Mobilna autoryzacja - pytania i odpowiedzi

  •  

    Czym jest Mobilna autoryzacja?

    • Mobilna autoryzacja to sposób autoryzacji operacji zlecanych w serwisie transakcyjnym w mBanku. Jest alternatywą dla dotychczasowych metod autoryzacji, czyli haseł jednorazowych (TAN) oraz haseł SMS-owych.

      Mobilna autoryzacja jest dostępna dla wszystkich klientów mBanku.

  •  

    Jaka jest zasada działania Mobilnej autoryzacji?

    • Mobilna autoryzacja to bezpieczny, szybki i łatwy sposób potwierdzania operacji zlecanych w serwisie transakcyjnym mBanku. Cały proces odbywa się w aplikacji mBanku na urządzeniu z system Android lub iOS – nie jest wymagane żadne dodatkowe oprogramowanie. Szczegóły realizowanej operacji prezentowane są w jasny i czytelny sposób. Zatwierdzenie bądź odrzucenie operacji to tylko jedno „kliknięcie”. Finalny status operacji pojawia się zawsze w serwisie transakcyjnym mBanku.

  •  

    Jak zacząć korzystać z Mobilnej autoryzacji?

    • Jeśli do tej pory nie korzystałeś z aplikacji mobilnej:

      • pobierz aplikację mBanku na telefon z systemem Android lub iOS
      • aktywuj aplikację, łącząc ją ze swoim kontem w mBanku
      • Mobilna autoryzacja zostanie automatycznie aktywowana podczas procesu łączenia aplikacji z kontem w mBanku

      Jeśli korzystasz już z aplikacji mobilnej:

      • z menu głównego aplikacji wybierz opcję „Mobilna autoryzacja”
      • kliknij przycisk „Aktywuj”
      • aktywację potwierdź PIN-em – tym samym, którym logujesz się do aplikacji
  •  

    Na ilu urządzeniach może działać Mobilna autoryzacja?

    • Mobilna autoryzacja działa, a każdym urządzeniu, na którym jest sparowaną aplikacja. Na każdym urządzeniu pojawi się powiadomienie autoryzacyjne. Akceptacja na jednym z urządzeń powoduje dezaktywację powiadomienia na kolejnym urządzeniu.

  •  

    Nie otrzymałem pusha / powiadomienia autoryzacyjnego – jak potwierdzić operację?

    • W szczególnych sytuacjach zależnych chociażby od wyboru ustawień w aplikacji, producenta telefonu lub działającego na nim oprogramowania może zdarzyć się, że wiadomość push – aktywne powiadomienie nie dotrze na urządzenie. W takim przypadku szczegóły realizowanej operacji można zobaczyć w następujący sposób:

      1. zaloguj się do aplikacji mobilnej

      2. z menu głównego aplikacji wybierz Mobilną autoryzację

      3. otwórz aktywne powiadomienie autoryzacyjne i zaakceptuj operację.

  •  

    W czym Mobilna autoryzacja jest lepsza od haseł SMS?

    • Mobilna autoryzacja to przede wszystkim: 

      A. bezpieczeństwo - zaawansowane mechanizmy bezpieczeństwa gwarantują silną ochronę aplikacji mobilnej i realizowanej operacji.

      B. wygoda i szybkość – nie musisz już przepisywać skomplikowanych haseł SMS do serwisu transakcyjnego, wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji mobilnej i operacja jest już potwierdzona

      C. czytelność powiadomień autoryzacyjnych – szczegóły operacji prezentowane są w jasnej i przejrzystej formie

  •  

    Ile mam czasu na potwierdzenie bądź odrzucenie operacji?

    • Powiadomienie autoryzacyjne ważne jest przez 5 minut od momentu jego wysłania w serwisie transakcyjnym. W tym czasie możliwa jest akceptacja bądź odrzucenie realizowanej operacji. Po upływie 5 minut operacja jest automatycznie odrzucana ze statusem „Przekroczony czas”.

  •  

    Mobilna autoryzacja nie została aktywowana

    • Jeśli z jakiegoś powodu mobilna autoryzacja nie została aktywowana automatycznie możesz to zrobić samodzielnie. Wystarczy, że z menu głównego aplikacji wybierzesz opcję „Mobilna autoryzacja” i „Aktywuj”. Następnie potwierdź aktywację kodem PIN służącym do logowania do aplikacji.

  •  

    Jak sprawdzić czy korzystam już z Mobilnej autoryzacji?

