Dyrektywa PSD2 dużo zmieniła w korzystaniu z banku

 

Nowe logowanie, nowe zabezpieczenia, czyli wszystko, co musisz wiedzieć, aby korzystać ze swojego konta w banku.

 

Od września 2019 r.:

  • 1.  

    Klienci inaczej logują się na swoje konto w internecie (do najnowszej wersji serwisu)

    • Pierwszy etap się nie zmienił: standardowo wpisujesz identyfikator i hasło. Teraz czas na nowość jaką wprowadziła dyrektywa, czyli silne uwierzytelnienie. Teraz prosimy Cię, abyś dodatkowo potwierdził logowanie - tak jak potwierdzasz inne operacje, czyli hasłem SMS lub mobilną autoryzacją. Jeśli nie chcesz za każdym razem potwierdzać logowania SMS-em lub mobilną autoryzacją, dodaj swój komputer (telefon, tablet) do zaufanych (więcej w pkt. 3). Nie zmienił się sposób w jakim logujesz się do aplikacji mobilnej.

  • 2.  

    Mobilną autoryzację udostępniliśmy także w oddzielnej aplikacji – mBank Token

    • Aplikacja mBank Token działa tak samo, jak mobilna autoryzacja w naszej aplikacji. Klikasz, zatwierdzasz operację - i gotowe! Szybko i wygodnie. Jedyna różnica jest taka, że funkcję tę możesz mieć w oddzielnej aplikacji i tylko ją. W mBank Token nie znajdziesz innych funkcji, które są w naszej aplikacji mobilnej. mBank Token ściągniesz z oficjalnego sklepu Google Play lub App Store. Więcej o nowej aplikacji przeczytasz na stronie mbank.pl

  • 3.  

    Dodaj swój komputer (telefon, tablet) do zaufanych, aby szybciej się logować na swoje konto

    • Jeśli to zrobisz, nie będziesz musiał przy każdym logowaniu do serwisu transakcyjnego wpisywać dodatkowo hasła SMS lub potwierdzać logowania mobilną autoryzacją.
      To duże ułatwienie, zachęcamy, abyś z niego skorzystał. Wystarczy, że w serwisie transakcyjnym klikniesz w nasz komunikat (zobacz niżej, jak on wygląda) i potwierdzisz to kodem sms lub mobilną autoryzacją.
      Możesz dodać więcej niż jedno z urządzeń do zaufanych – komputer, telefon czy tablet. Jeśli będziesz logować się z nieznanego nam sprzętu, poprosimy Cię o dodatkowe potwierdzenie – hasłem SMS lub mobilną autoryzacją.
      Dla Twojego bezpieczeństwa, będziemy Cię co jakiś czas prosić o dodatkowe potwierdzenie logowania na zaufanym urządzeniu.

      urządzenie zaufane

  • 4.  

    Z mobilnej autoryzacji możesz korzystać na więcej niż jednym, Twoim urządzeniu

    • Korzystasz z mobilnej autoryzacji?  Możemy wysyłać Ci dane operacji w powiadomieniu na każde urządzenie, na którym masz aktywną aplikację mobilną.
      Co zyskujesz?

      • wygodę – jeśli zapomnisz wziąć z domu telefonu, rozładuje Ci się bateria, możesz skorzystać z mobilnej autoryzacji na innym urządzeniu,
      • bezpieczeństwo – jeśli ktoś np. ukradnie Twój telefon, zobaczysz powiadomienie autoryzacyjne także na innym urządzeniu, które masz przy sobie. Bez problemu anulujesz operację.
        Nie znasz jeszcze mobilnej autoryzacji? Poczytaj, jak wygodnie i bezpiecznie potwierdzać transakcje i logowanie do serwisu.
  • 5.  

    Od 14 września 2019 r. klienci nie mogą już korzystać z listy haseł jednorazowych

    • Zmieniliśmy zasady autoryzacji, ponieważ hasła jednorazowe nie spełniają warunków dyrektywy PSD2 (art. 32 i znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych). Przepisy wymagają tzw. silnego uwierzytelnienia (więcej na stronie).

