Moja pierwsza karta

30
.
05
.
2018
Moja pierwsza karta

Masz już w końcu konto i dotarła do Ciebie Twoja pierwsza karta. Ten niepozorny, kolejny kawałek plastiku w portfelu, wydaje się w naszych czasach nieodzownym jego elementem. Posiadanie karty to bardzo przydatna rzecz. Jednak zanim zaczniesz z niej na dobre korzystać, sprawdź jak najwygodniej się nią posługiwać.

Jak aktywujesz swoją kartę?
To pierwsza rzecz którą musisz zrobić – aktywować kartę. Niezależnie czy jest to Twoja pierwsza karta, duplikat, karta odnowiona, czy wydana w miejsce zastrzeżonej, konieczne jest aktywowanie karty by nią płacić, wypłacać gotówkę z bankomatu czy wpłacać ją we wpłatomacie.
Kartę debetową do konta aktywujesz na kilka sposobów:

  • za pośrednictwem mLinii w serwisie automatycznym, bądź podczas rozmowy z konsultantem
  • po zalogowaniu serwisu transakcyjnego (Moje finanse  > Karty > karta, którą chcesz aktywować > Aktywuj)
  • w aplikacji mobilnej (Finanse > Karty > szczegóły danej karty > Aktywuj kartę)


Pin to ważna sprawa
PIN to Twój osobisty numer do karty. PIN składa się z czterech cyfr i jest całkowicie tajny - zna go jedynie posiadacz karty (w tym przypadku Ty). PIN służy do potwierdzenia tożsamości podczas wypłacania gotówki z bankomatu oraz podczas zakupów w sklepie.


Pamiętaj:

  • nigdy nie ujawniaj innej osobie swojego kodu PIN
  • nigdy nie noś zapisanego numeru PIN razem z kartą (w tym samym portfelu czy etui)
  • upewnij się, że nikt nie obserwuje, jaki numer wprowadzasz na klawiaturze urządzenia


PIN ustalasz tylko raz, dla nowej karty.

Podpisz kartę
Karta zawiera miejsce na podpis. Dlatego podpisz ją koniecznie przed pierwszym użyciem. Obecnie większość transakcji kartą weryfikowana jest już kodem PIN. Niemniej jednak w każdym przypadku, gdy sprzedawca ma wątpliwości, czy dany klient może zapłacić kartą, ma prawo odmówić mu przyjęcia płatności.
Czym podpiszesz kartę?
Wbrew pozorom temat ten budzi wiele emocji. Podpis wykonany zwykłym długopisem czy cienkopisem dość szybko się ściera. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie użycie cienkiego, wodoodpornego flamastra.

Kod CVV/CVC – co to właściwie jest?
Kod CVV/CVC, to 3-cyfrowy numer w polu przeznaczonym na podpis, na odwrocie Twojej karty. Kod autoryzacji karty został wprowadzony w celu zmniejszenia ilości podejrzanych transakcji. Najczęściej jest wymagany podczas płatności internetowych kartą debetową czy kredytową.


Zastrzeżenie karty płatniczej i tymczasowa blokada karty
Zagubienie karty płatniczej to chyba jeden z najczęstszych problemów, z którym borykają się jej użytkownicy.  Brak karty w portfelu nie musi jednak oznaczać jej całkowitej straty. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których nie mamy pewności czy kartę faktycznie zgubiliśmy, czy zostawiliśmy ją np. na stoliku w domu czy hotelu lub w kieszeni marynarki. W takich momentach warto przede wszystkim  zadbać o bezpieczeństwo swojej gotówki i nie narażać się na stres.

Kiedy zauważysz, że nie masz swojej karty, skorzystaj z tymczasowej blokady karty i zabezpiecz swoje pieniądze

Sprawdź jak skorzystać z tymczasowej blokady karty

Jeśli zgubisz kartę lub zostanie Ci ona skradziona, nie panikuj. Pamiętaj, by szybko ją zastrzec.
Możesz to zrobić w dowolny sposób:

  • w placówce mBanku
  • za pośrednictwem mLinii (tel. 801 300 800 lub 42 6 300 800 ) i wybierając tonalnie „3” w automatycznym teleserwisie
  • samodzielnie w serwisie transakcyjnym
  • za pośrednictwem aplikacji mobilnej


Jak sprawdzisz i zmienisz limity autoryzacyjne swojej karty?
Każda karta ze względów bezpieczeństwa posiada limity autoryzacyjne, które możesz zmieniać dopasowując je do swoich potrzeb. Możesz określić ilość i wartość transakcji jakie możesz wykonać daną kartą dziennie i miesięcznie. Osobne wartości limitów możesz zdefiniować dla płatności kartą w sklepie, wypłat gotówki w bankomacie a także zakupów w internecie.

Limity autoryzacyjne możesz sprawdzić i zmienić w serwisie transakcyjnym oraz w aplikacji mobilnej.

Zobacz jak limity możesz zmienić w aplikacji
Dowiedz się więcej o limitach


Udanego użytkowania :)


Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego i ma on charakter wyłącznie informacyjny.