mElements – oferta Grupy mBanku dla branży e-commerce

W 2019 roku spółka mElements kontynuowała rozwój produktów API (interfejsu programowania aplikacji, ang. Application Programming Interface) przeznaczonych dla branży e-commerce, z naciskiem na API Kredytowe, a także skupiła się na uruchomieniu produktu płatnościowego e-commerce.

W obszarze API e-commerce, w którym mElements dostarcza unikalne w skali europejskiej rozwiązanie API kredytowego, spółka kontynuowała wzrost bazy klientów, nawiązując współpracę m.in. z jednym z największych podmiotów płatności on-line w Polsce.

W 2019 roku mBank uruchomił produkcyjnie wymaganą regulacją PSD2 (Payment Service Directive 2) platformę API obsługującą dostęp do usług inicjowania płatności i dostępu do historii rachunku. Jej środowiskiem testowym jest udostępniony przez mBank sandbox, tzw. „piaskownica” będąca specjalnym systemem informatycznym przeznaczonym dla deweloperów podmiotów trzecich, czyli TPP (Third-Party-Provider). mBank uzyskał zgodę Komisji Nadzoru Finansowego na działanie jako TPP w lipcu 2019 roku. TPP, związane z rynkiem finansowym, w przyszłości będą mogły wykorzystywać systemy banków, aby za ich pośrednictwem świadczyć alternatywne usługi, np. inicjować płatności lub agregować informacje o transakcjach klienta. Sandbox mBanku dostępny jest pod tym adresem.

Za całość stworzenia, dostarczenia i rozwoju tej platformy odpowiadał zespół mElements, a po uruchomieniu jakość i stabilność rozwiązania została doceniona przez rynek – według szacunków API mBanku jest najczęściej używanym API na rynku.

Efektem dyrektywy PSD2, było również wprowadzenie we wrześniu 2019 roku kilku istotnych innowacji, m.in. zmiana sposobu logowania na konto (tzw. silne uwierzytelnienie), potwierdzanie kodem PIN wybranych transakcji zbliżeniowych (do 50 zł), mobilna autoryzacja dostępna w oddzielnej aplikacji (mBank Token), możliwość dodania komputera bądź tabletu do zaufanych urządzeń czy wycofanie listy haseł jednorazowych. Wszystkie istotne informacje dla naszych klientów indywidualnych, firmowych, MSP i korporacyjnych w obszarze PSD2 udostępniliśmy na stronie internetowej.

Obok prac nad rozwojem API, spółka w 2019 roku skupiła wysiłki na stworzeniu i uruchomieniu strategicznie ważnego dla Grupy mBanku obszaru działalności biznesowej – procesowania płatności w e-commerce. We wrześniu zakończyliśmy trwający kilka miesięcy projekt stworzenia wymaganej infrastruktury technologicznej produktu funkcjonującego pod marką Paynow. W październiku, po kilkunastomiesięcznym procesie licencyjnym, otrzymaliśmy od Komisji Nadzoru Finansowego zgodę na działalność w charakterze Krajowej Instytucji Płatniczej. W drugim półroczu wraz z mBankiem spółka uruchomiła testy „friends and family” usługi Paynow, zakończone udziałem kilkuset klientów i uruchomieniem z sukcesem pełnych działań akwizycyjnych.

Ponadto, w 2019 roku mElements zostało także członkiem e-Izby Gospodarki Cyfrowej, zrzeszającej największe podmioty działające na rzecz rozwoju e-handlu w Polsce.

Spółka rok 2019 kończy z dojrzałym portfolio produktowym, a rok 2020 będzie stać pod znakiem dynamicznej akwizycji oraz rozwoju nastawionego m.in. na czerpanie korzyści płynących z opcji uruchomionych dyrektywą PSD2.

mAccelerator – fundusz mBanku inwestujący w młode firmy

mAccelerator to pierwszy fundusz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, którego celem jest rozwój i komercjalizacja najnowocześniejszych technologii. Jego budżet na rozwój nowoczesnych technologii wynosi 50 mln EUR, czyli ponad 200 mln zł. Fundusz inwestuje w młode firmy, które z czasem staną się partnerami dla instytucji finansowych na całym świecie, obecnie skupiając się na cyberbezpieczeństwie, biometrii, technologii RPA, sztucznej inteligencji i cyfrowym marketingu z naciskiem na chatboty i komunikatory.

