powrót

Zakładanie firmy – 5 porad jak założyć własną firmę

Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, mówiąc tym samym STOP dla pracy na etacie. Niestety, wiele firm upada w ciągu pierwszego roku istnienia, dlatego warto najpierw dokładnie przeanalizować wszystkie czynniki, które skłaniają nas do przejścia "na swoje".
Jeśli jesteśmy pewni swojego wyboru, pozostaje nam jedno – dokonać wszystkich niezbędnych formalności. Co warto wiedzieć, gdy chcemy założyć własną firmę? Na co koniecznie należy zwrócić uwagę, a jakich błędów musimy się wystrzegać? Oto 5 porad, które mogą okazać się kluczowe w kontekście rozpoczynania własnej działalności gospodarczej.

Zakładanie firmy kojarzone jest zazwyczaj z masą formalności, których należy dopilnować już na samym początku. Okazuje się bowiem, że rozpoczynanie własnej działalności gospodarczej wcale nie musi być okupione długimi kolejkami w wielu urzędach. Oczywiście – niektóre sprawy będą wymagały zarezerwowania nieco większej ilości czasu, jednak sam proces zakładania firmy nie jest zbyt skomplikowany. Za to znacznie więcej czasu potrzeba na dopracowanie samego pomysłu – to od niego zależy, czy firma ma jakiekolwiek szanse na sukces.

Zanim założysz firmę

Zanim zdecydujemy się założyć własną działalność gospodarczą, zastanówmy się, czy jest to najlepsze możliwe rozwiązanie. Dlaczego? Większość firm upada bardzo szybko, ponieważ okazuje się, że ich właściciele nie mieli pomysłu na jej prowadzenie i nie potrafili znaleźć swojego miejsca na rynku. Bardzo często powodem zamykania działalności gospodarczych jest zbyt duża konkurencja lub brak odpowiednich kompetencji ze strony właściciela lub zatrudnianych pracowników; czasami problemem jest kapitał.

Jak tego uniknąć?


Po pierwsze odpowiedzmy sobie na pytanie – dlaczego chcemy założyć własną firmę? Czy chodzi o brak możliwości samorealizacji w pracy na etacie, czy może chwilowy kaprys i chęć szybkiego zarobku? Czy nasz plan na biznes jest wystarczająco dopracowany i czy zakłada wszystkie czynniki i zmienne, które przyszły nam do głowy? Jak dużo osób pracuje w branży, w której chcielibyśmy otworzyć działalność? To zaledwie kilka pytań, ale pomogą nam wstępnie określić, czy naprawdę jesteśmy gotowi na prowadzenie własnej firmy oraz jakie motywacje nami kierują. Jeśli po dokładnym przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw nadal pragniemy otworzyć działalność gospodarczą, pozostaje nam przejść do zapoznania się z niezbędnymi formalnościami.

Jaka forma firmy będzie najlepsza?

Przed przystąpieniem do rejestracji firmy warto jeszcze zastanowić się nad aspektami organizacyjnymi, takimi jak chociażby forma przyszłego przedsiębiorstwa. Do wyboru mamy przede wszystkim jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółkę cywilną; oba rodzaje firm nie mają osobowości prawnej, co oznacza, że podmiotem praw i obowiązków w stosunkach cywilnoprawnych jest sam właściciel. To najkorzystniejsza forma dla początkujących przedsiębiorców, ponieważ nie wymaga od nich posiadania dużego kapitału.

Kiedy jednoosobowa  działalność gospodarcza, a kiedy spółka cywilna?

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla wszystkich freelancerów (programistów, copywriterów, tłumaczy), czyli osób, które w dużej mierze samodzielnie wykonują swoją pracę. Co ważne – jeśli założymy jednoosobową działalność gospodarczą, możemy zatrudniać pracowników; nazwa bywa myląca, chodzi jednak wyłącznie o liczbę właścicieli firmy. Z kolei gdy planujemy uruchomienie rodzinnego biznesu, lepszym rozwiązaniem będzie założenie spółki cywilnej, gdzie z założenia występuje przynajmniej dwóch wspólników. Zarówno w jednym jak i w drugim wypadku założycielami mogą być wyłącznie osoby pełnoletnie.

