Przydatne informacje - pytania i odpowiedzi
-
Wypłata większej gotówki
-
Możesz wypłacić ją w bankomacie – zrób kilka wypłat na mniejszą kwotę.
Limit jednorazowej wypłaty w mBanku to 4 tys. zł, jednak pamiętaj, że każde urządzenie może mieć swój limit.
Zanim wypłacisz większą kwotę z bankomatu – sprawdź swoje limity na karcie. Zobacz, jak możesz samodzielnie nimi zarządzać:
- w aplikacji mobilnej – kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej,
- w serwisie transakcyjnym – wybierz opcję: Produkty –> Karty –> Limity, a następnie ustaw limit płatność
-
-
Przelewy
-
Możesz je robić samodzielnie w serwisie transakcyjnym (zakładka Płatności), telefonicznie u swojego doradcy (jeśli korzystasz z mobilnej autoryzacji), w aplikacji mobilnej (limit 10 000 zł dziennie) i na mLinii (limit 50 000 zł dziennie).
-
-
Dane osobowe
-
Większość swoich danych osobowych zmienisz samodzielnie – w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej. Sprawdź w tabeli, jak zmienić swoje dane.
Serwis transakcyjny
> Pomoc > Załatw swoje sprawy > Zmień dane
Aplikacja mobilna
Menu główne: Bezpieczeństwo > Dane osobowe
- Serię i numer dokumentu tożsamości
- Datę wydania i ważności dokumentu tożsamości
- Dane Urzędu Skarbowego
- Wykonywany zawód
- Adres e-mail
- Dodatkowy telefon dla bezpieczeństwa
- Adres zamieszkania*
- Adres korespondencyjny*
- Adres podatkowy*
- Zastrzeżenie dowodu osobistego
- Seria i numer dokumentu tożsamości
- Data wydania i ważności dokumentu tożsamości
- Dane Urzędu Skarbowego
- Wykonywany zawód
- Adres e-mail
- Dodatkowy telefon dla bezpieczeństwa
- Adres zamieszkania*
- Adres podatkowy*
- Zastrzeżenie dowodu osobistego
Na czacie, mLinii i w aplikacji mobilnej nie zmienisz swoich danych osobowych. Jeśli rozmawiasz telefonicznie ze swoim doradcą i masz mobilną autoryzację – możesz zaktualizować część swoich danych. Wszystkie dane możesz zmienić w oddziale private banking https://www.mbank.pl/placowki-bankomaty/#private-banking_placowki. Pamiętaj – zabierz ze sobą dokument tożsamości.
*Możesz zmienić adres tylko na polski. Jeśli chcesz zmienić adres na zagraniczny – możesz to zrobić tylko telefonicznie u doradcy (pamiętaj – musisz mieć aktywną mobilną autoryzacją).
-
-
Aktywacja dostępu do serwisu transakcyjnego
-
Zadzwoń do swojego doradcy.
-
-
Odblokowanie dostępu do aplikacji mobilnej
-
- Jeśli masz mToken lub pamiętasz PIN do ostatnio używanej aplikacji - możesz odblokować dostęp samodzielnie. Wybierz opcję w aplikacji i postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie.
- W pozostałych sytuacjach (również, gdy nie łączyłeś jeszcze nigdy aplikacji z kontem) zadzwoń do swojego doradcy – pomoże Ci odblokować dostęp do aplikacji.
-
-
Jak sprawdzić wartość moich inwestycji
-
Wartość swoich inwestycji możesz sprawdzić samodzielnie w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej:
- W aplikacji mobilnej kliknij skrót na pulpicie: Twój majątek, a następnie: Pobierz podsumowanie – pobierzesz PDF z danymi.
-
W serwisie transakcyjnym kliknij skrót na pulpicie: Moje Finanse, a następnie: Podsumowanie.
-
W lewym górnym rogu kliknij: Bilans Finansów – pobierzesz PDF z danymi.
