kurs samoobrony
przed cyberoszustami

zmierz się z cyberoszustem

Sprawdź, czy nie dasz się
nabrać na jego chwyty.

chwyt 1/7

Którą wiadomość mógł wysłać cyberoszust?

+49 176 45811411

TeleOp: informujemy ze na Twoim abonamencie jest zadluzenie 2,12 zl. Prosimy o natychmiastowa
zaplate
inaczej Twój numer zostanie zablokowany. Zaplać natychmiast: https://tiny.pl/thjj8

!
  • Treść tej wiadomości zawiera błędy ortograficzne i stylistyczne.
  • Nakłania do natychmiastowego działania i kliknięcia w link.
  • Dodatkowo link jest skrócony i nie można stwierdzić, do jakiej strony kieruje. Jeśli na nią wejdziesz, oszuści mogą przejąć Twoje dane i pieniądze.
  • Podejrzenia powinien też wzbudzić nieznany numer telefonu nadawcy (np. zagraniczny).

TeleOP

Dzień dobry, na Twoim koncie widnieje zaległość na kwotę 3,49 zł za fakturę FWD03/2024. Może to spowodować wyłączenie usługi.
Zaloguj się na swoje konto klienta i zapłać do 20.03.2024.

  • Ta wiadomość nie zawiera podejrzanych elementów.

Zaznacz wiadomość, która Twoim zdaniem jest fałszywa.
Możesz wybrać jedną z nich lub obie. Następnie kliknij „sprawdź”.

chwyt 2/7

Którą wiadomość mógł wysłać cyberoszust?

+48 176 458 114

widziano dzisiaj o 11:55

Dzień dobry, jestem zainteresowana ofertą, opłacę również przesyłkę, zależy mi, aby lampa dotarła bez szwanku. Podsyłam link, po uzupełnieniu wszystkich danych etykieta wysyłkowa wygeneruje się automatycznie, bez żadnych dodatkowych opłat dla Pana.

http://generationhopefire.
com/pkg/?ffhicwcul1

!
  • Jeśli wystawiasz jakiś przedmiot na portalu sprzedażowym, a kupujący kontaktuje się z Tobą poza portalem - uważaj! To może być próba oszustwa.
  • Link w wiadomości może prowadzić do fałszywej strony. Na tej stronie oszust wyłudzi Twoje dane, np. dane karty płatniczej lub dane logowania do Twojego konta w banku.

+48 176 458 114

widziano dzisiaj o 11:55

Dzień dobry, kupiłam lampę z Pana ogłoszenia. Zapłaciłam już za nią. Proszę o Pańskie dane: imię i nazwisko i adres email. Na maila dostanie Pan instrukcję jak odebrać pieniądze.

!
  • Uważaj, to wiadomość od oszusta. Pamiętaj, że korespondencja i płatność powinny zawsze odbywać się na platformie sprzedażowej.
  • Nigdy nie podawaj swoich danych w odpowiedzi na taką wiadomość.
  • Jeśli oszust zdobędzie np. Twój e-mail, w kolejnym kroku może wysłać do Ciebie niebezpieczny link lub załącznik.

Zaznacz wiadomość, która Twoim zdaniem jest fałszywa.
Możesz wybrać jedną z nich lub obie. Następnie kliknij „sprawdź”.

chwyt 3/7

Którą wiadomość mógł wysłać cyberoszust?

Od:

Temat:

Twój bank <fitting2009@yandex.com>

Departament bezpieczeństwa twojego Banku

Drogi Kliencie, wykryliśmy problem z Twoim kontem. Nasz system wykrył nietypowy login do twojego konta, musisz odblokować konto poprzez zweryfikowanie poprawnych informacji, aby ponownie uzyskać dostęp do konta. Otwórz poniższy plik pomocy technicznej, aby uzyskać pomoc od naszego zespołu pomocy technicznej.

pomoc_techniczna_PDF.exe

Prosimy, nie odpisuj na tę wiadomość. Twoja wiadomość nie dotrze do naszych konsultantów.

!
  • W tej wiadomości mamy podejrzany adres e-mail nadawcy - nie wskazuje na oficjalną domenę instytucji.
  • W treści są błędy i powtórzenia (oszuści to często zagraniczne grupy przestępcze, a wiadomości są automatycznie tłumaczone).
  • W wiadomości jest plik o podejrzanym rozszerzeniu, który może zawierać złośliwe oprogramowanie.

