powrót

Uważaj na fałszywe strony do szybkich płatności

W marcu ostrzegaliśmy o zagrożeniu, na które nadal musisz uważać (sprawdź tutaj).

Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Przykłady fałszywych stron:
 

Uwaga

Uwaga

Uwaga

Przestępcy używają różnych sposobów, by przyciągnąć ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMSach, mailach, komunikatorach internetowych lub przez fałszywe sklepy internetowe. 

Aby nie zostać ofiarą przestępców zwracaj uwagę na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające jednocześnie link do strony pośrednika płatności. Przed zleceniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy). Jeśli otrzymasz taką wiadomość nie loguj się na tej stronie.


Przykład wiadomości SMS rozsyłanych przez przestępców.
 

 Zobacz  Zobacz


Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl

Pamiętaj!
 

  • Nigdy nie loguj się do banku lub stron integratora płatności z linków wysyłanych w wiadomościach e-mail, wiadomościach SMS lub na portalach społecznościowych (zawsze wpisuj adres strony bankowej ręcznie).
  • Zawsze sprawdzaj w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank.
  • Zawsze czytaj uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

   
Uwaga!

Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do banku. Dodatkowo możesz poinformować zespół reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz w najbliższej jednostce Policji. Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych działań. Masz też prawo złożyć reklamację do swojego banku.


Komunikat wydany przez:
Prokuraturę Krajową
Komendę Główną Policji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Europejskie Centrum Konsumenckie
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP