Kliknij na kafelek i przejdź do informacji, które Cię interesują

 

Podstawowe informacje

 

Proces

 

Opłaty

 

Praktyczne porady

 

Lista potrzebnych dokumentów

 

Oprocentowanie stałe przez 5 lat

 

Ustawowe wakacje kredytowe

.

Najważniejsze informacje o kredycie

  • cel: zakup mieszkania lub domu, budowa domu, remont, wykończenie nieruchomości, zakup działki, lokalu użytkowego lub nieruchomości komercyjnej
  • możliwość refinansowania nakładów własnych na zakup nieruchomości do roku od daty zakupu
  • kwota kredytu: od 80 100 zł lub równowartość tej kwoty w walucie dochodu,
  • waluta dla kredytu hipotecznego: złoty polski, euro– kredyt może być udzielony w walucie dominującego dochodu
  • okres kredytowania: do 30 lat
  • spłata raty następuje co miesiąc
  • spłata: zadłużenie możesz spłacać w ratach równych lub malejących, których wysokość jest uzależniona od kwoty udzielonego kredytu, okresu kredytowania i oprocentowania
  • przeprowadzamy indywidualną analizę kredytową oraz przyjmujemy również nietypowe źródła dochodu
  • w dowolnym momencie możesz dokonać częściowej lub całkowitej wcześniejszej spłaty kredytu bez ponoszenia dodatkowych kosztów

 

.

Ogólne informacje o okresowo stałym oprocentowaniu dla obecnych kredytobiorców

  • 1.  

    Propozycja zmiany oprocentowania jest dla Ciebie, jeśli:

      • do spłaty kredytu pozostało Ci więcej niż 5 lat i 2 miesiące,
      • wypłaciliśmy Ci już wszystkie transze kredytu,
      • nie odroczyłeś spłaty rat (możesz zmienić oprocentowanie, gdy skończy się okres karencji/wakacji kredytowych),
      • Twój kredyt jest w PLN.
      • spełniłeś wszystkie warunki umowy
  • 2.  

    Co daje Ci oprocentowanie stałe przez 5 lat

      • Przez 5 lat masz pewność, że na Twoją ratę nie będzie wpływała zmienna stawka WIBOR
      • Opłata za aneks dotyczący zmiany oprocentowania na okresowo stałe - 0 zł
      • Brak opłaty za zmianę oprocentowania
      • Brak prowizji za wcześniejszą spłatę w okresie pierwszych 5 lat
  • 3.  

    Co po 5 latach?

    • Przedstawimy Ci nową propozycję, z której będziesz mógł skorzystać lub wrócić do zmiennej raty uzależnionej od stawki WIBOR.

  • 4.  

    Co jeśli uruchomisz stałe oprocentowanie na 5 lat?

    • Zmiana obowiązuje przez 5 lat. W tym czasie nie będziesz mógł wrócić do zmiennego oprocentowania. 


      Możesz skrócić okres kredytowania najdalej do dnia, w którym przestaje obowiązywać okresowo stałe oprocentowanie.

      Sprawdź jak złożyć wniosek o zmianę oprocentowania:

      Wniosek możesz złożyć w serwisie transakcyjnym, w aplikacji mobilnej, u Doradcy w dowolnej placówce Banku lub na mLinii.

      • Składasz wniosek o zmianę oprocentowania
      • Porównujesz koszty i wysokość spłacanych rat
      • Jeśli decydujesz się zmienić oprocentowanie, podpisujesz aneks
      • Spłacasz raty wg nowego oprocentowania.
  • 5.  

    Jak sprawdzić symulację lub złożyć wniosek o stałe oprocentowanie?

    • Jeśli spłacasz kredyt hipoteczny i spełniasz warunki do zmiany oprocentowania na okresowo stałe, możesz sprawdzić symulację i złożyć samodzielnie wniosek w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej.

      Możesz także złożyć wniosek u Doradcy w placówce Banku lub na mLinii.

       

      Aby sprawdzić symulację zmiany oprocentowania lub złożyć wniosek kliknij w link:

      SPRAWDŹ SYMULACJĘ ZMIANY OPROCENTOWANIA

  • 6.  

    Gdzie w serwisie transakcyjnym znajdziesz wniosek o stałe oprocentowanie?

    • Po zalogowaniu wybierasz Finanse, Kredyty, Nowy kredyt oraz Masz kredyt hipoteczny w PLN?

  • 7.  

    Czy zapłacę opłatę lub rekompensatę za wcześniejszą spłatę kredytu?

    • Nie pobierzemy prowizji wcześniejszą częściową oraz całkowitą spłatę kredytu ze stałym oprocentowaniem w okresie pierwszych 5 lat. Informacje o tym znajdziesz w aneksie do umowy kredytu. 

      Przed upływem 5 lat, zdecydujesz, jak chcesz spłacać dalej kredyt. Przedstawimy Ci nowe warunki dalszej spłaty ze stałym oprocentowaniem. Jeśli zdecydujesz się spłatać kredyt:

      • wg nowego oprocentowania stałego, ewentualną wysokość prowizji za wcześniejszą spłatę uregulujemy w kolejnym aneksie do umowy kredytu,
      • jeśli zdecydujesz się spłacać dalej kredyt ze zmiennym oprocentowaniem (marża + WIBOR), nie poniesiesz prowizji za wcześniejszą częściową lub całkowitą spłatę.
  • 8.  

    Czy zapłacę prowizję za wcześniejszą spłatę kredytu?

    • Nie pobierzemy prowizji za wcześniejszą częściową oraz całkowitą spłatę kredytu ze stałym oprocentowaniem w okresie pierwszych 5 lat. Informacje o tym znajdziesz w aneksie do umowy kredytu. 

      Przed upływem 5 lat, zdecydujesz jak chcesz spłacać dalej kredyt. Przedstawimy Ci nowe warunki dalszej spłaty ze stałym oprocentowaniem. Jeśli zdecydujesz się spłatać kredyt:

      • wg nowego oprocentowania stałego, ewentualną wysokość prowizji za wcześniejsza spłatę uregulujemy w kolejnym aneksie do umowy kredytu,
      • wg zmiennego oprocentowania (marża + WIBOR), nie poniesiesz prowizji za wcześniejszą częściową lub całkowitą spłatę.

.

Sprawdź, jak otrzymać kredyt w kilku prostych krokach

 

Skontaktuj się ze swoim doradcą private banking. Doradca przekaże Ci najważniejsze informacje o dokumentach niezbędnych do złożenia wniosku o kredyt hipoteczny.

 

Na podstawie wniosku o kredyt, bank przygotuje dla ciebie formularz informacyjny. Znajdziesz w nim podsumowanie informacji o warunkach swojego kredytu. O kolejnych etapach procesu poinformuje Cię doradca private banking.

 

Złóż wniosek o zawarcie umowy kredytu. Na jego podstawie wydamy Ci decyzję kredytową, która jest ofertą banku. Jeżeli sobie życzysz możemy ci przedstawić projekt umowy. Zwróć uwagę na warunki, które musisz spełnić aby podpisać umowę i uruchomić kredyt.

 

Umowę podpiszesz u swojego doradcy private banking w placówce banku. Po zawarciu umowy pamiętaj o ustanowieniu zabezpieczeń kredytu (zostaną wskazane w umowie).

 

Skorzystaj z pomocy doradcy przy składaniu wniosku. Środki z kredytu przekażemy na Twoje konto lub na konto sprzedającego nieruchomość.

.

Zobacz jakich dokumentów potrzebujesz

Wybierz z rozwijanych pytań te, które dotyczą Twojej sytuacji, a pomożemy Ci stworzyć własną listę dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o kredyt hipoteczny. Dokumenty powinieneś dostarczyć do banku we własnym zakresie.

  • 1.  

    Dokumenty podstawowe

      • Wniosek o kredyt hipoteczny wraz z załącznikami
      • Jeżeli jesteś w separacji lub po rozwodzie, bądź też posiadasz z współmałżonkiem rozdzielność majątkową, będziemy prosili o przedstawienie dokumentów to potwierdzających.

Cel kredytu

  • 1.  

    Zakup domu od dewelopera

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Umowa deweloperska wraz z prospektem  informacyjnym i załącznikami
      • Oświadczenie Nabywcy na druku bankowym wraz z udokumentowaniem zapłaty środków na rzecz dewelopera
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Ostateczna decyzja/e pozwolenia na budowę
      • Ostateczne decyzje podziałowe/scaleniowe
      • Dokument potwierdzający wielkość powierzchni budynku np. rzuty kondygnacji wraz z powierzchnią lub inwentaryzacja lub operat szacunkowy zawierający wykaz pomieszczeń wraz z powierzchnią
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
  • 2.  

    Zakup domu na rynku wtórnym

      • Podpisana umowa przedwstępna
      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej.
      • Dokument potwierdzający wielkość powierzchni budynku np. rzuty kondygnacji wraz z powierzchnią lub inwentaryzacja lub operat szacunkowy zawierający wykaz pomieszczeń wraz z powierzchnią
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
  • 3.  

    Remont mieszkania

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
      • Kosztorys prac remontowych/ wykończeniowych na druku bankowym
  • 4.  

    Remont domu jednorodzinnego

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
      • Kosztorys prac remontowych/ wykończeniowych na druku bankowym
      • Dokument potwierdzający wielkość powierzchni budynku np. rzuty kondygnacji wraz z powierzchnią lub inwentaryzacja lub operat szacunkowy zawierający wykaz pomieszczeń wraz z powierzchnią
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
  • 5.  

    Zakup mieszkania od dewelopera

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Umowa deweloperska wraz z prospektem informacyjnym i załącznikami
      • Oświadczenie Nabywcy na druku bankowym wraz z udokumentowaniem zapłaty środków na rzecz dewelopera
      • Ostateczna decyzja/e pozwolenia na budowę
      • Ostateczne decyzje podziałowe/scaleniowe
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
      • Oświadczenie Dewelopera na druku bankowym
  • 6.  

    Zakup mieszkania na rynku wtórnym

      • Podpisana umowa przedwstępna
      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
  • 7.  

    Zakup działki budowlanej

      • Podpisana umowa przedwstępna
      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
  • 8.  

    Budowa domu

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Pozwolenie na budowę z klauzulą ostateczności
      • Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
      • Kosztorys prac budowlanych wraz z harmonogramem wypłat transz na druku bankowym lub oświadczenie wnioskodawcy dotyczące planowanego kosztu inwestycji
      • Dziennik Budowy
      • Dokumentacja projektowa budynku - opis konstrukcji, rzuty powierzchni, projekt zagospodarowania terenu (część graficzna i opisowa), przekroje
  • 9.  

    Refinansowanie kredytu hipotecznego

    • a). nieruchomość stanowiąca zabezpieczenie - Jeżeli wnioskujesz o refinansowanie kredytu hipotecznego, którego zabezpieczeniem jest ta nieruchomość, która była przedmiotem finansowania przez bank, musisz przedstawić umowę kredytu oraz zaświadczenie z banku zawierające informację o aktualnym zadłużeniu i o zwolnieniu zabezpieczeń oraz dokumenty wymagane dla danego rodzaju nieruchomości i celu kredytu, o których mowa powyżej (zakup domu od dewelopera lub na rynku wtórnym, remont mieszkania lub domu jednorodzinnego, zakup mieszkania od dewelopera lub na rynku wtórnym, zakup działki budowlanej, budowa domu)

      b). inny lokal mieszkalny – Jeżeli wnioskujesz o refinansowanie kredytu hipotecznego, którego zabezpieczeniem będzie inna nieruchomość, niż ta, na którą został udzielony kredyt, należy przestawić:

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Podstawa prawna własności nieruchomości, jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej.
  • 10.  

    Zakup nieruchomości komercyjnej

      • Podpisana umowa przedwstępna
      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej.
      • Dokument potwierdzający wielkość powierzchni budynku np. rzuty kondygnacji wraz z powierzchnią lub inwentaryzacja lub operat szacunkowy zawierający wykaz pomieszczeń wraz z powierzchnią
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
      • Operat szacunkowy
  • 11.  

    Zakup lokalu użytkowego na rynku wtórnym

      • Podpisana umowa przedwstępna
      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
      • Operat szacunkowy
  • 12.  

    Zakup lokalu użytkowego od dewelopera

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Umowa deweloperska wraz z prospektem informacyjnym i załącznikami
      • Oświadczenie Nabywcy na druku bankowym wraz z udokumentowaniem zapłaty środków na rzecz dewelopera
      • Ostateczna decyzja/e pozwolenia na budowę
      • Ostateczne decyzje podziałowe/scaleniowe
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
      • Operat szacunkowy (jeżeli jest możliwe jego wykonanie)
      • Oświadczenie Dewelopera na druku bankowym

  

Gdy zabezpieczeniem kredytu jest…

  • 2.  

    Inny lokal mieszkalny

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej.
  • 3.  

    Inny dom jednorodzinny

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
      • Dokument potwierdzający wielkość powierzchni budynku np. rzuty kondygnacji wraz z powierzchnią lub inwentaryzacja lub operat szacunkowy zawierający wykaz pomieszczeń wraz z powierzchnią
      • Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
  • 4.  

    Inna działka budowlana

      • Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej jeżeli jest założona
      • Wypis z ewidencji gruntów
      • Wyrys z mapy ewidencyjnej
      • Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
      • Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej

   

Źródło dochodu

  • 1.  

    Umowa o pracę

      • Zaświadczenie o zatrudnieniu na druku bankowym - umowa o pracę
      • Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za okres ostatnich 3 miesięcy
  • 2.  

    Umowa o pracę zagranica

      • Zaświadczenie o zatrudnieniu na druku bankowym - dochód z zagranicy
      • Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za 6 ostatnich miesięcy
  • 3.  

    Kontrakt marynarski

      • Książeczka żeglarska
      • Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za 12 ostatnich miesięcy
  • 4.  

    Umowa zlecenie

      • Zaświadczenie o zatrudnieniu na druku bankowym - umowa o dzieło/zlecenie
      • Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za 6 ostatnich miesięcy
  • 5.  

    Najem

      • Aktualne umowy najmu/dzierżawy nieruchomości za 6 ostatnich miesięcy
      • Dokument potwierdzający prawo własności do wynajmowanej nieruchomości/ Nr KW
      • Historia rachunku bankowego z wpływem z tytułu najmu/dzierżawy za 6 ostatnich miesięcy
  • 6.  

    Renta z ZUS

      • Decyzja o przyznaniu renty określająca termin jej wygaśnięcia
  • 7.  

    Emerytura

      • Ostatni odcinek emerytury/zasiłku przedemerytalnego
  • 8.  

    Działalność rolnicza

      • Zaświadczenie z urzędu gminy o liczbie hektarów przeliczeniowych gospodarstwa rolnego
      • Umowy kontraktacyjne / faktury / rachunki z tytułu sprzedaży płodów (np. do mleczarni, ubojni) za okres ostatnich 12 miesięcy
      • Zaświadczenie z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
      • Zaświadczenie z urzędu gminy o nie zaleganiu z podatkiem rolnym
  • 9.  

    Udziały w spółce z o.o./S.A.

      • Odpis z KRS
      • Bilans i rachunek zysków i strat za ubiegły rok
      • Bilans i rachunek zysków i strat za pierwsze półrocze bieżącego roku
      • Historia operacji na rachunku bankowym z wpływami z tytułu dywidendy za ostatnie 12 miesięcy
      • Zaświadczenie z firmy podpisane przez głównego księgowego lub innego członka zarządu potwierdzające kwotę dywidendy wypłaconej w ostatnim roku rozliczeniowym
  • 10.  

    Działalność gospodarcza (karta podatkowa)

      • Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
      • Decyzja US o ustaleniu na dany rok podatkowy wysokości podatku dochodowego
  • 11.  

    Działalność gospodarcza (ryczałt)

      • Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
      • PIT28 wraz ze wszystkimi załącznikami za ostatni zamknięty rok obrachunkowy
  • 12.  

    Działalność gospodarcza (KPiR)

      • Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
      • Umowa spółki
      • Książki przychodów i rozchodów dotycząca zestawienia sprzedaży i kosztów za miesiące ubiegłego roku w formie podsumowania poszczególnych miesięcy (lub narastająco)
      • Książki przychodów i rozchodów dotycząca zestawienia sprzedaży i kosztów za miesiące bieżącego roku w formie podsumowania poszczególnych miesięcy (lub narastająco)
      • PIT-36/36-L wraz ze wszystkimi załącznikami
  • 13.  

    Działalność gospodarcza (księgi handlowe)

      • Bilans i rachunek zysków i strat za ubiegły rok
      • Bilans i rachunek zysków i strat za pierwsze półrocze bieżącego roku
      • Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
      • Umowa spółki
      • PIT-36/36-L wraz ze wszystkimi załącznikami
  • 14.  

