4 min.
Mobilny terminal płatniczy - jak działa terminal w telefonie?
ostatnia aktualizacja:
Czym jest mobilny terminal płatniczy i jakie korzyści może przynieść takie urządzenie Twojej firmie?
z artykułu dowiesz się:
Osoby prowadzące działalność gospodarczą często boją się instalować u siebie terminale do płatności kartą. Odstrasza je konieczność podpisania umowy na długi okres i stałe miesięczne opłaty za wynajem terminala. Oto urządzenie, które może być dla nich interesujące. Brak możliwości przyjęcia płatności kartą to problem. Klienci często nie mają przy sobie gotówki, a konieczność szukania bankomatu nie zachęca do tego, by wrócić i zrobić zakupy. W rezultacie przedsiębiorca traci potencjalnego klienta. Okazuje się jednak, że teraz rozliczanie płatności bezgotówkowych wcale nie jest trudne. A do tego ułatwi biznes wielu osobom, które pracują „w terenie”.
Czym jest mobilny terminal płatniczy?
To bardzo proste w obsłudze, niewielkie urządzenie, dzięki któremu możesz przyjmować płatności kartą. Terminal wygląda jak mały kalkulator - jego zadanie sprowadza się do tego, aby klient mógł umieścić kartę w urządzeniu i potwierdzić transakcję kodem PIN. Kwotę transakcji wpisujesz w swoim smartfonie /tablecie połączonym z terminalem za pomocą funkcji bluetooth. Ten bowiem dzięki prostej aplikacji (do pobrania za darmo w systemie Android i Apple) służy Ci jako „centrum rozliczeniowe”. Cała procedura jest bardzo intuicyjna. Aplikacja pokaże Ci jednocześnie całą historię przeprowadzonych transakcji. Nie musisz drukować potwierdzenia transakcji - w zamian możesz wysłać klientowi e-mail lub sms z potwierdzeniem. W ciągu 3-5 dni pieniądze z transakcji trafią na Twoje zdefiniowane wcześniej, firmowe konto. Suma jest pomniejszona o prowizję dla operatora terminala (o tym poniżej). Prostota mobilnego terminala płatniczego doskonale sprawdzi się u wszystkich drobnych przedsiębiorców, którzy nie przyjmują płatności w jednym miejscu (np. sklepowej kasie), ale przemieszczają się oraz tych, którzy nie chcą ponosić comiesięcznych opłat związanych z najmem klasycznego terminala. Pamiętaj, aby przed przyjęciem pierwszej płatności założyć darmowe indywidualne konto w aplikacji do przyjmowania płatności(uwiarygodnisz je przesyłając drogą elektroniczną np. skan dokumentu tożsamości).
Dla kogo terminal?
Terminal będzie więc dobrą propozycją np. dla taksówkarzy, czy restauracji dowożących jedzenie na zamówienie. Ale nie tylko: sprawdzi się też np. w warsztacie, zakładzie fryzjerskim lub na bazarze, czyli wszędzie tam, gdzie do rozliczenia transakcji obok terminala będziesz potrzebował tylko urządzenia mobilnego z dostępem do internetu. To wreszcie dobra propozycja dla osób, które skupiają się na pracach sezonowych.
Jakie korzyści wiążą się z mobilnym terminalem płatniczym?
Po pierwsze, bez wątpienia zachęcisz klientów do korzystania z Twoich usług. Możliwość zapłacenia kartą to dla nich duży komfort. Po drugie, mobilny terminal jest mniejszy od tradycyjnych terminali, więc bez problemu można go schować w kieszeni. Po trzecie, terminal nie związuje Cię z bankiem lub instytucją płatniczą żadną stałą umową - płacisz opłatę początkową, a później konkretny procent od każdej transakcji (o opłatach piszemy szczegółowo poniżej). Po czwarte – rośnie wartość koszyka zakupowego Twoich Klientów. Klient widząc możliwość płatności kartą zrobi większe zakupy.
Zwróć uwagę na to, ile zapłacisz
Mobilny terminal jest udogodnieniem dla klientów. Zanim się jednak na niego zdecydujesz, pamiętaj, by dokładnie sprawdzić, ile Cię to będzie kosztować. Mobilne terminale w Polsce oferuje m.in. brytyjska firma SumUp, znajdująca się pod nadzorem brytyjskiej FCA (odpowiednik polskiej Komisji Nadzoru Finansowego). Wśród polskich Banków partneruje jej m.in. mBank. W każdym z przypadków nie poniesiesz kosztów miesięcznego abonamentu za użytkowanie terminala - to jedna z podstawowych różnic w porównaniu do tradycyjnych terminali .
Opłaty, z którymi musisz się liczyć, to:
opłata początkowa - w np. SumUp terminal kosztuje 259 zł netto, w Paymax - 365 zł netto, w mBanku dla posiadaczy rachunku firmowego - 159 zł,
opłata od obrotu - od każdej transakcji przy użyciu karty zapłacisz konkretną prowizję w wysokości ok. 1,5-2,5%. Będzie o nią pomniejszona suma, która wpłynie na Twoje konto po rozliczeniu transakcji. Za każdym razem zapoznaj się ze szczegółami oferty, często zdarza się bowiem, że prowizja będzie maleć wraz ze wzrostem obrotów przy użyciu terminala.
Gdzie zamówić?
Terminal możesz zamówić bezpośrednio u operatora, bądź zapytać o taką możliwość w banku, w którym masz firmowy rachunek.
O czym powinieneś pamiętać?
Terminale mobilne obsługują najpopularniejsze karty w systemach Visa /Mastercard/ Maestro. Klient nie ma możliwości zapłaty np. przy użyciu Diners Club czy American Express oraz zbliżeniowo, nie ma możliwości obsłużenia transakcji w innej walucie niż polski złoty, bez zgody operatora płatności nie możesz samodzielnie ustalać minimalnej kwoty transakcji, ponosisz wyłączną odpowiedzialność za dane logowania do swojego konta, więc musisz dokładnie pilnować, by nie dostały się w ręce innych osób.
mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.