Oszuści przygotowują się do Świąt
Czy wiesz, że przestępcy mogą podszyć się pod Twojego znajomego na portalach społecznościowych? Proszą o pomoc i przesłanie kodu BLIK. Jeśli go podasz, mogą wypłacić pieniądze z Twojego konta.
Pamiętaj, kod BLIK jest tylko dla Ciebie. Nie podawaj go nikomu.
Zadzwoń do swojego znajomego i upewnij się, że potrzebuje Twojej pomocy. Jeśli ktoś się pod niego podszywa, a Ty podasz kod BLIK, możesz stracić swoje pieniądze.
Ostrożnie planuj zakupy przez Internet
Obserwujemy przedświąteczny wysyp fałszywych ofert na portalach aukcyjnych i w mediach społecznościowych, który ma na celu wyłudzenie od Ciebie pieniędzy.
Jeżeli wystawiony do sprzedaży przedmiot jest w atrakcyjnej cenie, to może być to jeden ze sposobów oszustów, aby przyciągnąć Twoją uwagę.
Dostałeś na e-mail lub telefon linka, który przekierowuje Cię do płatności za zakupy lub usługę kurierską? ? Cyberprzestępcy w ten sposób mogą przejąć Twoje dane do logowania w serwisie bankowości internetowej lub wyłudzić kody autoryzacyjne SMS. Jeżeli podałeś na takiej stronie swoje dane do logowania – jak najszybciej zmień hasła dostępu. Jeżeli dodatkowo podałeś kody autoryzacyjne SMS, sprawdź czy z Twojego rachunku nie zlecono przelewu lub nie dodano zaufanego odbiorcy. Jak najszybciej skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800!
Co robić, aby nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów?
Przed zakupem sprawdź opnie na temat sklepu internetowego i sprzedawcy.
Podchodź ostrożnie do towarów oferowanych w atrakcyjnych cenach.
Kupując towar w portalu z ogłoszeniami, zwróć uwagę na to, czy osoba, od której chcesz kupić ma wiarygodną historię sprzedaży.
Sprawdź jak długo działa sklep. Dłuższa obecność na rynku to większe bezpieczeństwo.Nie podawaj kodów BLIK w mediach społecznościowych. Kod BLIK należy tylko do Ciebie!
Umów się ze sprzedającym na wysyłkę towaru za pobraniem. Odbierz osobiście zakupy, jeśli masz taką możliwość. Sprawdź czy towar jest zgodny z opisem.
Jeśli to ty coś sprzedajesz, również możesz paść ofiarą oszustwa. Pamiętaj, aby nigdy nie wysyłać towaru przed otrzymaniem pełnej zapłaty za niego. Nie klikaj w linki, które mają pomóc kupującemu szybciej dostarczyć swoją zapłatę. Nie podawaj danych swojej karty, ani innych haseł do bankowości.
Umów się z kupującym na wysyłkę towaru „za pobraniem”.
Nigdy nie loguj się do banku lub stron operatorów płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych.
Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS i powiadomienia autoryzacyjne z banku. Nikomu nie podawaj kodu SMS i nie potwierdzaj w mobilnej autoryzacji operacji, której nie zlecałeś.
Nie otwieraj wiadomości e-mail i nie korzystaj z podsyłanych linków od nadawcy, którego nie znasz.