Jak być eko w biznesie?

17
.
05
.
2022
Jak być eko w biznesie?

Autor: Firmowi.pl

 

Zmiany klimatu, topniejące lodowce, rosnące góry śmieci sprawiają, że dbałość o losy naszej planety stała się koniecznością. Rosnące znaczenie kwestii związanych z ochroną środowiska widać także w biznesie. Coraz więcej firm wdraża strategie zrównoważonego rozwoju, jednak ekologiczna firma to nie tylko wizerunek, ale idące za tym konkretne postawy i procesy. Sprawdź jak prowadzić biznes odpowiedzialnie.

 

Z tego artykułu dowiesz się

  • jak dbać o środowisko jako przedsiębiorca
  • jakie eko rozwiązania dla biznesu możesz wdrożyć w swojej firmie
  • od czego zacząć eko transformację

 

Jak dbać o środowisko jako firma?


Dbanie o losy planety to nasza wspólna odpowiedzialność, jednak by działania były skuteczne, konieczne jest nasze zaangażowanie nie tylko jako obywateli, lecz również jako przedsiębiorców czy pracowników. Rozwiązania sprzyjające środowisku coraz częściej wiążą się z korzyściami ekonomicznymi, zwłaszcza w dłuższej perspektywie, dlatego z roku na rok więcej biznesów myśli o eko transformacji.

 

Warto zacząć już od drobnych zmian w otoczeniu firmowym i od kształtowania świadomości ekologicznej wśród pracowników. Warsztaty, szkolenia, czy akcje aktywizujące, takie jak wspólne sadzenie drzew, czy sprzątanie okolicy nie tylko propagują postawy proekologiczne, ale także integrują zespół. Dobrym rozwiązaniem są także mailingi z poradami dotyczącymi ochrony środowiska czy premiowanie pracowników, którzy wybierają ekologiczne środki transportu.


Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się w kierunku zrównoważonej produkcji i podejmują inicjatywy mające na celu ograniczenie emisyjności. Dzięki wydajniejszym i energooszczędnym procesom produkcyjnym, ekologicznym rozwiązaniom w logistyce i transporcie oraz lepszemu zarządzaniu łańcuchem dostaw, firmy mogą znacznie ograniczyć ilość wytwarzanych zanieczyszczeń i odpadów oraz zaoszczędzić wodę i inne zasoby naturalne.


Eko rozwiązania dla Twojego biznesu


Zainstaluj panele fotowoltaiczne


Nie musisz być właścicielem dużej firmy by prowadzić swój biznes ekologicznie. Warto być świadomym korzyści płynących z ekologicznych technologii. Wśród odnawialnych źródeł energii szczególną popularnością cieszy się fotowoltaika. Nic dziwnego! Panele PV nie emitują zanieczyszczeń, mogą pracować bez usterek nawet do 20 lat i pozwalają zaoszczędzić na energii. Przedsiębiorcy zainteresowani inwestycją mogą skorzystać z licznych programów wsparcia (dzięki ogólnopolskim, jak i regionalnym programom wsparcia w poszczególnych województwach). Dzięki dofinansowaniu możesz ponieść niższe koszty na start oraz szybciej osiągnąć zwrot z inwestycji. Produkcja własnej energii to nie tylko dobry sposób na obniżenie rachunków za prąd, ale także możliwość zabezpieczenia przed rosnącymi cenami energii w przyszłości oraz budowanie przewagi konkurencyjnej.


Postaw na eko-mobilność


Myśląc o ekologii nie sposób pominąć elementów transportu. Decydując się na pojazd, warto wziąć pod uwagę modele elektryczne w leasingu (dostępne np. w ofercie mLeasing), które przy eksploatacji nie emitują szkodliwych substancji do atmosfery. Co prawda, ich produkcja i utylizacja generuje znacznie większy ślad węglowy, jednak w ogólnym rozrachunku jazda elektrykiem jest bardziej ekologiczna od samochodów spalinowych. A zapowiadany na drugą połowę 2022 roku program dofinansowań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na domowe stacje ładowania i magazyny energii może dodatkowo ułatwić korzystanie z pojazdów elektrycznych.


Korzystaj z ekologicznych opakowań


Wraz z dynamicznym rozwojem branży e-commerce, cechującej się przewagą transakcji detalicznych, coraz głośniej zaczęło się mówić o jej negatywnym wpływie na środowisko. Nie oznacza to jednak, że sprzedaż wysyłkowa nie może być eko! Zwróć uwagę na to, by korzystać z opakowań wielokrotnego użytku i właściwie dopasować ich wielkość do produktu. Puste przestrzenie w paczkach niepotrzebnie zajmują powierzchnię ładunkową. Dzięki temu, firmy transportowe będą w stanie jednorazowo przewieźć więcej, ograniczając tym samym emisję CO2.


Wypełniając paczki, zrezygnuj ze styropianu lub folii bąbelkowej. Na rynku dostępne są już biodegradowalne materiały pochodzenia roślinnego, posiadające takie same właściwości amortyzacyjne, które można łatwo rozpuścić w wodzie lub wyrzucić do kompostownika. Równie dobrze sprawdzi się zgnieciona makulatura, rolki po papierze toaletowym czy pocięte kartony. Zamiast folii typu stretch i syntetycznej taśmy klejącej sięgnij po wytrzymałą taśmę papierową lub sznurek.


Przerzuć się na e-faktury


Fakturę wyślij elektronicznie i maksymalnie ogranicz drukowanie. Jeśli jednak musisz to zrobić, drukuj dwustronnie, sięgając po papier z recyclingu. Elektroniczny obieg dokumentów to nie tylko ekologia, ale także wygoda! Automatyzacja przyczynia się do usprawnienia pracy, zwiększenia bezpieczeństwa dokumentów i wzrostu oszczędności.


