Jak założyć sklep internetowy i uruchomić sprzedaż nawet w kilka dni?

23
.
06
.
2020
Jak założyć sklep internetowy i uruchomić sprzedaż nawet w kilka dni?

Pandemia koronawirusa zmienia nawyki zakupowe. Konsumenci chętniej i częściej robią zakupy online, ale jednocześnie stają się wobec nich coraz bardziej wymagający. Mimo sporej konkurencji, w branży e-commerce wciąż jest miejsce dla nowych graczy. I choć otwarcie nowego sklepu internetowego może wydawać się ogromnym przedsięwzięciem, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom e-commerce wcale nie musi być trudne!

 

Ilu przedsiębiorców, tyle pomysłów na biznes. Czy wiesz, że liczba sklepów internetowych na polskim rynku przekroczyła już magiczny próg 30 tysięcy? Za każdym z nich stoją ludzie, którzy nie bali się wkroczyć na rynek sprzedaży internetowej i zrealizować swojej wizji  biznesu online. Ty również możesz to zrobić! Doskonale wiemy, że pierwszy krok jest najtrudniejszy, dlatego w artykule chcemy przybliżyć Ci najważniejsze kwestie dotyczące startu w e-biznesie.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak krok kroku założyć sklep i zacząć sprzedawać w sieci?
  • Jakie narzędzia będą Ci potrzebne na starcie?
  • Jak wzbudzić zaufanie klientów i zachęcić ich do zakupów w Twoim sklepie?

 

Oto wskazówki, dzięki którym pierwsze transakcje w Twoim sklepie internetowym pojawią się nawet w ciągu kilku dni od jego uruchomienia.

 

Konfiguracja sklepu internetowego, która pozwoli Ci szybko rozpocząć sprzedaż.

 

Sercem każdego sklepu internetowego jest odpowiednie oprogramowanie. Na rynku znajdziesz wiele rozwiązań, które różnią się między sobą zakresem funkcji czy ceną. Jeśli stoisz przed decyzją o otwarciu swojego pierwszego sklepu, z pewnością docenisz łatwość obsługi, niskie koszty i możliwość rozbudowy sklepu w miarę rozwoju Twojego biznesu. Takie kryteria spełnia platforma e-commerce, która działa w modelu abonamentowym SaaS (ang. software as a service, oprogramowanie jako usługa). Jest to gotowe rozwiązanie, dzięki któremu łatwo i szybko uruchomisz sklep internetowy. Co ważne, nie będziesz do tego potrzebować żadnej programistycznej wiedzy. Oto najważniejsze kroki, które musisz zrobić, aby błyskawicznie rozpocząć sprzedaż online.

 

  1. Najpierw formalności

 

Aby zacząć sprzedawać w internecie, musisz mieć własną firmę. To przepustka do dalszej współpracy z zewnętrznymi kontrahentami np. operatorami płatności, kurierami czy hurtowniami. Obecnie własną działalność możesz założyć nawet przez internet, bez wychodzenia z domu. Na początku możesz skorzystać z preferencyjnych warunków dla przedsiębiorców: ulgi na start i małego ZUS-u. Pamiętaj, jeśli prowadzisz sklep internetowy, masz dużą szansę na zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej – zapoznaj się z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dn. 20.12.2017r.

 

Gdy dopełnisz wszystkich formalności, zadbaj o to, aby wprowadzić potrzebne dane do Twojego sklepu. Nazwa, dane adresowe i kontaktowe oraz NIP upewnią potencjalnych klientów, że mają do czynienia z istniejącą, wiarygodną firmą. Na początku warto również nawiązać współpracę z firmą księgową, która pomoże Ci uporządkować kwestie rozliczeniowe. Oczywiście, jeśli czujesz się na siłach – możesz zrobić to sam! Do swojego sklepu w łatwy sposób podepniesz niezbędne narzędzia i systemy księgowe.

 

  1. Dodaj produkty do sklepu

 

Masz już pomysł co chcesz sprzedawać? Świetnie! Czas dodać produkty do sklepu. Jeśli zamierzać prowadzić sklep z własnymi wyrobami, musisz wgrać je ręcznie. Zadbaj o wyraźne zdjęcia, ciekawe i wyczerpujące opisy oraz odpowiednie nazwy.