    Jeżeli działalność jest prowadzona w ramach samozatrudnienia, dodatkowo wymagane będą:

      • Świadectwo pracy
      • Umowa o współpracy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej

To jest poglądowa lista potrzebnych do uzyskania kredytu dokumentów. Szczegółową listę przekażemy po złożeniu wniosku kredytowego. Bank może na każdym etapie analizy kredytowej poprosić o dodatkowe dokumenty.

Jeżeli nie znalazłeś swojego źródła dochodu, skontaktuj się z doradcą który zweryfikuje czy jest to dochód akceptowany przez bank i przedstawi niezbędną listę dokumentów.

.

Wybrane opłaty

Rodzaj czynności

Opłaty i prowizje

Opłata za rozpatrzenie wniosku

bez opłat

Prowizja za udzielenie kredytu/pożyczki

0,00% – 3,00%

Prowizja za podwyższenie kwoty kredytu/pożyczki

0,00% – 3,00% kwoty podwyższenia

Prowizja za wcześniejszą częściową lub całkowitą spłatę kredytu/pożyczki

bez opłat

Opłata za ocenę nieruchomości, która ma stanowić zabezpieczenie kredytu – od każdej nieruchomości

0zł – 300,00 zł – lokal mieszkalny, działka budowlana
0 zł – 500,00 zł – dom jednorodzinny
0 zł – 800,00 zł – nieruchomość nietypowa

Koszty sporządzenia aneksu do Umowy kredytu/pożyczki

100,00 zł – 500,00 zł

Opłata za sporządzenie i wysłanie aktualnego /treści archiwalnego harmonogramu spłat w formie papierowej na życzenie Klienta

40,00 zł

Opłata za zawiadomienie ubezpieczyciela o cesji na rzecz mBanku S.A. (w przypadku zawarcia ramowej umowy cesji pomiędzy cedentem a mBankiem S.A.)

15,00 zł

Taryfa prowizji i opłat bankowych mBanku S.A. dla klientów Private Banking

 

Sprawdź rodzaje oprocentowania dla kredytu

Oprocentowanie zmienne składa się z marży banku i stawki referencyjnej. Jego wysokość w trakcie spłaty kredytu zależy od aktualnej wartości stawki referencyjnej. Jeśli stawka referencyjna rośnie, rata Twojego kredytu również rośnie. Jeśli stawka referencyjna maleje, rata Twojego kredytu zmniejsza się. Umowa kredytu określi stawkę wg jakiej liczymy Twoje oprocentowanie zmienne. Możesz spłacać kredyt w ratach malejących lub równych.

Kredyt z oprocentowaniem zmiennym wiąże się z ryzykiem stopy procentowej.

Przeczytaj więcej o Ryzyku zmiennej stopy procentowej.

Oprocentowanie stałe przez 5 lat nie zmienia się, jeśli rośnie lub maleje stawka referencyjna. W tym czasie rata Twojego kredytu jest stała. Przed upływem 5 lat, przedstawimy Ci nową propozycję oprocentowania stałego, z której będziesz mógł skorzystać lub wrócić do zmiennej raty uzależnionej od stawki referencyjnej. Z oprocentowaniem stałym możesz spłacać kredyt w ratach malejących lub równych.

a

Praktyczne porady dla przyszłego kredytobiorcy

  • 1.  

    Kto może otrzymać kredyt?

    • O kredyt hipoteczny może starać się każda osoba, która ukończyła 18 lat i osiąga dochody. Kredyt hipoteczny można uzyskać indywidualnie lub wspólnie: z małżonkiem, członkiem rodziny lub partnerem. W przypadku wniosków wspólnych, dochód powinien osiągać minimum jeden wnioskodawca.

      Osiągasz dochód na podstawie umowy o pracę?
      W momencie składania zapytania o kredyt hipoteczny, konieczne jest zatrudnienie od minimum 3 miesięcy. Umowa o pracę powinna jednocześnie obowiązywać przynajmniej przez kolejne 6 miesięcy.

       

      Prowadzisz działalność gospodarczą?