Nie wyrzucaj towaru


Dbaj także o to, by nie marnować towaru! Produkty z krótszym terminem przydatności, egzemplarze poekspozycyjne i ostatnie sztuki możesz sprzedać w obniżonej cenie. Podobnie jest w przypadku artykułów z wadami produkcyjnymi czy uszkodzonym opakowaniem. Jedyne o czym musisz pamiętać, to by jasno wytłumaczyć, dlaczego nie jest to produkt pełnowartościowy. Twoi klienci z pewnością docenią inicjatywę i możliwość skorzystania z promocyjnej oferty, a Ty zyskasz wolną przestrzeń w magazynie.


Zacznij od prostych rzeczy

 

Każda firma może ograniczyć negatywny wpływ swoich działań na środowisko. Poza wprowadzaniem ekologicznych rozwiązań warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda codzienność w firmie.

Możliwości jest mnóstwo!

Poniżej znajdziesz listę dobrych praktyk i pomysłów na zmiany, które łatwo wprowadzisz w swoim miejscu pracy

  • postaw pojemniki do segregacji śmieci
  • załatwiaj jak najwięcej spraw firmowych online – bez zbędnej papierologii i konieczności przemieszczania się po mieście
  • wymień tradycyjne żarówki na oświetlenie ledowe
  • wyłączaj światło i urządzenia elektroniczne zawsze, wtedy gdy nie są niezbędne
  • zadbaj o to, by w biurze były żywe rośliny
  • zachęcaj pracowników do dojazdów do pracy komunikacją miejską, rowerem lub do wspólnych podróży samochodem
  • zrezygnuj z wody w plastiku i zastosuj filtry wody, które pozwolą pić kranówkę
  • wybieraj sprzęty firmowe wyposażone w tryb energooszczędny
  • pomyśl o meblach z recyklingu
  • do współpracy wybieraj firmy dbające o środowisko.


Pamiętaj, że nawet drobne zmiany przyzwyczajeń przynoszą wymierne efekty, zarówno dla środowiska, jak i dla Twojej firmy w postaci oszczędności, ale i nie tylko! Wspierając środowisko zyskujesz przewagę na rynku w postaci wartości dodanej wynikającej z zastosowanych rozwiązań.


Greenwashing, czyli jak tego nie robić?


W ostatnich latach dużą popularność zyskało budowanie wizerunku marki odpowiedzialnej i dbającej o środowisko. Jest to odpowiedź na wzrastającą świadomość ekologiczną konsumentów, która przekłada się na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Aż 42% Polaków deklaruje, że są w stanie zapłacić więcej za produkty, które mają lepszy wpływ na środowisko 1. Z perspektywy marki bycie eko się opłaca. Warto jednak pamiętać, że angażowanie się w inicjatywy społeczne czy ekologiczne nie może być traktowane jako metoda ratowania nadszarpniętego wizerunku, utraconej reputacji czy jednorazowej akcji marketingowej.


Greenwashing, potocznie nazywany zielonym kłamstwem, to celowe wprowadzanie konsumentów w błąd przez informowanie, że oferowany produkt lub usługa jest ekologiczna, gdy nie jest to zgodne z prawdą. Przybiera różne formy i bywa trudny do rozpoznania. Może być to nadużywanie słów takich jak „eko” czy „green”, ale także nieprawdziwe, niekompletne lub nieudokumentowane informacje na temat sposobu wytwarzania produktu, jego cyklu życia czy wpływu na środowisko. Z greenwashingiem mamy do czynienia także wtedy, gdy firmy próbują wykorzystać ekologię jako zabieg kosmetyczny na swoim wizerunku w celu maksymalizacji zysków lub budowania pozytywnego PR.


Receptą jest uczciwy dialog z konsumentami i informowanie o działaniach podejmowanych przez markę w celu ograniczenia negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko. Ważne, by komunikacja była transparentna, bez koloryzowania i naciągania faktów, ale przede wszystkim poparta dowodami. W przeciwnym razie można narazić się na poważne straty wizerunkowe, a w konsekwencji finansowe.


Przygotuj firmę na zmiany


Coraz więcej uwagi światowej skupia się na problemach związanych ze środowiskiem i niewłaściwym gospodarowaniem zasobami ziemskimi. Duże firmy już teraz znajdują się pod lupą opinii publicznej i są rozliczane ze swojego wpływu na środowisko. W wielu krajach wdrażane lub rozważane są zmiany ustawodawcze zakazujące m.in. używania tworzyw sztucznych takich jak plastikowe torby, słomki czy jednorazowe sztućce. To są dopiero początki - z czasem ekologiczna rewolucja zacznie obejmować coraz więcej branż i wpłynie na wiele biznesów, w mniejszy czy większy sposób. Warto być gotowym na te zmiany, dlatego już teraz stopniowo zacznij myśleć nad wdrażaniem ekologicznych rozwiązań w swojej firmie i dawaj przykład innym.

 

1. Raport „Sustainability: The European Story”, 2021

To nie jest oferta. Rozwiązania opisane w niniejszym materiale stanowią jedynie przykłady. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani doradztwa w zakresie ekologii.

 

Niniejsza część portalu mBank.pl przeznaczona jest dla przedsiębiorców. Artykuły nie stanowią porad podatkowych, finansowych ani prawnych. mBank S.A. nie prowadzi działalności polegającej na doradztwie gospodarczym, prawnym ani podatkowym. Dowiedz się więcej