Przydatne informacje - pytania i odpowiedzi

Sprawdź, co możesz zrobić samodzielnie:

  •  

    Wypłata większej gotówki

    • Możesz wypłacić ją w bankomacie – zrób kilka wypłat na mniejszą kwotę.

      Limit jednorazowej wypłaty w mBanku to 4 tys. zł, jednak pamiętaj, że każde urządzenie może mieć swój limit.

      Zanim wypłacisz większą kwotę z bankomatu – sprawdź swoje limity na karcie. Zobacz, jak możesz samodzielnie nimi zarządzać:

      • w aplikacji mobilnej kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej,
      • w serwisie transakcyjnym wybierz opcję: Moje Finanse –> Karty –> Limity, a następnie ustaw limit płatności.


  •  

    Przelewy

    • Możesz je robić samodzielnie w serwisie transakcyjnym (zakładka Płatności), telefonicznie u swojego doradcy (jeśli korzystasz z mobilnej autoryzacji), w aplikacji mobilnej (limit 10 000 zł dziennie) i na mLinii (limit 50 000 zł dziennie).

  •  

    Dane osobowe

    • Większość swoich danych osobowych zmienisz samodzielnie – w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej. Sprawdź w tabeli, jak zmienić swoje dane.

      Serwis transakcyjny

      > Pomoc > Załatw swoje sprawy > Zmień dane

      Aplikacja mobilna

      Menu główne: Bezpieczeństwo > Dane osobowe

      • Serię i numer dokumentu tożsamości
      • Datę wydania i ważności dokumentu tożsamości
      • Dane Urzędu Skarbowego
      • Wykonywany zawód
      • Adres e-mail
      • Dodatkowy telefon dla bezpieczeństwa
      • Adres zamieszkania*
      • Adres korespondencyjny*
      • Adres podatkowy*
      • Zastrzeżenie dowodu osobistego
      • Seria i numer dokumentu tożsamości
      • Data wydania i ważności dokumentu tożsamości
      • Dane Urzędu Skarbowego
      • Wykonywany zawód
      • Adres e-mail
      • Dodatkowy telefon dla bezpieczeństwa
      • Adres zamieszkania*
      • Adres podatkowy*
      • Zastrzeżenie dowodu osobistego

      Na czacie, mLinii i w aplikacji mobilnej nie zmienisz swoich danych osobowych. Jeśli rozmawiasz telefonicznie ze swoim doradcą i masz mobilną autoryzację – możesz zaktualizować część swoich danych. Wszystkie dane możesz zmienić w oddziale private banking https://www.mbank.pl/placowki-bankomaty/#private-banking_placowki. Pamiętaj – zabierz ze sobą dokument tożsamości.

       

      *Możesz zmienić adres tylko na polski. Jeśli chcesz zmienić adres na zagraniczny – możesz to zrobić tylko telefonicznie u doradcy (pamiętaj –  musisz mieć aktywną mobilną autoryzacją).

       

       

  •  

    Odblokowanie dostępu do aplikacji mobilnej

      • Jeśli masz mToken lub pamiętasz PIN do ostatnio używanej aplikacji - możesz odblokować dostęp samodzielnie. Wybierz opcję w aplikacji i postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie.
      • W pozostałych sytuacjach (również, gdy nie łączyłeś jeszcze nigdy aplikacji z kontem) zadzwoń do swojego doradcy – pomoże Ci odblokować dostęp do aplikacji.
  •  

    Jak sprawdzić wartość moich inwestycji

    • Wartość swoich inwestycji możesz sprawdzić samodzielnie w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej:

      • W aplikacji mobilnej kliknij skrót na pulpicie: Twój majątek, a następnie: Pobierz podsumowanie – pobierzesz PDF z danymi.

      • W serwisie transakcyjnym kliknij skrót na pulpicie: Moje Finanse, a następnie: Podsumowanie.

      • W lewym górnym rogu kliknij: Bilans Finansów – pobierzesz PDF z danymi.

 

Sprawdź, co możesz jeszcze zrobić przez doradcę Private Banking:

  •  

    Wiele spraw możesz załatwić w rozmowie z Twoim doradcą – zadzwoń do niego. W rozmowie z doradcą możesz (w zależności od trybu autoryzacji):

      • uzyskać informacje o produktach i usługach/saldzie rachunków/wycenie inwestycji,
      • otworzyć kolejny rachunek bankowy,
      • otworzyć, modyfikować lub zerwać lokatę bankową,
      • złożyć zlecenie dotyczące tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub aktywów posiadanych w ramach ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych (Portfele Modelowe Compensy, SPA/WKA z Wartą), z zastrzeżeniem, że nie możesz zmienić numeru rachunku bankowego do wypłat na podstawie dyspozycji telefonicznej,
      • realizować przewalutowania,
      • spłacić karty kredytowe i zwrócić nadpłatę na rachunek powiązany z kartą kredytową,
      • składać dyspozycje kredytowe: spłata/nadpłata rat i przewalutowanie środków na spłatę raty,
      • składać dyspozycje dot. aktywów objętych usługą zarządzania.

