Oferta indywidualna
Logo podstawowe mBanku S.A.
|
|
|
|
|
|
bank w Polsce pod względem wielkości aktywów |
obecny na rynku polskim |
aktywnych użytkowników bankowości mobilnej |
klientów bankowości detalicznej |
klientów bankowości korporacyjnej |
obecny także w Czechach i na Słowacji |
mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Bank rozpoczął działalność w 1986 roku jako Bank Rozwoju Eksportu (BRE Bank) i przez te lata systematycznie budował kompetencje w zakresie obsługi różnych grup klientów, stale wzbogacając ofertę. Po ujednoliceniu marki w listopadzie 2013 roku – kiedy nazwa mBanku zastąpiła nie tylko nazwę firmy, ale również marki BRE i MultiBanku – bank zyskał nie tylko nowy wygląd, ale i nowe wartości. Dzisiaj jesteśmy bankiem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze wszystkich grup klientów. Pod logo mBanku, przyjmującym różne barwy w zależności od rodzaju oferty, świadczymy kompleksowe usługi z zakresu bankowości detalicznej, firmowej, korporacyjnej i prywatnej.
Strategia Grupy mBanku na lata 2020-2023 została opracowana jako odpowiedź na bieżące zmiany w otoczeniu oraz spodziewane trendy w przyszłości. Wzięliśmy pod uwagę m.in. perspektywy gospodarcze, postęp technologiczny, ewolucję zachowań i oczekiwań konsumentów, lokalne ograniczenia, a także uwarunkowania wewnętrzne. Czerpiąc z doświadczenia zgromadzonego w toku realizacji poprzedniej strategii, potwierdzamy dalszą adekwatność misji i wartości Grupy mBanku także w horyzoncie nowego planu.
Będziemy rosnąć organicznie, stale pozyskiwać nowych klientów (szczególnie młodych i firmy) oraz wzmacniać naszą pozycję w grupie wiekowej 30-45 lat. Poprawimy retencję klientów indywidualnych, rozwiniemy produkty kotwiczące ich w banku na poszczególnych etapach cyklu życia. W segmencie korporacyjnym będziemy kształtować portfel klientów antycypując trendy i zmiany w otoczeniu. Jednocześnie zachowamy dużą dywersyfikację eskpozycji. Rozbudujemy wiedzę o klientach, aby jeszcze precyzyjniej identyfikować i zaspokajać ich potrzeby, konstruując spersonalizowaną ofertę. Zgodnie z założeniami empatii, będziemy komunikować się z klientami w sposób zrozumiały i wyróżniać transparentnością oferty, w tym naszej polityki cenowej.
Będziemy stale ulepszać zdalne kanały dostępu do banku i promować cyfrową samoobsługę. Nadamy wiodącą rolę aplikacji mobilnej, posiadającej identyczny zakres funkcjonalności jak serwis bankowości internetowej, a contact center i placówki będą pełnić rolę wspierającą. Będziemy rozwijać platformę detaliczną przez uzupełnienie jej o usługi dodane i ofertę wybranych partnerów, w tym niefinansowych. Skupieni na zapewnieniu wygody, łatwości i szybkości obsługi, zbudujemy najlepszą w Polsce bankowość cyfrową dla korporacji.
Utrzymamy przewagę technologiczną w sektorze finansowym. Będziemy opierać się na „zwinnych” interdyscyplinarnych zespołach, projektujących i dostarczających rozwiązania od początku do końca. Zmodyfikujemy architekturę IT, wykorzystując najlepsze praktyki w branży. Zwiększymy zakres cyfrowej samodzielności klientów, równolegle optymalizując sieć sprzedaży. Poprawimy sprawność operacyjną banku poprzez implementację na szeroką skalę automatyzacji oraz uproszczenie procesów.
Będziemy dbać, aby środowisko i organizacja pracy w Grupie mBanku sprzyjały efektywności, współpracy, wysokiemu zaangażowaniu i kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. Chcemy kształtować menedżerów, którzy myślą perspektywicznie i inspirują do rozwoju oraz pracowników, którzy poszukują nowych rozwiązań i dbają o klienta. Wykorzystamy technologię, aby odciążyć pracowników od rutynowych zadań oraz będziemy wdrażać zautomatyzowane narzędzia ułatwiające zapewnienie zgodności z regulacjami.