      Pamiętaj, że działalność gospodarcza powinna być prowadzona nieprzerwanie przez minimum jeden pełny rok kalendarzowy, przed złożeniem wniosku o kredyt i nastąpiło rozliczenie z Urzędem Skarbowym.

       

      Osiągasz dochody z tytułu umowy zlecenia, umowy o dzieło, lub kontraktu menedżerskiego?

      Umowy zlecenia/o dzieło i kontrakty menadżerskie (zawarte z tym samym pracodawcą), powinny obowiązywać przynajmniej od 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.

       

      Dopuszczamy również inne formy zatrudnienia.

       

  • 3.  

    Co powinieneś wiedzieć o ryzykach dla kredytobiorców hipotecznych?

    • Kredyt hipoteczny to wieloletnie zobowiązanie, dla którego następują zmiany oprocentowania i wysokości rat (mogą maleć, ale także rosnąć). W czasie może zmienić się także wartość nieruchomości: nabytej i zabezpieczającej spłatę kredytu. Są to bardzo ważne kwestie, które musisz wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na zaciągniecie takiego zobowiązania.

  • 4.  

    Co powinieneś zrobić, jeśli planujesz budowę domu?

    • 1. Zweryfikuj stan prawny działki

      Zweryfikuj czy działka, na której realizowana będzie budowa ma uregulowany stan prawny i posiada charakter budowlany - mieszkaniowy. Istotne jest również, aby powierzchnia działki nie przekraczała 2999 m2.

      2. Uzyskaj pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy

      Uzyskaj pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy. Niezbędne do uzyskania pozwolenia będzie: dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz dokumentacja projektowa budynku.

      3. Zgłoś budowę

      Po otrzymaniu pozwolenia/zgłoszenia budowy zgłoś się do starostwa powiatowego o zarejestrowanie dziennika budowy. Złóż również zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęciu robót budowlanych. Tu sprawdzisz organ właściwy dla twojej lokalizacji: link do strony ministerstwa rozwoju. Za rozpoczęcie prac budowlanych uznaje się wytyczenie budynku na gruncie przez uprawnionego geodetę .

      4. Sporządź kosztorys budowy

      Jeśli będziesz miał problem z przygotowaniem kosztorysu budowlanego, zrobimy go za Ciebie. Wystarczy oświadczenie dotyczące planowanego kosztu budowy. Za tę usługę nie pobierzemy od Ciebie żadnej opłaty. Pamiętaj, że Twój kredyt będzie wypłacony w transzach zgodnie z przyjętym kosztorysem, a zakończenie budowy nie powinno przekroczyć 36 miesięcy od wypłaty pierwszej transzy.

      5. Uzyskaj pozwolenie na użytkowanie nieruchomości

      Pamiętaj nas poinformować o zakończeniu budowy. Będzie nam dodatkowo potrzebne: pozwolenie na użytkowanie lub oświadczenie o braku sprzeciwu na użytkowanie. Zlecimy wówczas ostatnie oględziny nieruchomości, aby potwierdzić czy zrealizowałeś inwestycję zgodnie z umową kredytową.

       

       

  • 5.  

    Co powinieneś wiedzieć o oprocentowaniu kredytu?

    • Kredyt oprocentowany jest według zmiennej stopy procentowej lub okresowo stałej stopy procentowej, określonej w Umowie. Wysokość zmiennej stopy procentowej ustalana jest jako suma zmiennej stawki bazowej obowiązującej w Banku i marży Banku.

      Wysokość zmiennej stawki bazowej ustalana jest przez bank na podstawie wartości stopy referencyjnej WIBOR 3M w przedostatnim dniu roboczym lutego, maja, sierpnia i listopada. Informację o stawce bazowej obowiązującej w Banku znajdziesz tutaj.

      Wysokość okresowo stałej stopy procentowej określonej w Umowie jest stała przez 5 lat, co oznacza, że oprocentowanie kredytu nie zmienia się w tym okresie, gdy rośnie lub maleje stopa referencyjna.

      Więcej o oprocentowaniu i związanym ryzyku jego zmiany znajdziesz w Informacji o ryzykach dla kredytobiorców hipotecznych.

  • 6.  

    Co powinieneś wiedzieć o wycenie nieruchomości?

