Autor: Firmowi.pl
Z tego tekstu dowiesz się:
- skąd wziąć pieniądze na start firmy
- jakie produkty bankowe mogą cię zainteresować na początku działalności firmy
Skąd wziąć pieniądze na rozruch biznesu? To pytanie zadaje sobie wielu młodych przedsiębiorców. Koszty prowadzenia działalności szczególnie na początku są niestety często wysokie. Kredyt? Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej? Wbrew pozorom możliwości jest sporo, ale trzeba ich poszukać. Dotacje na rozpoczęcie działalności ze środków unijnych, urzędu pracy, a nawet… od internautów. Specjalnie dla ciebie zebraliśmy informacje o najpopularniejszych rozwiązaniach. Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się, dokąd udać się po dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Jak otrzymać dotację z urzędu pracy?
Dotacja z urzędu pracy to chyba najbardziej oczywista możliwość. W tym jednak przypadku trzeba pamiętać o spełnieniu kilku istotnych warunków.
Te w szczegółach zależą od konkretnego urzędu, ale standardowo o dotacje mogą się ubiegać wyłącznie osoby posiadające status bezrobotnego albo absolwenci Centrum Integracji Społecznej i Klubu Integracji Społecznej. Ponadto dotacje na założenie firmy z urzędu pracy mogą składać wyłącznie osoby, które w ostatnich 12 miesiącach nie miały wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz nie były karane w ostatnich dwóch latach. Na dofinansowanie mogą liczyć wyłącznie ci, którzy zobowiążą się do prowadzenia działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia oraz nie złożą w tym okresie wniosku o jej zawieszenie.
Dotacja z UP nie zostanie przyznana natomiast wtedy, gdy osoba składająca wniosek odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji pracy od urzędu.
Jednorazowe dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej mogą być przyznane m.in. na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanego z podjęciem tej działalności. Dotacje mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce.
Podstawą dofinansowania z urzędu pracy na rozwój firmy jest umowa, w której przedsiębiorca zobowiązuje się m.in. do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 12 miesięcy, wydatkowania dotacji z urzędu pracy zgodnie z wnioskiem oraz złożenia rozliczenia wydatkowania dofinansowania w terminie dwóch miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
Dotacje z urzędu pracy mogą być zabezpieczone np. poręczeniem, wekslem, gwarancją bankową, zastawem czy blokadą środków na rachunku bankowym.