powrót

Ponad 100 tys. zł od mFundacji na 14 projektów matematycznych

mFundacja przyznała 119 tys. zł dotacji na realizację 14 projektów matematycznych. W styczniu o dofinansowanie mFundacji ubiegało się 27 szkół i organizacji pozarządowych. 

Decyzją zarządu fundacji, w styczniu 2018 r. dotacje otrzymują: 

Stowarzyszenie Rozwoju Inspiracja na projekt „Nasze pierwsze kroki w świecie matematyki”
Jego celem jest wprowadzenie dzieci w wieku do lat 4 w świat matematyki poprzez organizację zabaw logicznych, konstruktywnych i sensorycznych.  Dziecko od najmłodszych lat ma przyswajać w naturalny sposób liczby, cyfry, łączyć i przetwarzać zdarzenia w ciągu przyczynowo- skutkowym. Raz w tygodniu organizowane będą 45 minutowe zajęcia dla dzieci w placówkach opieki i wychowania dzieci do lat 4 w gminie Zblewo. Najmłodsi będą przyswajać matematykę różnymi metodami : czynną, oglądową, słowną i aktywizującą. Dzieci nauczą się liczenia palców, przedmiotów, dodawania i odejmowania w zakresie 10, liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, porządkowania liczb w odpowiedniej kolejności, przekładania konkretnych sytuacji na działania matematyczne. 

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Hajnówce na realizację projektu „Matematyka wokół nas”

Dodatkowe zajęcia dla uczniów klas III, których celem jest pokazanie obecności matematyki w najbliższym otoczeniu dzieci. Uczniowie będą pracowali w 2 grupach zróżnicowanych pod względem umiejętności matematycznych(po 15 godzin). W I części projektu dzieci zaplanują i zaprojektują czynności związane z wyjazdem na wieś. W II części projektu zostaną zorganizowane dwa wyjazdy do gospodarstwa agroturystycznego, na terenie którego uczniowie będą wykorzystywali zdobytą wiedzę w praktyce. Uczestnicy projektu będą mieli za zadanie m.in. opracować i obliczyć trasy wyjazdu do gospodarstwa, narysować plan gospodarstwa, obliczyć obwód,  zaprojektować ogródek  (zakup sadzonek kwiatowych). Dzieci ułożą  także zadania matematyczne związanych z wszystkimi czynnościami wykonywanymi podczas zajęć. Podsumowaniem projektu będzie wybór najlepszych i najciekawszych zadań z treścią oraz wydanie zbiorku zadań i rozpropagowanie go w innych szkołach.

Fundacja KOLOROWO na projekt „Matematyczne natchnienie dla artysty”

Istotą projektu jest realizacja 2-etapowego konkursu matematyczno-graficznego dla młodzieży w wieku od 15 do 20 roku życia z terenu całego kraju. Inspiracją realizacji projektu jest twórczość Maurits’a Escher’a,  holenderskiego grafika o wyjątkowej wyobraźni geometrycznej. Wystawa jego dzieł towarzyszyła Międzynarodowemu Kongresowi Matematyków w Amsterdamie w 1954 roku.
I etap konkursu polega na nadesłaniu przez uczestników prac w postaci plików graficznych, w których znajduję się narysowany element parkietażu (tesselacja) wraz z jego wydrukiem. Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu maksymalnie 3 projekty.  II etap projektu składa się z dwóch elementów: testu kompetencji z matematyki (geometria płaska) i twórczości Escher’a oraz wykonaniu graficznego projektu tesselacji na miejscu z wykorzystaniem m.in. programów geometrycznych. Finał konkursu odbędzie się w Łodzi i zakończy się sesją podsumowująca, na której laureaci zaprezentują swoje projekty. Bezpośrednio i pośrednio w projekcie weźmie udział około 300 uczestników.  Prace laureatów konkursu będą zaprezentowane na wernisażu. Realizacji projektu będzie służyło również powstanie i redagowanie portalu internetowego www.escher.pl

Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 8 w Słupsku na organizację „Kawiarenki matematycznej”
Będzie to miejsce spotkań, podczas których uczniowie w wieku od 7 do 14 lat będą mogli przekonać się, że matematyka jest ciekawą i przydatna dziedziną wiedzy. Uczniowie bez presji ocen i sprawdzianów będą rozmawiać jak stosować matematykę w życiu codziennym, a także w dziedzinach pokrewnych takich jak informatyka, przyroda czy muzyka. Siedząc przy jednym stole, dzieci będą  wykonywały zaplanowany na dane zajęcia projekt.  Ponadto w ramach projektu uczniowie odwiedzą Centrum Nauki w Słupsku, przygotują galerię prac na piknik szkolny, wezmą także udział w „Nocy matematyków w szkole”, podczas której zorganizowana będzie matematyczna gra terenową i pokaz filmowy.  We współpracy z kołem dziennikarskim powstaną także „Wiadomości matematyczne” , które zostaną dodane jako stały punkt szkolnego programu informacyjnego pn. „Ósemkowy Teleexpress”.

Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Wielkim Rychnowie na realizację projektu „Enigmatyczny Sherlock”
Działaniami objętych będzie ok. 100 zdolny uczniów z klas "0"- VII z terenu gminy Kowalewo Pom z 4 współpracujących ze sobą szkół podstawowych: SP Kowalewo Pom., SP Pluskowęsy, SP Wielka Łąka, SP Wielkie Rychnowo. Projekt składa się z kilku części: szkolnego i gminnego etapu konkursu matematycznego klas IV-VI, wyjazdowych i szkolnych warsztatów matematycznych z szyfrowaniem, gminnych turniejów gier „Sherlock” i „Rummikub”.
Warsztaty z szyfrowania odbędą się w Gdańsku. Na ich zakończenie uczniowie wezmą udział w grze miejskiej łączącej zadania matematyczne z historią Gdańska, będą także rozwiązywać zagadki logiczne w escape roomie.  Następnie nauczyciele matematyki przeprowadzą w szkołach 3 zajęcia dodatkowe związane z kryptografią i historią Enigmy. W ramach tych zajęć uczniowie wezmą udział w wieczorze gier planszowych oraz konkursie grupowym w rozwiązywaniu zadań logicznych. Podejmowane działania, oprócz rozwoju wiedzy matematycznej mają na celu wzbogacenie wiedzy z zakresy kryptografii, doskonalenie umiejętności pracy w zespołach, rozwój zainteresowań uczniów, rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczości, a także integracja uczniów i nauczycieli.

Szkoła Podstawowa nr 50 im. Królowej Jadwigi na organizację  Międzydzielnicowego Konkursu Matematycznego "ENIGMA+"
Projekt edukacyjny pod patronatem Burmistrza Pragi Północ, skierowany do uczniów klas 4-6 szkół podstawowych dzielnic Pragi Północ i Targówka. Konkurs składa się z dwóch etapów: szkolnego i międzydzielnicowego. I etap ma pozwolić każdemu uczniowi spróbować swoich sił w matematycznych zmaganiach. Uczniowie rozwiązują cztery jednakowo punktowane zadania z różnych dziedzin matematyki. Dzięki temu każdy uczestnik ma szansę rozwiązać zadanie ze swojego ulubionego tematu. Do II etapu przechodzi po dwóch uczniów z dzielnic Pragi Północ i Targówka z każdego poziomu edukacyjnego, którzy otrzymali największą liczbę punktów. Oprócz rozwiązywania tradycyjnych zadań, uczestnicy mają do rozszyfrowania zagadkę. Aby dojść do celu, uczniowie muszą wykazać się nie tylko umiejętnościami arytmetycznymi, ale także myśleniem przyczynowo - skutkowym. Prace uczniów ocenia komisja złożona z nauczycieli matematyki szkół biorących udział w projekcie. Każdy finalista otrzyma dyplom i upominek, a najlepsi otrzymają nagrody rzeczowe.
Pierwszy etap konkursu kierowany jest do wszystkich uczniów klas 4-6 z dzielnic Pragi Północ i Targówka. Organizatorzy szacują, że przystąpi do niego ok. 500 uczniów. Natomiast w drugim etapie weźmie udział ok.70 uczniów.

Szkoła Podstawowa nr 50 im. Królowej Jadwigi  na III edycję Międzydzielnicowego Konkursu Matematyczno-Sportowego „Matematyka na mecie”
Konkurs dla uczniów klas 7 szkoły podstawowej i II-III oddziałów gimnazjalnych objęty jest patronatem Burmistrza Dzielnicy Praga-Północ oraz Konsultanta ds. matematyki w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Celami konkursu są: pogłębianie zdolności matematycznych, promowanie osiągnięć dzieci, kształtowanie współpracy w grupie i zasad fair play w rozgrywkach matematyczno-sportowych. Rywalizacja konkursowa jest dwuetapowa: w etapie szkolnym uczniowie mają do rozwiązania 4 zadania. Do drugiego, międzydzielnicowego etapu kwalifikuje się po 1 uczniu z każdego poziomu klas, ze wszystkich szkół uczestniczących w konkursie. Uczestnicy rywalizacji będą oceniani w kategorii indywidualnej i drużynowej. Kategoria drużynowa obejmuje ogólnorozwojowe konkurencje sportowe z elementami łamigłówek matematycznych, wynikające z podstawy programowej wychowania fizycznego i matematyki dla uczniów kl.7 i gimnazjum.

Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej na organizację „Międzynarodowych zawodów matematycznych Náboj 2018”
Międzynarodowe drużynowe zawody matematyczne dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Biorą w nich udział pięcioosobowe reprezentacje szkół w dwóch kategoriach wiekowych. Drużyny rozwiązują zadania, które są natychmiast oceniane. W przypadku dobrej odpowiedzi drużyna dostaje nowe zadanie. Zadania są ułożone według stopnia trudności, więc zarówno drużyny z mniejszych miejscowości, jak i z najlepszych liceów mają szanse dobrze się bawić - drużyny przejdą przez łatwe dla nich zadania szybko i będą rozwiązywać zadania adekwatne do ich poziomu. Wyniki i rankingi lokalne i globalne wyświetlane są na żywo w trakcie rozgrywki. 2017 roku zawody odbyły się trzeci raz w Polsce (w Gdańsku, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu) i wzięło w nich udział ponad 1000 uczniów. W tym roku planowany jest udział większej liczby uczniów w tych samych lokalizacjach w Polsce i jednej nowej (Białystok), a także w 9 miastach zagranicznych (Praga, Opawa, Bratysława, Koszyce, Budapeszt, Veszprem, Pasawa, Linz i Edynburg) w 6 krajach. Rywalizacja odbędzie się równocześnie, przy tych samych zadaniach, także w 9 miastach za granicą i sumaryczna liczba uczestników przekroczy 4000 osób.

Stowarzyszenie Edukacja Praktyczna TKK na projekt „Wirtualna matematyka dla dzieci”
Projekt zakłada zaprogramowanie aplikacji w tzw. rozszerzonej rzeczywistości (AR- Augmented reality) pokazującej  i ćwiczącej podstawy matematyki – działania na liczbach, figury geometryczne itp. Jak pokazuje popularność gry Pokemon, AR wzbudza prawdziwy entuzjazm i fascynację wśród dzieci. Z aplikacji matematycznej skorzysta 200 uczniów klas 1-4 z łódzkich szkół. Następnie aplikacja będzie upowszechniana  na warsztatach w szkołach oraz przez media społecznościowe. Dzieci będą poznawały np. tabliczkę mnożenia, którą będą widzieć na ekranie smartfona lub tabletu, w postaci nałożonej na rzeczywiste, otaczające ich środowisko. Zachęci i zmotywuje to dzieci do zabawy i samoistnej nauki matematyki. Organizatorzy przeprowadzą 20 warsztatów w minimum 4  szkołach podstawowych, w których średnia z matematyki dla całej szkoły jest mniejsza niż 3,5. Dzieci będą poznawać matematykę w rozszerzonej rzeczywistości za pomocą dostarczonych przez stowarzyszenie tabletów. Popularność AR będzie wykorzystana do zachęcenia dzieci do polubienia matematyki i rozwijania w nich zdolności logicznego myślenia. Aplikacja będzie mogła być wykorzystywana zarówno przez nauczycieli w szkołach w całej Polsce podczas lekcji matematyki, jak i przez same dzieci na ich tabletach lub smartfonach w domu.

Fundacja Akademickie Centrum Edukacyjno-Społeczne AKCES na III Ogólnopolski Konkurs dla uczniów „Matematyka i GeoGebra MaGIK”
Fundacja AKCES we współpracy z Warszawskim Centrum GeoGebry przy Uniwersytecie SWPS po raz trzeci organizuje konkurs matematyczny, w którym zadaniem jest przygotowanie przez uczniów apletu w darmowym programie GeoGebra. Inicjatywa pozwoli uczniom pogłębić swoją wiedzę z matematyki oraz zaprezentować swoje zainteresowania i umiejętności. Uczestnicy konkursu mogą przygotowywać prace w kilku kategoriach np. ilustracja twierdzenia lub pojęcia matematycznego. Udział w konkursie ma przede wszystkim otworzyć uczniów na przedmioty ścisłe. Pokazać, że nauka może być ciekawym, wzmacniającym doświadczeniem wiążącym się z satysfakcją i poczuciem odniesionego sukcesu. GeoGebra jest ogólnodostępnym oprogramowaniem do nauczania matematyki, które może być wykorzystywane na każdym poziomie edukacji. Korzystanie z GeoGebry sprawia, że nauka staje się dynamiczna, interaktywna i zwyczajnie przyjemna. Oprogramowanie łączy geometrię, algebrę, arkusz kalkulacyjny, wykresy, statystykę i analizę matematyczną. Posiada wiele przydatnych funkcji, dzięki którym uczniowie mogą lepiej zrozumieć przedmiot. W efekcie zdecydowanie lepiej rozumieją i szybciej przyswajają treści nauczania.

Stowarzyszenie „Eskato” w Krakowie na projekt „Myśl jak matematyk, działaj jak informatyk!-warsztaty z myślenia blokowego dla dzieci od 8 do 12 lat”

Celem projektu jest zwiększenie kompetencji matematycznych dzieci, a także zmiana percepcji nauk matematycznych wśród beneficjentów stowarzyszenia. W projekcie wykorzystana będzie  metodologia rozumowania blokowego. Działania edukacyjne oparte będą o wypracowane przez organizatorów narzędzie dydaktyczne- robota edukacyjnego TechBlocks. Umożliwia ono w atrakcyjnej formie pokazanie dzieciom działania myślenia blokowego przy jednoczesnym usystematyzowaniu większości treści dydaktycznych objętych programem nauczania matematyki w klasach 4-6. Zestaw edukacyjny składać się będzie z klocków-komend oraz robota-samochodu. Dziecko układając klocki decydować będzie, jak poruszać ma się robot, specjalne oprogramowanie pozwoli na szybkie zobaczenie efektów zabawy. Chociaż wykorzystane będą narzędzia elektroniczne i informatyczne, to przekazywanie treści dydaktycznych nie będzie wymagało wpatrywania się w ekran komputera, a ściśle matematyczne rozumowanie przeplatane będzie atrakcyjną aktywnością ruchową. Projektem objętych będzie do 75 uczniów w wieku 8-12 lat z powiatu tarnowskiego. Stowarzyszenie podzieli się efektami realizacji projektu m.in. ze studentami kierunków pedagogicznych i kierunkowych. Wypracowane materiały zostaną także nieodpłatnie opublikowane.

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Chorzowie na inicjatywy "Matematyka i sport to pewny rekord" i "Popołudnie z grami i robotami"
Projekt został podzielony na dwa działania. Podczas pierwszego siedmioosobowe drużyny uczniów po dwie w każdej z 4 dostępnych sal szkolnych będą  zmagały się z różnymi zadaniami matematycznymi, natomiast podczas drugiego działania dzieci będą ćwiczyć zdobyte umiejętności rywalizując w grach logicznych. Na zakończenie każdego z działań przewidziane są nagrody dla zwycięzców. W inicjatywach weźmie udział 100 uczniów i 20 nauczycieli i rodziców.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Marii Grzegorzewskiej na „XLI Ogólnopolski Konkurs Matematyczny Dla Uczniów Niesłyszących I Słabosłyszących”
Konkurs skierowany do uczniów niesłyszących i słabosłyszących z klas VII szkoły podstawowej oraz  II i III gimnazjum. Do udziału w konkursie zaproszonych zostało 27 Ośrodków dla Niesłyszących i Słabosłyszących z całego kraju. Każda placówka wystawi 3-osobową reprezentację wraz z opiekunami, którzy będą pracować w Komisjach Konkursowych. Głównym celem konkursu jest rozwijanie matematycznych pasji, odkrywanie talentów wśród niesłyszących i słabosłyszących. Proces nabywania umiejętności matematycznych jest dla nich utrudniony z powodu zaburzonej szeroko rozumianej komunikacji werbalnej.  Konkurs podzielony jest na 3 kategorie: szkoła podstawowa kl.VII, gimnazjum kl. II i gimnazjum kl.III. W klasyfikacji indywidualnej zostanie wyłonionych po 3 najlepszych uczniów. W klasyfikacji zespołowej o wygranej zadecyduje suma punktów uzyskanych przez wszystkich członków reprezentacji danego Ośrodka. Nieodłącznym elementem konkursu jest część kulturalno-rekreacyjna, która w klimacie matematycznym ma przybliżyć poznanie północnego zakątka Polski. Projekt skierowany jest do ok. 100 uczestników.

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu na VI Ogólnopolski Maraton Matematyczny "Banachiada"

"Banachiada" zwana maratonem matematycznym to konkurs dla uczniów szkól gimnazjalnych. Uczestnikami w większości są uczniowie z województwa podkarpackiego i małopolskiego, ale mogą w nim wziąć udział gimnazjaliści z całej Polski. Konkurs ma charakter pacy zespołowej, nawiązującej do tradycji Kawiarni Szkockiej, gdzie odbywały się spotkania matematyków lwowskich, wśród których Banach oraz jego uczniowie stanowili najbardziej intensywnie pracujący kawiarniany zespół. Każdy zespół reprezentuje inną szkolę i pracuje przy osobnym stoliku mając za zadanie w ciągu 5 godzin rozwiązać jak najwięcej ze 120 zadań przygotowanych przez Komisję Konkursową. Przedsięwzięcie to pozwala nie tylko wspomnieć najwybitniejszego polskiego matematyka Stefana Banacha, ale przede wszystkim ma ono na celu popularyzowanie wiedzy matematycznej, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań matematycznych uczniów oraz sprawdzenie przez nich własnego poziomu wiedzy i umiejętności. Każda edycja konkursu cieszy się dużą popularnością. mFundacja dofinansowała konkurs po raz trzeci.