artykuł

2 min.

Czym jest czerwona teczka?

ostatnia aktualizacja:

Czerwona teczka, nazywana również „teczką awaryjną” lub „teczką na wszelki wypadek”, to specjalnie przygotowany zestaw dokumentów, który pomoże Ci w trudnych momentach.

Znajdują się w niej kluczowe informacje finansowe, prawne i osobiste, które mają wesprzeć Ciebie i  i Twoich bliskim w przejściu przez cały proces formalności. Teczka powinna być przechowywana w bezpiecznym i łatwo dostępnym miejscu. Zwykle w fizycznej teczce lub segregatorze, by w przypadku nieprzewidzianych sytuacji życiowych, łatwo po nią sięgnąć i sprawnie odszukać potrzebne do informacje.

 

Dlaczego warto mieć czerwoną teczkę?

  1. Bezpieczeństwo i spokojna głowa – masz pewność, że ważne dokumenty są w jednym miejscu. 

  2. Zabezpieczenie bliskich – jeśli sytuacja tego wymaga, Twoi bliscy mogą łatwo znaleźć potrzebne dane. 

  3. Szybki dostęp do kluczowych danych – teczka to uporządkowane źródło informacji. Jeśli pilnie czegoś potrzebujesz, masz to pod ręką. 

  4. Wsparcie w planowaniu spadkowym – teczka może zawierać testament i wskazówki dla spadkobierców, a także inne ułatwienia, np. specjalną dyspozycję w banku, dzięki której bliscy otrzymają dostęp do pieniędzy, jeszcze przed sprawą spadkową. Sprawdź dyspozycję.

 

Jak przygotować czerwoną teczkę? 

  1. Przygotuj listę dokumentów i informacji. Niżej znajdziesz przykładową listę. 

  2. Zgromadź dokumenty lub/i kserokopie. Przygotuj instrukcje. 

  3. Ustal z bliskimi bezpieczne miejsce przechowywania teczki. 

  4. Aktualizuj teczkę.

 

Co powinno być w czerwonej teczce?

Zawartość teczki możesz dostosować do swoich potrzeb, jednak zawsze warto uwzględnić podstawowe elementy: 

1. Dokumenty tożsamości i urzędowe:

  • PESEL, NIP, itp., 

  • akt urodzenia, akt małżeństwa, akt zgonu bliskich, 

  • kserokopie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy – gdy masz kopię, łatwiej podasz dane, np. przy utracie oryginału dokumentu.

2. Dokumenty finansowe: 

  • informacje o kontach i produktach bankowych, a także pełnomocnictwach do kont, 

  • umowy kredytowe, hipoteczne, leasingi, 

  • informacje o lokatach, akcjach, inwestycjach, IKE, IKZE, PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe). 

3. Dokumenty ubezpieczeniowe: 

  • polisy na życie, zdrowotne, majątkowe, 

  • kontakty do ubezpieczycieli. 

4. Majątek i nieruchomości: 

  • akty własności, umowy najmu, 

  • informacje o majątku ruchomym (np. samochody, cenne przedmioty). 

5. Dane medyczne: 

  • grupa krwi, historia zdrowia, przebyte zabiegi, choroby, alergie, 

  • lista przyjmowanych leków, 

  • kontakty do lekarzy prowadzących. 

6. Sprawy osobiste i duchowe: 

  • testament, oświadczenia woli,

  • lista kontaktów do bliskich osób, 

  • wskazówki organizacyjne po śmierci (np. preferencje pogrzebowe). 

7. Instrukcja obsługi życia codziennego – np.: 

  • jak obsługiwać system alarmowy, ogrzewania, itp.

  •  jak opiekować się zwierzętami. 

8. Instrukcje dostępu: 

  • do kont e-mail, mediów społecznościowych, 

  • chmury, itp. 

9. Inne: 

  • Instrukcja, gdzie znajduje się oryginał testamentu, 

  • inne ważne dokumenty.

 

Przygotowanie czerwonej teczki może zająć chwilę, jednak zdecydowanie warto to zrobić. Zabezpiecz siebie i bliskich na wypadek zdarzeń losowych. Zyskaj spokój na co dzień. Pobierz listę obszarów do przygotowania czerwonej teczki. 

Nota prawna

To nie jest oferta. Materiał ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem.


wyniki wyszukiwania