2 min.
Czym jest czerwona teczka?
ostatnia aktualizacja:
Czerwona teczka, nazywana również „teczką awaryjną” lub „teczką na wszelki wypadek”, to specjalnie przygotowany zestaw dokumentów, który pomoże Ci w trudnych momentach.

z artykułu dowiesz się:
Znajdują się w niej kluczowe informacje finansowe, prawne i osobiste, które mają wesprzeć Ciebie i i Twoich bliskim w przejściu przez cały proces formalności. Teczka powinna być przechowywana w bezpiecznym i łatwo dostępnym miejscu. Zwykle w fizycznej teczce lub segregatorze, by w przypadku nieprzewidzianych sytuacji życiowych, łatwo po nią sięgnąć i sprawnie odszukać potrzebne do informacje.
Dlaczego warto mieć czerwoną teczkę?
Bezpieczeństwo i spokojna głowa – masz pewność, że ważne dokumenty są w jednym miejscu.
Zabezpieczenie bliskich – jeśli sytuacja tego wymaga, Twoi bliscy mogą łatwo znaleźć potrzebne dane.
Szybki dostęp do kluczowych danych – teczka to uporządkowane źródło informacji. Jeśli pilnie czegoś potrzebujesz, masz to pod ręką.
Wsparcie w planowaniu spadkowym – teczka może zawierać testament i wskazówki dla spadkobierców, a także inne ułatwienia, np. specjalną dyspozycję w banku, dzięki której bliscy otrzymają dostęp do pieniędzy, jeszcze przed sprawą spadkową. Sprawdź dyspozycję.
Jak przygotować czerwoną teczkę?
Przygotuj listę dokumentów i informacji. Niżej znajdziesz przykładową listę.
Zgromadź dokumenty lub/i kserokopie. Przygotuj instrukcje.
Ustal z bliskimi bezpieczne miejsce przechowywania teczki.
Aktualizuj teczkę.
Co powinno być w czerwonej teczce?
Zawartość teczki możesz dostosować do swoich potrzeb, jednak zawsze warto uwzględnić podstawowe elementy:
1. Dokumenty tożsamości i urzędowe:
PESEL, NIP, itp.,
akt urodzenia, akt małżeństwa, akt zgonu bliskich,
kserokopie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy – gdy masz kopię, łatwiej podasz dane, np. przy utracie oryginału dokumentu.
2. Dokumenty finansowe:
informacje o kontach i produktach bankowych, a także pełnomocnictwach do kont,
umowy kredytowe, hipoteczne, leasingi,
informacje o lokatach, akcjach, inwestycjach, IKE, IKZE, PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe).
3. Dokumenty ubezpieczeniowe:
polisy na życie, zdrowotne, majątkowe,
kontakty do ubezpieczycieli.
4. Majątek i nieruchomości:
akty własności, umowy najmu,
informacje o majątku ruchomym (np. samochody, cenne przedmioty).
5. Dane medyczne:
grupa krwi, historia zdrowia, przebyte zabiegi, choroby, alergie,
lista przyjmowanych leków,
kontakty do lekarzy prowadzących.
6. Sprawy osobiste i duchowe:
testament, oświadczenia woli,
lista kontaktów do bliskich osób,
wskazówki organizacyjne po śmierci (np. preferencje pogrzebowe).
7. Instrukcja obsługi życia codziennego – np.:
jak obsługiwać system alarmowy, ogrzewania, itp.
jak opiekować się zwierzętami.
8. Instrukcje dostępu:
do kont e-mail, mediów społecznościowych,
chmury, itp.
9. Inne:
Instrukcja, gdzie znajduje się oryginał testamentu,
inne ważne dokumenty.
Przygotowanie czerwonej teczki może zająć chwilę, jednak zdecydowanie warto to zrobić. Zabezpiecz siebie i bliskich na wypadek zdarzeń losowych. Zyskaj spokój na co dzień. Pobierz listę obszarów do przygotowania czerwonej teczki.
Nota prawna
To nie jest oferta. Materiał ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem.