Najpopularniejsze metody vishingu

30
.
03
.
2023
Najpopularniejsze metody vishingu


Vishing to wyłudzenie poufnych danych przez telefon.

 

 

Jak działa vishing?

Oszust może stosować oprogramowanie, które ukrywa autentyczny numer telefonu dzwoniącego i wyświetla dowolny numer (tzw. spoofing). Na ekranie telefonu widzisz, np. numer banku lub innej instytucji (policja, operator sieci komórkowej, NBP).

Oszust podczas rozmowy może stosować manipulację np.:

  • przełączać rozmowę między innymi „pracownikami” (oszustami),
  • dodawać tło dźwiękowe, aby w słuchawce było słychać szmer innych rozmów przypominających dźwięki, które słyszymy, gdy rozmawiamy z pracownikiem infolinii.

Metoda na pracownika banku

Przestępcy dzwonią i podszywają się pod pracownika banku. Informują o nietypowej sytuacji na koncie, np. niepoprawnej operacji, blokadzie konta ze względów bezpieczeństwa, wniosku o kredyt, który złożył oszust itp. Podkreślają, że muszą potwierdzić Twoje dane, aby wyjaśnić sprawę. Proszą Cię o podanie Twoich poufnych danych (np. hasło logowania do konta bankowego) lub zainstalowanie dodatkowej aplikacji, dzięki której mogą potem przejąć dostęp do konta.  Mogą też poprosić o konkretne działanie, np.:

  • zlecenie przelewu na „konto bezpieczeństwa”,
  • wypłatę gotówki w bankomacie lub oddziale banku i wpłatę na konto w innym banku.

 

Nie daj się nabrać, zwróć uwagę, kto naprawdę do Ciebie dzwoni. Pamiętaj, pracownik banku lub innej instytucji finansowej nigdy:

  • nie poprosi Cię o instalację aplikacji, np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support lub innego dodatkowego oprogramowania,
  • nie zapyta Cię o login i hasło do logowania na konto w banku,
  • nie zapyta Cię o pełny numer karty, jej datę ważności oraz kod CVV2/CVC2,
  • nie zasugeruje przelewu na „konto bezpieczeństwa”, ani wpłaty gotówki na inne bezpieczne konta.

 

Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nie potwierdzaj operacji, których nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz! Nie przekazuj Twoich danych osobowych, jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz.

Metoda na wnuczka

Przestępcy dzwonią najczęściej do seniorów i podszywają się pod któregoś z członków rodziny. Prowadzą rozmowę w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś bliskim, np. próbują przekonać, że znaleźli się w trudnej sytuacji i proszą o przelew na wskazane konto.
 

Pamiętaj:

  • oszust może stosować oprogramowanie, które ukrywa autentyczny numer telefonu dzwoniącego i wyświetla dowolny numer (tzw. spoofing). Nie zawsze osoba, która dzwoni, jest tą osobą, za którą się podaje
  • jeśli dzwoni do Ciebie bliska osoba i nagle prosi o pilną pomoc finansową, skontaktuj się z pozostałymi członkami rodziny, najlepiej spotkaj się z nimi osobiście
  • jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zadzwoń na policję

 

Metoda na policjanta

Oszust podszywa się pod policjanta. Fałszywy policjant przekonuje podczas rozmowy telefonicznej, że jest na tropie przestępców i prosi o pomoc w ich zatrzymaniu. Pomoc ma polegać na tym, że osoba, do której dzwonią, ma przekazać gotówkę albo zrobić przelew na wskazane konto. Przestępcy uprzedzają, że cała akcja jest tajna i nie można przekazywać nikomu żadnych informacji (zwłaszcza pracownikom banku).

 

Pamiętaj

Pamiętaj, policjant nigdy:

  • nie zapyta Cię o login i hasło, którym logujesz się do banku,
  • nie poprosi Cię o autoryzację logowania do banku,
  • nie poprosi Cię o wypłatę pieniędzy z bankomatu lub w placówce i przekazanie ich na inne konto lub bezpośrednio policjantowi.

 

To nie jest oferta. Ten materiał nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego i ma on charakter wyłącznie informacyjny.