e-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną
Posiadają ją wszystkie dowody osobiste wydawane na podstawie wniosków składanych od 4. marca 2019 r. Proces wymiany dowodów na e-dowody przewidziany jest na 10 lat (do 2029 r.), a sama wymiana jest bezpłatna.
Dzięki e-dowodowi możesz m.in.:
korzystać z usług administracji publicznej, świadczonych drogą elektroniczną
podpisywać elektronicznie dokumenty
potwierdzać bezstykowo swoją obecność np. w urzędzie poprzez przyłożenie e-dowodu do czytnika
korzystać z automatycznych bramek granicznych, np. na lotniskach
e-dowód posiada zabezpieczenia, które chronią go przed sfałszowaniem. Właściciel e-dowodu posługuje się numerem dostępowym CAN, zamieszczonym na dowodzie osobistym. Ustanawia też własne unikatowe numery PIN:
- czterocyfrowy PIN – służy do potwierdzania tożsamości przy logowaniu do e-usług,
- sześciocyfrowy PIN – służy do złożenia podpisu osobistego.
Jak możesz korzystać z e-dowodu?
e-dowód daje bezpieczny i bezpłatny dostęp do administracji publicznej. Możesz w łatwy i pewny sposób uzyskać m.in.:
- Numery REGON i NIP dla spółki cywilnej
- Zaświadczenie o numerze REGON
- Dostęp do wniosku o rozłożenie na raty należności podatkowych
- Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości
- Wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT
- Zaświadczenie o nadaniu NIP
- A także zgłosić sprawę do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Sprawdź, jakie z jakich e-usług możesz korzystać z e-dowodem.
Sprawdź, w jakich portalach administracji publicznej potwierdzisz tożsamość przy pomocy e-dowodu.
Z e-dowodem założysz konto firmowe bez wychodzenia z domu
Nie musisz być naszym Klientem, żeby otworzyć konto firmowe online.
- Jeśli masz e-dowód, Twoją tożsamość potwierdzisz elektronicznie
- Jeśli nie masz jeszcze e-dowodu, dowiedz się, jak go uzyskać. Sprawdź.
Masz już e-dowód? Załóż konto firmowe bez wychodzenia z domu
Aby założyć konto firmowe z e-dowodem, potrzebujesz aplikacji eDO App. Aplikacja eDO App dostępna jest nieodpłatnie. Pobierz ją ze sklepów Google Play i App Store.
Przygotuj swój e-dowód i czterocyfrowy PIN. Podczas składania wniosku o konto firmowe potwierdzisz swoją tożsamość. Aby to zrobić:
Otwórz aplikację mobilną eDO App i zeskanuj lub przepisz kod QR, który pojawi się na wniosku. Postępuj zgodnie z poleceniami na ekranie smartfonu.
Wpisz numer CAN (znajdziesz go w prawym dolnym rogu swojego e-dowodu) i potwierdź przekazanie danych z Twojego e-dowodu do mBanku.
Przyłóż e-dowód do telefonu (tam, gdzie znajduje się antena NFC, a ta najczęściej jest z tyłu smartfonu, w jego środkowej lub górnej części) i podaj czterocyfrowy PIN.
Twoje dane zostaną przekazane do mBanku.

Jak otworzyć konto firmowe online?
Wypełnij wniosek o konto firmowe - po wpisaniu numeru NIP dane Twojej firmy uzupełnią się automatycznie.
Potwierdź swoją tożsamość przy pomocy e-dowodu w aplikacji mobilnej eDO App i kontynuuj wypełnianie wniosku.
Zapoznaj się z dokumentami i potwierdź zawarcie umowy kodem SMS.
I już. Konto firmowe zostanie otwarte w ciągu kilku minut, a umowę oraz informację o dostępie do serwisu transakcyjnego otrzymasz od nas mailem.
Nie masz jeszcze e-dowodu? Zobacz, jak go uzyskać
Wymiana jeszcze ważnego dowodu osobistego na e-dowód jest bezpłatna – wystarczy jako powód wymiany zaznaczyć chęć posiadania warstwy elektronicznej.
Wniosek o e-dowód złożysz:
- Elektronicznie – Uzyskaj dowód osobisty
- Osobiście - w urzędzie
Więcej informacji o e-dowodzie znajdziesz na stronie - https://www.gov.pl/web/e-dowod.
Jak przebiega proces wnioskowania i wydania e-dowodu?
Złożenie wniosku o e-dowód
Aby podpisywać dokumenty elektronicznie, zaznacz we wniosku, że chcesz otrzymać „certyfikat podpisu osobistego”. Twój wniosek zostanie zarejestrowany w urzędzie i skierowany na produkcję.
Odbiór e-dowodu
W ciągu maksymalnie 30 dni od złożenia wniosku będziesz mógł odebrać swój e-dowód z urzędu. Zwykle dokument jest gotowy do odbioru szybciej.
Wydanie kodu PUK i ustanowienie kodów PIN
Przy odbiorze e-dowodu otrzymasz kopertę z kodem PUK oraz nadasz kody PIN. Kody chronią Twoją tożsamość w Internecie - nie należy ich nikomu ujawniać.
Najczęściej zadawane pytania
-
Kilkukrotnie źle wpisałem PIN do e-dowodu i zablokowałem możliwość korzystania z aplikacji. Co mogę teraz zrobić?
