powrót

Wakacyjna matematyka

mFundacja dofinansuje 18 projektów na wakacyjne aktywności matematyczne dla dzieci i młodzieży w 6 największych polskich miastach. Na ten cel przeznaczy 87 tys. zł.
W tegorocznej edycji konkursu „Wakacje z matematyką” mFundacja przyznała dofinansowanie 18 spośród 39 zgłoszonych projektów. Łączna kwota dofinansowania wyniesie 87 tys. zł. W 2017 roku działania łączące naukę z wakacyjną zabawą będą realizowane przez organizacje pozarządowe, biblioteki i grupy nieformalne z Gdańska, Łodzi, Krakowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia.  

Decyzją zarządu fundacji, dofinansowanie otrzymują:

1. Stowarzyszenie na rzecz Działań Edukacyjnych i Rozwoju „Dzieci Świata” (Gdańsk Oliwa) – projekt „Triathlon matematyczny w Gdańsku”
Trzydniowe zajęcia matematyczno-rekreacyjne, podczas których dzieci z klas 4-7 wezmą udział w warsztatach, zwiedzaniu miasta, instytucji naukowo-kulturalnych oraz ZOO pod znakiem matematyki. Wycieczki i warsztaty będą przeplatane zabawami na świeżym powietrzu. Dzieci zwiedzą Gdańsk śladami Heweliusza, w trójmiejskim ZOO wezmą udział w grach łączących matematykę ze sportem i nauczą się tworzyć orgiami w kształcie zwierząt. Na zakończenie Triathlonu w Parku Oliwskim zostanie zorganizowana gra miejska zwieńczona piknikiem z grami matematyczno-logicznymi.

2. Biblioteka Kraków (Kraków Stare Miasto) „Z matematyką na wesoło”
Projekt zakłada przeprowadzenie 20 spotkań dla dzieci, przebywających podczas wakacji w Krakowie, w wybranych filiach Biblioteki Kraków. Uczestnicy projektu utrwalą wiedzę z zakresu matematyki poprzez zabawę. Posługując się metodami aktywizującymi uczestników, organizatorzy zaproszą dzieci do uczestnictwa w rozgrywkach matematycznych. Oprócz gotowych gier planszowych dzieci będą miały okazję stać się twórcami oraz projektantami własnych gier matematycznych. Zajęcia będą się odbywać na świeżym powietrzu w filiach biblioteki Kraków, które zlokalizowane są w pobliżu parków i deptaków. W związku z tym, że impreza odbywać się będzie w przestrzeni miejskiej, jej odbiorcami staną się również młodzi turyści i ich opiekunowie.

3. Fundacja ANMA (Kraków, Bieńczyce) „ŁOWCY wielokątów”
Projekt zakłada przeprowadzenie matematycznej gry miejskiej - kreatywnej zabawy plenerowej o funkcjach edukacyjnych. Dzieci poznają Kraków rozwiązując zadania matematyczne, które trzeba będzie wykonać, aby pokonać trasę gry. Miejsca realizacji gry to historyczne centra czterech odrębnych miast, które dziś tworzą Kraków jako jego dzielnice o urbanistyce pozwalającej na samodzielne poruszanie się młodych ludzi pod obserwacją opiekunów: ul. Szeroka lub Plac Wolnica (Kazimierz), Rynek Podgórski (Podgórze), Rynek Główny lub Wzgórze Wawelskie (Centrum), Plac Centralny (Nowa Huta). Dla każdego z nich powstanie odrębna trasa. Do udziału w grze zostaną zaproszone grupy dzieci spędzające lato w Krakowie w formie zorganizowanej - zarówno uczestnicy wycieczek, kolonii, obozów spoza Krakowa jak i uczestników półkolonii organizowanych przez krakowskie placówki edukacyjne i kulturalne.
Celem projektu jest ukazanie młodym ludziom atrakcyjności matematyki oraz jej przydatności w codziennym życiu. Gra łączy zabawę matematyczną z atrakcyjnym prezentowaniem dzieciom zabytków Krakowa, co stanowi dodatkową wartość edukacyjną, podkreślając jednocześnie elementarną funkcję matematyki w architekturze. W trakcie wakacji odbędą się 4 realizacje gry dla minimum 400 uczestników.    

