Wniosek "Rodzina 500+" - pytania i odpowiedzi

  •  

    Jak złożyć wniosek „Rodzina 500+” w mBanku?

        • przygotuj dane: swoje, współmałżonka/drugiego rodzica dziecka i dzieci, na które ubiegasz się o świadczenie
        • zaloguj się na swoje konto w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej i wypełnij wniosek o świadczenie
        • pobierz i zapisz w bezpiecznym miejscu kopię wniosku oraz potwierdzenie złożenia wniosku.
          Pamiętaj. To jedyny moment, w którym możesz zapisać kopię wniosku złożonego w banku. Później szczegóły wniosku sprawdzisz na  Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, a w banku pobierzesz tylko potwierdzenie złożenia wniosku
        • dopiero gdy na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO), masz pewność, że wniosek trafił do ZUS
        • sprawdź od razu, czy na Twój e-mail dotarło UPO i czy w UPO zgadzają się wszystkie Twoje dane

      - od tej chwili, Twoim wnioskiem zajmuje się ZUS, tam kieruj wszystkie pytania dotyczące rozpatrzenia wniosku.

  •  

    Kiedy mam złożyć wniosek?

    • Od 1 lutego 2022 r. możesz złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze:

      - na okres świadczeniowy, który trwa do 31 maja 2022 r. (np. urodziło Ci się dziecko)

      - na kolejny okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. (jeśli już pobierasz świadczenia i chcesz nadal dostawać je po 31 maja 2022 r.)

      Prawo do świadczenia wychowawczego przysługuje na tzw. okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja roku następnego.

  •  

    Jestem klientem mBanku i mam dostęp do serwisu bankowości elektronicznej. Dlaczego nie mogę złożyć wniosku Rodzina 500+?

      • Jeśli otworzyłeś konto w mBanku i potwierdziłeś swoje dane przelewem autoryzacyjnym z innego banku lub założyłeś konto przez selfie w aplikacji mobilnej i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w placówce banku, nie możesz złożyć wniosku o świadczenie przez serwis bankowości elektronicznej.

      Ważne. Idź do dowolnej placówki mBanku z dokumentem tożsamości. Po tym jak potwierdzimy Twoją tożsamość, złóż wniosek o świadczenie Rodzina 500+.

      Jeśli nie masz pewności, jak otworzyłeś konto lub opis Cię nie dotyczy – zadzwoń na mLinię.

  •  

    Kiedy otrzymam świadczenie?

    • Jeśli złożysz prawidłowo wypełniony wniosek z wymaganymi dokumentami na okres od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r.:

      • do 30 kwietnia 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 czerwca 2022 r.,
      • od 1 do 31 maja 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 lipca 2022 r.,
      • od 1 do 30 czerwca 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 sierpnia 2022 r.,
      • od 1 do 31 lipca 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 września 2022 r.,
      • od 1 do 31 sierpnia 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 października 2022 r.

       

  •  

    Kiedy i gdzie dostanę informacje o świadczeniu?

    • Informację znajdziesz na profilu PUE ZUS.


      Ważne. Na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie wychowawcze (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia, decyzją odmawiająca przyznania świadczenia).

  •  

    Kto decyduje o przyznaniu świadczenia? Jaka jest rola banku?

    • Decyzję o przyznaniu świadczenia podejmuje ZUS.

      My potwierdzamy Twoją tożsamość i umożliwiamy złożenie wniosku Rodzina 500+ w systemie bankowości elektronicznej. Nie sprawdzamy danych we wniosku oraz załączników. Nie mamy też informacji o dalszej obsłudze wniosku przez ZUS. Wniosek oraz załączniki usuwamy po wysłaniu wniosku do systemu ZUS.

  •  

    Jak dane bank przetwarza w procesie składania wniosku Rodzina 500+?

    • Na podstawie danych z naszego systemu potwierdzamy Twoją tożsamość i pomagamy w szybszym uzupełnieniu danych we wniosku – np. imienia, nazwiska, numeru PESEL. Podpowiadamy numery kont w mBanku, na które możesz otrzymać świadczenie Rodzina 500+.

      Nie przekazujemy we wniosku danych finansowych o Twoich rachunkach, kredytach, lokatach, ani żadnych innych produktach, które masz w mBanku.

      Poza tożsamością wnioskującego, nie sprawdzamy innych informacji, podanych we wniosku. Jeśli we wniosku brakuje informacji, skontaktuje się z Tobą ZUS.


      Osobie, która złożyła wniosek przez bank, spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową albo system Emp@tia i nie ma jeszcze profilu na Platformie Usług Elektronicznych, ZUS założy profil na podstawie danych z wniosku.