Od:

Temat:

Twój bank kontakt@bank.pl

Nieudana próba logowania

Dzień dobry,

odnotowaliśmy nieudaną próbę logowania do Twojej bankowości internetowej 28/02/2024 14:58:34. Jeśli to nie Ty, prosimy o pilny kontakt z naszą infolinią.

Z pozdrowieniami
Twój bank

Prosimy, nie odpisuj na tę wiadomość. Twoja wiadomość nie dotrze do naszych konsultantów.

  • Ta wiadomość nie zawiera podejrzanych elementów.

Zaznacz wiadomość, która Twoim zdaniem jest fałszywa.
Możesz wybrać jedną z nich lub obie. Następnie kliknij „sprawdź”.

chwyt 4/7

Która reklama to chwyt cyberoszusta?

Phelo Pay

Sponsorowane

ZOSTAŃ INWESTOREM SPÓŁKA SKARBU PAŃSTWA wyprzedaje akcje i obligacje. Zainwestuj mądrze 1500 zł i zyskaj 5000 zł już po miesiącu. Kliknij w link na dole strony i dowiedz się więcej. Tylko do końca dnia cena gwarantowana za akcję.

dowiedz się więcej
!
  • Reklamy, które oferują wysokie zyski z inwestycji w krótkim czasie bez ryzyka, nie są wiarygodne.
  • Oszuści w ten sposób próbują nakłonić Cię do szybkiego, nieprzemyślanego działania.
  • Nie daj się zwieść - nawet jeśli na reklamie widzisz logo dużej instytucji.

Marek Bielicki

Sponsorowane

Zbudowałem swoje finansowe imperium w zaledwie 5 miesięcy. Kiedyś byłem zwykłym gościem, który martwił się czy starczy mu do pierwszego. Przypadkowo zainteresowałem się inwestowaniem i teraz w godzinę zarabiam więcej niż wcześniej na etacie przez cały miesiąc. Ty też możesz zmienić swoje życie. Możesz zacząć od drobnej kwoty. Pokaże Ci jakie to proste.

dowiedz się więcej
!
  • Oszuści inwestycyjni stosują zaawansowane metody manipulacji.
  • Próbują obudzić w Tobie chęć szybkiego i łatwego zysku.
  • Gwarantują sukces w krótkim czasie.
  • Nigdy nie ufaj takim ofertom, nawet jeśli na reklamie widzisz znaną postać.

Zaznacz reklamę, która Twoim zdaniem jest fałszywa.
Możesz wybrać jedną z nich lub obie. Następnie kliknij „sprawdź”.

chwyt 5/7

Którą wiadomość mógł wysłać cyberoszust?

Hej, możesz mi pomóc?

Zapomniałem portfela, a stoję w kolejce do kasy, muszę zapłacić za zakupy. Podasz mi BLIKa? Jak wrócę do domu to Ci oddam.

!
  • Zawsze, gdy dostaniesz taką wiadomość na komunikatorze, osobiście skontaktuj się z nadawcą, np. zadzwoń do niego.
  • Oszuści podszywają się pod znajomych lub rodzinę i wyłudzają kody BLIK.

Hej, korzystasz może z BLIKA?

Opłacisz mi zamówienie? Oddam za kilka dni, bo nie mam teraz kasy. Mam do zapłacenia 700 zł. Podasz mi kod, żebym mógł zapłacić?

!
  • Oszuści przejmują konta na portalach społecznościowych i podszywają się pod ich właścicieli.
  • Zachowaj czujność, nawet jeśli nadawcą jest osoba, którą znasz.
  • Gdy dostaniesz taką wiadomość, osobiście skontaktuj się z nadawcą, np. zadzwoń do niego.

Zaznacz wiadomość, która Twoim zdaniem jest fałszywa.
Możesz wybrać jedną z nich lub obie. Następnie kliknij „sprawdź”.

chwyt 6/7

Którą rozmowę rozpoczął oszust?

- Dzień dobry, Jan Maciejewski, dzwonię z banku. Mój numer legitymacji JM50336. Czy rozmawiam z Markiem Kamińskim?

- Tak, zgadza się.

- Czy złożył pan przed chwilą wniosek o kredyt na kwotę 80 tysięcy?

- Nie, nie składałem żadnego wniosku.

- W takim razie wystąpiła próba wyłudzenia kredytu na pana dane. Nasz system zatrzymał tą próbę, musi pan działać szybko. Przejdę teraz do zabezpieczenia pana konta. W tym celu proszę o podanie pana identyfikatora i hasła do konta. Za chwilę otrzyma pan hasło SMS, które musi mi pan podać w celu potwierdzenia blokady.

!
  • Uważaj, oszuści mogą podszywać się pod dowolny numer telefonu i podawać się za pracownika banku.
  • Mogą straszyć pilną sytuacją na koncie, żeby nakłonić Cię do pilnego działania.
  • Proszą Cię o podanie Twoich poufnych danych (np. hasła logowania do konta bankowego). Pamiętaj, prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o takie dane.
  • Jeśli ktoś w rozmowie telefonicznej podaje się za pracownika banku i prosi o Twoje dane do logowania, numer karty lub kod BLIK, rozłącz się i zadzwoń do swojego banku.

- Dzień dobry, nazywam się Jan Nowak, dzwonię z mBanku, dodam, że nasza rozmowa jest nagrywana. Czy rozmawiam z Markiem Kamińskim?

- Tak, zgadza się.

- Za chwilę dostanie pan powiadomienie w aplikacji mobilnej mBanku z moim imieniem i nazwiskiem. Dzięki temu będzie miał pan pewność, że rozmawia pan z pracownikiem mBanku. Tylko pracownik mBanku może wysłać taki komunikat. Gdy zaakceptuje pan powiadomienie, będziemy mogli kontynuować rozmowę.

  • W tej rozmowie pracownik banku nie prosi o takie dane jak hasło do logowania czy numer karty.
  • Nie prosi także o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania.
  • Pracownik banku informuje, że rozmówca może sprawdzić jego imię i nazwisko w aplikacji mobilnej mBanku - czyli bezpiecznym kanale komunikacji.

Zaznacz rozmowę, która Twoim zdaniem jest fałszywa.
Możesz wybrać jedną z nich lub obie. Następnie kliknij „sprawdź”.

chwyt 7/7

Które podsumowanie zakupów wskazuje na fałszywy sklep?

GIOmarket

Twój koszyk

OUTLET SMARTFON PHONE 14 PRO

6400,00 zł

Dostawa

Punkt odbioru
Jelenia 45 wt. 23 sty. - śr. 24 sty. w punkcie dostarczy Kurier

10,95 zł

Kurier
wt. 23 sty. - śr. 24 sty.
w punkcie Jelenia 49

10,99 zł

Dostawa na adres
Kurier
wt. 23 sty. - śr. 24 sty. u Ciebie

14,00 zł

odbiór osobisty w sklepie

Dostępne metody płatności

Karta płatnicza

Szybki przelew

Przelew tradycyjny

Płatność za pobraniem

  • Dostępne są różne metody wysyłki (w tym odbiór osobisty).
  • Jest kilka metod płatności (również za pobraniem).
  • Cena jest zbliżona do wartości rynkowej telefonu w innych sklepach.

GIOmarket

Twój koszyk

OUTLET SMARTFON PHONE 14 PRO

1000,00 zł

Dostawa

Dostawa do punktu

19,00 zł

Płatność

Przedpłata
Przelew tradycyjny

Wpłać pieniądze
na podany numer konta

45 7786 5679 3542 0000 5467 6547
W tytule przelewu wpisz GIOmarket

!
  • Twoje podejrzenia powinien wzbudzić brak innej formy płatności niż przelew tradycyjny.
  • Dostępna jest tylko jedna forma wysyłki.
  • Cena produktu jest nierealnie niska.

Zaznacz sklep, który Twoim zdaniem jest fałszywy.
Możesz wybrać jeden z nich lub oba. Następnie kliknij „sprawdź”.

brawo!

Twój wynik to:

XX%

poprawnych
odpowiedzi

dziękujemy za udział w quizie

mBank już od kilku lat aktywnie przypomina
o zagrożeniach w sieci i mówi, jak się przed nimi chronić.

Pamiętaj! Najlepszą obroną w walce z cyberoszustami
jest spokój i zdrowy rozsądek.

sprawdź, jak się lepiej bronić