Predyspozycje do tworzenia biznesu - określ swoją osobowość

28
.
03
.
2018
Predyspozycje do tworzenia biznesu - określ swoją osobowość

Autor: Firmowi.pl

 

Z tego tekstu dowiesz się:

  • W jaki sposób wykorzystać swoja osobowość w prowadzeniu biznesu
  • Jakie cechy powinien mieć dobry przedsiębiorca
  • Dlaczego warto wykorzystać pomoc jaką oferuje przedsiębiorcom mBank

Myślisz o otwarciu własnego biznesu, ale masz wątpliwości, czy temu podołasz? Ograniczenia są w Tobie – głosi jedna z psychologicznych teorii.

Teraz nie masz już nawet możliwości usprawiedliwiania swojego braku chęci do działania formalnościami. Dzięki mBankowi możesz stać się przedsiębiorcą bez konieczności wizyty w jakimkolwiek urzędzie. Firmę możesz zarejestrować z domu, nie ruszając się sprzed komputera.

Prawdą jest jednak, że są osoby bardziej lub mniej predysponowane do pracy na własny rachunek. Pewne cechy charakteru, geny czy sposób wychowania mogą Ci ułatwić prowadzenie firmy lub przeszkadzać w tym. Niezależnie od wszystkiego, niektóre rzeczy można wyćwiczyć lub przezwyciężyć.  

Jak sprawdzić, czy koncepcja, którą wymyśliłeś, sprawdzi się na rynku, a tT będziesz potrafił sam dbać o klientów, samodzielnie zarządzać swoją pracą, a w przyszłości zespołem? Musisz mieć pomysł oparty na solidnych podstawach: znajomości rynku, doświadczeniu – musisz mieć pewność, że to, co chcesz robić, potrafisz robić dobrze, a jeśli do tego dojdzie research, że możesz zrobić coś tak samo profesjonalnie jak konkurencja, ale taniej, a to oznacza dobry początek. A jeśli masz pomysł z potencjałem, który jeszcze nie został wyeksploatowany, tym lepiej – świeże podejście do biznesu często owocuje sukcesem.

 

Sprecyzuj, kim jesteś

W osiągnięciu celu pomoże Ci  (lub przeszkodzi) twój typ osobowości. Rozróżniamy cztery podstawowe. Sprawdź, do którego pasujesz:

  • sangwinik – wesoły, pogodny, towarzyski, gadatliwy, niezorganizowany, zapominalski
  • melancholik – perfekcjonista, uczuciowy, wrażliwy, wierny przyjaciel, podatny na depresje
  • choleryk – porywczy, niewyrozumiały, energiczny, urodzony przywódca, człowiek czynu
  • flegmatyk – powolny, zrównoważony, dowcipny, pogodny, obserwator.

 

Sangwinik w pracy jest twórczy, energiczny i tryska entuzjazmem. Współpracowników pobudza do współpracy i kreatywności.

Melancholik jest perfekcyjny, podporządkowuje się regulaminom, jest szczegółowy, wytrwały i dokładny, uporządkowany i zorganizowany, oszczędny, musi dokończyć co zaczął, lubi wykresy, schematy i liczby.

Energiczny choleryk jest ukierunkowany na cel, szybki w działaniu. Jest dobrym organizatorem, dostrzega praktyczne rozwiązania, dodaje innym bodźce do działania.

Flegmatyk jest spokojny, solidny, zgodny, unika konfliktów, pośredniczy w rozwiązywaniu problemów, dobrze znosi naciski, ma zdolności administracyjne.

Spróbuj umiejętnie wykorzystać swoje cechy w biznesie, by zaoferować klientom konkretne korzyści. Przykładowo, sangwinik umrze z nudów, prowadząc biuro rachunkowe, ale z pewnością spełni się jako właściciel restauracji. 

 

Choleryku, planuj swoje działania

Jeśli naprawdę marzysz o założeniu konkretnego biznesu, a trudno Ci jest się teraz zorganizować, aby tego dokonać, pamiętaj, że pewne cechy można w sobie wyćwiczyć. Na początku jednak, szczególnie gdy jesteś sangwinikiem lub cholerykiem, załóż notatnik lub rób w aplikacji w telefonie notatki, które pomogą Ci planować wszystkie działania do zrealizowania w danym dniu.

Wpisuj zadania do wykonania danego dnia i ustalaj ich priorytet. Prawdopodobnie zawsze będzie Ci wpadać jakieś niespodziewane zlecenie, ale dzięki organizerowi będziesz wiedział, czy możesz je przyjąć i na kiedy będziesz w stanie je zrealizować. Może ustalisz z innymi klientami późniejsze terminy, aby wykonać niespodziewaną pracę, ale np. bardzo intratną. Najważniejsze, abyś wiedział, co masz i na kiedy do zrobienia. Planowanie to podstawa, nawet w bardzo zmiennych warunkach.

 

Dąż do sukcesu krok po kroku

Druga sprawa to asertywność. Jednak nie rozumiana w sposób powierzchowny, jako umiejętność mówienia „nie”. Asertywność jest pochodną poczucia własnej wartości i oznacza również umiejętność proszenia o pomoc. A to nie dla wszystkich jest łatwe, szczególnie dla perfekcjonistów.

W biznesie bowiem liczy się pokora. Niemal każdy biznesmen, który odniósł sukces, podkreśla, że najwięcej nauczył się na własnych błędach. I właśnie – niezależnie od typu osobowości – wyciąganie wniosków najbardziej przydaje się w interesach.

W Polsce temat niepowodzeń jest niemal tabu, jednak amerykańscy przedsiębiorcy chętnie opowiadają w formie anegdot o swoich pierwszych bankructwach. Za oceanem przyjmowane jest to jako norma, że pierwsze kroki w biznesie są trudne i nie każdemu od razu się udaje. Trzeba się nauczyć na własnych błędach. Nie można się zniechęcać zbyt szybko.

 

Nie potrafisz – deleguj albo spróbuj

W prowadzeniu własnej działalności nie wystarcza wytwarzanie dobrego produktu lub świadczenie najwyższej klasy usług – trzeba je jeszcze umieć sprzedać. To może być spore wyzwanie dla melancholików czy flegmatyków. Jednak sam fakt, że potrafią swój fach wykonywać rzetelnie, działa na ich korzyść. Mogą zyskiwać klientów poprzez polecenia – co jest najefektywniejszą drogą, choć niestety długo trzeba czekać, aż ten sposób zadziała. Można polecić takim osobom szkolenia lub zatrudnienie energicznego handlowca, którego wynagrodzenie będzie uzależnione od efektów. Ryzyko finansowe nie jest duże, a skutek może być dobry.

 

Załóż firmę z mBankiem

Szczególnie zanim otworzysz firmę oraz na pierwszym etapie jej działania warto skorzystać z pomocy. mBank udostępnił usługę, pomocą której – szybko, wygodnie, online i w jednym miejscu – załatwisz wszystkie początkowe firmowe sprawy: założysz firmę, założysz profil zaufany, otworzysz konto firmowe i aktywujesz księgowość. Potem będziesz także mógł korzystać z możliwości bezpłatnej konsultacji z księgowym, co jest zbawieniem dla wszystkich osób, dla których księgi rachunkowe to czarna magia.

Dowiedz się więcej o usłudze zakładania firmy z mBankiem

 

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. 

Niniejsza część portalu mBank.pl przeznaczona jest dla przedsiębiorców. Artykuły nie stanowią porad podatkowych, finansowych ani prawnych. mBank S.A. nie prowadzi działalności polegającej na doradztwie gospodarczym, prawnym ani podatkowym. Dowiedz się więcej