czy wiesz, jak się bronić w sieci?
Co drugi Polak zetknął się z przestępstwem w internecie.
Ciebie
też to może
spotkać.
Pytanie 1/9
Dostajesz mailem ofertę sprzedaży sprzętu elektronicznego. Cena jest bardzo dobra, bo właśnie trwa promocja. Wchodzisz na stronę sklepu, gdzie znajdujesz ofertę zdecydowanie niższą od cen w innych sklepach.
Jak zachowasz się w takiej sytuacji?
Pytanie 1/9
Dostajesz mailem ofertę sprzedaży sprzętu elektronicznego. Cena jest bardzo dobra, bo właśnie trwa promocja. Wchodzisz na stronę sklepu, gdzie znajdujesz ofertę zdecydowanie niższą od cen w innych sklepach.
Jak zachowasz się w takiej sytuacji?
To ryzykowna decyzja, zwłaszcza jeśli cena jest bardzo okazyjna, a ty nie znasz tego sklepu. Zanim
skorzystasz
z oferty, koniecznie sprawdź wiarygodność sklepu na innych stronach, nie tylko na jego stronie, na
której się
znajdujesz.
To sposób, który ma ograniczoną skuteczność. Sam fakt, że do danej firmy można zadzwonić, jest
pozytywny, ale
wciąż nie dowodzi, że to uczciwy dostawca. Osoba, która odbierze telefon, może
kłamać
lub nie wiedzieć, że pracuje
dla nieuczciwego pracodawcy.
To najlepszy sposób. Dzięki temu, że sprawdzisz wiarygodność sklepu, możesz uniknąć oszustwa.
Pytanie 2/9
Wystawiasz coś na jednej z popularnych platform ogłoszeniowych. Udało Ci się szybko znaleźć chętnego kupującego. Ta osoba wysyła Ci link do wygenerowania etykiety do paczkomatu - wystarczy, że uzupełnisz swoje dane.
Co robisz w takiej sytuacji?
Pytanie 2/9
Wystawiasz coś na jednej z popularnych platform ogłoszeniowych. Udało Ci się szybko znaleźć chętnego kupującego. Ta osoba wysyła Ci link do wygenerowania etykiety do paczkomatu - wystarczy, że uzupełnisz swoje dane.
Co robisz w takiej sytuacji?
Uważaj. Możesz stracić wszystkie swoje oszczędności. To podrobiona strona firmy kurierskiej, na
której przestępcy
próbują wyłudzić Twoje dane, a osoba z czata to nie prawdziwa pomoc techniczna, tylko oszust.
Pamiętaj, nigdy nie klikaj w linki z nieznanych źródeł i nie podawaj swoich danych na stronach, do
których Cię
kierują. Oszuści mogą podszywać się pod strony znanych firm.
To najlepsza odpowiedź. Zawsze upewnij się, jak wyglądają zasady sprzedaży na danym portalu. Dzięki
temu
rozpoznasz niestandardowe prośby i żądania. W tym przypadku – upewnisz się, kto i w jaki
sposób tak
naprawdę powinien wystawić etykietę do przesyłki.
Pytanie 3/9
Czekasz na paczkę.
Dostajesz SMS o takiej treści.
Co robisz w takiej sytuacji?
Pytanie 3/9
Czekasz na paczkę. Dostajesz SMS o takiej treści.
Co robisz w takiej sytuacji?
To nie jest dobra odpowiedź. Jeśli klikniesz w link i podasz swoje dane, możesz stracić pieniądze.
Oszuści tworzą
fałszywe strony do realizacji płatności, żeby przejąć Twoje dane.
To błędna odpowiedź. Po kliknięciu w link możesz nawet nie zauważyć, że szpiegujący, niebezpieczny
program
zainstalował się na Twoim telefonie.
To jest dobra odpowiedź. Firma kurierska wyjaśni, czy wysyłała prośbę o dopłatę (jest to jednak mało
prawdopodobne, zwłaszcza w takiej formie).
Pytanie 4/9
Co należy zrobić, jeśli dostaniesz wiadomość
tego typu?
Pytanie 4/9
Co należy zrobić, jeśli dostaniesz wiadomość tego typu?
To nie jest dobra odpowiedź. Jeśli klikniesz w link, zainstalujesz złośliwe oprogramowanie, który
może wykraść Twoje
hasła.
To najlepsza odpowiedź. Bank może potwierdzić wiarygodność tej wiadomości. To bardzo mało
prawdopodobne, aby bank w ten sposób zabezpieczał Cię przed zagrożeniami. Prawie na pewno jest to
próba
zainstalowania groźnego oprogramowania przez przestępców.
To błędna odpowiedź. Już samo kliknięcie w link może wystarczyć, aby szpiegujący, niebezpieczny
program
zainstalował się na Twoim urządzeniu. Zamiast sprawdzić, o co chodzi, otworzysz
przestępcom drogę do Twoich
danych i pieniędzy.