Wpis do ewidencji

Każda osoba fizyczna, która nie prowadziła do tej pory działalności gospodarczej, a także wspólnicy spółek cywilnych, swoją przygodę z założeniem firmy muszą zacząć od wpisu do ewidencji gospodarczej – dokładniej CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek; musi on zawierać przede wszystkim podstawowe dane osobowe (imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwę firmy, PESEL, adres zamieszkania i adres firmy, rodzaj działalności).

Co znajduje się we wniosku do CEIDG?

Zakładanie firmy wymusza na nas podjęcie pierwszych decyzji – dotyczą one m.in. przewidywanej liczby osób pracujących i zatrudnionych, daty rozpoczęcia działalności, rodzaju prowadzonej dokumentacji rachunkowej i miejsca jej przechowywania czy okresu odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy (np. czy będzie ona odprowadzana co miesiąc, czy co kwartał). Z tego względu ważne jest, by już wcześniej zastanowić się nad wymienionymi wyżej kwestiami i przeanalizować, które rozwiązania będą dla nas korzystniejsze, ponieważ na podane wyżej pytania będziemy musieli zawrzeć odpowiedź we wniosku.  

Integralną część wniosku stanowi także prośba o wpis (lub zmianę wpisu) do krajowego rejestru REGON, zgłoszenie identyfikacyjne (lub aktualizacyjne) dotyczące ewidencji podatników i płatników, zgłoszenie płatnika składek (albo jego zmiany), a także przyjęcie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania.

Jak wybrać formę opodatkowania?

To, która forma będzie dla nas najodpowiedniejsza, zależy od kilku czynników. Na przykład osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę w świecie biznesu i jeszcze nie do końca znają wszelkie zależności, mogą zdecydować się na kartę podatkową, ponieważ jest to najprostsza forma opodatkowania pod względem formalnym. W tym przypadku kwota podatku jest z góry przypisana i zależy od rodzaju wykonywanej działalności. Z kolei osoby, którym zależy na możliwości potrącania kosztów uzyskania przychodów czy prawie dokonywania odliczeń od dochodu i od podatku czy potrącania straty, powinny wybrać rozliczenie na zasadach ogólnych; muszą jednak pamiętać, że ten rodzaj rozliczenia wymaga prowadzenia znacznie bardziej zaawansowanej dokumentacji podatkowej.

Pozostałe formalności i wybór konta bankowego

Do pozostałych formalności należy zgłoszenie się do ZUS i Państwowej Inspekcji Pracy (odwiedzenie drugiej z wymienionych instytucji jest konieczne jedynie w momencie, gdy zatrudniamy pracowników).

Firmowe konto bankowe – jak wybrać?

Zakładanie firmy wiąże się również z założeniem specjalnego konta bankowego; po dokonaniu formalności wystarczy zaktualizować dane z CEIDG, skąd zostanie wysłana informacja do Urzędu Skarbowego i ZUS-u. Czym kierować się przy wyborze? Jednym z czynników jest niewątpliwie koszt związany z otworzeniem, a następnie z prowadzeniem rachunku; istotna może być także kwestia płatności za dokonywanie przelewów czy rodzaj karty płatniczej (lub kredytowej), która będzie dołączona do rachunku. Niektóre banki oferują dla firm dodatkowe usługi (jak np. możliwość wystawiania faktur online), dlatego przed podjęciem decyzji warto przeanalizować wszystko, co może wpłynąć na atrakcyjność danej oferty.

Ciekawym rozwiązaniem może okazać się np. mKsięgowość, czyli połączenie konta firmowego z księgowością online. W przypadku podstawowego pakietu klient nie płaci nic za możliwość szybkiego wystawiania faktur-online czy wykonywania przelewów podatkowych; decydując się na pakiet rozszerzony zyskuje opiekę profesjonalnego księgowego, który zajmie się za przedsiębiorcę zarówno księgowaniem dokumentów jak i obsługą deklaracji podatkowych.