-
Sprawdź, co możesz jeszcze zrobić przez doradcę Private Banking:
-
Wiele spraw możesz załatwić w rozmowie z Twoim doradcą – zadzwoń do niego. W rozmowie z doradcą możesz (w zależności od trybu autoryzacji):
-
- uzyskać informacje o produktach i usługach/saldzie rachunków/wycenie inwestycji,
- otworzyć kolejny rachunek bankowy,
- otworzyć, modyfikować lub zerwać lokatę bankową,
- złożyć zlecenie dotyczące tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub aktywów posiadanych w ramach ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych (Portfele Modelowe Compensy, SPA/WKA z Wartą), z zastrzeżeniem, że nie możesz zmienić numeru rachunku bankowego do wypłat na podstawie dyspozycji telefonicznej,
- realizować przewalutowania,
- spłacić karty kredytowe i zwrócić nadpłatę na rachunek powiązany z kartą kredytową,
- składać dyspozycje kredytowe: spłata/nadpłata rat i przewalutowanie środków na spłatę raty,
- składać dyspozycje dot. aktywów objętych usługą zarządzania.
-
Pozostałe
-
Nie pamiętam identyfikatora
-
Zadzwoń do swojego doradcy.
-
-
Nie pamiętam hasła do logowania do serwisu transakcyjnego
-
- Sprawdź, czy masz wyłączony Caps Lock na klawiaturze, bo wielkość liter w haśle ma znaczenie.
- Jeśli 3 razy błędnie wpiszesz hasło – zablokujemy Ci dostęp do serwisu transakcyjnego.
- Jeśli nadal nie możesz się zalogować, ale znasz telekod – zadzwoń na mLinię (801 300 800), aby zmienić hasło. Po połączeniu wybierz 1, podaj identyfikator – wybrane cyfry z telekodu i ponownie wybierz 1. Zmień hasło zgodnie z instrukcją lektora.
- Jeśli nie znasz telekodu, zadzwoń do swojego doradcy – pomoże Ci zmienić hasło.
-
-
Z jakich znaków powinno składać się hasło do serwisu transakcyjnego?
-
Hasło do serwisu transakcyjnego powinno zawierać od 8 do 20 znaków, wśród których powinny znaleźć się duże i małe litery oraz cyfry.
Twoje hasło będzie silne, jeśli użyjesz znaków specjalnych:
1. wykrzyknik !
2. małpka @
3. hash #
4. dolar $
5. ^daszek
6. gwiazdka *
7. nawiasy zwykłe ()
8. podkreślenie _
9. plus +
10. minus -
11. znak równości =
12. apostrof lewy `
13. nawiasy kwadratowe []
14. nawiasy klamrowe {}
15. pałka |
16. średnik ;
17. dwukropek :
18. przecinek ,
19. kropka .
20. ukośnik prawy /
21. znak zapytania ?
22. Spacja
-
-
Nie pamiętam telekodu
-
Zadzwoń do swojego doradcy.
-
-
Ktoś wysłał mi przelew. Kiedy go otrzymam?
-
- Czas, w którym pieniądze wpłyną na Twoje konto zależy od kilku czynników, m.in.: rodzaju przelewu, godzin realizacji sesji wychodzących w banku zleceniodawcy, sesji księgowań przelewów przychodzących w mBanku.
Krajowe przelewy przychodzące księgujemy w trzech sesjach, w dni robocze, w godzinach:
- 1 sesja – 11:15
- 2 sesja – 15:00
- 3 sesja – 18:15
- Czas, w którym pieniądze wpłyną na Twoje konto zależy od kilku czynników, m.in.: rodzaju przelewu, godzin realizacji sesji wychodzących w banku zleceniodawcy, sesji księgowań przelewów przychodzących w mBanku.
-
-
Kiedy będę mógł wygenerować potwierdzenie przelewu?
-
Potwierdzenie przelewu możesz wygenerować, jak zrealizujemy przelew. Przelewy wychodzące wysyłamy w trzech sesjach, w dni robocze, w godzinach:
- sesja – 06:00
- sesja – 10:00
- sesja – 13:30
Jeśli chcesz, aby przelew wyszedł w daną sesją, zleć go najpóźniej 5 minut przed jej rozpoczęciem.
