Uważaj oszuści ciągle zmieniają swoje sposoby działania!
Uważaj na oszustów, którzy podszywają się pod: doradców inwestycyjnych, pracowników banków, funkcjonariuszy policji, rodzinę czy znajomych.
Jak działają? Stosują różnego rodzaju manipulacje i zmieniają metody, by wyłudzić od Ciebie pieniądze.
Zachowaj czujność i uważaj na osoby, które dzwonią i twierdzą, że są z policji, prokuratury lub innych instytucji państwowych. Oszuści próbują podszywać się również pod pracowników banków i innych instytucji finansowych. Wysyłają fałszywe wiadomości SMS, by uwiarygodnić swój kontakt. Informują o niebezpiecznej sytuacji na Twoim koncie np. o zmyślonej transakcji, zaciągnięciu kredytu, wycieku danych lub tajnej operacji policyjnej. Będą nakłaniać Cię do wykonania przelewu lub wypłaty pieniędzy i przekazania ich na inne, rzekomo „bezpieczne konto”. Wywierają presję, aby działać szybko. Nie daj się zwieść, zatrzymaj się i zastanów, czy wiesz z kim rozmawiasz?
Oszuści zamieszczają również fałszywe treści w internecie, które zachęcają do skorzystania z ich oferty inwestycji. Mogą też promować swoje usługi na portalach społecznościowych. Nakłaniają do fałszywych inwestycji w kryptowaluty lub akcje dużych spółek energetycznych. Proszą o instalację aplikacji do inwestowania, w tym aplikacji do zdalnego zarządzania urządzeniem z przesłanych przez nich linków.
Jak dokładnie działają oszuści?
Reklamami w znanych mediach społecznościowych lub popularnych stronach internetowych propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach. Chcą w ten sposób zwrócić Twoją uwagę i zachęcić do kontaktu z nimi.
Obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim czasie. Taka nierealna oferta może wskazywać na ryzyko oszustwa.
Kontaktują się zdalnie – przez komunikatory lub telefon. W zdalnych kanałach kontaktu bardzo łatwo podszyć się pod daną firmę i sfałszować swoją tożsamość.
Informują o niebezpiecznej sytuacji na Twoim koncie np. zmyślonej transakcji, próbie zaciągnięcia kredytu lub tajnej akcji policji. W ten sposób wzbudzają w Tobie silne emocje związane z poczuciem zagrożenia.
Wysyłają fałszywe wiadomości SMS, w których chcą uwiarygodnić swój kontakt.
Proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta lub pomóc w szkoleniu i inwestowaniu. W rzeczywistości taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp.
Podszywają się pod rodzinę lub znajomych na komunikatorach i portalach społecznościowych. Nakłaniają do podania kodu BLIK i autoryzacji operacji. W rzeczywistości wyłudzają w ten sposób pieniądze.
Proszą o przekazanie danych z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy.
Nakłaniają do wykonania operacji pod pretekstem przekazania pieniędzy na inne „bezpieczne konto” lub inwestowania. Tak naprawdę pieniądze trafiają na konta oszustów. Podane przez oszustów portfele kryptowalut nie należą do Ciebie.
Prezentują wysokie wyniki inwestycji na spreparowanych stronach giełd. Oszuści wysyłają linki do fałszywych stron, a prezentowane na nich wyniki nie mają nic wspólnego z prawdą.
Chcemy Ci pomóc! Pamiętaj!
Pracownik mBanku: przy każdej rozmowie wyśle Ci powiadomienie w aplikacji mobilnej którym potwierdzisz swoją tożsamość. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz potwierdzenia danych pracownika banku w swojej aplikacji bankowej. WAŻNE: Jeśli pracownik banku wysyła do Ciebie wiadomość SMS, aby potwierdzić swoją tożsamość - to jest OSZUSTWO.
Zachowaj czujność, gdy ktoś obiecuje Ci duże zyski w krótkim czasie, przy minimalnym ryzyku.
Nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów, osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem.
Nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu, gdy ktoś Cię o to prosi (np. rzekomy pracownik banku lub „doradca inwestycyjny”).
Nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
Jeśli dostaniesz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie, zgłoś taką sytuację na policji.
Zawsze uważnie czytaj powiadomienie autoryzacyjne.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwość co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj się z nami.
Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800. Pamiętaj, że w mBanku dzięki mobilnej autoryzacji w aplikacji masz pewność, że rozmawiasz z naszym pracownikiem.