klienci firmowi

regulacja CSR

CRS

Od 1 maja 2017r. instytucje finansowe w tym mBank, mają obowiązek pobierania od klientów oświadczenia, czy są oni podatnikami (rezydentami podatkowymi) innego państwa. Obowiązek ten wynika z Ustawy z dnia 9 marca 2017r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, (zwanej dalej ustawą CRS).

Ustawa i nałożony obowiązek na instytucje finansowe jest konsekwencją przyjętych przez Radę Europy: Dyrektywy 2011/16/UE i Dyrektywy 2014/107/UE/ w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania.

Obowiązki banku wynikające z CRS:

  • identyfikowanie klientów indywidulanych i firmowych - posiadaczy rachunków finansowych, pod kątem posiadania statusu rezydenta podatkowego w innych państwach

  • weryfikowanie, czy klienci firmowi mBanku są kontrolowani przez rezydenta podatkowego innego kraju dla celów CRS (tj. beneficjenta rzeczywistego w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu),

  • raportowanie danych dotyczących tych klientów oraz ich dochodów do polskich organów podatkowych.


Obowiązki klientów wynikające z CRS:

1. Obowiązek złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej dotyczy klientów, którzy zawarli
z mBankiem S.A. umowę o rachunek finansowy w poniższych okresach:

a. Od dnia 1 maja 2017r.

złożenie oświadczenia przez klienta jest częścią procesu i warunkiem otwarcia rachunku

b. Do dnia 30.04 2017r.

w stosunku do tych klientów, mBank zobowiązany jest do potwierdzenia statusu podatkowego, tj. czy klient spełnia kryteria podatnika innego państwa dla celów CRS. W przypadku klientów firmowych bank potwierdza także, czy osoba kontrolująca klienta (firmę)  spełnia kryteria podatnika innego państwa dla celów CRS.

2. W przypadku zmiany okoliczności, które mają wpływ na rezydencję podatkową klienta lub powodują, że informacje zawarte w złożonym oświadczeniu stają się nieaktualne, klient zobowiązany jest zaktualizować oświadczenie w ciągu 30 dni od daty wystąpienia zmiany.

Niezależnie od powyższego mBank S.A. zobowiązany jest do weryfikacji wiarygodności złożonego oświadczenia o rezydencji podatkowej i w tym celu może występować do swoich klientów o dostarczenie dodatkowych dokumentów, potwierdzających ich status podatkowy.

Rachunek finansowy:

w mBankuto w szczególności rachunek oszczędnościowy, oszczędnościowo-rozliczeniowy, rachunek bieżący, rachunek karty kredytowej, rachunek powierniczy, objęty obowiązkiem identyfikacji zgodnie z Ustawą.

Bank umożliwia złożenie oświadczenia w następujący sposób.

W przypadku pytań dotyczących możliwości złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej w mBanku prosimy o kontakt z mLinią pod numerem telefonu: 801 300 800

 

szczegółowa klasyfikacja klientów instytucjonalnych wg. CRS

dotyczy klientów firmowych innych niż osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą

I. aktywny NFE (aktywny podmiot niefinansowy)

inny niż poniższe Aktywne Podmioty Niefinansowe niepodlegające raportowaniu

II. aktywny NFE (aktywny podmioty niefinansowy) nie podlegający raportowaniu

oznacza podmiot taki jak:

III. pasywny NFE (pasywny podmiot niefinansowy)

Oznacza niefinansowy podmiot, który nie jest aktywnym podmiotem niefinansowym.

IV. pasywny NFE (pasywny podmiot niefinansowy) - podmiot inwestujący niebędący instytucja finansową z państwa uczestniczącego

oznacza podmiot, który jest podmiotem inwestującym, niebędącym instytucją finansową z państwa uczestniczącego

,którego przychody brutto pochodzą głównie z inwestowania lub reinwestowania aktywów finansowych jak również z obrotu tymi aktywami, jeżeli jest zarządzany przez inny podmiot będący instytucją finansową: depozytową, powierniczą, zakładem ubezpieczeń lub podmiotem inwestującym.

V. Iinstytucja finansowa

rozumie się przez to następujące instytucje:

zakres danych klienta przekazywanych do lokalnych organów podatkowych

sposób złożenia oświadczenia

Firmy będące osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą

Oświadczenie o rezydencji podatkowej można złożyć:

  1. telefonicznie na mLinii

  2. podczas wizyty w placówce

  3. w serwisie transakcyjnym:

    • dla nowego klienta - podczas otwierania rachunku

    • dla klienta istniejącego posiadającego już rachunek finansowy – wybierając kolejno zakładki: Produkty, Usługi, Nowa usługa, FATCA i CRS

  4. w aplikacji mobilnej

    • wybierając kolejno zakładki: Płatności/Usługi/Twoje Sprawy/FATCA i CRS - Oświadczenie o rezydencji podatkowej


Firmy inne niż osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Oświadczenie o rezydencji podatkowej można złożyć:

  1. podczas wizyty w placówce

  2. telefonicznie na mLinii, dla klientów otwierających rachunek bieżący

  3. w serwisie transakcyjnym, dla klientów otwierających rachunek bieżący

Administratorem danych zebranych w oświadczeniu jest mBank S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Prosta 18. 

Klient ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz do ich poprawiania. Więcej informacji na temat przetwarzania danych znajduje się w Pakiecie RODO dla klientów indywidualnych i firmowych na stronie www.mbank.pl/pdf/rodo/pakiet-rodo-indywidualny.pdf

W przypadku pytań związanych z kwestiami podatkowymi prosimy kontaktować się z doradcą podatkowym. mBank nie oferuje usług doradztwa podatkowego.

wyniki wyszukiwania