 

Pozostałe

  •  

    Nie pamiętam hasła do logowania do serwisu transakcyjnego

        • Sprawdź, czy masz wyłączony Caps Lock na klawiaturze, bo wielkość liter w haśle ma znaczenie.
        • Jeśli 3 razy błędnie wpiszesz hasło – zablokujemy Ci dostęp do serwisu transakcyjnego.
        • Jeśli nadal nie możesz się zalogować, ale znasz telekod – zadzwoń na mLinię (801 300 800), aby zmienić hasło. Po połączeniu wybierz 1, podaj identyfikator – wybrane cyfry z telekodu i ponownie wybierz 1. Zmień hasło zgodnie z instrukcją lektora.
        • Jeśli nie znasz telekodu, zadzwoń do swojego doradcy – pomoże Ci zmienić hasło.
  •  

    Z jakich znaków powinno składać się hasło do serwisu transakcyjnego?

    • Hasło do serwisu transakcyjnego powinno zawierać od 8 do 20 znaków, wśród których powinny znaleźć się duże i małe litery oraz cyfry.
      Twoje hasło będzie silne, jeśli użyjesz znaków specjalnych:

      1. wykrzyknik !
      2. małpka @
      3. hash #
      4. dolar $
      5. ^daszek
      6. gwiazdka *
      7. nawiasy zwykłe ()
      8. podkreślenie _
      9. plus +
      10. minus -
      11. znak równości =
      12. apostrof lewy `
      13. nawiasy kwadratowe []
      14. nawiasy klamrowe {}
      15. pałka |
      16. średnik ;
      17. dwukropek :
      18. przecinek ,
      19. kropka .
      20. ukośnik prawy /
      21. znak zapytania ? 
      22. Spacja

  •  

    Ktoś wysłał mi przelew. Kiedy go otrzymam?

      • Czas, w którym pieniądze wpłyną na Twoje konto zależy od kilku czynników, m.in.: rodzaju przelewu, godzin realizacji sesji wychodzących w banku zleceniodawcy, sesji księgowań przelewów przychodzących w mBanku.

        Krajowe przelewy przychodzące księgujemy w trzech sesjach, w dni robocze, w godzinach:
          • 1 sesja – 11:15
          • 2 sesja – 15:00
          • 3 sesja – 18:15
  •  

    Kiedy będę mógł wygenerować potwierdzenie przelewu?

    • Potwierdzenie przelewu możesz wygenerować, jak zrealizujemy przelew. Przelewy wychodzące wysyłamy w trzech sesjach, w dni robocze, w godzinach:

      1. sesja – 06:00
      2. sesja – 10:00
      3. sesja – 13:30

      Jeśli chcesz, aby przelew wyszedł w daną sesją, zleć go najpóźniej 5 minut przed jej rozpoczęciem.

      Przelewy do ZUS-u realizujemy w każdej sesji wychodzącej.

  •  

    Nie mogę zapłacić kartą. Jak zmienić limity transakcyjne?

    • Limity transakcyjne możesz zmienić w serwisie transakcyjnym i w aplikacji mobilnej. 

      • W serwisie transakcyjnym  wybierz kafel Moje Finanse -> Karty. Zaznacz kartę, której limity chcesz zmienić i wybierz opcję Limity. Aby zatwierdzić zmianę wpisz hasło SMS lub zatwierdź mobilną autoryzację.
      • Jeżeli masz aktywny dostęp do aplikacji mobilnej, po zalogowaniu wybierz Finanse ->Karty. W szczegółowych danych karty wybierz przycisk menu (czerwone koło z kropkami) i kliknij Zmiana limitów. Wprowadź zmienione kwoty dla poszczególnych limitów i zatwierdź modyfikację PIN-em.

      Jeśli nie możesz zapłacić kartą, wybierz płatność BLIKiem w aplikacji mobilnej. Sprawdź jakie to wygodne.

  •  

    Co się stanie jeśli nie zaktualizuję danych osobowych w banku?