 

Drugim sposobem, aby pozyskać produkty jest współpraca z hurtownią. Możesz wybrać tradycyjny model sprzedaży i korzystać z własnego magazynu lub zdecydować się na popularny dropshipping. Ten ostatni model pozwoli Ci znacznie obniżyć koszty prowadzenia sklepu, a wysyłką zamówień zajmie się hurtownia. W tym przypadku niezbędny będzie mechanizm integracji. Dzięki niemu pobierzesz wszystkie interesujące Cię produkty wprost do sklepu za pomocą kilku kliknięć. Co ważne – moduł integracji zadba o to, żeby stany magazynowe i inne parametry produktów w Twoim sklepie były zawsze aktualne.

 

  1. Skonfiguruj wygląd sklepu internetowego

 

Nie da się ukryć – konsumenci kupują oczami. Pamiętaj, aby układ sklepu był przejrzysty, zdjęcia produktów wyraźne, a koszyk zakupowy w najprostszy sposób prowadził do finalizacji transakcji. To sprawi, że przeglądanie kolejnych zakładek z ofertą będzie prawdziwą przyjemnością. Sprawdź, jak łatwo możesz dostosować wygląd swojej witryny, na przykładzie gotowego e-sklepu oferowanego przez zewnętrznego dostawcę w modelu SaaS:

 

 

  1. Dodaj formy płatności

 

Czy wiesz, jakie formy zapłaty za zamówienie wybierają klienci najczęściej? W ostatnim czasie na prowadzenie wysuwają się szybkie płatności online (np. PayNow). Są wygodne i pozwalają w krótkim czasie sfinalizować transakcję. Oczywiście przelewy tradycyjne i płatność za pobraniem również mają spore grono zwolenników. Zadbaj, aby i one znalazły się w Twoim sklepie. Pamiętaj, zanim włączysz szybkie płatności w sklepie, podpisz umowę z operatorem oraz zainstaluj certyfikat SSL, który zaszyfruje dane Twoich klientów. To bardzo ważne!

 

  1. Określ metody dostawy

 

Kurier, paczkomaty, a może odbiór osobisty? Opcji jest wiele, a najlepiej wybrać wszystkie z nich. Na początku działalności warto skorzystać z usług brokera kurierskiego (na polskim rynku działają np. Apaczka, Furgonetka), który udostępnia oferty wielu firm w jednym miejscu i pośredniczy w zamawianiu paczek. Jeśli jeszcze nie wiesz, ile zamówień w miesiącu będziesz wysyłać, oferta brokera kurierskiego może okazać się o wiele korzystniejsza niż negocjowanie umowy bezpośrednio u konkretnego przewoźnika.

 

 

O czym jeszcze musisz pamiętać?

 

Aby uruchomić sklep internetowy, powinieneś zadbać jeszcze o kilka kwestii. Po pierwsze domena. To jeden z najważniejszych elementów identyfikacji Twojej marki. Prosta, ciekawa nazwa, kojarząca się z branżą, w której sprzedajesz (ale niekoniecznie!) przyciągnie klientów i sprawi, że łatwo ją zapamiętają. Jeśli masz już na nią pomysł – nie czekaj! Wykup domenę u dowolnego dostawcy (nawet bez miejsca na serwerze, którym może zająć się dostawca oprogramowania e-sklepu w modelu SaaS). Później z łatwością połączysz domenę ze swoim sklepem.

 

I jeszcze jedna ważna kwestia – regulamin sklepu oraz polityka prywatności. Bez nich ani rusz! Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie przygotować potrzebne dokumenty, możesz zwrócić się do firm prawniczych, które specjalizują się w obsłudze prawnej branży e-commerce. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziesz mieć pewność, że Twój sklep działa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Na zakończenie

 

Ta instrukcja pomoże przygotować Ci sklep do pierwszych transakcji. Pamiętaj, że na początku nie wszystko musi dopiąć na ostatni guzik – zwłaszcza jeśli zależy Ci na obrotach w ciągu 48 godzin od jego uruchomienia. Czasem warto działać w myśl zasady, że lepiej wystartować szybko niż dążyć do perfekcji. Powodzenia!

 

 


Autor: Aleksandra Batko, Sky-Shop.pl