Marketing - jak zarabiać na reklamie?

10
.
04
.
2018
Marketing - jak zarabiać na reklamie?

Autor: Firmowi.pl

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile kosztuje rynek reklamowy
  • Jakie są trendy i potencjał reklam
  • Jakie są koszty roczne i miesięczne
  • Na czym najwięcej zarobisz

Rynek reklamy to nie tylko duże agencje. Jak zarabiać w marketingu? W co warto zainwestować i ile to kosztuje? Jakie obszary działań dają największe zyski? Zobacz, co zrobić, by zarabiać na firmie reklamowej.

 

Mit: Duże pieniądze zgarniają tylko duże firmy

Coraz więcej dużych graczy zwraca się do małych firm reklamowych, bo te są bardziej elastyczne i wszechstronne niż korporacyjne agencje[1]. Pewny zysk można czerpać z tworzenia i pozycjonowania stron (od 3500 zł), kreacji graficznych (od 1500 zł za logo; od 600 zł za plakat; od 200 zł za tekst), opieki nad mediami społecznościowymi (2000 zł) lub tworzeniu strategii komunikacyjnych (od 1500 zł). Najprostszym sposobem wyliczenia wartości projektu jest iloczyn liczby godzin i ich wartości. Dlatego nie zaskakuje fakt, że osoba z branży reklamowej może zarobić 100 – 450 zł brutto w godzinę.

 

Małe firmy reklamowe i wolni strzelcy najczęściej poszukują zleceń przez fora internetowe, grupy facebookowe lub portale branżowe, takie jak np. Freelancer, Guru lub UpWork. Tylko na tym ostatnim widnieje 3 mln zleceń o łącznej wartości 1 mld $. Warto zatem tam zajrzeć, szczególnie że dostęp, korzystanie lub publikacja ofert są tam darmowe i można zarabiać na systemie poleceń wykonawców[2].

 

Mit: Agencja reklamowa potrzebuje wielkich środków na start

Firma reklamowa może być spółką lub jednoosobową działalnością[3]. Wbrew pozorom jej otwarcie nie wiąże się z wielkimi wydatkami. Praca zza domowego biurka lub wynajęcie biura (2000 zł miesięcznie), księgowość (250 – 1000 zł), sprzęt komputerowy (6000 – 15 000 zł) to wymagane minimum. Dostęp do oprogramowania, licencji i materiałów pochłonie około 1200 zł miesięcznie.

 

Rynek reklam ma to do siebie, że bardzo szybko można zyskać nowych klientów i początkująca jednoosobowa firma będzie wymagała dodatkowego wsparcia. Do najbardziej pożądanej grupy specjalistów wlicza się pozycjonerów SEM/SEO[4], copywriterów, specjalistów od mediów społecznościowych, grafików i marketingowców. W dalszej kolejności warto rozważyć zatrudnienie programisty, fotografa lub montażysty.  

 

Mit: Rynek jest nasycony, nie znajdzie się na nim miejsca

Gdziekolwiek nie spojrzeć, widać reklamy. Dlatego można odnieść wrażenie, że ten rynek jest przesycony, wokół pełno konkurencji, przez którą trudno się przebić, a i jakość prezentowanych treści stoi na różnym poziomie. W roku 2014 istniały 34 482 firmy działające w branży reklamowej[5], a do stycznia 2018 roku ich liczba wzrosła do 53 060[6]. Konkurencja jest duża, ale dzieli się na różne obszary: projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych lub promocje bezpośrednie, doręczanie próbek, korespondencję i doradztwo marketingowe[7]. Można zatem działać na wielu z nich i mała firma z powodzeniem znajdzie tu miejsce dla siebie. Szczególnie jeśli zajmuje się strategią (69%), sprzedażą (66%) lub promocją (64%), ponieważ na tych segmentach najbardziej zależy klientom[8].

 

Firma reklamowa wygeneruje największe zyski, jeśli będzie działała według najnowszych trendów, do których należy reklama elektroniczna. To duży plus dla małych przedsiębiorstw, ponieważ nie muszą  inwestować ogromnych środków w sprzęt do produkcji filmów reklamowych, tylko skupić się na działaniach mobilnych, reklamie natywnej, pozycjonowaniu stron czy mediach społecznościowych.

 

Nie można jednak zapominać o pozornie prozaicznych formach reklamy, ponieważ ¾ firm nadal traktuje ulotki i gazety (71%) oraz stoiska (63%) jako główny kanał promocji. Dlatego wchodząc we współpracę z konserwatywnym klientem, warto podkreślać potencjał działań z użyciem nowoczesnych technologii, które nie są postrzegane priorytetowo (41% dla social mediów; 38% dla pozycjonowania; 28% dla marketingu treści; 24% dla blogów). Szczególnie że ich poziom zwrotu z inwestycji ocenia się na 24 – 35%[9], co czyni z niej wartość wyższą niż z inwestowania w reklamy telewizyjne[10].