-
Odblokuj PIN w eDO App. Wybierz w menu opcję „Odblokuj lub zmień PIN”. Do odblokowania kodu PIN należy użyć kodu PUK, który otrzymałeś w Urzędzie, podczas odbioru dowodu.
-
-
Czy korzystanie z aplikacji eDO App jest bezpieczne?
-
Tak. Korzystanie z aplikacji eDO App jest bezpieczne. Dane odczytywane przez aplikację z Twojego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną są przesyłane bezpiecznym, szyfrowanym połączeniem. Zastosowane w aplikacji zabezpieczenia chronią Twoje dane przed nieuprawnionym skopiowaniem i dalszym wykorzystaniem.
-
-
Kiedy przykładam e-dowód do telefonu, aplikacja go „nie czyta”. Dlaczego?
-
Upewnij się, że Twój dowód osobisty jest e-dowodem, czyli ma warstwę elektroniczną. Takie dokumenty tożsamości są wydawane od 4 marca 2019 r. Każdy e-dowód, na awersie, w prawym górnym rogu ma symbol e-dokumentu. Jeśli Twój dowód posiada warstwę elektroniczną, upewnijsię, czy przyłożyłeś go we właściwym miejscu - tam, gdzie w telefonie jest antena NFC. Antena NFC zwykle znajduje się z tyłu telefonu, w jego górnej części. Jeśli nie wiesz, gdzie Twój telefon ma antenę NFC sprawdź w instrukcji obsługi telefonu. Upewnijcie się również, że etui lub osłona telefonu nie blokują sygnału NFC.
Pamiętaj, żeby po przyłożeniu dowodu osobistego do telefonu, trzeba go trzymać nieruchomo.
-
-
Co to jest kod CAN?
-
Kod CAN (czyli Card Access Number) to sześciocyfrowy kod, który znajdziesz w prawym dolnym rogu swojego e-dowodu. To kod, który chroni dostęp do danych zawartych w warstwie elektronicznej Twojego dokumentu.
-
-
Jak ustanowić kody PIN?
-
Pierwsze ustalanie kodów PIN odbywa się w urzędzie podczas odbioru dowodu. Kody można ustalić też później – w dowolnym urzędzie gminy. Trzeba to zrobić osobiście. Możliwość składania podpisu osobistego przy pomocy sześciocyfrowego kodu PIN będzie dostępna, o ile przy składania wniosku zaznaczyłeś chęć otrzymania „certyfikatu podpisu osobistego”. Jeżeli tego nie zrobiłeś musisz złożyć wniosek o nowy e-dowód.
-
-
Co to jest kod PUK?
-
Przy odbiorze nowego dowodu osobistego otrzymasz kopertę z kodem PUK. Jeśli trzykrotnie wpiszesz nieprawidłowy kod PIN1 lub PIN2, dzięki PUK możesz je odblokować i ustalić nowe. Nie ma możliwości otrzymania drugiego kodu PUK. Możliwe jest jednak odblokowanie kodów PIN bez kodu PUK w urzędzie miasta lub gminy.
-
-
Czy mogę aktywować zdalnie warstwę elektroniczną w moim e-dowodzie?
-
Obecnie nie ma takiej możliwości. Warstwę elektroniczną można aktywować jedynie w urzędzie.
-
-
Kto jest administratorem danych osobowych w eDO App?
-
Administratorem danych osobowych jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Zobacz szczegóły w Regulaminie eDO App [https://www.edoapp.pl/regulamin].
-
-
W jaki sposób eDO App weryfikuje tożsamość?
-
Aplikacja eDO App automatycznie weryfikuje autentyczność e-dowodu z wykorzystaniem kryptografii oraz ważność dokumentu w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (OCSP MSWiA). Do potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem aplikacji eDO App musisz użyć dokumentu i podać czterocyfrowy kod PIN do e-dowodu. Pamiętaj, by nikomu nie udostępniać i nie ujawniać swojego kodu PIN.
-
-
W jaki sposób eDO App weryfikuje ważność dokumentu?
-
Aplikacja eDO App weryfikuje ważność dokumentu bezpośrednio w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (OCSP MSWiA), zatem informacja o ważności dokumentu jest prawdziwa. W przypadku wyświetlenia informacji o braku ważności dokumentu, należy niezwłocznie skontaktować się z urzędem lub złożyć wniosek o nowy dokument. Najszybciej zrobić to przez internet - Uzuskaj dowód osobisty.
-
-
Czy z aplikacji można korzystać na tablecie?
-
Obecnie aplikacja dostępna jest tylko na telefon.
-
-
W sklepie Google Play mam komunikat, że mój telefon jest niekompatybilny z eDO App, co to znaczy?
-
W pierwszej kolejności sprawdź w instrukcji obsługi lub na stronie www. producenta telefonu, czy aparat, który posiadasz, ma wbudowaną antenę NFC. Jeśli tak, zweryfikuj wersję systemu Android. Aplikacja eDO App jest dostępna dla wersji systemu Android 6.0 lub nowszych.
-
-
Gdzie jest dokument, który podpisałem?
-
Podpisany dokument w formie pliku znajduje się w telefonie, w folderze „Pobrane”.
-
-
Gdzie trafiają moje dane, kiedy korzystam z aplikacji mobilnej?
-
Dane przekazywane są tylko do wybranego przez Ciebie partnera, czyli na przykład do mBanku podczas otwierania konta firmowego. Każdorazowo przed przekazaniem danych aplikacja poprosi cię o potwierdzenie operacji.
-