    • Nie musisz się martwić o wycenę nieruchomości mieszkalnej, która będzie zabezpieczeniem Twojego kredytu. Aby ułatwić Ci formalności, bank w Twoim imieniu zleci ocenę nieruchomości. Koszty wykonania operatu przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną znajdziesz w aktualnej TPiO. W przypadku nieruchomości o charakterze innym niż mieszkalny (np. lokale użytkowe, nieruchomości komercyjne, itd.) musisz dostarczyć do banku operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę.

  • 7.  

    Jaka jest różnica między zmiennym, a stałym oprocentowaniem?

    • Oprocentowanie zmienne składa się z marży banku i stawki referencyjnej. Jego wysokość w trakcie spłaty kredytu zależy od aktualnej wartości stawki referencyjnej.  Jeśli stawka referencyjna rośnie, rata Twojego kredytu również rośnie. Jeśli stawka referencyjna maleje, rata Twojego kredytu zmniejsza się. Umowa kredytu określi stawkę wg jakiej liczymy Twoje oprocentowanie zmienne.

      Oprocentowanie stałe przez 5 lat nie zmienia się, jeśli rośnie lub spada stawka referencyjna. W tym czasie rata Twojego kredytu jest stała.

  • 8.  

    Dlaczego decyzję o stałym oprocentowania należy przemyśleć?

      • Jeśli wybierzesz oprocentowanie stałe, dopiero po 5 latach będziesz mógł wrócić do oprocentowania zmiennego.
      • Jeśli wybierzesz oprocentowanie zmienne, po uruchomieniu kredytu w całości, będziesz mógł złożyć wniosek o zmianę oprocentowania na stałe przez 5 lat.
      • Z oprocentowaniem stałym nie ponosisz ryzyka zmiennych stóp procentowych, Twoja rata jest stała przez 5 lat. Masz pewność, że w tym czasie Twoja rata nie zmieni się z powodu zmiany stawek referencyjnych.
      • Twoja rata po 5 latach może znacznie różnić się od tej spłacanej dzisiaj. Zależeć to będzie od aktualnych wysokości stóp procentowych.

       

      Jeżeli po 5 latach będziesz chciał kontynuować spłatę wg zmiennego oprocentowania, Twoja rata będzie zależała od aktualnej wysokości stawki referencyjnej. Jeśli po 5 latach będziesz chciał spłacać kredyt wg stałego oprocentowania, bank zaproponuje Ci nową stawkę stałego oprocentowania. Twoja rata także może się różnić, być niższa lub wyższa od tej spłacanej w pierwszym 5-letnim okresie.

  • 9.  

    Dlaczego rata po 5 latach przedstawiona na symulacji zmiany oprocentowania, różni się od raty spłacanej aktualnie?

    • Jeśli wnioskujesz o zmianę oprocentowania na okresowo stałe do swojego kredytu, ratę przedstawioną na symulacji po 5 latach, liczymy wg zmiennego oprocentowania. Różni się od raty aktualnie spłacanej ponieważ, przez 60 miesięcy spłaty kredytu wg oprocentowania stałego, pobiera się mniejsza rata kapitałowa, niż na zmiennym oprocentowaniu.
      Po 5 latach kapitał pozostały do spłaty jest wyższy, niż byłby do spłaty kredytu ze zmiennym oprocentowaniem.

       

Ryzyko zmiennej stopy procentowej

Kredyt ze zmienną stopą procentową wiąże się z ryzykiem wzrostu oprocentowania, co skutkuje wyższą ratą kredytu. Ryzyko to może wystąpić, gdy stopy procentowe są na niskim poziomie, a w przyszłości mogą wzrosnąć.

Gdy ubiegasz się o kredyt, zapoznaj się szczegółowo z symulacją kredytu. Przedstawiamy ją w różnych wariantach niekorzystnych zmian wskaźnika referencyjnego, od którego zależy wysokość oprocentowania zmiennego. Upewnij się, że przy wyższych ratach będziesz mógł spłacać dalej kredyt.

Możesz częściowo ograniczyć ryzyko stopy procentowej i wybrać kredyt z oprocentowaniem stałym przez 5 lat. W tym okresie, na Twoją ratę nie będą mieć wpływu stopy procentowe, tzn. oprocentowanie nie zmieni się z tego powodu. Możesz zdecydować się na oprocentowanie stałe, gdy ubiegasz się o kredyt (dotyczy określonych celów) lub gdy spłacasz kredyt na zmiennej stopie, jeśli do spłaty pozostało co najmniej 5 lat i 2 miesiące.

