powrót

Październikowe dotacje mFundacji przyznane

Od 27 września do 31 października 2016 roku do mFundacji wpłynęło 17 wniosków o dofinansowanie projektów rozwojowych z obszaru edukacji matematycznej. Zarząd fundacji przyznał dotacje 6 projektom.

Dofinansowanie otrzymują:

Fundacja Szkoła Medialna na projekt „Mobilny escape room, czyli od smyka do matematyka” 
Adresatami projektu są dzieci przedszkolne w wieku 5-6 lat z Krakowa - Nowej Huty, które w ramach wyrównywania szans będą objęte cyklem spotkań przygotowujących do skutecznej i twórczej nauki matematyki od pierwszej klasy szkoły podstawowej. “Mobilny escape room, czyli od smyka do matematyka” to zajęcia dla przedszkolaków, opierające się na zabawie, przygodzie i rozwiązywaniu zagadek. Mobilny matematyczny escape room odwiedzi dzieci w przedszkolach nowohuckich Dzielnicy XVII, w której funkcjonują tzw. osiedla peryferyjne. Po rozwiązaniu wszystkich zadań, zagadek i gier każdy przedszkolak otrzyma odznakę “Smyka Matematyka”, a przedszkola otrzymają nagrody.

Fundacja Akademickie Centrum Edukacyjno-Społeczne „AKCES” na „II Ogólnopolski Konkurs dla uczniów Matematyka i GeoGebra MAGIK”
Fundacja AKCES we współpracy z Warszawskim Centrum GeoGebry przy Uniwersytecie SWPS organizuje konkurs matematyczny, w którym zadaniem jest przygotowanie przez uczniów apletu
w darmowym programie GeoGebra. Inicjatywa pozwoli uczniom pogłębić swoją wiedzę z matematyki oraz zaprezentować swoje zainteresowania i umiejętności. Uczestnicy konkursu mogą przygotowywać prace w kilku kategoriach np. ilustracja twierdzenia lub pojęcia matematycznego. Udział w konkursie ma przede wszystkim otworzyć uczniów na przedmioty ścisłe. Pokazać, że nauka może być ciekawym, wzmacniającym doświadczeniem wiążącym się z satysfakcją i poczuciem odniesionego sukcesu. Konkurs kierowany jest do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na terenie całej Polski. Celem jest przekonanie uczniów, że matematyka może być ciekawa, a jej odkrywanie może sprawić wiele radości. Jest to niezwykle ważne, ponieważ głównym problemem dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest wyuczona bezradność w rozumieniu matematyki, utrwalana przez kolejne porażki edukacyjne. Twórcy GeoGebry zadbali, aby przygotowane przez nich narzędzie niwelowało skutki wyuczonej bezradności poprzez umożliwienie procesu zrozumienia i doświadczenia matematyki we własnym tempie i wykorzystanie nowoczesnych technologii, w świecie których młodzi poruszają się z ogromną swobodą.

Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci „Trampolina” na realizację projektu „Matematyka- mózgu gimnastyka”
Projekt zakłada zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych z zakresu matematyki, ekonomii, logiki i gier umysłowych w podziale na cztery moduły. Pierwszy zakłada zorganizowanie w Szkole Podstawowej nr 2 w Lubaczowie, we współpracy z Lubaczowskim Stowarzyszeniem Gier Umysłowych "Orzeł" Szkolnej Akademii Szachów zajęć dla dzieci, które nigdy nie zetknęły się z szachami. Zajęcia będą prowadzone przez animatorów Stowarzyszenia (dorosłych i uczniów - utytułowanych mistrzów). Drugi moduł to zajęcia z tzw. gimnastyki mózgu i elementami kinezjologii edukacyjnej. Dzieci będą uczyć się technik zapamiętywania (mnemotechnik) dat, wzorów matematycznych, numerów telefonu, poszerzą pole widzenia za pomocą kart z ciągami cyfr, usprawnią procesy myślowe za pomocą łamigłówek logicznych. Moduł trzeci to zajęcia pt. "Mały bankowiec". Zajęcia będą polegać na wskazaniu roli matematyki w bankowości i finansach poprzez dodawanie, odejmowanie, mnożenie różnymi sposobami - także z wykorzystaniem interaktywnych programów matematycznych, po obliczanie procentów od konkretnych sum, przeliczanie kursów walut itp. Zwieńczeniem projektu będzie Szkolny Turniej Gier Umysłowych. W projekcie weźmie udział 100 uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubaczowie.

Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Zespołu Szkół nr 2 w Rzeszowie na III Rzeszowski Konkurs matematyczny „Math in English – Math with a difference”
Celem projektu jest propagowanie nauki matematyki i języka angielskiego wśród uczniów, rozwijanie i doskonalenie umiejętności matematycznych oraz językowych, poszerzanie kompetencji rozwiązywania zadań matematycznych w języku angielskim, motywowanie szkół do podejmowania różnorodnych działań w pracy z uczniami zainteresowanymi matematyką i językami obcym. Adresatami są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z Rzeszowa, a jego ideą jest konfrontacja wiedzy i umiejętności uczniów zdobytych w szkole z wymaganiami stawianymi przez szkoły wyższe i współczesny rynek pracy. Konkurs odbywa się w dwóch etapach: szkolnym i miejskim.  Pierwszy skierowany będzie do uczniów wszystkich rzeszowskich szkół ponadgimnazjalnych (około 12 szkół).W drugim weźmie udział 60 uczniów wytypowanych przez szkolnych koordynatorów projektu.

Stowarzyszenie „Bądź z nami” przy ZS nr 3 w Sępólnie Krajeńskim na projekt „Przystanek matematyka”
W projekcie wezmą udział uczniowie klas III gimnazjum oraz chętni uczniowie z klas I i II. Systematycznie, od listopada do kwietnia oraz w trakcie ferii zimowych nauczyciele matematyki będą prowadzili dla nich zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Projekt ma zmobilizować młodzież do lepszego i systematycznego przygotowania się do egzaminu gimnazjalnego z matematyki. Cykl zajęć zostanie zakończony konkursem "Wiem więcej", do którego zostaną zaproszeni również uczniowie z innych szkół w gminie. W finale konkursu wezmą udział zwycięzcy comiesięcznych grupowych eliminacji. Konkurs będzie miał charakter próbnego egzaminu gimnazjalnego, a zadania zostaną opracowane na podstawie arkuszy z poprzednich lat. Każdy uczeń klasy III i I i II będzie korzystał na zajęciach z zakupionych pomocy dydaktycznych. W trakcie projektu powstanie baza pytań i odpowiedzi dotyczących zagadnień matematycznych do każdego działu: liczby, wyrażenia matematyczne, funkcje, figury na płaszczyźnie, figury podobne i bryły.

Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Ośrodek Kultury Matematycznej na rozwój projektu „Matematyka poglądowa” .
Szkoły Matematyki Poglądowej to spotkania osób zajmujących się matematyką i rozwojem kultury matematycznej. Zasadniczą częścią spotkań są wykłady poświęcone matematyce żywej, przekraczającej formalizmy i przystępnej dla niespecjalistów. Najbliższa Szkoła przedstawi szeroki zakres problematyki finansowej, ekonomicznej i matematycznej. Grono specjalistów praktyków i teoretyków z dziedziny makro i mikroekonomii, aktuariatu, bankowości i giełdy podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami Szkół. Dotacja mFundacji będzie przeznaczona na pokrycie kosztów nagrania tych wykładów. Nagrania zasilą zasoby wideotek wyższych szkół ekonomicznych, jak odpowiednich wydziałów uniwersytetów i politechnik. Celem projektu poza poszerzeniem wiedzy uczestników Szkoły oraz odbiorców nagrań wykładów jest również przedstawienie spojrzenia z szerszej perspektywy na naukę (w pierwszym rzędzie matematykę) i jej istotną rolę w dzisiejszym społeczeństwie.


Beneficjentom gratulujemy i życzymy pomyślnej realizacji projektów.