artykuł

7 min.

Biznes na kołach – jak osiągnąć sukces? Część II

ostatnia aktualizacja:

W pierwszej części przedstawiliśmy kilka pomysłów na prowadzenie biznesu na kołach, które nie wymagają od Ciebie dużych nakładów finansowych oraz specjalistycznego przygotowania pojazdu. Dowiedziałeś się między innymi, co musisz zrobić aby zostać taksówkarzem, lub w jaki sposób możesz zarobić, wynajmując auto. Poniżej znajdziesz kolejne porady, dowiesz się, jakie wymagania musisz spełnić i na co zwrócić uwagę, aby bezpiecznie ominąć przeszkody stojące na drodze do sukcesu.

Transport medyczny

Transport medyczny może mieć różny charakter. Głównie polega na bezpiecznym i komfortowym przewożeniu osób chwilowo lub trwale niezdolnych do samodzielnego przemieszczania się.

Decydując się na założenie firmy o takim charakterze, Twoje podstawowe usługi będą polegać na:

  • przewożeniu chorych, osób niepełnosprawnych i w podeszłym wieku między placówkami medycznymi,

  • odbieraniu ich z domu i przewożeniu na badania, i z powrotem,

  • przewożeniu na dializy.

Aby myśleć o tego typu biznesie nie musisz być lekarzem, ani ratownikiem medycznym. Specjalistę warto mieć jednak na pokładzie nawet w przypadku, gdy przewozisz chorym niewymagających stałej opieki (np. na dializę). Początkowe nakłady finansowe będą wysokie, ponieważ musisz zainwestować w specjalistyczny pojazd. Nawet używany ambulans transportowy, to wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych. Trzeba też spełnić sporo formalności.

Przede wszystkim musisz zdobyć uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych oraz uzyskać zgodę ministra spraw wewnętrznych i administracji na użytkowanie pojazdu samochodowego jako uprzywilejowanego w ruchu drogowym. Dysponując specjalistycznym pojazdem i zatrudniając wykwalifikowanych ratowników, możesz pomyśleć o rozwinięciu swojej firmy w kierunku prywatnego pogotowia ratunkowego. Z drugiej strony, gdy nie posiadasz dużej kwoty na start możesz pomyśleć o usługach polegających na transporcie krwi i materiałów biologicznych. Do tego celu wystarczy Ci zwykłe auto osobowe, wyposażone w sygnały świetlno-dźwiękowe, odpowiednio oznakowane i z zainstalowaną lodówką do przewozu wrażliwych materiałów.

 

Food-truck

Mobilne bary szybkiej obsługi stają się u nas coraz popularniejsze. Na starcie musisz jednak przygotować na większe nakłady finansowe, ponieważ zakup używanego food-trucka to wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kolejne środki trzeba przeznaczyć na jego ewentualny remont oraz wyposażenie, które będzie uzależnione od tego, jakie posiłki chcesz szykować. Innych funkcji i rozwiązań wewnątrz pojazdów będziesz potrzebować, jeśli zamierzasz sprzedawać hamburgery, innych w przypadku potraw z grilla, a jeszcze innych jeśli planujesz uruchomić pizzerię na kołach. Oprócz auta przyda Ci się oczywiście również wiedza o gastronomii, chyba że będziesz zatrudniać wykwalifikowanego i doświadczonego kucharza. O dodatkowych pracownikach pomyśl również, jeśli będziesz się pojawiać na dużych imprezach. Możesz ich zatrudnić np. na umowę zlecenie. W tygodniu wybieraj mocno uczęszczane miejsca. Najlepiej w pobliżu biurowców lub uczelni. Niekoniecznie w centrach miast – tam jest dużo lokali gastronomicznych. Poszukaj lokalnych centrów wokół których tętni życie. Największą zaletą food-trucka jest mobilność, jednak pamiętaj, że nie możesz zaparkować w dowolnym miejscu.

Na obszarach, których właścicielem jest miasto lub gmina musisz mieć pozwolenie na handel wydane przez burmistrza, wójta lub prezydenta. Lepszym rozwiązaniem może być skorzystanie z terenów prywatnych – za zgodą właściciela, wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej. Pamiętaj, że zapewne będzie się to wiązało z opłatą dla właściciela gruntu. W weekendy postaraj się o możliwość pojawienia się na dużych imprezach, festynach, zawodach sportowych.

Osoba pracująca w styczności z żywnością powinna uzyskać orzeczenie lekarskie dla celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby. Przedsiębiorca działający na rynku spożywczym jest zobowiązany przechowywać orzeczenia lekarskie i dokumentację oraz udostępniać je na żądanie organów urzędowej kontroli żywności. Sanepid musi wydać Ci dodatkowo pozwolenie na prowadzenie ruchomego punktu gastronomicznego.

Sklep w samochodzie

Jeśli nie znasz się na gotowaniu, to z auta możesz sprzedawać gotowe produkty spożywcze oraz inne towary. Tego typu biznes wymaga również niższych nakładów na przystosowanie pojazdu. Sklep w samochodzie najlepiej sprawdzi się na terenach wiejskich, oddalonych od dużych sklepów, oraz w mniejszych miejscowościach. Szeroki asortyment i dobre ceny przyciągną klientów. Jednego dnia możesz wielokrotnie zmieniać swoją lokalizację, docierając do różnych odbiorców. Ważne, żeby ustalić harmonogram i żeby pojawiać się regularnie danego dnia tygodnia (lub codziennie) o określonej godzinie w tej samej lokalizacji. Podobnie, jak w przypadku food-trucka, dogadaj się wcześniej z właścicielem terenu, na których chcesz parkować swój minimarket. Zarówno w przypadku food-trucka jak i sklepu z żywnością musisz spełnić warunki dotyczące przechowywania i transportu produktów spożywczych. Musisz również wyrobić sobie książeczkę sanitarno-epidemiologiczną.

