powrót

Poczuj się bezpiecznie na wakacjach

Jak zachować bezpieczeństwo na wakacjach? Gdy pada to pytanie, chyba wszyscy wymienimy, że: należy korzystać tylko ze strzeżonych kąpielisk, pod nadzorem ratowników, warto używać kremów z filtrem czy nawadniać się.  Ale czy myślimy też o swoim bezpieczeństwie w kontekście pieniędzy lub dostępu do banku? 


Czy potrafisz rozpoznać fałszywe oferty wakacyjne?

Oszuści w okresie wakacyjnym podszywają się pod znane serwisy, które oferują wynajem krótkoterminowy. Mogą też wystawić fałszywe oferty w serwisie ogłoszeniowym. Kuszą atrakcyjnymi cenami i terminami. W ten sposób próbują złapać swoje ofiary.

Zachowaj ostrożność, gdy trafisz na „gorącą” ofertę. Sprawdź dokładnie jej wiarygodność. Jeśli wystawiający ofertę nie ma strony internetowej, zarejestrowanej działalności, wskazany przez niego adres obiektu nie istnieje lub znajduje się pod nim inny obiekt, powinno to wzbudzić Twoją czujność. 


Czy wiesz, czym jest shoulder surfing?

Shoulder surfing może kojarzyć się ze sportem wodnym. Nie jest to jednak sport, tylko metoda, którą  wykorzystują przestępcy, aby wykraść dane.  

W miejscach turystycznych, np. w komunikacji publicznej, w hotelach, restauracjach, czy na lotnisku oszuści, wtapiają się w tłum i obserwują ludzi. Gdy zobaczą kogoś ze smartfonem lub komputerem, „zaglądają mu przez ramię” i sprawdzają, czy nie próbuje się zalogować, np. do swojego banku, na skrzynkę e-mailową lub do konta w mediach społecznościowych. W ten sposób przechwytują dane nieświadomych turystów.  

Jeśli w miejscach publicznych logujesz się na konto w banku, zachowaj szczególną ostrożność. Zadbaj, żeby nikt nie podejrzał Twoich danych.

 

Pamiętaj! Dzięki shoulder surfingowi przestępca może poznać i zapamiętać Twoje imię i nazwisko czy numer PESEL. Nawet jeśli nie uda mu się włamać na konto bankowe, może wykorzystać te dane w inny, nielegalny sposób.


Czy spełniasz zalecenia bezpieczeństwa?

Zalecenia bezpieczeństwa to nasze rekomendacje w aplikacji mobilnej, które pomogą Ci lepiej chronić Twoje dane i konto.

Sprawdź zalecenia bezpieczeństwa. Jak to zrobić?
Zaloguj się do aplikacji, wybierz Ustawienia (koło zębate). Na ekranie zobaczysz sekcję bezpieczeństwo i informacje o Twoich zabezpieczeniach w aplikacji. Jeśli spełniasz wszystkie zalecenia, zobaczysz zieloną tarczę. Jeśli nie, podpowiemy Ci, co jeszcze warto zmienić.

 

Zalecenia bezpieczeństwa Zalecenia bezpieczeństwa

 

Czy wypożyczalnia sprzętu może prosić Cię o pozostawienie Twojego dokumentu tożsamości w ramach depozytu?

Wypożyczalnie, hotele oraz inne punkty usługowe, nie mają prawa prosić o pozostawienie dokumentu tożsamości. Nie powinny również skanować lub wykonywać kserokopii dokumentów tożsamości. Dokument tożsamości zawiera Twoje poufne dane, które oszuści mogą wykorzystać, np. żeby wziąć pożyczkę, podszywając się pod Ciebie. Wypożyczalnia może jedynie spisać Twoje podstawowe dane, które umożliwią policji ewentualną identyfikację – imię, nazwisko oraz serię i numer dokumentu tożsamości.  
 

Pamiętaj! Po zwrocie sprzętu, poproś wypożyczalnię o usunięcie Twoich danych.   


Jeśli w wypożyczalni musisz zostawić depozyt, lepszym rozwiązaniem niż pozostawienie swojego dokumentu tożsamości, będzie kaucja pieniężna. W ten sposób nie ryzykujesz, że ktoś posłuży się Twoim dokumentem tożsamości w czasie Twojej nieobecności. 


Czy wiesz, jak bezpiecznie korzystać z bankomatu?

Jesteś w drodze na wakacje. Zatrzymujesz się, żeby wypłacić gotówkę z bankomatu. Pamiętaj, żeby zwrócić uwagę czy bankomat nie ma dodatkowych, nietypowych elementów – mogą to być ukryte kamery, które oszuści instalują, by przechwycić Twoje dane (np. PIN do karty). Przyjrzyj się też szczelinie czytnika, do którego wkładasz kartę – tam przestępcy mogą założyć tzw. skimmery, czyli nakładki „czytające” dane karty. Jeśli zauważysz coś niepokojącego, nie wypłacaj pieniędzy z takiego bankomatu.

