Terminal płatniczy – ile kosztuje i co warto o nim wiedzieć?

16
.
09
.
2019
Terminal płatniczy – ile kosztuje i co warto o nim wiedzieć?

Autor: Izabela Jankowska, Departament Klienta Firmowego

 

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie pytania sobie zadać, żeby wybrać najlepszy terminal dla firmy?
  • Ile kosztuje przyjmowanie płatności bezgotówkowych?
  • Jakie są modele terminali?

 

Dokonywanie płatności kartą czy telefonem to już standard. Niemal 20% Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, a aż 60% preferuje rozliczać się bezgotówkowo. Dlatego nowoczesna firma nie może pozwolić sobie na rezygnację z terminali płatniczych. Na co zatem zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni terminal do swoich potrzeb?

 

Do pięciu odlicz!

 

Terminal płatniczy jest urządzeniem, które umożliwia przeprowadzenie płatności bezgotówkowych. Służy do komunikowania się z systemem agenta rozliczeniowego, czyli firmy która rozlicza i przetwarza na nim transakcje. Aby wybrać najbardziej odpowiedni model dla swojej firmy, należy zadać sobie 5 podstawowych pytań:

 

1. Jakie połączenie terminala ze światem zewnętrznym chcemy zapewnić?

 

Terminal może przetwarzać płatności:

  • bezprzewodowo – poprzez sieć komórkową (GPRS/3G) lub sieć Internetu mobilnego (Wifi),
  • przewodowo – poprzez linię telefoniczną (jak telefon stacjonarny) lub poprzez stacjonarną sieć internetową (LAN).

Wybierając terminal, powinniśmy więc upewnić się, że sposób połączenia pozwala, aby mógł on wykonać transakcje w miejscu, w którym przyjmujemy płatności. Jeśli mamy słaby zasięg sieci komórkowej, zrezygnujmy z bezprzewodowej opcji. Z kolei brak Internetu stacjonarnego wyklucza rozwiązanie przewodowe.

 

2. Czy przyjmujemy płatności jedynie przy stanowisku kasowym, czy również wychodzimy do klienta?

 

Jeśli zdarza nam się przyjmować płatność w ruchu, tzn. podchodzimy lub jedziemy do klienta, wybierzmy terminal przenośny. Takie urządzenie nie wymaga stałego podłączenia do źródła prądu i po naładowaniu, możemy się z nim przemieszczać i przyjmować płatności w dowolnym miejscu. Wystarczy dostęp do Internetu mobilnego lub sieci komórkowej.

 

Jeśli przyjmujemy płatności tylko przy kasie, wybierzmy terminal stacjonarny, najczęściej wyposażony w PIN-pad, czyli dodatkowy czytnik kart. Wystarczy, że wpiszemy kwotę transakcji na terminalu po swojej stronie lady, a klient przyłoży kartę do PIN-pada po jego stronie i gotowe. Terminale stacjonarne można dodatkowo zintegrować z kasą fiskalną, dzięki czemu kwota płatności z kasy, będzie automatycznie przekazywana na terminal płatniczy, bez konieczności wpisywania jej ręcznie.

 

Jeśli natomiast nie zajmujemy się bezpośrednią obsługą klientów, to warto sprawdzić terminale przeznaczone do działalności samoobsługowych.

 

3. Czy obsługujemy klientów tylko sezonowo?

 

Jeśli prowadzimy biznes tylko kilka miesięcy w roku, to warto wybrać terminal, który kupujemy na własność. Wpłacając jednorazową kwotę, nabywamy urządzenie i nie ponosimy żadnych stałych opłat za posiadanie go w martwym sezonie. Musimy jednak liczyć się z wyższą prowizją od wykonanych transakcji, niż to ma miejsce w przypadku terminala z abonamentem.

 

4. Czy obsługujemy klientów zagranicznych, którzy mogą płacić mało popularnymi rodzajami kart?

 

Wszystkie terminale na polskim rynku obsługują karty Visa i Mastercard, także te wydane za granicą. Jednak niektórzy klienci, zwykle obcokrajowcy, mogą posługiwać się też mało popularnymi „plastikami” takich organizacji jak American Express, JCB czy Diners Club. Jeśli zatem większość naszych klientów to cudzoziemcy, warto zastanowić się nad posiadaniem terminala, który akceptuje takie karty. Pamiętajmy jednak, że prowizja od płatności jest w tym przypadku nawet kilka razy wyższa niż w przypadku kart Visa i Mastercard.

 

Czy potrzebujemy dodatkowych usług na terminalu?

 

Funkcjonalność terminala nie musi ograniczać się do przeprowadzania płatności bezgotówkowych. Oferując na nim dodatkowe usługi takie jak sprzedaż doładowań telefonicznych, wypłatę gotówki przy transakcji (Cash Back) czy płatność w walucie karty (Dynamic Currency Conversion), wzmacniamy lojalność klientów, a tym samym wpływamy na rentowność naszego przedsięwzięcia. Na pewno należy wziąć to pod uwagę!

 

Ile kosztuje terminal?

 

Wybierając odpowiednie dla siebie urządzenie, powinniśmy przeanalizować też czynniki ekonomiczne. Na koszt terminala płatniczego składają się przede wszystkim:

 

  • comiesięczny abonament za urządzenie (od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, zwykle 29-49 zł netto za abonament) lub jednorazowa cena zakupu terminala (kilkaset złotych, zwykle 300 – 500 zł netto
  • prowizja od przyjętych transakcji (od kilkudziesięciu setnych procenta, zwykle 0,5-0,6%, za użytkowanie terminali w abonamencie do 1-2% w przypadku terminali kupowanych na własność).

 

W kalkulacji kosztów należy też uwzględnić opłaty dodatkowe za instalację i serwis terminala.

 

Warto też pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy w ostatnim roku nie przyjmowali w swoim biznesie płatności bezgotówkowych, mogą przystąpić do Programu Polska Bezgotówkowa, dzięki któremu przez 12 miesięcy nie poniosą żadnych opłat, do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 000 zł.

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. 

Niniejsza część portalu mBank.pl przeznaczona jest dla przedsiębiorców. Artykuły nie stanowią porad podatkowych, finansowych ani prawnych. mBank S.A. nie prowadzi działalności polegającej na doradztwie gospodarczym, prawnym ani podatkowym. Dowiedz się więcej