    • Na początku przypomnimy Ci o aktualizacji danych. Nie zwlekaj z ich poprawieniem. Jeśli nie podasz nam poprawnych danych, niestety będziemy musieli zablokować Ci przelewy wychodzące i transakcje kartowe. Pełną funkcjonalność Twojego konta przywrócimy od razu, gdy podasz nam aktualne dane.

  •  

    Jakie dane zawiera informacja zbiorcza?

    • Informacja zawiera wskazanie podmiotów, które prowadziły albo prowadzą rachunek, numer rachunku, informację czy jest on nadal prowadzony, czy jest to rachunek wspólny oraz informację o umowach rachunku bankowego rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn określonych w Prawie bankowym (z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat).
      Informacja zbiorcza nie zawiera szczegółowych danych dotyczących rachunku. Uzyskanie takich danych, np.: wysokość salda na  rachunku, będzie możliwa wyłącznie w placówce banku lub SKOK-u, w którym rachunek jest prowadzony.

  •  

    Jakim dokumentem mogę potwierdzić moją tożsamość?

    • Dokument tożsamości, to ważny dokument urzędowy ze zdjęciem, który pozwala nam potwierdzić Twoją tożsamość.

      Jeśli jesteś:

      1. obywatelem polskim (rezydentem lub nierezydentem) poprosimy Cię o:

      • dowód osobisty
      • dowód osobisty/paszport polski/legitymacja szkolna (dla obywateli polskich w wieku 13-18 lat)

      2. obcokrajowcem (rezydentem) poprosimy Cię o:

      • dowód osobisty z kraju ze strefy Schengen i kartę pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub
      • paszport i kartę pobytu/zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE

      3. obcokrajowcem (nierezydentem) poprosimy Cię o:

      • dowód osobisty z kraju ze strefy Schengen lub
      • paszport

 

Centralna informacja

  •  

    Co to jest Centralna informacja?

    • Centralna Informacja umożliwia dostęp do danych o:

      • rachunkach bankowych osób zmarłych, o których nie wiedzieli spadkobiercy,
      • rachunkach należących do osób, których spadkobierców nie odnaleziono, 
      • rachunkach o których istnieniu zapomnieli sami właściciele. 

      W konsekwencji, uprawnione osoby będą mogły łatwiej i szybciej dowiedzieć się, czy w którejś z tych instytucji znajdują się środki, do których mają prawo.

       

      Dotychczas poszukiwanie tzw. rachunków uśpionych,  wymagało zwracania się z indywidualnym zapytaniem do każdego banku, w którym mógł być prowadzony rachunek danej osoby. Od tej chwili nie trzeba już będzie poszukiwać rachunków w każdym banku z osobna – wystarczy złożenie zapytania np. w wybranej placówce banku lub SKOK-u albo listownie na adres korespondencyjny danej instytucji.

      Wprowadzenie Centralnej informacji wynika z wejścia w życie ustawy z 9 października 2015 r. zmieniające Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw.

  •  

    Co to jest informacja zbiorcza?

    • To generowana za pośrednictwem Centralnej informacji informacja z banków i SKOK-ów, o istnieniu rachunku bankowego lub imiennego rachunku członka kasy, a także o rozwiązaniu lub wygaśnięciu w szczególnych przypadkach, określonych w ustawie tj. śmierć posiadacza rachunku lub nie wydawanie przez 10 lat przez posiadacza rachunku dyspozycji dotyczących tego rachunku.
      Po uzyskaniu takiej informacji wnioskodawca z uzyska dodatkowe informacje w placówce już właściwego banku lub SKOK-u.

  •  

    Co umożliwia Centralna informacja?

    • Centralna informacja umożliwia:

      • posiadaczowi rachunku oraz członkowi SKOK – odszukanie własnych rachunków bankowych oraz imiennych rachunków członka SKOK. Wniosek należy złożyć w placówce, w której został założony rachunek bankowy, 
      • osobie, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku lub tytuł prawny do spadku po członku SKOK – odszukanie rachunków osoby zmarłej (spadkodawcy), w tym rachunków bankowych oraz imiennych rachunków członka SKOK,
      • podmiotowi uprawnionemu na podstawie art. 105b Ustawy Prawo bankowe -  odszukanie rachunków osoby wskazanej we wniosku, w tym rachunków bankowych oraz imiennych rachunków członka SKOK.
  •  

    Jakie dane zawiera informacja zbiorcza?

    • Informacja zawiera wskazanie podmiotów, które prowadziły albo prowadzą rachunek, numer rachunku, informację czy jest on nadal prowadzony, czy jest to rachunek wspólny oraz informację o umowach rachunku bankowego rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn określonych w Prawie bankowym (z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat).
      Informacja zbiorcza nie zawiera szczegółowych danych dotyczących rachunku. Uzyskanie takich danych, np.: wysokość salda na  rachunku, będzie możliwa wyłącznie w placówce banku lub SKOK-u, w którym rachunek jest prowadzony.