Szkoła jazdy

Otworzenie szkoły jazdy jest dobrym pomysłem, jeśli wcześniej pracowałeś jako instruktor i chcesz przejść na własny rachunek. W takiej sytuacji samodzielnie można szkolić kursantów bez konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników. Oczywiście możesz też zdobyć te uprawnienia przed założeniem firmy.

Pamiętaj!

Uprawnienia instruktora możesz zdobyć, jeśli:

  • masz minimum średnie wykształcenie

  • przynajmniej 3 lata posiadasz prawo jazdy

  • ukończysz specjalny kurs

  • zdasz egzamin przed komisją powołaną przez wojewodę

  • nie masz przeciwwskazań medycznych i psychologicznych do bycia instruktorem

  • nie byłeś skazany za przestępstwo przeciw bezpieczeństwu w ruchu drogowym

  • uzyskasz wpis do rejestru instruktorów.

Właściciel szkoły nauki jazdy nie może też być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom. Oprócz standardowych procedur związanych z rejestracją działalności gospodarczej musisz dodatkowo dokonać w starostwie powiatowym wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców.

Przystosowanie pojazdu to relatywnie nieduży koszt, chyba że będziesz inwestować w nowe auto. Weź pod uwagę fakt, że przyszli kierowcy najchętniej wybierają ośrodki, które oferują szkolenie na takich samych pojazdach na jakich odbywa się egzamin. Oznacza to, że auto powinieneś zmieniać co kilka lat, po tym jak zmiany dokona lokalny ośrodek egzaminacyjny. W tym biznesie musisz przygotować się na spore comiesięczne koszty.

Opłacić musisz m.in.:

  • czynsz za lokal, który składać się musi przynajmniej z biura i sali wykładowej

  • najem placu manewrowego

  • pracownika, który przeprowadzi szkolenie teoretyczne

  • uprawnioną osobę, która będzie mogła szkolić kursantów w zakresie pierwszej pomocy.

Innym rozwiązaniem jest ośrodek doskonalenia techniki jazdy. To szkoła dla osób, które posiadają już uprawnienia do kierowania pojazdem, ale chcą podnosić swoje umiejętności. Część lekcji będzie się odbywać na samochodach Twoich klientów. Osobom, które przejdą na wyższy poziom będziesz musiał udostępniać swoje auto. Nie musi ono mieć praktycznie żadnych przeróbek, ale ważne żeby miało sportowy charakter. W tym przypadku oprócz wiedzy teoretycznej przyda Ci się spore doświadczenie w bezpiecznym prowadzeniu auta i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach na drodze. Musisz mieć też dostęp do toru przystosowanego to tego typu zajęć.

 

Rajdy terenowe – imprezy

Jeśli sporty samochodowe to Twoje hobby, to możesz wykorzystać je również w biznesie. Na przykład jeśli posiadasz auto, które terenowym jest nie tylko z nazwy i uczestniczysz w rajdach przełajowych, to załóż firmę, która zajmie się organizacją wypraw dla amatorów. Najlepiej, jeśli zbierzesz grupę kilku zapaleńców, takich jak Ty, aby oferować różnego rodzaju przejażdżki dla grup zorganizowanych.

 

Auto-reklama

Twoje auto może też być powierzchnią reklamową. Nie możesz jednak liczyć na to, że tego typu działalność przyniesie Ci większe zyski. Reklamy na aucie traktuj jako dodatkowe źródło dochodu przy innej działalności – okleić możesz swoją taksówkę lub auta które wypożyczasz. Jeśli masz auto dostawcze, to na burtach możesz zamontować przewijane banery lub wyświetlacze LED. Dzięki temu reklama będzie bardziej widoczna, a Ty zyskasz więcej reklamodawców. Firmy oferujące zakup powierzchni reklamowej na samochodach zazwyczaj mają spore wymagania co do oklejanego auta (młody rocznik).

Podane przykłady, to tylko niektóre rozwiązania. Na pewno znajdziesz wiele innych możliwości, pamiętaj jednak o kilku ważnych zasadach:

  • Zanim zaczniesz zarabiać dobrze rozpoznaj zapotrzebowanie na daną usługę i sprawdź swoją konkurencję

  • Przed inwestycją w nowy pojazd zastanów się, czy nie możesz wykorzystać samochodu, który już posiadasz

  • Przemyśl w jaki sposób przystosować samochód do danej działalnoś Pamiętaj, żeby przy modyfikacjach brać pod uwagę cenę, ale również jakość ich wykonania, która wpływa na bezpieczeństwo Twoje i Twoich klientów

  • Miej na uwadze, że gdy uczynisz z pojazdu jedyne narzędzie do zarabiania pieniędzy, to wszelkie przestoje, awarie i naprawy będą dla Ciebie oznaczały niższe przychody

  • Nie zapomnij też o dobrym ubezpieczeniu i oprócz podstawowego wykup dostosowany do Twoich potrzeb pakiet AC. Dzięki niemu uzyskasz rekompensatę w przypadku utraty narzędzia niezbędnego do pracy.

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.


wyniki wyszukiwania