powrót

Uważaj na fałszywe linki w wiadomościach SMS lub e-mail!

Złodzieje podszywają się pod różne firmy i wysyłają fałszywe SMS-y lub wiadomości e-mail, z linkiem do szybkiej płatności. Jeśli kupujesz lub sprzedajesz w popularnych portalach zakupowych, również zachowaj ostrożność. Fałszywe linki prowadzą do strony, na której złodzieje nakłaniają Cię do podania danych do logowania w bankowości internetowej, danych do połączenia aplikacji mobilnej z Twoim kontem lub danych Twojej karty płatniczej.
 

Złodzieje najczęściej podszywają się pod bank, firmy kurierskie, portale aukcyjne i sprzedażowe, znane serwisy z filmami i serialami czy też spółki energetyczne i wysyłają SMS lub e-mail z informacją, że:

  • Twoje konto zostało dezaktywowane i musisz je aktywować,
  • trzeba dopłacić do paczki, na którą czekasz,
  • paczka wróciła do nadawcy i trzeba zapłacić za jej ponowną wysyłkę,
  • paczka jest w paczkomacie, ale żeby poznać kod odbioru, trzeba pobrać specjalną aplikację,
  • kupujący zapłacił za wystawiony przez Ciebie towar i możesz odebrać swoje pieniądze;
  • jeśli nie uregulujesz drobnej należności odłączą Ci energię elektryczną,

lub każdą, inną informację zachęcającą do kliknięcia w link.


Aby nie stracić pieniędzy, nigdy nie podawaj takich danych na stronie z linku. Przejęcie ich umożliwi złodziejom kradzież Twoich pieniędzy.

Szczególnie zwróć uwagę na sytuacje, gdy musisz podać na stronie dane karty, jej numer, kod CVV2 oraz datę ważności. Te dane są również szczególnie wrażliwe. Dzięki nim złodzieje będą mogli dodać Twoją kartę do płatności mobilnych np. Google Pay lub Apple Pay i płacić nią w dowolnym punkcie lub w internecie. Ty stracisz pieniądze! Nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone.

Przypominamy, nigdy:

  • nie loguj się do banku lub stron szybkich płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach, komunikatorach lub na portalach społecznościowych. Zawsze wpisuj adres strony bankowej ręcznie,
  • nie podawaj danych do połączenia aplikacji mobilnej z Twoim kontem lub danych Twojej karty płatniczej,
  • nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecane.


Chcemy Ci pomóc, dlatego zwróć uwagę na:

  • wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej,
  • szczególnie zwróć uwagę na kwoty przelewów i tytuły operacji. Przestępcy często próbują dodać odbiorcę zaufanego do Twojego konta lub wykonać przelew na wyższą kwotę niż sobie tego życzysz.


 

Pamiętaj!

Jeśli korzystasz ze skrzynki w serwisach Gmail, WP, O2, Onet i Interia, wiadomości od nas są oznaczone jako wysłane od zaufanego, zweryfikowanego nadawcy.