Od 14 września dużo zmian w banku. Nie daj się zaskoczyć!

 

Nowe logowanie, nowe zabezpieczenia, czyli wszystko, co musisz wiedzieć, aby korzystać ze swojego konta w banku. 

Co wydarzy się 14 września? Zmieni się to, jak na co dzień korzystasz z bankowości internetowej. To efekt dyrektywy PSD2.

 

Już we wrześniu:

  • 1.  

    Inaczej zalogujesz się  na swoje konto w internecie 

    • Pierwszy etap się nie zmieni: standardowo wpisujesz identyfikator i hasło. Teraz czas na nowość, czyli silne uwierzytelnienie. Poprosimy Cię, abyś dodatkowo potwierdził logowanie – tak, jak potwierdzasz inne operacje, czyli hasłem SMS lub mobilną autoryzacją. Jeśli nie chcesz za każdym razem potwierdzać logowania SMS-em lub mobilną autoryzacją, dodaj swój komputer (telefon, tablet)  do zaufanych (więcej w pkt. 3). Nie zmieni się sposób, w jaki logujesz się do aplikacji mobilnej.

      nowe logowanie

  • 2.  

    Mobilną autoryzację udostępnimy także w oddzielnej aplikacji - mBank Token

    • Aplikacja mBank Token będzie działać tak samo, jak mobilna autoryzacja w naszej aplikacji. Klikasz, zatwierdzasz operację - i gotowe! Szybko i wygodnie. Jedyna różnica jest taka, że funkcję tę będzie można mieć w oddzielnej aplikacji i tylko ją. W mBank Token nie znajdziesz innych funkcji, które są w naszej aplikacji mobilnej. Już wkrótce mBank Token ściągniesz z oficjalnego sklepu Google Play lub App Store. Więcej o nowej aplikacji dowiesz się już we wrześniu na naszych stronach www.mbank.pl.

  • 3.  

    Dodaj swój komputer (telefon, tablet) do zaufanych, aby szybciej się logować na swoje konto

    • Jeśli to zrobisz, nie będziesz musiał przy każdym logowaniu do serwisu transakcyjnego wpisywać dodatkowo hasła SMS lub potwierdzać logowania mobilną autoryzacją.
      To duże ułatwienie, zachęcamy, abyś z niego skorzystał. Wystarczy, że w serwisie transakcyjnym klikniesz w nasz komunikat (zobacz niżej, jak on wygląda) i potwierdzisz to kodem sms lub mobilną autoryzacją.
      Możesz dodać więcej niż jedno z urządzeń do zaufanych – komputer, telefon czy tablet. Jeśli będziesz logować się z nieznanego nam sprzętu, poprosimy Cię o dodatkowe potwierdzenie – hasłem SMS lub mobilną autoryzacją.
      Dla Twojego bezpieczeństwa, będziemy Cię co jakiś czas prosić o dodatkowe potwierdzenie logowania na zaufanym urządzeniu.

      urządzenie zaufane

  • 4.  

    Inaczej połączysz Twoją aplikację mobilną z kontem

    • Instalujesz aplikację pierwszy raz? A może chcesz korzystać z aplikacji na innym urządzeniu? W każdym z tych przypadków aktywacja i łączenie aplikacji z kontem, będzie wyglądać nieco inaczej. Może wymagać np. kodu PIN do ostatnio zainstalowanej aplikacji mobilnej, lub hasła do serwisu transakcyjnego oraz wybranych cyfr z numeru karty płatniczej.
      Jedno się nie zmieni – w każdym przypadku przeprowadzimy Cię przez aktywację krok po kroku!

      urządzenie zaufane

  • 5.  

     Z mobilnej autoryzacji skorzystasz na więcej niż jednym, Twoim urządzeniu

    • Korzystasz z mobilnej autoryzacji? Mamy dobrą wiadomość – od 14 września możemy wysyłać Ci dane operacji w powiadomieniu na każde urządzenie, na którym masz aktywną aplikację mobilną.
      Co zyskujesz?

      • wygodę – jeśli zapomnisz wziąć z domu telefonu, rozładuje Ci się bateria, możesz skorzystać z mobilnej autoryzacji na innym urządzeniu,
      • bezpieczeństwo – jeśli ktoś np. ukradnie Twój telefon, zobaczysz powiadomienie autoryzacyjne także na innym urządzeniu, które masz przy sobie. Bez problemu anulujesz operację.
        Nie znasz jeszcze mobilnej autoryzacji? Poczytaj, jak wygodnie i bezpiecznie potwierdzać transakcje i logowanie do serwisu.
  • 6.  

    Od 14 września 2019 r. nie skorzystasz już z listy haseł jednorazowych

    • Zmienimy zasady autoryzacji, ponieważ hasła jednorazowe nie spełniają warunków dyrektywy PSD2 (art. 32i znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych). Przepisy wymagają tzw. silnego uwierzytelnienia (więcej na stronie).
      Zachęcamy do zmiany haseł jednorazowych na bardziej bezpieczne, mobilną autoryzację lub hasła SMS. Jeśli korzystasz z listy haseł jednorazowych, to zrezygnuj z nich jak najszybciej – jeśli zrobisz to do 14 września, zwrócimy ci opłatę za listę haseł, której nie zdążyłeś wykorzystać.
      Dlaczego to takie ważne? Jeśli korzystasz z listy haseł jednorazowych, od 14 września 2019 r.:

      • nie zalogujesz się do serwisu transakcyjnego,
      • nie zlecisz żadnego przelewu ani operacji.


      Jak do 14 września można zmienić hasła jednorazowe na hasła SMS? Przeczytaj tutaj.  
      Po 14 września aktywujesz hasła SMS już tylko u doradcy w placówce.

      Możesz także korzystać z  mobilnej autoryzacji – w aplikacji mBanku lub oddzielnej aplikacji mBank Token. Zobacz, jakie to wygodne, łatwe i bezpieczne.

  • 7.  

    Wycofamy lekką wersję serwisu transakcyjnego

    • Świat nieustannie biegnie do przodu, technologia zmienia się. My również ciągle odpowiadamy na te zmiany, bo potrzebują ich nasi klienci. Widzimy, że nasi klienci chętniej korzystają np. z aplikacji mobilnej niż lekkiej wersji serwisu. Dlatego zdecydowaliśmy, że wyłączymy ją 14 września.
      Lekka wersja to ta, z której można korzystać na telefonie/ tablecie przez wyszukiwarkę internetową (jest pod adresem www.m.mbank.pl). Jeśli korzystasz z lekkiej wersji serwisu, zachęcamy do przejścia na wygodną i przyjazną aplikację mobilną. Znajdziesz w niej dużo więcej funkcji.

  • 8.  

    Częściej będziemy prosić Cię o PIN na terminalu

    • Nowa dyrektywa to również większe bezpieczeństwo transakcji płatniczych, w tym płatności kartą. Dla Twojego bezpieczeństwa możemy poprosić, abyś potwierdził kodem PIN także transakcję poniżej 50 zł. To bardzo przydatne, jeśli np. zgubisz kartę i dostanie się ona w niepowołane ręce. Zasady dla płatności powyżej 50 zł nie zmieniają się.

  • 9.  

    Wycofujemy hasła i odzewy – dla klientów private banking.

    • Zwiększamy bezpieczeństwo dyspozycji, które zlecasz telefonicznie swojemu doradcy. Jeśli jesteś klientem private banking, już dziś zamień hasło i odzew na mobilną autoryzację. Możesz to zrobić m.in. w serwisie transakcyjnym lub u swojego doradcy. Jeśli tego nie zrobisz, po 14 września nie zlecisz w ten sposób większości dyspozycji np. przelewów. Sprawdź, jak to działa.

Co jeszcze?

 
Płatności oraz karty
 

Nowe zasady przy kosztach przelewów zagranicznych

Do odbiorców w Europejskim Obszarze Gospodarczym zrobisz przelew tylko z opcją kosztów SHA (kiedy koszty przelewu pokrywacie Ty i odbiorca przelewu). Natomiast do odbiorców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zrobisz przelew z opcją OUR (kiedy Ty pokrywasz wszystkie koszty przelewu) lub SHA.

 

Większa kontrola Twoich płatności kartą

Często rezerwujesz pokoje hotelowe, wynajmujesz samochód lub skuter? Wtedy zdarza się, że dokładna kwota Twojej transakcji nie jest znana z góry. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o usługach płatniczych, odbiorca płatności może zablokować środki na Twojej karcie dopiero po tym, jak zatwierdzisz dokładną kwotę transakcji. Dzięki temu masz większą kontrolę nad Twoimi wydatkami.

 

Ograniczona odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje płatnicze

Jeśli zgubisz kartę, telefon lub inne urządzenie, którym płacisz, zgłoś nam to jak najszybciej. Jeśli to zrobisz, wciąż odpowiadasz za nieautoryzowane transakcje, ale w ograniczonym zakresie. Przed PSD2 odpowiadałeś do 150 euro, a teraz – do 50 euro niezależnie od tego, czy jest to transakcja zbliżeniowa czy inna). Jeżeli masz naszą kartę kredytową, my odpowiadamy już od pierwszej nieautoryzowanej transakcji.

 

Reklamacje
 

Szybsza odpowiedź na reklamację transakcji płatniczej

Z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych skrócił się czas, w którym rozpatrujemy Twoją reklamację. Jeśli sprawa będzie bardziej skomplikowana to poinformujemy cię o tym. Dostaniesz wtedy odpowiedź na reklamację maksymalnie do 35 dni roboczych (poprzednio to 60 dni kalendarzowych).

 

 
Nowe usługi płatnicze oraz API
 

mBank API

API to mechanizm, który pozwala firmom zewnętrznym (dostawcom usług- ang. third party provider/TPP)  świadczyć nowe usługi, korzystając z danych z innych banków (w tym mBanku). My też możemy być takim dostawcą. Dzięki temu będą powstawały nowe, innowacyjne usługi i produkty. Wszystko to z zachowaniem bezpieczeństwa danych i pieniędzy klientów. Przykładowo, jeśli masz kilka rachunków w różnych bankach, będziesz mógł je wkrótce przeglądać w jednym wybranym miejscu. Taki podgląd pomoże Ci zarządzać domowym budżetem. Będziesz również mógł skorzystać z  płatności bezpośrednio z Twoich rachunków, dzięki usługom jakie przygotują tzw. dostawcy trzeci (TPP).  Zawsze potrzebna na to będzie Twoja wyraźna zgoda. Jako Twój bank będziemy dbać o bezpieczeństwo wymiany tych informacji.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o mBank API, zapraszamy na stronę, którą stworzyliśmy specjalnie dla deweloperów i osób zainteresowanych technicznym obliczem PSD2.