 

Mit: Reklama to tylko agencje reklamowe

Niemały zysk ukryty jest w produkcji reklamowej. A skoro gros klientów tak wysoko ceni klasyczny wymiar ulotkowego „marketingu”, to warto ten fakt wykorzystać i czerpać z niego profity. Świetnym zewnętrznym nośnikiem promocyjnym są… samochody. Oklejenie kompaktowego auta kosztuje od 2500 do 3000 zł netto. Prosta trybunka reklamowa, jaka towarzyszy hostessom na promocjach, kosztuje od 250 do 1000 zł netto, a przenośny roll-up wart jest średnio 200 zł netto.

 

Działaniem na większą skalę, które przynosi zyski i wpisuje się w akcje promocyjne, jest guerilla marketing, czyli akcje partyzanckie. Do najpopularniejszych używa się otoczenia (ambient), w którym „zasadza się” na klienta (ambush) i sprytnie ukrywa reklamę (stealth) w przestrzeni publicznej (street), aby osiągnąć efekt wirusowości (viral). Takie niekonwencjonalne działania tworzą reklamę, która na pierwszy rzut oka… nią nie jest.

Dlatego kieruje się ją najczęściej do młodych klientów, którzy nie zwracają uwagi na klasyczne formy promocji. Oni wolą wlepki (od 10 zł), murale i malowanie przestrzeni publicznej (od 100 tys. zł) albo kreatywne instalacje w popularnych miejscach.      

 

Jak zarabiać na branży reklamowej?

Nietrudno jest założyć firmę reklamową. Koszt jej utrzymania też nie stanowi finansowego wyzwania. Kłopotliwe może być za to wejście na duże rynki, aby przekształcić się z czasem w dużą agencję – ale o to nie trzeba się martwić na początku reklamowej przygody. Szczególnie że nie jest to konieczne dla utrzymania wysokiego poziomu zysków i stabilności kapitałowej.  

Podążanie ścieżką badania potrzeb, kreatywność realizacji, produkcja w myśl aktualnych trendów rynkowych z zastosowaniem nowych technologii oraz aktywne poszukiwanie klientów mogą zakończyć się ogromnym sukcesem.

  

 

[1]

               [1]            https://publicrelations.pl/prawda-o-marketingu-i-pr-w-polsce-raport-z-badan/.

[2]

               [2]            https://www.freelancer.pl/feesandcharges/.

[3]

               [3]            https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-agencje-reklamowa.

[4]

               [4]            Marketing w wyszukiwarkach i pozycjonowania w nich.

[5]

               [5]            https://www.rynkometr.pl/pkd/73.11/liczba-podmiotow.

[6]

               [6]            http://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-regon/liczba-podmiotow-w-rejestrze-regon-tablice/miesieczna-informacja-o-podmiotach-gospodarki-narodowej-w-rejestrze-regon/.

[7]

               [7]            http://www.krs-online.com.pl/PKD-73-11-Z-p526.html.

[8]

               [8]            https://publicrelations.pl/prawda-o-marketingu-i-pr-w-polsce-raport-z-badan/.

[9]

               [9]            https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/IABPolska_RaportCM_20170221.pdf.

[10]

               [10]            https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pl-pl/research-study/roi-z-reklam-youtube-wyzszy-niz-z-telewizji/.

 

 

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do zapoznania się z kompleksowym poradnikiem "Jak założyć firmę"

 

Załóż firmę z mBankiem

Szczególnie zanim otworzysz firmę oraz na pierwszym etapie jej działania warto skorzystać z pomocy. mBank udostępnił usługę, pomocą której – szybko, wygodnie, online i w jednym miejscu – załatwisz wszystkie początkowe firmowe sprawy: założysz firmę, założysz profil zaufany, otworzysz konto firmowe i aktywujesz księgowość. Potem będziesz także mógł korzystać z możliwości bezpłatnej konsultacji z księgowym, co jest zbawieniem dla wszystkich osób, dla których księgi rachunkowe to czarna magia.

Dowiedz się więcej o usłudze zakładania firmy z mBankiem

 

Źródła:

rynkometr.pl

bip.stat.gov.pl

krs-online.com.pl

publicrelations.pl

iab.org.pl

thinkwithgoogle.com

freelancer.pl

poradnikprzedsiebiorcy.pl

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. 

Niniejsza część portalu mBank.pl przeznaczona jest dla przedsiębiorców. Artykuły nie stanowią porad podatkowych, finansowych ani prawnych. mBank S.A. nie prowadzi działalności polegającej na doradztwie gospodarczym, prawnym ani podatkowym. Dowiedz się więcej