Pytanie 5/9
Odbierasz telefon. Osoba, która do Ciebie
dzwoni, mówi, że jest pracownikiem banku. Dla
potwierdzenia, że naprawdę dzwoni z zaufanej
instytucji, podaje Twoje imię i nazwisko oraz
ostatnie cyfry numeru Twojej karty. Chce
ustawić lepsze zabezpieczenia Twojego konta.
Prosi Cię o instalację dodatkowej „aplikacji
bezpieczeństwa”.
Co robisz w takiej sytuacji?
Pytanie 5/9
Odbierasz telefon. Osoba, która do Ciebie dzwoni, mówi, że jest pracownikiem banku. Dla potwierdzenia, że naprawdę dzwoni z zaufanej instytucji, podaje Twoje imię i nazwisko oraz ostatnie cyfry numeru Twojej karty. Chce ustawić lepsze zabezpieczenia Twojego konta. Prosi Cię o instalację dodatkowej „aplikacji bezpieczeństwa”.
Co robisz w takiej sytuacji?
To nie jest dobra odpowiedź. Dane, które poda Ci rozmówca, wcale nie muszą być prawdziwe. Oszust
może też
przekierować Cię do osoby, z którą jest w zmowie i która potwierdzi jego kłamstwo.
To najlepsza odpowiedź. Jeśli rozłączysz się i zadzwonisz na infolinię banku, szybko wyjaśnisz
sytuację. Bank
nigdy nie prosi o instalacje dodatkowych aplikacji.
Zdecydowanie błędna odpowiedź. Oszuści wykorzystują dane z tzw. wycieków danych, dzięki czemu
podczas
rozmowy mogą podać Ci Twoje dane w celu uwiarygodnienia się.
Pytanie 6/9
Dostajesz taką wiadomość od znajomego.
Jak zachowujesz się w takiej sytuacji?
Pytanie 6/9
Dostajesz taką wiadomość od znajomego.
Jak zachowujesz się w takiej sytuacji?
To błędna odpowiedź. Oszustwa tego typu polegają na przejęciu kontroli nad kontem nadawcy wiadomości
i
wysyłaniu próśb o pomoc do jej znajomych.
Jeśli nie sprawdzisz w inny sposób niż na komunikatorze, czy prośba jest
prawdziwa, możesz paść ofiarą oszustwa.
To najlepszy sposób. Jeśli oszust przejął konto Twojego znajomego, jest mało prawdopodobne,
aby
równocześnie przejął jego telefon, a nawet jeśli tak się stało, w rozmowie możesz sprawdzić, czy to
naprawdę Twój znajomy.
To błędna odpowiedź. Takie prośby zawsze warto potwierdzać telefonicznie.
Pytanie 7/9
Dzwoni do Ciebie telefon. Rozmówca mówi, że
dzwoni z policji, ponieważ
nieuczciwy
pracownik banku próbuje ukraść Twoje
oszczędności. Na szczęście od jakiegoś czasu
jest
on na
celowniku policji, która ma szansę
złapać go na gorącym uczynku. Aby
zabezpieczyć
pieniądze i
schwytać złodzieja,
musisz wypłacić w pobliskim bankomacie
pieniądze ze swojego konta i
wpłacić je
lub
przelać na specjalne „bezpieczne konto”.
Jak postąpisz w tej sytuacji?
Pytanie 7/9
Dzwoni do Ciebie telefon. Rozmówca mówi, że dzwoni z policji, ponieważ nieuczciwy pracownik banku próbuje ukraść Twoje oszczędności. Na szczęście od jakiegoś czasu jest on na celowniku policji, która ma szansę złapać go na gorącym uczynku. Aby zabezpieczyć pieniądze i schwytać złodzieja, musisz wypłacić w pobliskim bankomacie pieniądze ze swojego konta i wpłacić je lub przelać na specjalne „bezpieczne konto”.
Jak postąpisz w tej sytuacji?
To właściwa odpowiedź. Lepiej pójść na policję i osobiście upewnić się, czy była to prawdziwa akcja
policji, niż
zadzwonić. Oszuści mogą podszywać się pod numery policji i przekierować Cię do
osoby,
która potwierdzi ich
kłamstwo. Jest to zresztą bardzo mało prawdopodobne, że policja skieruje
taką
prośbę przez telefon.
To błędna odpowiedź. Lepiej pójść na policję i osobiście upewnić się, czy była to prawdziwa akcja
policji, niż
zadzwonić. Oszuści mogą podszywać się pod numery policji i przekierować Cię do
osoby,
która potwierdzi ich
kłamstwo. Jest też bardzo mało prawdopodobne, że policja skieruje do
Ciebie
taką prośbę. Telefony tego typu
wskazują na przestępczy charakter rozmowy.
To nie jest poprawna odpowiedź. Policja nie wykorzystuje prywatnych kont przypadkowych osób do
śledzenia
przestępców, a sama legitymacja może być fałszywa. Lepiej pójść na policję i
osobiście
upewnić się, czy jest to
prawdziwa akcja policji.
Pytanie 8/9
Dzwoni do Ciebie telefon. Rozmówca mówi, że
jest doradcą ds. inwestycji i proponuje
szybki
zysk,
dzięki któremu pomnożysz swoje
oszczędności. Doradca proponuje Ci bezpłatne
szkolenie z
inwestowania
w kryptowaluty,
musisz tylko zainstalować program, dzięki
któremu doradca pomoże Ci w
obsłudze
transakcji inwestycyjnych.
Wybierz zachowanie, które Twoim zdaniem jest
najlepsze w takiej sytuacji:
Pytanie 8/9
Dzwoni do Ciebie telefon. Rozmówca mówi, że jest doradcą ds. inwestycji i proponuje szybki zysk, dzięki któremu pomnożysz swoje oszczędności. Doradca proponuje Ci bezpłatne szkolenie z inwestowania w kryptowaluty, musisz tylko zainstalować program, dzięki któremu doradca pomoże Ci w obsłudze transakcji inwestycyjnych.
Wybierz zachowanie, które Twoim zdaniem jest najlepsze w takiej sytuacji:
To błędna odpowiedź. Jeśli nie sprawdzisz, niezależnie od tej rozmowy, tożsamości dzwoniącego,
prawie na pewno
zainstalujesz w ten sposób program szpiegujący lub wykradający dane i hasła.
Nigdy
nie dawaj osobom trzecim
dostępu do swojego konta lub urządzenia.
Oszuści, którzy podają się za fałszywych doradców inwestycyjnych, mogą pozbawić Cię w ten sposób
pieniędzy.
To błędna odpowiedź. Nawet jeśli sprawdzisz firmę, nie masz pewności, czy dzwoniący naprawdę ją
reprezentuje.
Instalowanie programu przesłanego przez taką osobę prawie na pewno będzie próbą
szpiegowania Twojego konta i
pozyskania danych.
To właściwa odpowiedź. Jeśli chcesz inwestować, zgłoś się bezpośrednio do swojego banku lub
oficjalnych firm,
które się tym zajmują. Dodatkowe wskazówki znajdziesz na stronie Komisji
Nadzoru
Finansowego, poświęconej
bezpiecznym inwestycjom.
Pytanie 9/9
Chcesz mieć wygodny dostęp do swojego
konta i obsługę płatności w swoim telefonie.
Decydujesz się na zainstalowanie aplikacji
swojego banku. Znajdujesz link do pobrania
aplikacji w wyszukiwarce internetowej. Otwiera
się strona z aplikacjami wszystkich banków w
jednym miejscu.
Jak się zachowasz w tej sytuacji?
Pytanie 9/9
Chcesz mieć wygodny dostęp do swojego konta i obsługę płatności w swoim telefonie. Decydujesz się na zainstalowanie aplikacji swojego banku. Znajdujesz link do pobrania aplikacji w wyszukiwarce internetowej. Otwiera się strona z aplikacjami wszystkich banków w jednym miejscu.
Jak się zachowasz w tej sytuacji?
To bardzo ryzykowne działanie. Oszuści tworzą strony zachęcające do pobrania aplikacji
podszywających się pod
aplikacje bankowe.
Podczas instalacji fałszywa aplikacja prosi o uprawnienia,
które pozwalają przestępcom wykraść
Twoje dane osobowe i hasła. W ten sposób zyskują dostęp do
Twoich pieniędzy. Pamiętaj! Aplikację bankową instaluj
tylko z autoryzowanych sklepów, do
których
kieruje Cię Twój bank.
To błędna odpowiedź. Nigdy nie instaluj aplikacji bankowej z nieznanego źródła. Fałszywe aplikacje
bankowe
pozwolą oszustom wykraść
Twoje dane osobowe i hasła. W ten sposób możesz stracić wszystkie
pieniądze. Aplikację
bankową instaluj tylko z
autoryzowanych sklepów, do których kieruje Cię Twój bank.
To właściwa odpowiedź. Aplikację bankową instaluj tylko z oficjalnego sklepu producenta Twojego
telefonu
(App Store / Google Play / AppGallery).
Najbezpieczniej zrobisz to, korzystając ze strony
swojego banku, który
przekieruje Cię bezpośrednio do swojego produktu w sklepie.
brawo!
twój wynik to:
XX%
dziękujemy za udzał w teście
mBank już od kilku lat aktywnie przypomina
o zagrożeniach w sieci i mówi, jak się przed nimi chronić.
Pamiętaj! Najlepszą obroną w walce z cyberoszustami
jest spokój i zdrowy rozsądek.