Zachowaj szczególną ostrożność, gdy korzystasz z wolnostojących bankomatów. W sezonie wakacyjnym są one często ustawiane w popularnych miejscach turystycznych. Mogą być one gorzej monitorowane niż bankomaty zlokalizowane, np. w placówkach banków lub galeriach handlowych.  


Czy wiesz, jak bezpiecznie płacić kartą za granicą, na co zwrócić szczególną uwagę?

Jesteś w restauracji lub hotelu i chcesz zapłacić kartą. Obsługa informuje Cię o problemie z terminalem i prosi o Twoją kartę, np. okazuje się, że terminal musi być na stałe podłączony do prądu i nie można go przenosić.  
 

Pamiętaj! Nigdy nie trać karty z oczu. Pracownik powinien podejść do Ciebie z terminalem, aby przyjąć od Ciebie płatność, a jeśli to niemożliwe udaj się do terminala płatniczego razem z nim. Inaczej istnieje ryzyko, że ktoś spisze dane Twojej kary i wykorzysta je, aby Cię okraść.


W aplikacji mobilnej mBanku możesz w łatwy sposób zarządzać limitami oraz zmienić ustawienia swojej karty. Sprawdź, jak to zrobić. Limity na karcie możesz zmienić również w serwisie transakcyjnym.  

Jeśli wybierasz się za granicę, sprawdź w aplikacji, czy masz aktywne transakcje zagraniczne. Wejdź w produkty > karty, wybierz kartę, która Cię interesuje. W szczegółach karty kliknij więcej, a następnie ustawienia karty.  

Możesz to zrobić również w serwisie transakcyjnym. Wejdź w Produkty > Karty, wybierz kartę, która Cię interesuje i sprawdź szczegóły. 

 

Nota prawna  

To nie jest oferta.

Pamiętaj, że mBank udostępnia aplikację tylko za pomocą autoryzowanych sklepów – App Store (iOS - Apple), Google Play (Android), AppGallery dla telefonów Huawei. Do pobrania oraz aktualizacji aplikacji używaj zawsze tych sklepów, ponieważ znajdujące się tam programy są cyfrowo podpisane i przechodzą proces weryfikacji, a więc gwarantują Ci bezpieczeństwo. Nigdy nie pobieraj aplikacji z niezaufanych źródeł! Nową aplikację możesz pobrać, jeśli Twoje urządzenie ma system operacyjny w wersji minimum Android 7.0 lub iOS 15.0 (lub nowsze). Zapoznaj się z polityka prywatności aplikacji mobilnych. Wyjaśnienia pojęć dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem znajdziesz na www.mBank.pl/slowniczek.

Szczegółowe informacje, w tym warunki naliczania opłat za kartę debetową są określone w Taryfie prowizji i opłat bankowych dla osób fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Tabelach stóp procentowych dla osób fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., Regulamin kart debetowych dla osób fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. dostępnych na www.mBank.pl/indywidualny/karty/karty-debetowe/karta-do-ekonta/.

Przy transakcjach bezgotówkowych i wypłatach gotówki kartą, mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji. Prowizja (łącznie z marżą) to 5,9% od wartości transakcji lub 3,5% dla transakcji kartą z włączoną usługą wielowalutową. Niższa prowizja nie dotyczy kart Visa payWave wydanych do eKonta PRP. (obowiązuje od 15.12.2021 r.) Szczegółowe informacje oraz warunki korzystania z usługi wielowalutowej dostępne są w „Regulaminie Usługi wielowalutowej w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.” dostępnym na stronie www.mbank.pl/indywidualny/uslugi/uslugi/usluga-wielowalutowa/.

Opłata interchange dla kart debetowych mBanku wynosi 0,2 % wartości transakcji.

Szczegółowe informacje, w tym warunki opłat za wypłatę gotówki z bankomatów przy użyciu telefonu są określone w Taryfie prowizji i opłat bankowych dla osób fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., dostępnej na https://www.mbank.pl/pomoc/oplaty/interaktywna/ind/, Taryfie prowizji i opłat bankowych mBanku S.A. dla klientów Private Banking dostępnej na: https://www.mbank.pl/pomoc/oplaty/private-banking/aktualna-taryfa/ oraz w Taryfie prowizji i opłat bankowych dla firm w ramach bankowości w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A., dostępnej na https://www.mbank.pl/pomoc/oplaty/interaktywna/fir/