Przelewy do ZUS-u realizujemy w każdej sesji wychodzącej.
-
-
Nie mogę zapłacić kartą. Jak zmienić limity transakcyjne?
-
Limity transakcyjne możesz zmienić w serwisie transakcyjnym i w aplikacji mobilnej.
- W serwisie transakcyjnym wybierz kafel Produkty -> Karty. Zaznacz kartę, której limity chcesz zmienić . Aby zatwierdzić zmianę wpisz hasło SMS lub zatwierdź mobilną autoryzację.
- Jeżeli masz aktywny dostęp do aplikacji mobilnej, po zalogowaniu wybierz Produkty ->Karty. W szczegółowych danych karty wybierz przycisk menu (czerwone koło z kropkami) i kliknij Zmiana limitów. Wprowadź zmienione kwoty dla poszczególnych limitów i zatwierdź modyfikację PIN-em.
Jeśli nie możesz zapłacić kartą, wybierz płatność BLIKiem w aplikacji mobilnej. Sprawdź jakie to wygodne.
-
-
Mam komunikat o aktualizacji danych. Dlaczego to takie ważne?
-
Aktualne dane pozwolą Ci w pełni korzystać z naszych usług, składać wnioski o nowe produkty. Część danych możesz sprawdzić w serwisie lub aplikacji, pozostałe potwierdzisz ze swoim doradcą lub w oddziale private banking https://www.mbank.pl/placowki-bankomaty/#private-banking_placowki
Konieczność aktualizacji danych wynika z zapisów Regulaminów banku i ustawy o Przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (art.34-36).
-
-
Co się stanie jeśli nie zaktualizuję danych osobowych w banku?
-
Na początku przypomnimy Ci o aktualizacji danych. Nie zwlekaj z ich poprawieniem. Jeśli nie podasz nam poprawnych danych, niestety będziemy musieli zablokować Ci przelewy wychodzące i transakcje kartowe. Pełną funkcjonalność Twojego konta przywrócimy od razu, gdy podasz nam aktualne dane.
-
-
Jakie dane zawiera informacja zbiorcza?
-
Informacja zawiera wskazanie podmiotów, które prowadziły albo prowadzą rachunek, numer rachunku, informację czy jest on nadal prowadzony, czy jest to rachunek wspólny oraz informację o umowach rachunku bankowego rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn określonych w Prawie bankowym (z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat).
Informacja zbiorcza nie zawiera szczegółowych danych dotyczących rachunku. Uzyskanie takich danych, np.: wysokość salda na rachunku, będzie możliwa wyłącznie w placówce banku lub SKOK-u, w którym rachunek jest prowadzony.
-
-
Czy mogę zmienić numer telefonu na zagraniczny?
-
Tak, możesz – zrobisz to w oddziale Private Banking.
Możesz nam podać zagraniczny numer telefonu, który ma od 12 do 15 cyfr (łącznie z numerem kierunkowym).
-
-
Jakim dokumentem mogę potwierdzić moją tożsamość?
-
Dokument tożsamości, to ważny dokument urzędowy ze zdjęciem, który pozwala nam potwierdzić Twoją tożsamość.
Jeśli jesteś:
1. obywatelem polskim (rezydentem lub nierezydentem) poprosimy Cię o:
- dowód osobisty lub
- paszport polski
- dowód osobisty/paszport polski/legitymacja szkolna (dla obywateli polskich w wieku 13-18 lat)
2. obcokrajowcem (rezydentem) poprosimy Cię o:
- dowód osobisty z kraju ze strefy Schengen i kartę pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub
- paszport i kartę pobytu/zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE
3. obcokrajowcem (nierezydentem) poprosimy Cię o:
- dowód osobisty z kraju ze strefy Schengen lub
- paszport
-
Centralna informacja
-
Co to jest Centralna informacja?
-
Centralna Informacja umożliwia dostęp do danych o:
- rachunkach bankowych osób zmarłych, o których nie wiedzieli spadkobiercy,
- rachunkach należących do osób, których spadkobierców nie odnaleziono,
- rachunkach o których istnieniu zapomnieli sami właściciele.
W konsekwencji, uprawnione osoby będą mogły łatwiej i szybciej dowiedzieć się, czy w którejś z tych instytucji znajdują się środki, do których mają prawo.
Dotychczas poszukiwanie tzw. rachunków uśpionych, wymagało zwracania się z indywidualnym zapytaniem do każdego banku, w którym mógł być prowadzony rachunek danej osoby. Od tej chwili nie trzeba już będzie poszukiwać rachunków w każdym banku z osobna – wystarczy złożenie zapytania np. w wybranej placówce banku lub SKOK-u albo listownie na adres korespondencyjny danej instytucji.
Wprowadzenie Centralnej informacji wynika z wejścia w życie ustawy z 9 października 2015 r. zmieniające Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw.
-
-
Co to jest informacja zbiorcza?
-
To generowana za pośrednictwem Centralnej informacji informacja z banków i SKOK-ów, o istnieniu rachunku bankowego lub imiennego rachunku członka kasy, a także o rozwiązaniu lub wygaśnięciu w szczególnych przypadkach, określonych w ustawie tj. śmierć posiadacza rachunku lub nie wydawanie przez 10 lat przez posiadacza rachunku dyspozycji dotyczących tego rachunku.
Po uzyskaniu takiej informacji wnioskodawca z uzyska dodatkowe informacje w placówce już właściwego banku lub SKOK-u.
-
-
Co umożliwia Centralna informacja?
-
Centralna informacja umożliwia:
- posiadaczowi rachunku oraz członkowi SKOK – odszukanie własnych rachunków bankowych oraz imiennych rachunków członka SKOK. Wniosek należy złożyć w placówce, w której został założony rachunek bankowy,
- osobie, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku lub tytuł prawny do spadku po członku SKOK – odszukanie rachunków osoby zmarłej (spadkodawcy), w tym rachunków bankowych oraz imiennych rachunków członka SKOK,
- podmiotowi uprawnionemu na podstawie art. 105b Ustawy Prawo bankowe - odszukanie rachunków osoby wskazanej we wniosku, w tym rachunków bankowych oraz imiennych rachunków członka SKOK.
-
-
Jakie dane zawiera informacja zbiorcza?
-
Informacja zawiera wskazanie podmiotów, które prowadziły albo prowadzą rachunek, numer rachunku, informację czy jest on nadal prowadzony, czy jest to rachunek wspólny oraz informację o umowach rachunku bankowego rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn określonych w Prawie bankowym (z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat).
Informacja zbiorcza nie zawiera szczegółowych danych dotyczących rachunku. Uzyskanie takich danych, np.: wysokość salda na rachunku, będzie możliwa wyłącznie w placówce banku lub SKOK-u, w którym rachunek jest prowadzony.
-
-
Dlaczego zbiorcza informacja nie obejmuje danych o saldzie na rachunku?
-
Zakres danych, jakie zawarte zostaną w zbiorczej informacji został określony przez ustawodawcę (wynika on ze znowelizowanych przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe oraz ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych). Na etapie uzyskiwania zbiorczej informacji istotnym jest pozyskanie przez wnioskodawcę informacji, które banki lub SKOK-i prowadzą lub prowadziły poszukiwane rachunki. Po uzyskaniu takiej informacji wnioskodawca z łatwością uzyska dodatkowe informacje w placówce właściwego banku lub SKOK-u.
-
-
Czy informacja zbiorcza zawiera wszystkie produkty posiadane przez wskazaną we wniosku osobę?
-
Nie. Niniejsza informacja dotyczy jedynie rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, oszczędnościowych, rachunków terminowej lokaty oszczędnościowej oraz rachunków oszczędnościowych IKE. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej: rachunki bieżące, rachunki oszczędnościowe. Nie obejmuje produktów kredytowych, w tym kart kredytowych oraz rachunków technicznych służących do obsługi tych produktów.
-
-
Czy informacja zbiorcza obejmuje rachunki, do których wskazana we wniosku osoba jest pełnomocnikiem?
