiorca dostanie nowy numer rachunku
  • jakie są korzyści tej zmiany

Nowy rok przywita przedsiębiorców zmianami. Każdy płatnik ZUS-u od 1 stycznia 2018 r. będzie opłacał składki wykonując tylko jeden przelew na indywidualny rachunek płatnika. Każda wpłata zostanie proporcjonalnie podzielona przez ZUS na wszystkie ubezpieczenia i fundusze (ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Emerytur Pomostowych). Dzięki temu zamiast trzech lub czterech przelewów miesięcznie płatnik będzie wykonywał tylko jeden.

Obecnie wielu przedsiębiorców skarży się na skomplikowane i pracochłonne wypełnianie przelewów. W tym przypadku nawet jedna pomyłka, która dotyczy m.in. danych identyfikacyjnych, może spowodować brak zaksięgowania wpłaty na właściwym rachunku. Konieczne w takim przypadku jest wtedy przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego przez ZUS, aby móc zidentyfikować wpłatę i prawidłowo ją rozliczyć. Od 2018 roku o zidentyfikowaniu, zaksięgowaniu i rozliczeniu wpłaty na koncie zadecyduje jedynie indywidualny numer rachunku składkowego. Mniej danych na przelewie pozwoli wyeliminować wiele nieprawidłowości. Płatnik nie będzie musiał podawać żadnych dodatkowych danych. Kolejnym plusem tego rozwiązania będzie automatyczne zaksięgowanie wpłaty na właściwym koncie przez ZUS.

Od 1 stycznia 2018 r. wszelkie wpłaty płatnik będzie przekazywał na wskazany dla niego, indywidualny numer konta składkowego. Numer zostanie mu nadany przez ZUS. Będzie się składał z 26-cyfr, w których zawarty zostanie numer NIP płatnika (czyli ostatnie 10 cyfr numeru rachunku składkowego), a także numeru ZUS. Numer NIP jest indywidualnym numerem identyfikującym płatnika składek, nadawany jest zarówno osobie prawnej, jednostce organizacyjnej, jak i osobom fizycznym opłacającym składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne. ZUS wykorzysta ten identyfikator w nadawanym numerze rachunku składkowego.

Do końca 2017 roku każdy przedsiębiorca otrzyma indywidualny numer rachunku bankowego, na który będzie dokonywał wpłat do ZUS. Od 1 stycznia ZUS udostępni również możliwość elektronicznego pobierania zaświadczeń o niezaleganiu ze składkami.

Informacje o nadanych numerach rachunku składkowego zostaną wysłane płatnikom listem poleconym od 1 października do 31 grudnia 2017 roku na adres siedziby firmy lub korespondencyjny. Przedsiębiorcy mają obowiązek sprawdzenia, czy podane dane adresowe są aktualne. Dzięki tej, dla większości już może „tradycyjnej” formie przesyłania wiadomości, ZUS będzie mógł zweryfikować, czy płatnik otrzymał informacje o swoim numerze rachunku składkowego. W przypadku, gdy list zostanie zgubiony lub płatnik nie otrzyma do końca grudnia 2017 roku informacji z ZUS-u o numerze rachunku, będzie mógł odebrać go w każdej placówce ZUS lub w Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00), jeśli np. zgubi list z ZUS.

Radzimy, aby dopilnować tej sprawy, gdyż dotychczasowe rachunki do wpłat zostaną zamknięte 31 grudnia 2017 roku.

Już wkrótce na naszym blogu więcej informacji o tym, jak mBank przygotowany jest do tej zmiany.

Dowiedz się, jaka zmiana związana z JPK_VAT czeka Cię 1 stycznia 2018

Dowiedz się więcej o mKsięgowości

Obejrzyj zapis ze szkolenia online dotyczącego JPK_VAT i jednego przelewu do ZUS (zmian dla firm od 1 stycznia 2018 r.)

 



Kliknij i sprawdź
.

Materiał niniejszy ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.