Obecnie w portfelu funduszu znajduje się 6 spółek:

Firma oferująca rozwiązanie w zakresie cyberbezpieczeństwa oparte na biometrii pasywnej.

usługa wspierająca klientów w zakresie ich bezpieczeństwa w sieci.

Specjalizująca się w technologii RPA, ang. Robotic Process Automation.

Platforma komunikacyjna pozwalająca na automatyczną wymianę informacji z klientami z poziomu komunikatorów na urządzeniach mobilnych.

Wcześniej SaveCart, firma oferująca narzędzia do automatyzacji marketingu dla sklepów online.

Pozyskana w 2019 roku technologiczna platforma HR, która wspiera działy HR i L&D w zarządzaniu, automatyzacji i analizie procesów związanych z rozwojem pracownika w większych organizacjach. Platforma skupia się na trzech obszarach, którymi są nauka, komunikacja oraz informacja zwrotna.

Nowości w serwisie mBanku

Rok 2019 przyniósł wiele zmian, w tym te w bankowości internetowej. 28 października klienci mBanku mogli zobaczyć po zalogowaniu zupełnie nowy pulpit. Poza przejrzystym i prostym wyglądem, nowy widok daje możliwość dopasowania widocznych na nim elementów do wymagań użytkownika. Jedną z najważniejszych zmian po gruntownej przemianie serwisu, jest niewątpliwie rezygnacja z „paska finansów” dzięki czemu nasi klienci nie muszą już wybierać między listą ostatnich operacji, a wykazem swoich rachunków. Zamiast niego użytkownicy mogą zobaczyć przede wszystkim takie produkty jak rachunek podstawowy czy skróconą wersję historii operacji.

Skróciliśmy również listę wiadomości – wszystko po to, żeby najważniejsze informacje były bardziej widoczne. W nowym pulpicie użytkownik może sam zdecydować, jakie informacje chce widzieć od razu po zalogowaniu. Dotyczy to nie tylko produktów, które posiada, ale też kolejności ich prezentowania.

W roku 2019 zrealizowaliśmy szereg zmian w serwisie bankowości internetowej, m.in.:

Czyli stopniowe udostępnianie zmian dla klientów w bankowości internetowej. Nowatorski proces wdrażania zmiany następuje etapami, umożliwiając analizę uwag zgłaszanych przez klientów. Rozwiązanie pozwala na publikowanie nowych części serwisu bankowości internetowej do wybranych klientów. Dzięki temu mamy możliwość selektywnego włączenia, ale również wyłączenia nowych funkcjonalności w przypadku błędów krytycznych.

Nowy standard logowania się do serwisu transakcyjnego z włączeniem elementu SCA (Strong Customer Authentication), który realizuje postanowienia dyrektywy PSD2. Klient z łatwością może zarządzać swoimi urządzeniami zaufanymi zarejestrowanymi w serwisie.

Udostępniliśmy klientom mBanku nową historię operacji jako pierwszy bardzo ważny moduł nowej generacji bankowości internetowej (Internet Banking 3.0). Na podstawie uwag klientów zastąpiliśmy dwa dotychczasowe widoki historii jednym. Od strony użyteczności historii operacji, ważnymi elementami są: historia prezentowana na jednej karcie, saldo widoczne po każdej zaksięgowanej operacji, pełen zakres filtrowania w przeznaczonym do tego pasku filtrów oraz możliwość pobierania plików z zestawieniami operacji.

Warto wspomnieć, że wdrażając zmiany w serwisie bankowości internetowej, zbieramy oceny i informacje od naszych klientów. Uwzględniamy to, co jest dla nich ważne w bankowości internetowej, jak oceniają obecny serwis i w jaki sposób chcieliby korzystać z niego przyszłości. Jest to naszym punktem wyjścia w tworzeniu nowych rozwiązań i udogodnień.