Nota
Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Wszelkie informacje dotyczące mKsięgowości dostępne są w „Regulaminie Serwisu SuperKsięgowa.pl dostępnego w ramach systemu transakcyjnego mBank SA oraz usług mKsięgowość START, mKsięgowość KOMFORT i mKsięgowość PREMIUM” oraz w „Regulaminie Promocji „Powitalna promocja - rok mKsięgowości w dobrej cenie” dostępnych na stroniehttps://www.mbank.pl/firmy/ksiegowosc/wiecej/ lub pod adresem – https://www.mbank.pl/pdf/promocje/uslugi/regulamin-promocji-zyskuj-z-nami-od-poczatku-31-08-2016.pdf
Organizatorem Promocji „Powitalna promocja - rok mKsięgowości w dobrej cenie” jest Cyber Productivity S.A. z siedzibą w Warszawie.

Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe warunki i opłaty związane z mBiznes kontem Standard i Promocją "II edycja 100 zł na ZUS z mBiznes konto Standard" są określone w Regulaminie otwierania i prowadzenia rachunków bieżących dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. oraz Regulaminie Promocji "II edycja 100 zł na ZUS z mBiznes konto Standard" dostępnych na www.mBank.pl/standard-100/ . Promocja trwa od dnia 01.03.2017 r. do dnia 31.03.2017 r. włącznie i jest skierowana do przedsiębiorców, przez których rozumie się osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych, spółki jawne, partnerskie, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, fundacje, stowarzyszenia rejestrowe, spółdzielnie, zwanych dalej Uczestnikami Promocji, którzy spełnią łącznie następujące warunki: a) w okresie trwania Promocji złożą wniosek o otwarcie rachunku bieżącego mBiznes konto Standard za pośrednictwem miejsc oznaczonych symbolem "II edycja 100 zł na ZUS z mBiznes konto Standard", które znajdować się będą na stronie www.mBank.pl oraz na stronach partnerów banku, a także za pomocą placówek mBanku, Punktów Obsługi mFinanse S.A. oraz operatora mLinii pod numerem telefonu 801 300 800 lub +48 42 6300 800 b) w okresie trwania Promocji zawrą z bankiem umowę o prowadzenie rachunku mBiznes konto Standard, c) z Promocji nie mogą skorzystać osoby, które posiadały jakikolwiek rachunek firmowy dla danego NIP do dnia 28.02.2017 r. Uczestnik Promocji, który spełnił powyższe warunki i w okresie 30 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy o prowadzenie rachunku bieżącego dokona płatności składki ZUS na kwotę minimum 250 zł z nowo otwartego rachunku bieżącego, zyska 0 zł za najważniejsze usługi konta firmowego gwarantowane przez 24 m-ce, takie jak: a) prowadzenie rachunku za 0 zł na okres 24 m-cy od dnia otwarcia rachunku bieżącego, b) nielimitowany pakiet darmowych przelewów internetowych w PLN (ELIXIR) miesięcznie na okres 24 m-cy od dnia otwarcia rachunku bieżącego, c) 0 zł za kartę debetową na okres 24 m-cy od dnia otwarcia rachunku bieżącego, d) wypłaty z bankomatów własnych Planet Cash, Euronet, BZ WBK S.A. na terenie Polski za 0 zł na okres 24 m-cy, e) wpłaty w 2250 wpłatomatach mBanku i Euronetu na terenie Polski za 0 zł na okres 24 m-cy. Dodatkowo Uczestnik Promocji, który spełni powyższe warunki otrzyma 100 zł premii za otwarcie rachunku bieżącego pod warunkiem dokonania płatności ZUS na kwotę min. 250 zł z tego rachunku bieżącego w ciągu 30 dni od dnia otwarcia rachunku bieżącego. Lista najważniejszych usług została opracowana na podstawie badania zrealizowanego przez firmę Ipsos Sp. z o.o. na zlecenie mBanku S.A. Badanie zostało zrealizowane w okresie marzec – kwiecień 2015 r. metodologią CAPI na próbie 1016 przedsiębiorców. CAPI to metoda badawcza polegająca na przeprowadzeniu wywiadu z respondentem przy użyciu urządzeń mobilnych (np. laptop, tablet), na których zapisywane są udzielone odpowiedzi. mBank zajął I miejsce w rankingu Forbesa 2016 w kategorii "Najlepszy bank dla firm"

Kategorie:

Firmy