Uwaga na telefony od oszustów podszywających się pod pracowników lub prezesów Waszych firm!
Na co uważać?
Telefony z dyspozycją pilnego przekazania pieniędzy firmowych na rzecz nowego kontrahenta.
Niestandardowe żądanie pożyczki na rzecz spółek powiązanych – przekazywane drogą telefoniczną.
Telefony od rzekomego prezesa firmy w sprawie realizacji pilnego przelewu w tajemnicy przed innymi pracownikami.
Wszystkie inne próby wyłudzenia środków firmowych przez telefon.
Na czym polega zagrożenie?
Oszuści wybierają na cel pracowników, którzy mają dostęp do rachunków i środków firmy, w tym w szczególności księgowych.
Wybrane osoby otrzymują pilny telefon od osób podających się za prezesa lub reprezentanta spółki powiązanej. Rozmówca naciska na zlecenie przelewu na wysoka kwotę do nowego partnera biznesowego lub jako wkład w atrakcyjną inwestycję.
Uwaga! Na wyświetlaczu telefonu może pojawić się prawdziwy, znany numer telefonu! Oszuści dobrze przygotowują się do ataku – korzystają z aplikacji podmieniających wyświetlany na urządzeniu numer telefonu. Niżej piszemy o tym, jak zweryfikować takie połączenie.
Rozmówca wielokrotnie podkreśla swoją rzekomą pozycję w firmie i wywiera mocny nacisk na pilne wykonanie zlecenia bez zbędnych konsultacji. Zniechęca do postępowania zgodnie z procedurami firmy.
Jak zweryfikować podejrzanego rozmówcę?
Rozłącz się i oddzwoń na numer rozmówcy! Gdy wykonasz połączenie wychodzące, połączysz się z prawdziwym właścicielem numeru. W ten prosty sposób błyskawicznie zweryfikujesz czy wcześniej rozmawiałeś z oszustem.
Poproś o potwierdzenie dyspozycji mailem lub skontaktuj się z inną osobą, która może potwierdzić płatność.
Zwróć uwagę czy rozmówca mówi w swoim ojczystym języku. Jeśli nie, poproś aby chociaż część rozmowy odbyła się w tym języku. Oszuści decydujący się na wyłudzenia telefoniczne zwykle nie są na to przygotowani.
Trzymaj się procedur opracowanych przez swojego pracodawcę. To właśnie z myślą o bezpieczeństwie firmy decydują się na dwuosobowe autoryzacje zleceń opiewających na wysokie kwoty, konsultacje nietypowych przelewów z kierownictwem itp.
Co, gdy nie udało się zapobiec oszustwu?
Pilnie zgłoś sprawę do mBanku. Wskaż numer rachunku odbiorcy i krótki opis zdarzenia. Pamiętaj, liczy się czas!
Przypominamy, że możesz skontaktować się z nami na wiele sposobów – przez contact center pod numerem 801 273 273/ 22 6 273 273, zgłoszenie do Opiekuna lub Oddziału Korporacyjnego lub wiadomość autoryzowaną w serwisie CompanyNet.
Zgłoś sprawę organom ścigania - przedstaw jak najwięcej szczegółów (numer telefonu rozmówcy, przebieg rozmowy itp.).