4. Miejska Biblioteka Publiczna Łódź-Bałuty – projekt „Wakacyjne wygibasy matematyczne”
Projekt dla dzieci klas 1-3 i 4-7 szkół podstawowych zakłada przeprowadzenie 32 godzin zajęć wskazujących na obecność matematyki w różnych dziedzinach działalności człowieka. Będą to: spotkania z robotyką czyli warsztaty z klockami logo education, turniej gry planszowej Supermatematyk, zajęcia z wykorzystaniem puzzli matematycznych, warsztaty teatralno-ruchowo-matematyczne (przekładanie liczb na ruch), zabawa w liczenie z wykorzystaniem chusty animacyjnej (dla dzieci niepełnosprawnych), warsztaty plastyczne nawiązujące do twórczości awangardowej czyli tworzenie prac z wykorzystanie figur i przyrządów geometrycznych, zabawy matematyczno-logiczne dla dzieci niepełnosprawnych (liczby, kolory i figury). Uczestnicy zajęć wezmą również udział w zabawach plenerowych, gdzie dzieci za pomocą zabaw ruchowych i plastycznych zapoznają się i utrwalą podstawowe działania matematyczne i tabliczkę mnożenia. Celem zajęć jest rozbudzenie twórczego i logicznego myślenia, ćwiczenie współpracy w grupie, dyskusji, wspólnego podejmowania decyzji, planowania i kojarzenia, szukania podobieństw i kontrastów. 

5. Stowarzyszenie SPOLECZNIE ZAANGAZOWANI (Łódź, Os. Stare Polesie) – projekt  „REPUBLIKA WAKACJI - fajne wakacje na Starym Polesiu”
Zajęcia dla dzieci z klas 1-3 odbędą się w społecznym domu kultury "Miejsce spotkań". Przestrzeń podwórza zamieniona będzie w mini państwo - Republikę Wakacji. Każdego dnia w zajęciach uczestniczyć będzie średnio 10-20 uczestników - dzieci pozostających w domach w czasie wakacji. Organizatorzy zapewnią im różnorodne zajęcia, atrakcyjne dla różnych grup wiekowych. Celem projektu jest pokazanie przydatności umiejętności liczenia w różnych sytuacjach życiowych, rozbudzanie zaciekawienia matematyką - zmiana nastawienia do nauki przedmiotu, rozwijanie kreatywności, spostrzegawczości, cierpliwości - zachęcanie do nieszablonowego działania i do twórczego podejścia do problemów. Dzieci wezmą udział w matematycznej grze terenowej „Poszukiwacze skarbu”, zaprojektują budynki z drewnianych elementów podczas warsztatów z architektury, nauczą się liczenia na sorobanie – japońskim liczydle, będą szukać matematyki w miejskiej przestrzeni i stworzą film animowany ze scenografią, wykorzystując wymiarowanie, skalowanie i proporcje.

6. Fundacja Widzimy Dobro i  Nieformalna Grupa Nauczycieli "Pasjonaci Edukacji" przy Szkole Podstawowej nr 199 im. Juliana Tuwima w Łodzi  (Łódź Widzew) – projekt  „KOLOROWA MATEMATYKA”
W ramach projektu zorganizowana będzie wieloetapowa gra, łącząca naukę z zabawą. W każdym z sześciu etapów rozgrywek dzieci będą zdobywały punkty m.in. za prawidłowe rozwiązywanie zadań, spostrzegawczość, szybkość i zręczność. Uczniowie klas 1-3 wezmą udział w aktywnych rozgrywkach  matematycznych połączonych z aktywnością fizyczną, poszukają symetrii w łódzkiej palmiarni, wezmą udział w biegu łączącym zadania matematyczne z posługiwaniem się kompasem i mapą, zbudują zegar słoneczny, poznają czym jest złoty podział podczas zajęć w Muzeum Kinematografii ( pałac Karola Scheiblera) w Łodzi, wezmą udział w turnieju szachowym i interaktywnych quizach matematycznych. Na zakończenie projektu dzieci zbudują makietę szkoły z wykorzystaniem prostopadłościanów.

7. Stowarzyszenie Edukacja Praktyczna T.K.K. (Łódź Bałuty) – projekt „Z matematyką przez świat”
Projekt obejmuje 10 wydarzeń w terenie, łączących matematykę z takimi dziedzinami jak  sport, przyroda, ekonomia, geografia i programowanie. Dzieci wezmą udział w zawodach łączących sport z rozwiązywaniem zagadek matematycznych na czas; podczas spacerów po parku będą rozpoznawać w przyrodzie reguły oraz kształty matematyczne; poznają podstawy ekonomii podczas gry terenowej; zaprogramują robota; wezmą udział w licznych konkursach, zabawach i quizach.  
   