Działania Grupy mBanku w latach 2020-2023 będą ukierunkowane na osiągnięcie następujących celów finansowych:
Celem mBanku jest wypłata dywidendy na poziomie 50% zysku netto.
mBank od lat jest synonimem innowacyjnych, wiedzionych wygodą klienta rozwiązań w bankowości. Jako pierwszy w pełni internetowy bank w Polsce wyznacza również dzisiaj standardy rozwoju bankowości mobilnej i internetowej.
mBank to przede wszystkim ludzie, których łączy współpraca zorientowana na zrozumienie i celne odpowiadanie na potrzeby klientów oraz odpowiedzialność za ich zadowolenie. Wspólne wartości stanowią podstawę rozwoju organizacji oraz budowania zaufania w relacjach z klientami. Jasno określony model wartości (schemat poniżej) jest wyrazem wewnętrznej spójności organizacji ukierunkowanej na oferowania najwyższych standardów obsługi, a także wyznaczania właściwych kierunków działania w warunkach coraz bardziej wymagającego otoczenia bankowego.
mBank znajdował się w czołówce polskich banków we wszystkich istotnych segmentach rynku na koniec 2019 roku. Większość spółek Grupy również zajmuje znaczącą pozycję w poszczególnych sektorach rynku usług finansowych. Rynkowy udział oraz pozycję mBanku i wybranych spółek na koniec 2019, 2018, 2017 i 2016 roku ilustruje poniższe zestawienie:
Rodzaj działalności |
Pozycja na rynku w 2019 roku* | Udział w rynku | |||
Bankowość Korporacyjna | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Kredyty przedsiębiorstw |
|
6,1% |
6,4% |
6,6% |
7,5% |
Depozyty przedsiębiorstw |
|
10,1% |
9,6% |
9,0% |
9,9% |
Leasing |
4 |
6,9% |
7,4% |
7,4% |
6,8% |
Faktoring |
6 |
7,3% |
7,2% |
7,9% |
7,9% |
Bankowość Detaliczna w Polsce |
|
|
|
||
Kredyty ogółem |
|
6,5% |
6,3% |
6,5% |
7,0% |
- w tym hipoteczne |
|
7,5% |
6,9% |
6,9% |
7,3% |
- niehipoteczne |
|
5,0% |
5,4% |
5,8% |
6,5% |
Depozyty |
|
6,1% |
5,9% |
6,4% |
7,0% |
Bankowość Detaliczna w Republice Czeskiej |
|||||
Kredyty ogółem
|
|
1,4% |
1,4% |
1,4% |
1,3% |
- w tym hipoteczne |
|
1,8% |
1,7% |
1,6% |
1,4% |
- niehipoteczne |
|
0,7% |
0,8% |
0,9% |
1,0% |
Depozyty |
|
1,6% |
1,6% |
1,7% |
1,6% |
Bankowość Detaliczna na Słowacji |
|||||
Kredyty ogółem |
|
0,7% |
0,6% |
0,6% |
0,7% |
- w tym hipoteczne |
|
0,8% |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
- niehipoteczne |
|
0,4% |
0,6% |
0,7% |
0,8% |
Depozyty |
|
1,6% |
1,7% |
1,8% |
1,9% |
Bankowość Inwestycyjna |
|||||
Rynki finansowe |
|
||||
- Bony i obligacje skarbowe |
|
16,2% |
14,8% |
14,3% |
11,3% |
- IRS/FRA |
|
11,5% |
12,5% |
10,7% |
15,1% |
Nieskarbowe papiery dłużne (wartość zadłużenia) |
|
||||
- krótkoterminowe papiery dłużne |
3 |
9,8% |
7,4% |
11,6% |
9,2% |
- obligacje przedsiębiorstw |
3 |
11,5% |
12,9% |
12,0% |
12,1% |
- papiery dłużne banków** |
1 |
34,6% |
31,2% |
23,4% |
23,8% |
Działalność maklerska |
|
||||
- obroty akcjami |
11 |
4,4% |
5,3% |
4,1% |
3,4% |
- kontrakty terminowe |
2 |
12,3% |
11,9% |
15,6% |
13,0% |
- opcje |
4 |
9,7% |
12,8% |
12,0% |
9,4% |
Źródło: NBP, GPW, CNB, NBS, Fitch Polska, Polski Związek Faktorów, Związek Polskiego Leasingu oraz informacje prasowe, obliczenia własne na podstawie danych mBanku.
* Tam, gdzie to było możliwe do ustalenia.
** Bez obligacji „drogowych” BGK.
Działalność mBanku w 2019 roku pozytywnie wyróżniała się na tle sektora bankowego, co prezentuje porównanie głównych wskaźników efektywności i rentowności w poniższej tabeli.
mBank | Sektor | |
Marża odsetkowa netto (%) |
2,63 |
2,51 |
Koszty do dochodów (%, z uwzgl. podatku bankowego) |
50,5 |
55,4 |
Zwrot na aktywach (%) |
0,66 |
0,75 |
Zwrot na kapitale (%) |
6,6 |
7,1 |
Kredyty do depozytów (%) |
90,3 | 90,2 |