Więcej o warunkach dotyczących oprocentowania stałego przeczytasz tutaj: https://www.mbank.pl/indywidualny/kredyty/kredyty-hipoteczne/mam-kredyt-hipoteczny/#stale

Nota prawna:

To nie jest oferta. Jeśli pozytywnie ocenimy Twoją zdolność kredytową, będziesz mógł otrzymać kredyt. Szczegóły znajdziesz na: https://www.mbank.pl/private-banking/uslugibankowe/produkty-kredytowe/kredyt-hipoteczny/ w Regulaminie udzielania kredytów i pożyczek hipotecznych dla klientów Private Banking, Taryfie prowizji i opłat bankowych dla klientów private banking mBanku oraz Tabeli oprocentowania private banking mBanku. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie kredytu hipotecznego, kredyt taki udzielany jest przez mBank S.A. z siedzibą w Warszawie (00-850) przy ul. Prostej 18, który prowadzi działalność bankową na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997 r. „Prawo Bankowe”, posiada zezwolenie na prowadzenie działalności bankowej i jest nadzorowany przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Wyjaśnienia pojęć dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem znajdziesz na www.mBank.pl/slowniczek.

Przykład reprezentatywny dla kredytu hipotecznego w propozycji standardowej z oprocentowaniem zmiennym, przy następujących założeniach: Kwota kredytu (netto): 812.770 zł; Wysokość raty: 8.547,15 zł; Okres kredytu: 249 miesięcy; Rodzaj raty: malejąca; Czy kredyt jest w promocji? nie; Marża: 1,95%; WIBOR 3M: 5,85%; Oprocentowanie nominalne: 7,80%; Typ nieruchomości: Lokal mieszkalny; Szacowana wartość nieruchomości: 1.200.000 zł;  Odsetki od kredytu: 660.374,94 zł; Prowizja jednorazowa za udzielenie kredytu: 0,00%; Stawka za ubezpieczenie na życie – za pierwsze 5 lat: brak; Opłata za ocenę nieruchomości: 300zł; Wysokość składki za ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych wyliczana w oparciu o oświadczenie klienta i średnio wynosi:  400 zł rocznie. Poglądowa wartość ubezpieczenia za cały okres kredytowania to 8.400,00 zł. Podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) –jednorazowo 19 zł; Całkowity koszt kredytu 668.793,94 zł ; Całkowita kwota do zapłaty: 1.481.563,94 zł; RRSO: 8,18% Kalkulacja została dokonana na dzień 05.03.2024. na reprezentatywnym przykładzie. Zmienne oprocentowanie niesie ze sobą ryzyko wzrostu wysokości raty, a tym samym wysokości kwoty zadłużenia.

Przykład reprezentatywny dla kredytu hipotecznego w propozycji standardowej z oprocentowaniem okresowo stałym, przy następujących założeniach: Kwota kredytu 812.770 zł; Wysokość raty 6.301,26 zł; Okres kredytu 249 miesięcy; Rodzaj raty równe; Czy kredyt w promocji? nie; Oprocentowanie stałe przez 5 lat 7,21%; Marża po 5 latach 1,95%; WIBOR 3M na dzień sporządzenia przykładu: 5,85%; Oprocentowanie stałe nominalne 7,21%; Typ nieruchomości Lokal mieszkalny; Szacowana wartość nieruchomości 1.200.000,00 zł; Odsetki od kredytu 801.815,81 zł; Prowizja jednorazowa za udzielenie kredytu 0,00% ; Stawka za ubezpieczenie na życie – za pierwsze 5 lat: brak; Opłata za ocenę nieruchomości: 300 zł; Wysokość składki za ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych wyliczana w oparciu o oświadczenie klienta i średnio wynosi:  400 zł rocznie. Poglądowa wartość ubezpieczenia za cały okres kredytowania to 8.400,00 zł; Podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) – jednorazowo 19zł; Całkowity koszt kredytu 810.234,81 zł ; Całkowita kwota do zapłaty 1.623.004,81 zł; RRSO 7,84%; Kalkulacja została dokonana na dzień 05.03.2024r. na reprezentatywnym przykładzie.