    • To czy korzystasz już z mobilnej autoryzacji możesz sprawdzić co najmniej na 2 sposoby:
      1. W serwisie transakcyjnym w ustawieniach, w sekcji "Sposoby autoryzacji" → Ustawienia potwierdzania operacji w kanale internet powinna pojawić się informacja: „W kanale internet potwierdzenie operacji przy pomocy Mobilnej autoryzacji.”
      2. W trakcie realizacji operacji w serwisie transakcyjnym – zamiast hasła SMS wyślemy Ci powiadomienie autoryzacyjne na telefon

  •  

    Czym są powiadomienia autoryzacyjne?

    • Powiadomienia autoryzacyjne są odpowiednikami wiadomości SMS bądź pojedynczych haseł jednorazowych (lista TAN). Każde powiadomienie ma swój unikalny numer. Zlecając operację w serwisie transakcyjnym zawsze zwracaj uwagę na numer powiadomienia autoryzacyjnego które właśnie akceptujesz, a także szczególnie wrażliwe dane operacji, jak kwota czy numer rachunku beneficjenta.

  •  

    Czym jest aktywne powiadomienie?

    • Aktywne powiadomienie to inaczej powiadomienie autoryzacyjne, które możesz w danym momencie zaakceptować bądź odrzucić.

      W danym momencie dostępne może być jedno aktywne powiadomienie. Jeśli zrealizujesz kilka operacji pod rząd tylko najnowsza operacja będzie aktywna. Pozostałe operacje automatycznie przejdą w status: „Odrzucona”.

  •  

    Co oznacza informacja „Operacja została przyjęta do realizacji?

    • Po zatwierdzeniu operacji w aplikacji mobilnej pojawia się „zielony” ekran „Operacja została przyjęta do realizacji”. W praktyce oznacza to, że przyjęliśmy do realizacji Twoją dyspozycję. Nie oznacza to jednak faktu, że operacja na pewno zostanie zrealizowana. Finalny status realizacji operacji jest widoczny zawsze w serwisie transakcyjnym, bądź w historii autoryzacji operacji.

  •  

    Na jakiej zasadzie działa historia autoryzacji?

    • Historia autoryzacji prezentuje 20 ostatnich operacji zainicjowanych w serwisie transakcyjnym wraz z końcowym statusem ich wykonania tj: „Potwierdzona”, „Odrzucona”, „Przekroczony czas”, „Błąd”. Statusy operacji w historii autoryzacji prezentują stan wykonania operacji - czyli np. to czy przelew został zrealizowany, bądź zaplanowany do realizacji. Jeżeli z jakiś względów operacja nie mogła zostać wykonana pojawi się status „Odrzucona”.

  •  

    Czy Mobilna autoryzacja jest bezpieczna? Po czym poznam, że komunikat wysyła mi mBank?

    • Mobilna autoryzacja opiera się o najnowsze rozwiązania kryptograficzne i technologiczne. Jednym z wielu zabezpieczeń stosowanych przez mechanizm Mobilnej autoryzacji jest chociażby:

      1. Komunikacja między Twoją aplikacją mobilną a serwisem transakcyjnym zabezpieczona jest szyfrowaniem SSL / TLS 1.2 oraz dodatkowym szyfrowaniem wewnątrz kanału SSL/TLS. To gwarantuje pełną poufność i autentyczność powiadomienia autoryzacyjnego.

      2. Wszystkie szczegóły operacji przetwarzane przez aplikację mobilną chronione są przed nieautoryzowanym dostępem nieuprawnionych użytkowników oraz złośliwych programów.

      3. Mobilna autoryzacja zapewnia zaawansowane mechanizmy kryptograficzne, które utrudniają między innymi kopiowanie aplikacji na inne urządzenie, czy też inżynierię wsteczną.

  •  

    Jak zrezygnować z mobilnej autoryzacji?

    • Jeżeli chcesz zrezygnować z Mobilnej autoryzacji, zaloguj się na swoje konto przez internet i wejdź w Ustawienia > Sposoby autoryzacji. Wybierz opcję „Zmień na hasła smsowe”.

      Możesz też skorzystać z mLinii na klik i połączyć się z konsultantem bezpośrednio z aplikacji mobilnej mBanku, bez konieczności dodatkowej autoryzacji lub skontaktuj się z mLinią pod numerem telefonu +48 42 6 300 800 (opłata za połączenie zgodna z opłatą przewidzianą przez operatora wg aktualnego cennika).