-
Nie. Informacja zbiorcza obejmuje tylko rachunki, których osoba wskazana we wniosku jest posiadaczem lub rachunki prowadzone na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej (o ile osoba wskazana we wniosku prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub jest wspólnikiem spółki cywilnej).
-
-
Gdzie można wnioskować o informację zbiorczą?
-
Spadkobierca może złożyć wniosek w każdym banku lub SKOK-u. Natomiast w przypadku zapytania o rachunki własne w bankach i SKOK-ach, należy złożyć wniosek w banku (SKOK-u), w którym został bezpośrednio założony rachunek.
Dostępna jest również opcja wysłania wniosku listem z tym, że własnoręczność złożonego na wniosku podpisu musi być potwierdzona notarialnie.
-
-
Jakie dokumenty są wymagane?
-
W przypadku, gdy składa wniosek spadkobierca:
- oryginał lub kopia potwierdzona przez notariusza/pracownika banku odpisu prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub,
- oryginał lub kopia potwierdzona przez notariusza/pracownika banku odpisu zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia lub,
- inny dokument stwierdzający tytuł prawny do spadku,
- akt zgonu – w przypadku, gdy na podstawie innych dokumentów weryfikacja danych zmarłego nie jest możliwa,
- dokument uprawniający do reprezentacji Wnioskodawcy – w przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest osobą fizyczną albo reprezentowany jest np. przez przedstawiciela ustawowego,
- dokument pełnomocnictwa rodzajowego do uzyskania w imieniu Wnioskodawcy zbiorczej informacji z Centralnej Informacji – w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika.
W przypadku, gdy składa wniosek Posiadacz rachunku z zapytaniem o swoje rachunki:
- sprawdzenie dokumentów potwierdzających tożsamość Posiadacza rachunku w celu weryfikacji tytułu prawnego wystąpienia o zbiorczą informację (sprawdzenie dokumentów potwierdzających jego tożsamość),
- w przypadku, gdy Wnioskodawca reprezentowany jest np. przez przedstawiciela
ustawowego - dokument uprawniający do reprezentacji Wnioskodawcy, - w przypadku, gdy Wnioskodawca działa przez pełnomocnika - dokument pełnomocnictwa rodzajowego do uzyskania w imieniu Wnioskodawcy zbiorczej informacji z Centralnej Informacji.
W przypadku, gdy składa wniosek podmiot uprawniony na podstawie art. 105b Ustawy Prawo bankowe:
- dokument wykazujący, że pomiot uprawniony występuje w granicach uprawnień do żądania zbiorczej informacji wynikających z podstawy prawnej do wystapienia z Wnioskiem,
- dokument upoważniający do działania w imieniu Wnioskodawcy – w sytuacji, gdy Wnioskodawcę reprezentuje osoba działająca z jego upoważnienia.
Bank nie zatrzymuje oryginałów załączonych do wniosku dokumentów, sporządza ich kopię za potwierdzeniem z oryginałem.
-
-
Czy uzyskanie informacji zbiorczej jest odpłatne?
-
Tak. Za uzyskanie informacji zbiorczej na podstawie pisemnego wniosku złożonego w mBanku pobierana jest opłata zgodna z Taryfą prowizji i opłat.
-
-
W jaki sposób dokonać opłaty za zbiorczą informację?
-
Opłatę można zrealizować jako wpłatę gotówkową w kasie placówki mBanku lub przelać na rachunek techniczny o numerze 10114020040000310264707702 z następującym tytułem wpłaty: CENTRALNA INFORMACJA imię i nazwisko wnioskodawcy.
W przypadku braku wpłaty w ciągu 3 dni od dnia wpływu dokumentów do mBanku, wniosek zostanie odrzucony.
-
-
Jaki jest termin realizacji wniosku o wystawienie zbiorczej informacji?
-
Termin realizacji wniosku wynosi do 14 dni roboczych od dnia wpływu wniosku do mBanku.
-
-
Gdzie znajdują się formularze wniosków, które należy złożyć w celu uzyskania informacji?
-
Formularze wniosków są dostępne u doradców private banking mBanku.
-