Bezpieczne zakupy przez internet, zamówienia pocztowe i telefoniczne

Coraz więcej osób robi zakupy przez internet. Dostęp do sieci jest tani i rozpowszechniony, a co za tym idzie - jest coraz bardziej popularny i mnóstwo ludzi korzysta z tej możliwości. Dodatkowe zalety - wiele miejsc, gdzie można wykonać tanie zakupy bez wychodzenia z domu oraz dostępność produktów z całego świata powodują, że kupujemy coraz więcej i częściej. Jest to na pewno bardzo przydatna możliwość, która sprawdza się w każdej sytuacji. Obecnie zakupy są bardzo bezpieczne, trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach.

 

1.  Dokonując zakupów przez internet, najlepiej unikać kawiarenek internetowych i innych podobnych miejsc, ponieważ nie zapewniają one odpowiedniej prywatności, a co za tym idzie mogą narazić na szwank bezpieczeństwo karty.

2.  Najlepiej dokonywać zakupów u zaufanych sprzedawców internetowych, weryfikując komentarze lub opinie dostępne na forach internetowych, które pozwolą na czas zrezygnować z usług niesolidnych sprzedawców.

3.  Przed dokonaniem zakupu należy zapoznać się z warunkami dostawy i zwrotu towaru, a także subskrypcji na korzystanie z płatnych serwisów internetowych - bardzo popularne jest stosowanie na różnych stronach automatycznego, comiesięcznego odnawiania subskrypcji do momentu jej anulowania. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek i dodatkowych kosztów.

4.  Przed dokonaniem płatności internetowej należy się upewnić, że przebiega ona za pośrednictwem szyfrowanego połączenia: w dolnym rogu okna przeglądarki internetowej powinien znajdować się symbol kluczyka lub kłódki, należy również sprawdzić adres danej strony internetowej, który powinien zaczynać się od https:// zamiast standardowego http://.

5.  Nie należy ujawniać swojego kodu PIN, zwłaszcza w internecie, żaden sprzedawca, tradycyjny czy internetowy nie ma prawa żądać jego ujawnienia. Jedynym kodem podawanym podczas transakcji zdalnych jest kod umieszczony na odwrocie karty (CVV2 / CVC2).

6.  Nie należy również podawać kodu PIN osobom podającym się za pracowników Banku - Pracownik Banku nigdy o niego nie zapyta. Wszelkie próby wyłudzenia kodu PIN należy natychmiast zgłosić na mLinii lub w oddziale Banku.

7.  Należy zachować e-maile z podstawowymi danymi o zakupie, jakie większość sklepów internetowych wysyła swoim Klientom. Dobrym zwyczajem jest również przechowywanie wszelkiej korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą - może posłużyć to jako dowód w ewentualnym procesie reklamacyjnym. Jeżeli sprzedawca wymaga danych adresowych - należy podawać takie, jak w systemie Banku.

8.  W przypadku transakcji kartą wirtualną należy pamiętać o całkowitym rozładowaniu karty  po dokonaniu  transakcji, natomiast w przypadku pozostałych kart dobrym zwyczajem jest modyfikacja limitów autoryzacyjnych dla  transakcji internetowych  oraz Mail Order/Telephone Order do poziomu zero.