Chargeback – zwrot płatności kartą, czyli jak odzyskać stracone pieniądze
Płatności kartą mają wiele zalet, np. brak konieczności noszenia ze sobą gotówki czy możliwość dokonywania płatności w internecie. To też dobry sposób zabezpieczenia się przed nieuczciwymi sprzedawcami. Jeżeli zamówiłeś produkt przez internet i nie dotarł, sprzedawca dwukrotnie obciążył Twoją kartę, procedura chargeback (obciążenie zwrotne), ochroni Cię przed nieuczciwymi sprzedawcami, nadużyciami (tzw. fraudami), ale również błędami, które zdarzają się przy obsłudze płatności kartami.
Procedura zwrotna dostępna jest dla wszystkich posiadaczy kart Visa oraz MasterCard, bez względu na to czy są to karty kredytowe, debetowe czy nawet przedpłacone. Chargeback odnosi się również do transakcji kartowych, realizowanych bezgotówkowo, w punktach handlowo - usługowych, jak i przez internet z użyciem kodu CVV (ochrona nie dotyczy przelewów realizowanych z kart kredytowych).
To co musisz wiedzieć!
Z usługi chargeback możesz skorzystać, gdy została użyta Twoja karta płatnicza i:
- upada firma, która sprzedała Ci usługę, a nie zrealizowała świadczeń np. biuro podróży,
- sprzedawca dostarczył towar niezgodny z zamówieniem,
- towar został uszkodzony,
- zapłata za ten sam towar czy usługę została pobrana kilka razy,
- oddałeś towar, ale nie otrzymałeś zwrotu pieniędzy,
- zostałeś obciążony za usługę dodatkową, której nigdy nie zamawiałeś,
- Twoja karta została obciążona błędną kwotą transakcji,
- nie wykonałeś transakcji samodzielnie,
- zgubiłeś swoją kartę lub została Ci ona skradziona,
- anulowałeś transakcję, ale mimo to akceptant przesłał rozliczenie,
- nie otrzymałeś części lub całości gotówki wypłacanej w bankomacie,
- próbowano dokonać oszustwa.
Zakupy w sieci a Chargeback
W dobie zakupów internetowych, sytuacja związana z dostarczeniem wadliwego lub niezgodnego z opisem towaru jest dość powszechna. Trafiasz na super okazję, podejmujesz decyzję zakupową, płacisz przy użyciu karty, ale… zamówiona rzecz nigdy nie dociera.
Dlatego w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości związanych z zakupem (np. niezgodność dostarczonego towaru z opisem), zgłoś się do banku, który wystawił Twoją kartę i poinformuj pracownika o chęci zgłoszenia reklamacji danej płatności. Co ważne, musisz przedstawić dokument potwierdzający, że zdarzenie miało miejsce i podać przewidywaną datę dostarczenia towaru lub usługi. Dlatego przed zgłoszeniem do banku należy zwrócić się do sprzedawcy i uzyskać od niego odpowiedź, która będzie stanowiła podstawę do reklamacji transakcji w banku. Jeśli kontakt z firmą jest niemożliwy, np. z powodu bankructwa, można przedstawić pismo informujące o tym fakcie.
Chargeback po urlopie
Sezon urlopowy dopiero przed nami. Biura podróży kuszą licznymi ofertami i promocjami. Zastanów się jednak czy poza samą decyzją o kierunku podróży, nie lepiej za wycieczkę czy bilet lotniczy zapłacić kartą. Chargeback umożliwi Ci bowiem odzyskanie pieniędzy w razie, gdyby organizator lub linia lotnicza nie wywiązali się z umowy.
Sprawdź jak postępować w przypadku:
- upadłości polskiego biura podróży
W pierwszej kolejności, jeszcze przed złożeniem reklamacji w banku, jesteś zobowiązany do złożenia reklamacji we właściwym Urzędzie Marszałkowskim. Bank rozpoczyna procedurę chargeback dopiero, kiedy otrzymasz ostateczną odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej czy częściowej kwoty. Pamiętaj, że powinieneś zgłosić się do Banku do 50 dni od daty ostatecznej odpowiedzi z Urzędu Marszałkowskiego (z dowodem potwierdzającym odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego). Maksymalny termin wynosi 540 dni od daty transakcji.
- upadłości zagranicznego biura podróży
W tym przypadku dla przeprowadzenia procesu reklamacyjnego przez Bank niezbędny jest dowód kontaktu z usługodawcą z danymi: w jaki sposób, kiedy, gdzie, jakie informacje od Usługodawcy otrzymano.
Należy dostarczyć również szczegółowe dane odnośnie rezerwacji (kiedy usługa miała być zrealizowana, czego dotyczyła.
Czas na zareklamowanie transakcji wynosi 120 dni od daty oczekiwanego serwisu. Maksymalny termin wynosi 540 dni od daty transakcji.
Dodatkowych informacji udzielają operatorzy mLinii pod numerem telefonu: 801 300 800 lub 42 6 300 800.