  • 6.  

    Częściej możemy prosić Cię o PIN na terminalu

    • Nowa dyrektywa to również większe bezpieczeństwo transakcji płatniczych, w tym płatności kartą. Dla Twojego bezpieczeństwa możemy poprosić, abyś potwierdził kodem PIN także transakcję poniżej 100 zł. To bardzo przydatne, jeśli np. zgubisz kartę i dostanie się ona w niepowołane ręce. Dla płatności powyżej 100 zł zawsze wymagany jest PIN.

Co jeszcze?

 
Płatności oraz karty
 

Jeszcze bezpieczniejsze przelewy między kontem prywatnym a firmowym.

Robisz przelewy między swoją firmą a Twoim rachunkiem osobistym?Pamiętaj, że dodatkowo potwierdzisz przelew mobilną autoryzacją lub hasłem SMS (w zależności od tego z czego na co dzień korzystasz). Dzięki temu, twoje finanse będą jeszcze bardziej bezpieczne.

Nowe zasady przy kosztach przelewów zagranicznych

Do odbiorców w Europejskim Obszarze Gospodarczym zrobisz przelew tylko z opcją kosztów SHA (kiedy koszty przelewu pokrywacie Ty i odbiorca przelewu). Natomiast do odbiorców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zrobisz przelew z opcją OUR (kiedy Ty pokrywasz wszystkie koszty przelewu) lub SHA.

 

Większa kontrola Twoich płatności kartą

Często rezerwujesz pokoje hotelowe, wynajmujesz samochód lub skuter? Wtedy zdarza się, że dokładna kwota Twojej transakcji nie jest znana z góry. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o usługach płatniczych, odbiorca płatności może zablokować środki na Twojej karcie dopiero po tym, jak zatwierdzisz dokładną kwotę transakcji. Dzięki temu masz większą kontrolę nad Twoimi wydatkami.

 

Ograniczona odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje płatnicze

Jeśli zgubisz kartę, telefon lub inne urządzenie, którym płacisz, zgłoś nam to jak najszybciej. Jeśli to zrobisz, wciąż odpowiadasz za nieautoryzowane transakcje, ale w ograniczonym zakresie. Przed PSD2 odpowiadałeś do 150 euro, a teraz – do 50 euro niezależnie od tego, czy jest to transakcja zbliżeniowa czy inna). Jeżeli masz naszą kartę kredytową, my odpowiadamy już od pierwszej nieautoryzowanej transakcji.

 

Reklamacje
 

Szybsza odpowiedź na reklamację transakcji płatniczej

Z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych skrócił się czas, w którym rozpatrujemy Twoją reklamację. Jeśli sprawa będzie bardziej skomplikowana to poinformujemy cię o tym. Dostaniesz wtedy odpowiedź na reklamację maksymalnie do 35 dni roboczych (poprzednio to 60 dni kalendarzowych).

 

 
Nowe usługi płatnicze oraz API
 

mBank API

API to mechanizm, który pozwala firmom zewnętrznym (dostawcom usług- ang. third party provider/TPP)  świadczyć nowe usługi, korzystając z danych z innych banków (w tym mBanku). My też możemy być takim dostawcą. Dzięki temu będą powstawały nowe, innowacyjne usługi i produkty. Wszystko to z zachowaniem bezpieczeństwa danych i pieniędzy klientów. Przykładowo, jeśli masz kilka rachunków w różnych bankach, będziesz mógł je wkrótce przeglądać w jednym wybranym miejscu. Taki podgląd pomoże Ci zarządzać domowym budżetem. Będziesz również mógł skorzystać z  płatności bezpośrednio z Twoich rachunków, dzięki usługom jakie przygotują tzw. dostawcy trzeci (TPP).  Zawsze potrzebna na to będzie Twoja wyraźna zgoda. Jako Twój bank będziemy dbać o bezpieczeństwo wymiany tych informacji.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o mBank API, zapraszamy na stronę, którą stworzyliśmy specjalnie dla deweloperów i osób zainteresowanych technicznym obliczem PSD2.