Czym jest "m jak malarstwo"?

  •  

    To jeden z projektów strategii odpowiedzialnego biznesu mBanku. W ramach przedsięwzięcia, sprzedaliśmy klasyczne dzieła sztuki, by zbudować niezwykłą kolekcję sztuki współczesnej. Dzięki temu zaktywizujemy polski rynek sztuki i sprawimy, że będzie on dla wschodzących polskich twórców bardziej otwarty. – Pierwsza kolekcja była tworzona w latach 90., kiedy kupowało się przede wszystkim polskie malarstwo klasyczne. Uznaliśmy, że nasze zbiory powinny odzwierciedlać wartości i charakter marki mBanku. Szczególnie, że jesteśmy instytucją młodego pokolenia – wyjaśnia Cezary Stypułkowski, prezes mBanku. Pierwsze prace z nowej kolekcji zostaną zaprezentowane w 2021 roku. Spodziewamy się, że po pewnym czasie nasz zbiór znów posłuży jako pomost dla kolejnego pokolenia twórców, a fundusz będzie działał na zasadzie wspierającego młodych artystów perpetuum mobile.

 

 

Co zrobiliśmy do tej pory?

Za pośrednictwem domu aukcyjnego DESA Unicum wylicytowaliśmy przeszło 150 obiektów, dzięki którym fundusz „m jak malarstwo” został zasilony 7-cyfrową kwotą.

Wśród sprzedanych dzieł znalazła się m.in. obraz Józefa Brandta „Pospolite ruszenie u Brodu”, a także słynna „Ikaria” – rzeźba Igora Mitoraja – będąca obecnie najdroższą pracą tego artysty na świecie.

 

 

Jakie dzieła kupujemy?

Tworzymy kolekcję złożoną z prac najciekawszych i najbardziej obiecujących młodych polskich artystów. Komisja odpowiedzialna za zakupy kieruje się zarówno kryteriami artystycznymi, jak i perspektywami wzrostu wartości wybranych dzieł w przyszłości. Do kolekcji zostaną wybrane dzieła malarskie wykonane w różnych technikach (stąd nazwa programu). Będą to mogły być pojedyncze prace konkretnych twórców, jak i ich większe zbiory.

 

Kto kupuje dzieła?

 

Wyboru dzieł w imieniu mBanku dokonuje komisja pod przewodnictwem Piotra Sarzyńskiego. W jej skład wchodzą wybitni przedstawiciele środowisk związanych z rynkiem sztuki najnowszej oraz reprezentantka fundatora:

  • Marek Bartelik – historyk sztuki, od 25 lat mieszka w Nowy Jorku, gdzie obronił doktorat w CUNY Graduate Center. Wykłada historię sztuki w The Cooper Union for the Advancement of Science and Art, gościnnie również na Yale i MIT. Regularnie współpracuje z „Artforum”, prestiżowym, światowym tytułem poświęconym sztuce. Jest przewodniczącym amerykańskiej sekcji AICA (Association Internationale des Critiques d'Art) – Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki, i wiceprzewodniczącym AICA International.
  • Piotr Bazylko – dziennikarz telewizyjny i prasowy, były szef Reuters Serwis Polska. Od 2001 roku zajmuje się strategicznym doradztwem komunikacyjnym i wizerunkowym. Jest kolekcjonerem sztuki najnowszej. Od prawie 7 lat prowadzi blog poświęcony sztuce – ArtBazaar. Współautor tytułów „Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej”, „77 dzieł sztuki z historią” i „Sztuka musi działać! Rozmowy o Andrzeju Wróblewskim”.
  • Rafał Kamecki – ekspert rynku sztuki, szef portalu artinfo.pl, wiodącego serwisu informacyjnego na temat sztuki i antyków w Polsce.
  • Julia Materna – DESA Unicum – historyk sztuki, kierownik działu.
  • Karolina Nowak-Sarbińska – ekspert sztuki współczesnej i zawodowy doradca rynku sztuki. Zajmuje się tworzeniem prywatnych i firmowych kolekcji dzieł.
  • Piotr Sarzyński – krytyk i popularyzator sztuki, od 35 lat dziennikarz tygodnika „Polityka”. Autor kilku książek poświęconych kulturze, w tym pierwszego w Polsce „Przewodnika po rynku malarstwa”, juror konkursów dla młodych twórców „Najlepsze dyplomy” oraz „Postawy”
  • Iwona Ryniewicz – dyrektor departamentu komunikacji i strategii marketingowej w mBanku.

 

Kontakt:  mjakmalarstwo@mbank.pl