pytania i odpowiedzi
przelewy krajowe i w Unii Europejskiej
dane do przelewu w Polsce i w Unii Europejskiej
NRB (Numer Rachunku Bankowego) to standard numeracji rachunków bankowych w polskich bankach opracowany na potrzeby krajowego systemu płatniczego. Do rozliczeń międzybankowych został wprowadzony, aby usprawnić rozliczenia transakcji międzybankowych.
NRB składa się z 26 cyfr i zawiera elementy:
XXYYYYYYYYZZZZZZZZZZZZZZZZ
gdzie:
X - (2 cyfry) - tzw. cyfra kontrolna.
Y - (8 cyfr) - numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku.
Z - (16 cyfr) - numer rachunku klienta w banku.
Zapis NRB:
w postaci elektronicznej - NRB jest nieprzerwanym ciągiem cyfr, bez stosowania spacji i separatorów:
XXYYYYYYYYZZZZZZZZZZZZZZZZw postaci papierowej - NRB pisane jest w grupach:
2-cyfrowa liczba kontrolna, spacja i sześć 4-cyfrowych grup oddzielonych spacjami:
XX YYYY YYYY ZZZZ ZZZZ ZZZZ ZZZZ
Od 10 października 2004 r numer rachunku podczas zlecania przelewu możesz wpisać w postaci:
ccyyyyyyyyxxxxxxxxxxxxxxxx
jak i:
cc yyyy yyyy xxxx xxxx xxxx xxxx
Od 1 października 2002 roku, w międzybankowym systemie rozliczeń, numer rozliczeniowy mBanku 1140 2004 ma status NRB=2. Dlatego od tego dnia przy składaniu przelewów do klientów mBanku należy podawać cały numer rachunku złożony z 26 cyfr (z dwoma cyframi kontrolnymi, które są dwiema pierwszymi cyframi 26 cyfrowego numeru rachunku). W polach dotyczących adresu banku należy wpisać: mBank S.A. Oddział Bankowości Detalicznej, natomiast w polach dotyczących numeru rachunku wpisujemy numer w postaci: xx114020040000xxxxxxxxxxxx (x oznacza dowolną cyfrę).
Przelewy realizujemy wyłącznie w oparciu o numer rachunku odbiorcy. Błąd w adresie lub nazwie odbiorcy nie wpływa na realizację przelewu.
Nie. Wprowadzając samodzielnie dane przelewu wolno używać następujących znaków specjalnych: @, &, -, /, ?, . .
przelew w Polsce i Unii Europejskiej
Przelew zrobisz z rachunku bieżącego w mBanku.
Przelewy z rachunków oszczędnościowych zrobisz przez aplikację tylko między własnymi rachunkami lub na wcześniej zdefiniowany szablon.
W aplikacji nie przelejesz środków z rachunku karty kredytowej w mBanku. Jeśli przy próbie przelewu, rachunkiem źródłowym jest karta kredytowa, aplikacja zaproponuje Ci przelew z domyślnego rachunku.
Przelewy dzielimy w zależności m.in. od tego w jakim banku jest prowadzony rachunek odbiorcy (czyli na jaki rachunek chcesz zlecić przelew).
Przelewy wewnętrzne – przelewy wysłane między kontami w tym samym banku. Przelewy wewnętrze w mBanku realizujemy natychmiastowo w czasie rzeczywistym.
Przelewy zewnętrzne – przelewy wysłane między kontami w innych bankach. Przelewy zewnętrzne wysyłamy z mBanku sesjami przelewów. Od sesji przelewów banku, w którym prowadzony jest rachunek odbiorcy, zależy kiedy przelew dotrze do odbiorcy.
Aby sprawdzić, czy Twój przelew został odrzucony zaloguj się do serwisu lub aplikacji i sprawdź informacje na pulpicie.
Przyczyną może być sposób podawania numeru rachunku. Numery rachunku w mBanku, w wypadku przelewów między rachunkami eMax i eKonto podajemy w formie 26 cyfr, jedna za drugą. W przypadku przelewów można wpisywać numery rachunków zarówno w postaci: ccyyyyyyyyxxxxxxxxxxxxxxxx jak i: cc yyyy yyyy xxxx xxxx xxxx xxxx, z kreskami lub przerwami. Na początku podajemy również dwie cyfry kontrolne.
Przelewy z datą bieżącą wysłane do innego banku - w nadchodzących płatnościach będą widoczne do najbliższej sesji wychodzącej.
Są to też przelewy z datą przyszłą - zostaną zrealizowane pierwszą sesją wychodzącą we wskazanym dniu.
Sprawdź, kiedy mamy sesje tutaj.
Przelewy między własnymi rachunkami, które zlecasz samodzielnie w aplikacji lub serwisie, są bezpłatne. Wyjątkiem są przelewy z rachunków firmowych na rachunek własny oraz drugi i każdy kolejny przelew w miesiącu realizowany z rachunku oszczędnościowego.
Przelew wewnętrzy (między rachunkami prowadzonymi w mBanku) zrealizujemy o północy dnia zlecenia. Przelew zrealizujemy tylko, jeżeli na rachunku nadawcy o północy dnia realizacji zlecania będą środki w wystarczającej wysokości. Nie ma znaczenia czy:
zlecenie przelewu wewnętrznego złożono w dzień wolny od pracy, czy w dzień roboczy,
anina jaki dzień go zlecono (wolny czy roboczy).
Przykład: przelew zlecony na niedzielę zrealizujemy po północy z soboty na niedzielę.
Planujesz przelewy wewnętrzne między co najmniej trzema rachunkami?
Jeśli tak, to wskaż daty realizacji kolejnych przelewów, tak żeby środki do realizacji przelewów były na rachunku o północy.
Realizacja przelewów zewnętrznych (czyli z rachunku mBanku na rachunek w innym banku) różni się w zależności od tego czy:
przelew wprowadzono do systemu w dniu roboczym lub w dniu wolnym od pracy,
przelew zlecono na dzień roboczy lub na dzień wolny od pracy.
Możliwe są takie sytuacje:
Przelew wprowadzony do systemu w dzień roboczy na inny dzień roboczy. Realizujemy go tak, aby wykonano go na pierwszej sesji rozliczeniowej Elixir w wybranym dniu (czyli o godzinie 5:55).
Przelew wprowadzony do systemu najpóźniej dwa dni przed dniem wolnym od pracy z datą na ten dzień wolny od pracy. Zrealizujemy go na pierwszej sesji rozliczeniowej Elixir ostatniego dnia roboczego przed dniem wolnym od pracy.
Przelew wprowadzony do systemu w dzień poprzedzający dzień wolny od pracy z datą na ten lub kolejny dzień wolny od pracy. Nie zrealizujemy takiego przelewu. Pojawi się komunikat błędu i prośba o wybranie innej daty wykonania przelewu.
Przelew wprowadzony do systemu w dzień wolny od pracy na pierwszy dzień roboczy po dniach wolnych od pracy. Zrealizujemy na pierwszej sesji Elixir wybranego dnia.
Opisane przelewy wykonamy, jeśli na rachunku o północy w dzień realizacji zlecenia będą środki w wystarczającej wysokości.
przelewy zdefiniowane
Przelew do odbiorcy zdefiniowanego oznacza płatność z rachunku w mBanku klienta na uprzednio podany i zapisany w systemie rachunek bankowy. Natomiast przelew jednorazowy to przelew środków na rachunek poprzednio niezdefiniowany w mBanku.
Listę odbiorców zdefiniowanych znajdziesz w serwisie transakcyjnym. Po zalogowaniu wybierz Płatności w górnym menu. Następnie w sekcji Odbiorcy kliknij Lista odbiorców.
Jeśli chcesz dodać odbiorcę do ulubionych wystarczy, że wybierzesz danego odbiorcę z listy po prawo i klikniesz ikonkę gwiazdki obok tej osoby. Możesz mieć maksymalnie 10 ulubionych odbiorców.
Odbiorcę przelewu można wyszukiwać po jego nazwie.
System mBanku nie aktualizuje automatycznie danych zapisanych w przelewie zdefiniowanym/zleceniu stałym. Konieczne jest zmodyfikowanie danych dotyczących adresu zamieszkania we wszystkich odbiorcach zdefiniowanych i zleceniach stałych. Możesz to zrobić w serwisie transakcyjnym, aplikacji mobilnej lub dzwoniąc na mLinię.
Książka odbiorców prezentuje odbiorców zapisanych w książce oraz dodatkowo kontakty zapisane w książce telefonicznej.
Szczegóły kontaktu prezentują tylko szablony, na które można wykonać przelew w aplikacji.
Np. aplikacja nie prezentuje szablonów przelewów zagranicznych oraz walutowych do innych banków w Polsce.
W zależności od rachunku, z którego będą wykonywane przelewy liczba możliwych do zdefiniowania odbiorców jest różna.
Na rachunkach eMax oraz eMax plus można zdefiniować 1 odbiorcę.
Na rachunkach eKonto i eKonto izzy można zdefiniować do 100 odbiorców ustalonych dla przelewów.
potwierdzenia przelewu
Zaloguj się na swoje konto w serwisie transakcyjnym lub w aplikacji mobilnej.
Wejdź w Finanse > Historia i kliknij operację, której potwierdzenie chcesz pobrać.
W serwisie transakcyjnym: wybierz pobierz potwierdzenie pod szczegółami operacji,
w aplikacji mobilnej: kliknij w ikonę … w prawym dolnym rogu ekranu i wybierz Potwierdzenie.
Możesz też zamówić papierowe potwierdzenie przelewu. Wyślemy je na Twój adres korespondencyjny podany w banku. Opłatę pobierzemy zgodnie z taryfą prowizji i opłat.
Dla przelewów standardowych w walucie PLN, realizowanych sesją (Elixir) tuż po ich zleceniu.
Możesz to zrobić w aplikacji mobilnej lub serwisie transakcyjnym. Wejdź do historii Twoich transakcji. Wybierz transakcję, dla której będzie Ci potrzebne potwierdzenie. Wybierz ikonę z prawej strony danej operacji lub wejdź do szczegółów interesującej Cię operacji w "Liście operacji” – wybierz Potwierdzenie i pobierz dokument. Pamiętaj, że po pobraniu potwierdzenia nie możesz zmienić ani anulować takiego przelewu.
Dla pozostałych przelewów, potwierdzenie możesz pobrać, gdy zostały już zrealizowane.
Dlaczego?
Z wysyłki takich przelewów możesz jeszcze zrezygnować i je anulować. To wygodna funkcja Twojego konta.
limity przelewów
Dzienny limit kwotowy oraz dzienny limit ilości przelewów jednorazowych zmodyfikujesz w serwisie transakcyjnym lub na mLinii.
W serwisie transakcyjnym po zalogowaniu kliknij ikonkę koła zębatego z ustawieniami. Wejdź w Limity i autoryzacje i wpisz limity, jakie chcesz mieć na koncie. Zmianę zatwierdź hasłem SMS lub autoryzacją mobilną.
Nowe limity obowiązują od chwili ich zmiany.
Twoje konto prawdopodobnie zostało założone:
w aplikacji mobilnej z wykorzystaniem zdjęcia Twojej twarzy i zdjęcia Twojego dowodu osobistego,
lub
w aplikacji mobilnej z wykorzystaniem e-dowodu i zdjęcia Twojej twarzy.
W takiej sytuacji Twój maksymalny limit dzienny to 10 000 zł lub równowartość tej kwoty w walucie obcej. Jeśli chcesz to zmienić to odwiedź nas w placówce i potwierdź swoją tożsamość. Wtedy zniesiemy Twój maksymalny kwotowy limit dzienny.
błędnie wysłany przelew
Jeśli zrobisz błąd i wyślesz pieniądze na nieznany rachunek, do osoby, której nie znasz, koniecznie zgłoś nam tę pomyłkę. W ciągu 3 dni roboczych od dnia powiadomienia nas o nieprawidłowym przelewie, poinformujemy odbiorcę przelewu, że ma obowiązek zwrócić pieniądze.
Odbiorca przelewu ma miesiąc na zgłoszenie nam, że dostał/a pomyłkowo pieniądze i chce je zwrócić. Następnie pieniądze trafią na specjalny nieoprocentowany rachunek techniczny. Z rachunku technicznego środki w ciągu jednego dnia roboczego trafią na Twoje konto. Nie pobierzemy od Ciebie żadnych opłat.
Jeśli przez pomyłkę wyślesz przelew do osoby, którą znasz to za zwrot takiego przelewu zapłacisz 50 złotych.
Zgodnie z prawem, jeśli nie otrzymasz zwrotu środków w ciągu miesiąca od złożenia dyspozycji to możemy przekazać Ci niezbędne dane nieuczciwego odbiorcy. Znając dane odbiorcy możesz wystąpić do sądu z powództwem, by odzyskać pieniądze. W takiej sytuacji skontaktuj się z nami. Zrobisz to w naszej placówce lub na mLinii.
Zgłoś to nam. Możesz to zrobić po zalogowaniu się do aplikacji mobilnej lub serwisu transakcyjnego oraz w placówce lub na mLinii.
Jeśli znasz odbiorcę przelewu za zwrot takiego przelewu zapłacisz 50 złotych.
inne pytania
Listę nadchodzących płatności sprawdzisz w aplikacji mobilnej lub w serwisie transakcyjnym:
w aplikacji mobilnej: po zalogowaniu wybierz Płatności, przejdź do Nadchodzące;
w serwisie transakcji po zalogowaniu wybierz Płatności. W sekcji Operacje zaplanowane kliknij Lista płatności.
Lista zaplanowanych operacji prezentuje nadchodzące płatności do wykonania do końca przyszłego miesiąca.
Jeśli w Ustawieniach w serwisie transakcyjnym masz wyłączone potwierdzenia SMS na przelewy własne, to w taki sam sposób będziesz korzystać z przelewów własnych w aplikacji.
Możesz to zmienić po zalogowaniu się do serwisu transakcyjnego:
Wybierz ikonkę koła zębatego z Ustawieniami.
Wejdź do zakładki Limity i autoryzacje i zmień ustawienia (przelewy własne z wyłączoną opcją autoryzacji nie są objęte limitem kwotowym).
W mBanku transakcje międzybankowe odbywają się w następujących godzinach:
Sesje wychodzące: 05:55, 09:55, 13:25 (też z przelewami do ZUS).
Sesje przychodzące: 11:15, 15:00, 18:15.
Więcej o sesjach dowiesz się tutaj.
Opłaty za przelew pobieramy zgodnie z Taryfą Prowizji i Opłat bankowych dla osób fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.
Nie, jeśli ma ona wyłącznie pełnomocnictwo szczególne - wówczas pełnomocnik może dysponować środkami jedynie za pomocą karty płatniczej, a także aktywować, zastrzegać kartę oraz składać reklamacje dotyczące operacji przeprowadzonych za pomocą karty.
Tak, jeśli ma ona pełnomocnictwo rodzajowe - wówczas pełnomocnik ma prawo dysponowania środkami na rachunku zarówno przez kartę płatniczą, jak i wykonywanie przelewów.
Taką reklamację możesz złożyć samodzielnie w formie pisemnej lub za pośrednictwem naszego pracownika. Szczegóły dotyczące tego, jak przyjmujemy i rozpatrujemy reklamacje w mBanku znajdziesz tutaj.