8. Stowarzyszenie Centrum Wsparcia Terapeutycznego (Łódź Śródmieście) – projekt  „Matematyczny, wakacyjny ogród marzeń”
Projekt będzie realizowany w Świetlicy Podwórkowej, na podwórzu przed świetlicą i w pobliskim parku Hellenów. Dwadzieścioro uczniów klas 4-7 stworzy matematyczny ogród na podwórzu-przygotują projekt ogrodu, posadzą kwiaty, wykonają ozdoby-bryły, będą przy tym
rozwiązywać zadania z wielu dziedzin matematyki. Ponadto dzieci opracują zadania matematyczne i nagrają krótkie filmiki z ich rozwiązaniami. Filmy będą zawierały scenki przedstawiające metodę rozwiązania zadania krok po kroku, objaśnienia i rysunki. Filmy będą umieszczane na specjalnie stworzonym blogu matematycznym.

9. Stowarzyszenie Mocni w Duchu (Łódź, Śródmieście) „Matematyka dla każdego smyka”
W ramach projektu odbędą się gry i konkursy, w tym gra terenowa „Liczyć każdy może”, której scenariusz będzie opracowany przez harcerzy i oparty na zagadnieniach matematycznych.
Dzieci wezmą także udział w zajęciach sportowych „Liczymy gole, mierzymy czas”. Podsumowaniem projektu będzie zabawa integracyjna z poczęstunkiem oraz konkurs.

10. Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu (Poznań Grunwald) – projekt „Gram w liczenie w Bibliotece”
W ramach projektu odbędą się 2 dni gier edukacyjnych wykorzystujących matematykę w praktyce. Rozgrywki rozpocznie drużynowa gra terenowa, w której każde zadanie będzie związane z wykorzystaniem matematyki na co dzień . Pierwszą z ośmiu stacji gry będzie autorska gra Akademii Rozwoju Przedsiębiorczości pn. "Wesołe Negocjacje", która uczy dzieci liczenia i planowania budżetu, a jednocześnie pokazuje zjawiska popytu i podaży. Kolejne stacje gry będzie można odnaleźć dzięki wskazówkom. Nad przebiegiem gry będą czuwali animatorzy, którzy w przypadku problemów z rozwiązaniem zadania przez drużynę wyjaśnią w jaki sposób należy dokonać obliczeń. Każde zadanie będzie powiązane z codziennością. Gra terenowa kończy się odnalezieniem skarbu - książek edukacyjnych z matematyki.

11. Fundacja Dzieci Czytają (Warszawa Wilanów) – projekt „Bez matmy ani rusz”
W ramach projektu dzieci wezmą udział w pięciu całodniowych zajęciach w wakacyjne piątki. Na warsztatach, połączonych z wycieczkami w plener do parków, nad Wisłę lub rolkowisko, w trakcie zabaw dowiedzą się w jakich dziedzinami życia matematyka jest niezbędna. Każde spotkanie będzie dotyczyło innej, codziennej sytuacji, w której potrzebna jest wiedza matematyczna. Uczestnicy odkryją matematykę w kuchni (jednostki masy i objętości, przeliczanie miar  i wag, proporcje), na zakupach (planowanie budżetu, liczenie pieniędzy i zamiana walut, liczenie procentowe), w architekturze (konstruowanie brył, obliczanie pola powierzchni), w podróżach (jednostki długości i czasu, obliczanie odległości, jednostki miary w innych krajach, obliczanie czasu podróży różnymi środkami lokomocji), sztuce (harmonia, rytm, symetria). Organizatorzy chcą odejść od typowo szkolnych metod nauki i przybliżyć wiedzę poprzez zabawę, ale przede wszystkim poprzez praktyczne wykorzystanie nabytych umiejętności. Dzieci zauważą, że od prawidłowych obliczeń zależy powodzenie podjętych przez nie działań.

12. Stowarzyszenie „Wiedza dla Regionu” (Warszawa Solec) – projekt „Matematyka w ruch!”
Projekt jest skierowany do 30 dzieci uczęszczających do klas 1-3 szkół podstawowych, które z różnych przyczyn spędzają wakacje w mieście. Obejmie dwa główne działania:
warsztaty „Matematyka w ruch” (20 godzin) oraz „Festiwal gier i zabaw matematycznych” dla 50 uczestników. Warsztaty będą odbywały się w dni robocze przez 4h na „mobilnym placu zabaw” (codziennie w innej lokalizacji dzielnicy). W razie niepogody zajęcia będą się odbywały na terenie zaprzyjaźnionej szkoły. Motywem przewodnim warsztatów matematycznych będzie ruch, eksperymentowanie i grywalizacja. Każdego dnia uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i otrzymają zadanie związane z przygotowaniem i wykonaniem eksperymentu albo rozwiązaniem zagadki logicznej w wybranej kategorii: matematyka w kosmosie, matematyka w domu, matematyka w kuchni itp. Podczas wykonywania wyzwań nauczą się nie tylko mierzenia, ważenia, liczenia ale również logicznego myślenia i współpracy w grupie. Uczestnicy projektu otrzymają dyplomy uczestnictwa z informacją o zdobytych umiejętnościach oraz nagrody. Zakończeniem realizacji projektu będzie osiedlowy „Festiwal Młodego Matematyka”.

13. Stowarzyszenie Rodziców Szkoły „Żagle" (Warszawa, Wawer) – projekt "Escape Room"
Uczniowie szkoły podstawowej pod kierunkiem nauczycieli stworzą escape room, czyli zamknięty pokój zagadek, z którego gracze maja się wydostać w określonym czasie. Do wydostania się z pokoju (odnalezienia klucza) konieczne jest rozwiązanie serii matematycznych i naukowych zagadek. Uczniowie w kilkuosobowych zespołach opracują zadania do swojego escape roomu, z którego będą musieli wydostać się przeciwnicy. Zajęcia potrwają 5 dni. Przy tworzeniu escape room'u uczniowie będą poznawać i konstruować zagadki logiczne, szyfry, algorytmy. Poznają ich zastosowanie w praktyce, budując urządzenie takie jak kryptex, sejf i inne. Zaplanują i wykonają eksperymenty z elektrycznością, magnetyzmem, optyką, dźwiękiem. Zajęcia będą wymagały twórczego myślenia i współpracy w grupie. Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli matematyki i przyrody przy współpracy wybitnie uzdolnionego ucznia klasy 3 gimnazjum, laureata konkursu matematycznego.

14. "Przywrócić Dzieciństwo" Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Ulicy im. Kazimierza Lisieckiego "Dziadka” (Warszawa, Śródmieście ) – projekt „Wakacje z Pitagorasem”
Projekt zainicjowany przez grupę wolontariuszy jest skierowany do 30 dzieci z rodzin wieloproblemowych (domów dziecka, TPD) uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów. Projekt będzie realizowany w formie półkolonii na terenie Warszawy lub w razie niepogody na terenie zaprzyjaźnionej szkoły w Warszawie - Józefowie. Podczas 5 dniowych spotkań (30h), dzieci z pomocą 6 wolontariuszy będą rozwijać swoje umiejętności i pasje związane z matematyką. Warsztaty będą połączeniem matematyki z innymi dziedzinami nauki (np. astronomią, architekturą lub sportem). Poprzez gry, zabawy oraz eksperymenty będą w przyjazny i zabawny sposób odkrywać magię liczb, płaszczyzn i logicznego myślenia. Celem projektu jest by dzieci w naturalny sposób kontynuowały swoja przygodę z matematyką podczas wakacji: w lesie, w ogrodzie, na wycieczce i nauczyły się wykorzystywać ją w codziennych sytuacjach (w domu, w szkole, w restauracji, w banku). Każdego dnia dzieci „odwiedzą” inną epokę i słynnego matematyka lub bankowca (m.in.: Archimedesa, Pitagorasa, Kartezjusza, Banacha), który zaprosi ich do poznania jego „przygody" z elementami matematyki, logiki, myślenia analitycznego, programowania bez komputera, konstruowania przestrzennego, rozwiązywania problemów i tworzenia gier. Zakończeniem projektu będzie piknik gier i zabaw matematycznych.

15. Polskie Towarzystwo Matematyczne (Warszawa Śródmieście) – projekt „Szczęście mnoży się, gdy się je dzieli”
Trzydniowe spotkania na III Kampusie UJ w Krakowie w formie przypominające półkolonie dla 50 osób. Kampus znajduje się na Ruczaju i jest zagospodarowaną przestrzenią w otoczeniu zieleni, ale także budynków, które w razie niepogody pozwolą schronić się uczestnikom. Pierwszy dzień rozpocznie się od zabaw integracyjnych, które będą miały na celu pokazanie na jak różne sposoby można podzielić zbiór ludzi, który stanowią uczestnicy. W ten sposób dzieci podzielą się na grupy, które następnie wezmą udział w różnorodnych warsztatach matematycznych. Wśród nich można wymienić spotkanie „Zachwycić matematyką”, które będą prowadzone przez zaproszonych gości – popularyzatorów matematyki i warsztat „Matematyka królową”, podczas którego uczestnicy poznają teorię warkoczy i krawatów, nauczą się podziału ciasta sprawiedliwie i bez zazdrości, poznają matematyczne aspekty wyborów, pewne zagadnienia topologii, arytmetyki oraz matematyki finansowej. Zakończeniem projektu będzie wspólna gra towarzyska oparta na frakcjach, które oddziałują na siebie.

16. Fundacja Niezależnych Inicjatyw Studenckich im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego
FUNDACJA WYSZYŃSKIEGO 
(Warszawa Bielany) – projekt „Wakacje z matematyką w informatyce”
W ramach projektu przygotowany będzie 5-dniowy kurs poświęcony wybranym zagadnieniom matematyki w informatyce, w trzech edycjach. Wszystkie odbędą się w kampusie uniwersyteckim na Bielanach. Uczestnicy kursu – uczniowie klas 4-7 szkół podstawowych poznają system binarny i nauczą się nim posługiwać, opanują kilka ciekawych algorytmów, zaznajomią się w praktyce z pojęciami: kodowanie, szyfrowanie, kompresja i dowiedzą się, na czym polega istota programowania i jak funkcjonuje procesor komputera.
Zajęcia będą się odbywać w małej grupie (8-12 osób), prowadzonej przez doświadczonego popularyzatora matematyki. Dla efektywniejszego wykorzystania czasu i formy warsztatu prowadzący będzie korzystał z pomocy praktykantów rekrutujących się spośród studentów lub absolwentów matematyki lub pedagogiki. Na potrzeby kursu zostaną opracowane i przygotowane rozmaite pomoce dydaktyczne.

17. Grupa nieformalna „Space is more” i Fundacja Manus (Wrocław Fabryczna) – projekt „Matematyczna Gra Miejska”
W ramach projektu zorganizowana zostanie „Matematyczna Gra Miejska”. Do udziału zostaną zaproszone grupy dzieci, które wakacje spędzają w lokalnych świetlicach i szkołach podczas półkolonii. W ramach projektu przygotowane zostaną warsztaty dla uczestników wprowadzające w tematykę oraz scenariusz gry, podczas której uczestnicy w nietuzinkowy sposób poznają matematyczne zagadnienia. Uczestnicy podzieleni zostaną na trzy 10-osobowe zespoły. Ich zadaniem będzie przejście przez stacje, na których rozwiązywać będą zadania, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć wprowadzających. Dzieci będą na przykład mierzyć wysokość budynku SkyTower, stosując prawo Talesa i prędkość dźwięku przechodzącego przez budynek, wykorzystując poznane metody pomiarowe. Gra zakończy się wspólną zabawą na świeżym powietrzu.

18. Fundacja Nowa Szkoła (Wrocław Krzyki) – projekt „Nauka i zabawa”
Projekt odpowiada na naturalną potrzebą dzieci jaką jest eksperymentowanie, zadawanie pytań i wymyślanie zabaw. Jego celem jest stworzenie dzieciom bezpiecznej przestrzeni do zabawy oraz dostarczenie im inspiracji, wiedzy i kompetencji matematycznych, przyrodniczych i z zakresu myślenia logicznego. Przez cały tydzień trwania projektu dzieci będą miały zapewnioną opiekę wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, w tym nauczyciela matematyki i fizyki oraz psychologa. W tym czasie dzieci będą miały możliwość realizowania naukowych projektów podczas pracy własnej inspirowanej pedagogiką Montessori oraz uczestniczenia w warsztatach prowadzonych według autorskiego programu Liczbologii m.in. w oparciu o pedagogikę zabawy "Zabawach z matematyką". Uczestnicy wezmą także udział w warsztatach konstruktorskich "Zrób to sam", podczas których będą uczyć się podstaw matematyki i fizyki oraz w eksperymentach matematyczno-przyrodniczych. W ciągu tygodnia planowana jest jednodniowa „liczbologiczna” wycieczka. Projekt kończy matematyczna gra terenowa.