  •  

    Dlaczego zbiorcza informacja nie obejmuje danych o saldzie na rachunku?

    • Zakres danych, jakie zawarte zostaną w zbiorczej informacji został określony przez ustawodawcę (wynika on ze znowelizowanych przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe oraz ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych). Na etapie uzyskiwania zbiorczej informacji istotnym jest pozyskanie przez wnioskodawcę informacji, które banki lub SKOK-i prowadzą lub prowadziły poszukiwane rachunki. Po uzyskaniu takiej informacji wnioskodawca z łatwością uzyska dodatkowe informacje w placówce właściwego banku lub SKOK-u.

  •  

    Czy informacja zbiorcza zawiera wszystkie produkty posiadane przez wskazaną we wniosku osobę?

    • Nie. Niniejsza informacja dotyczy jedynie rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, oszczędnościowych, rachunków terminowej lokaty oszczędnościowej oraz rachunków oszczędnościowych IKE. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej: rachunki bieżące, rachunki oszczędnościowe. Nie obejmuje produktów kredytowych, w tym kart kredytowych oraz rachunków technicznych służących do obsługi tych produktów.

  •  

    Gdzie można wnioskować o informację zbiorczą?

    • Spadkobierca może złożyć wniosek w każdym banku lub SKOK-u. Natomiast w przypadku zapytania o rachunki własne w bankach i SKOK-ach, należy złożyć wniosek w banku (SKOK-u), w którym został bezpośrednio założony rachunek.
      Dostępna jest również opcja wysłania wniosku listem z tym, że własnoręczność złożonego na wniosku podpisu musi być potwierdzona notarialnie.

  •  

    Jakie dokumenty są wymagane?

    • W przypadku, gdy składa wniosek spadkobierca:

      • oryginał lub kopia potwierdzona przez notariusza/pracownika banku odpisu prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub,
      • oryginał lub kopia potwierdzona przez notariusza/pracownika banku odpisu zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia lub,
      • inny dokument stwierdzający tytuł prawny do spadku,
      • akt zgonu – w przypadku, gdy na podstawie innych dokumentów weryfikacja danych zmarłego nie jest możliwa,
      • dokument uprawniający do reprezentacji Wnioskodawcy – w przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest osobą fizyczną albo reprezentowany jest np. przez przedstawiciela ustawowego,
      • dokument pełnomocnictwa rodzajowego do uzyskania w imieniu Wnioskodawcy zbiorczej informacji z Centralnej Informacji – w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika.

      W przypadku, gdy składa wniosek Posiadacz rachunku z zapytaniem o swoje rachunki:

      • sprawdzenie dokumentów potwierdzających tożsamość Posiadacza rachunku w celu weryfikacji tytułu prawnego wystąpienia o zbiorczą informację (sprawdzenie dokumentów potwierdzających jego tożsamość),
      • w przypadku, gdy Wnioskodawca reprezentowany jest np. przez przedstawiciela
        ustawowego - dokument uprawniający do reprezentacji Wnioskodawcy,
      • w przypadku, gdy Wnioskodawca działa przez pełnomocnika - dokument pełnomocnictwa rodzajowego do uzyskania w imieniu Wnioskodawcy zbiorczej informacji z Centralnej Informacji.

      W przypadku, gdy składa wniosek podmiot uprawniony na podstawie art. 105b Ustawy Prawo bankowe:

      • dokument wykazujący, że pomiot uprawniony występuje w granicach uprawnień do żądania zbiorczej informacji wynikających z podstawy prawnej do wystapienia z Wnioskiem,
      • dokument upoważniający do działania w imieniu Wnioskodawcy – w sytuacji, gdy Wnioskodawcę reprezentuje osoba działająca z jego upoważnienia.

      Bank nie zatrzymuje oryginałów załączonych do wniosku dokumentów, sporządza ich kopię za potwierdzeniem z oryginałem.

  •  

    W jaki sposób dokonać opłaty za zbiorczą informację?

    • Opłatę można zrealizować jako wpłatę gotówkową w kasie placówki mBanku lub przelać na rachunek techniczny o numerze 10114020040000310264707702 z następującym tytułem wpłaty: CENTRALNA INFORMACJA imię i nazwisko wnioskodawcy.
      W przypadku braku wpłaty w ciągu 3 dni od dnia wpływu dokumentów do mBanku, wniosek zostanie odrzucony.