powrót

Bezpieczne e-zakupy

Coraz więcej osób robi zakupy przez internet. Dostęp do sieci jest tani i rozpowszechniony, a co za tym idzie - jest coraz bardziej popularny i mnóstwo ludzi korzysta z tej możliwości. Dodatkowe zalety - wiele miejsc, gdzie można wykonać tanie zakupy bez wychodzenia z domu oraz dostępność produktów z całego świata powodują, że kupujemy coraz więcej i częściej. Jest to na pewno bardzo przydatna możliwość, która sprawdza się w każdej sytuacji. Obecnie zakupy w internecie są bardzo bezpieczne, trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Po pierwsze dobrym zwyczajem jest dokonywanie takich zakupów w domu lub innym spokojnym miejscu, gdyż w miejscach publicznych jesteśmy narażeni na podejrzenie danych naszej karty przez osoby niepowołane. Miejsca takie jak kawiarenka internetowa, pociąg czy restauracja nie zapewniają odpowiedniej prywatności.
Kolejną zasadą jest wykonywanie zakupów w sprawdzonych sklepach internetowych. Warto przed skorzystaniem z usług takiego sklepu sprawdzić opinie innych „internetowych zakupowiczów” na temat danego serwisu internetowego, które można znaleźć na różnego rodzaju forach internetowych. Pamiętajmy także o sprawdzeniu czy płatność w internecie przebiega za pomocą połączenia szyfrowanego, o czym mówi nam znak kłódki lub kluczyka obok paska adresu. Dodatkowo powinniśmy także sprawdzić czy adres strony zaczyna się od „https://”, a nie od „http://”.

Często popełnianym błędem związanym z zakupami internetowymi jest nie-czytanie regulaminów sklepów. Zdarza się, że sklepy stosują automatyczne, comiesięczne odnawianie subskrypcji obciążone opłatą (np. za abonament lub prenumeratę) do momentu, aż ją anulujemy. Czytanie regulaminu przed dokonaniem transakcji pozwoli nam na uniknięcie późniejszych przykrych niespodzianek, związanych z nieoczekiwanymi dodatkowymi kosztami naszego zakupu.

Warto zachowywać całą dokumentację związaną z naszą transakcją, czyli e -maile z danymi naszego zakupu, wszelką korespondencję prowadzoną ze sprzedawcą, paragony lub faktury. Taka dokumentacja jest konieczna do kartowego procesu reklamacyjnego i może stanowić dodatkowy dowód w sytuacji otrzymania towaru niezgodnego z zamawianym.

Obecnie Bank oferuje wiele różnych kart, którymi można dokonywać zakupów w sklepach internetowych. Są one wyposażone w różne zabezpieczenia, które chciałbym teraz przedstawić.

Pierwszym rodzajem kart są karty wirtualne stworzone specjalnie do zakupów internetowych oraz wykonywania transakcji MO/TO (mail order / telephone order), czyli transakcji telefonicznych. Karta wirtualna istnieje tylko w systemie banku. Jest do niej wydawany plastik bez paska czy chipa, na którym mieści się tylko numer karty i data jej ważności oraz na nowo wydanych kartach także kod CVV2. Najważniejszą funkcjonalnością w przypadku tej karty jest możliwość załadowania jej odpowiednią kwotą potrzebną nam do zakupu interesującego nas towaru, zaś zaraz po wykonaniu transakcji możemy ją rozładować do zera. Podstawowym zabezpieczeniem transakcji internetowych jest unikalny dla każdej karty kod CVV2/CVC2. Kod CVV2/CVC2 (Card Verification Value 2/ Card Verification Code 2) jest kodem służącym do weryfikacji, czy osoba posługująca się kartą płatniczą jest jej prawowitym właścicielem. Kod ten jest dostępny po uprzednim zalogowaniu się do serwisu transakcyjnego Banku oraz na odwrocie nowowydanych kart wirtualnych. .

Oczywiście wykonywanie transakcji przez Internet umożliwiają nam też inne typy kart płatniczych dostępne w mBanku, czyli karta kredytowa oraz karta debetowa. W przypadku tych dwóch rodzajów kart kod CVV2/CVC2 znajduję się jedynie na odwrocie karty zaraz obok paska na podpis posiadacza. O ile kartę wirtualną mogliśmy załadować środkami z naszego konta, a po wykonaniu transakcji mogliśmy ją rozładować, o tyle w przypadku kart debetowych i kredytowych nie jest to możliwe gdyż są one powiązane z naszym rachunkiem lub z przyznanym nam limitem kredytowym. W celu zabezpieczenia środków na rachunku zostały stworzone limity autoryzacyjne na transakcje internetowe, za pomocą których możemy określić jaką kwotę chcemy przeznaczyć na zakupy w internecie i ile transakcji dokonać. Wyróżniamy cztery rodzaje limitów:

- dzienny kwotow y- maksymalna kwota operacji na dzień,
- dzienny ilościowy - maksymalna ilość operacji na dzień,
- miesięczny kwotowy - maksymalna kwota operacji na miesiąc,
- miesięczny ilościowy - maksymalna ilość operacji na miesiąc.

Przed przystąpieniem do zakupów w internecie powinniśmy pamiętać o sprawdzeniu czy wszystkie limity pozwalają na wykonanie transakcji. Dobrym zwyczajem jest  zaraz po wykonaniu płatności wyzerować limity autoryzacyjne dla transakcji internetowych oraz MO/TO (mail order/telephone order). Zmiana limitów autoryzacyjnych dla kart jest dostępna w serwisie transakcyjnym mBanku i umożliwia szybką i wygodną zmianę przed i po dokonaniu płatności w internecie. Bardzo ważne jest zdefiniowanie takich samych limitów dla transakcji zarówno internetowych jak i telefonicznych. Może się zdarzyć, że przez błędną konfigurację terminala punktu usługowo-handlowego, w sytuacji gdy będziemy mieć wyzerowany jeden z limitów, transakcja nie zostanie wykonana.

Czasami możemy spotkać się z sytuacją, że w blokadach na naszym rachunku po dokonaniu transakcji internetowej (np. rezerwacja hotelu) zostanie zablokowana jakaś mała kwota wysokości 1 USD, 1 EUR albo 1 PLN. Nie popadajmy wtedy w panikę, gdyż jest to tzw. preautoryzacja.  W ten sposób sklep przeprowadza weryfikację ważności naszej karty. Blokada wygasa automatycznie po upływie 14 dni.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa prowadzony jest w mBanku 24-godzinny monitoring transakcji kartowych, w tym też transakcji internetowych oraz telefonicznych.

Myślę, że udało mi się przybliżyć Wam jak bezpiecznie wykonywać transakcję w internecie i ze spokojem korzystać z szerokiego asortymentu towarów oraz wygody jaką dają zakupy w sieci. Dzięki wielu zabezpieczeniom zakupy w sieci stają się łatwe i przyjemne, pozwalają nam zaoszczędzić cenny czas oraz siły na chodzenie po tradycyjnych sklepach. Więc podsumowując, ułatwmy sobie życie i nie bójmy się robić e - zakupów.