Mobilność

Rok 2019 to dalszy, systematyczny rozwój aplikacji mobilnej. W tym czasie, mBank udostępnił 15 aktualizacji aplikacji, co potwierdza zdolność organizacji do zwinnego wprowadzania zmian i reagowania na oczekiwania klientów. Prace nad aplikacją skoncentrowane były głównie na poprawianiu użyteczności oraz działaniach komunikacyjno-sprzedażowych.

Pomimo szeregu wyzwań związanych z dyrektywą PSD2 (ang. Payment Services Directive 2), podążając za sugestiami użytkowników, wprowadziliśmy do aplikacji szereg usprawnień, dzięki którym korzystanie z niej będzie jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze.

Przebudowany ekran szczegółów kart, aby użytkownik mógł szybciej dotrzeć do najważniejszych informacji oraz wykonać ważne dla niego akcje. Dodatkowo, udostępniliśmy możliwość zmiany kodu PIN dla karty.

Podczas wykonywania przelewu do nowego odbiorcy, użytkownik ma możliwość zapisania danych do książki adresowej, aby móc szybciej wykonywać kolejne przelewy.

To szereg usprawnień związanych z podróżowaniem i obsługą walutową. Usługa mKantor została wzbogacona o kolejne waluty. Jednocześnie, przebudowaliśmy ekrany mKantoru, aby transakcje wykonywane na walutach były jeszcze bardziej intuicyjne. Wprowadziliśmy również kalkulator walutowy, dzięki któremu klient, wpisując kwotę transakcji w walucie lokalnej, otrzyma równowartość w PLN, przeliczoną według aktualnych kursów walut.

Klient może zdecydować czy powiadomienia transakcyjne, które otrzymuje, mają od razu zawierać szczegółowe dane: kwotę transakcji, nazwę odbiorcy i nadawcy przelewu oraz nazwę sklepu (dla operacji wykonywanych kartą).

Udostępniliśmy klientom możliwość częściowej wypłaty środków, bez konieczności likwidacji celu.

Rozszerzyliśmy możliwość ponawiania przelewów z historii, dla transakcji do ZUS i Urzędu Skarbowego. Klient, z poziomu szczegółów transakcji z US lub ZUS ma dostępną opcję ponawiania, która automatycznie wypełnia dane przelewu na podstawie poprzedniej transakcji.

Nowa, bardziej czytelna wersja ekranu z kodem BLIK, uwzględniająca dotychczasowe uwagi i sugestie klientów oraz przygotowująca aplikację do udostępnienia kolejnych usług BLIK (usługa „Poproś o przelew” została uruchomiona w I kwartale 2020 roku).

Usługa skierowana do klientów firmowych, dająca możliwość aktywacji limitu faktoringowego, rejestracji nowych faktur oraz spłaty zadłużenia.

Ekran podsumowujący finanse klienta.

1 894,7 tys.

użytkowników aplikacji

70%

aktywnych klientów

To najwyższy wskaźnik w polskiej bankowości. Średnio użytkownik korzysta z niej około 31 razy w miesiącu. Aż 72,1% wszystkich logowań do banku pochodzi z aplikacji. Obecnie za pomocą aplikacji sprzedajemy 43,6% ubezpieczeń turystycznych i 12,5% kredytów gotówkowych. Wartość uruchomionych za pomocą aplikacji kredytów niezabezpieczonych wzrosła o 102,4% w stosunku do 2018 roku.

W marcu 2019 roku, aplikacja mBanku zdobyła 1. miejsce w ogólnopolskim konkursie Mobile Trends Awards, w kategorii „Bankowość i finanse”. Jednocześnie, aplikacja została sklasyfikowana na 5. miejscu w rankingu Forrester: „The Forrester Banking Wave™: European Mobile Apps”.

Wyniki wyszukiwania: