powrót

10 dotacji przyznanych w listopadzie

Od 01 do 28 listopada 2016 roku, do mFundacji wpłynęły 23 wnioski o dotacje dla projektów rozwojowych z obszaru edukacji matematycznej. Zarząd fundacji przyznał dofinansowanie 10 projektom.

Dofinansowanie otrzymują:
1. Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego na XIII edycję konkursu „Matematyczna Piramida”

Mogą wziąć w nim udział uczniowie klas II i III liceów i techników, także ci, którzy uczą się matematyki tylko na poziomie podstawowym. Zmagania konkursowe składają się z dwóch części. Pierwsza polega na samodzielnym rozwiązywaniu zadań, druga na przygotowaniu pracy projektowej, która będzie mogła być wykorzystana w procesie dydaktycznym. Pierwszy etap przeprowadzany jest w macierzystych szkołach uczniów. II etap konkursu i jego finał przeprowadza komisja konkursowa we wskazanych placówkach partnerskich. Konkurs zakończy się sesją podsumowująca, na której laureaci zaprezentują swoje projekty. Będą one oceniane przez wszystkich uczestników sesji i ta ocena zadecyduje o kolejności w konkursie. mFundacja wsparła konkurs po raz trzeci.

2. Szkoła Podstawowa w Myślachowicach na realizację projektu „Matematyczne inspiracje”

Projekt składa się z czterech etapów. Etap I to interaktywny quiz „Mistrz tabliczki mnożenia”, do uczestnictwa w którym będą zaproszeni uczniowie klas IV. Przed przystąpieniem do quizu dzieci  udział w zajęciach rozwijających, na których poprzez zabawę będą ćwiczyły mnożenie w pamięci. W etapie II  projektu odbędzie się cykl zajęć dla klas V, podczas których uczniowie będą rozwiązywać zagadki w formie QR-codów, grać i tworzyć własne gry planszowe, układać krzyżówki matematyczne oraz poznawać aplikacje matematyczne. Podsumowaniem zajęć będzie gra matematyczna w stylu „escape room". III etap projektu będzie adresowany do uczniów klas VI, którzy metodą warsztatową będą poznawać praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym. W ostatnim etapie zorganizowane będą warsztaty dla nauczycieli powiatu chrzanowskiego pt. "Gry planszowe, a uczenie się matematyki". Zorganizowany będzie także Powiatowy Turniej "Super Farmer" - gry wymyślonej w 1943r przez matematyka Karola Borsuka.

3. Gimnazjum w Koźmicach Wielkich na projekt „Matematyka w praktycznych zastosowaniach”

W ramach projektu uczniowie wezmą udział w jednym z trzech warsztatów do wyboru: konstrukcje GeoGebra, konstruowanie makiety 3D lub projektowanie gry dydaktycznej 3D. Pierwsza grupa w pracowni komputerowej wymodeluje dynamiczne modele brył, a ich siatki jako aplety programu GeoGebra umieści w otwartych zasobach sieci. Druga grupa dokona pomiarów wybranego budynku, następnie przeskaluje je, wydrukuje elementy elewacji i pokrycia dachowego, wykona różnego rodzaju obliczenia (ilości farby, płytek potrzebnych do wykończenia pomieszczeń i elewacji budynku). Trzecia grupa stworzy grę planszową 3D przedstawiającą trasę ze szkoły do lokalnego oddziału banku. Na planszy umieszczą przygotowane makiety z zadaniami o różnym stopniu trudności, doskonalącymi operacje procentowe. Gra zostanie przetestowana i rozegrana wśród 60 uczniów z pięciu klas I. Na zakończenie zorganizowany będzie wyjazd do Parku Miniatur, gdzie uczniowie zobaczą m.in. jak powinien wyglądać budynek pomniejszony w skali.

4. Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 25 "Mrowisko" na realizacje VII Powiatowego Konkursu Matematycznego „Mrówa”

Konkurs jest adresowany do uczniów klas III szkoły podstawowej. Każdą szkołę uczestniczącą w konkursie reprezentować będzie 3-osobowy zespół uczniów. Konkurs składa się z dwóch etapów: grupowego, w którym zespoły wykonują na czas zadania matematyczne i indywidualnego, w którym uczestnicy rozwiązują test. Laureat konkursu otrzymuje tytuł „Mistrza matematyki”.


5. Zespół Szkół im. Unii Europejskiej w Świętoszowie na projekt „Świętoszów w miniaturze”

Celem projektu jest zbudowanie makiety Świętoszowa. Wezmą w nim udział uczniowie II etapu edukacyjnego, wykazujący się zapałem oraz chęcią tworzenia. Uczniowie przygotują plan miejscowości z nazwami ulic i liczbą domów jednorodzinnych, wielorodzinnych, bloków i innych obiektów budowlanych. Następnym krokiem będzie nauka rozpoznawania oraz rysowania siatek brył, z których powstaną budynki. Po przygotowaniu elementów architektury uczniowie będą umieszczali wszystkie elementy na makiecie. Zwieńczeniem prac będzie prezentacja projektu w holu szkoły. Nad makietą będzie pracowało 80 uczniów z klas IV - VI. Po zakończeniu projektu makieta będzie stanowiła pomoc dydaktyczną wykorzystywaną na lekcjach matematyki, przyrody i techniki.

6. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Łodzi na konkurs „Matematyczne wędrówki po Łodzi - Łódź filmowa”

W dwuetapowym konkursie wezmą udział uczniowie klas drugich gimnazjum. W części pisemnej, uczniowie będą rozwiązywać zadania otwarte związane tematycznie z Łodzią. W części projektowej, zawodnicy w dwuosobowych zespołach przygotowują prezentację multimedialną oraz plakat - fotoreportaż z prac nad projektem. Prezentacje multimedialne w wykonaniu uczniów będą oceniane przez jury. Udział w konkursie pomaga ukształtować umiejętności rachunkowe, które są sprawdzane na egzaminach zewnętrznych, ale także radzić sobie z problemami praktycznymi. Organizatorzy szacują, że w I etapie konkursu weźmie udział nie mniej niż 800, a w II etapie około 130 uczniów.

7. Poznańska Fundacja Matematyczna na projekt „Potęga matematyki”

Celem projektu jest wspomaganie rozwoju zainteresowań i talentów matematycznych uczniów.
Będą w nim realizowane m.in. zajęcia Koła Olimpijskiego z Matematyki dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Wielkopolski w II sem. 2016/2017, konkursy matematyczne:
 „Mecze Matematyczne dla gimnazjalistów” oraz „Horyzonty  matematyki” - jednodniowy konkurs dla uczniów szkół podstawowych oraz wykłady popularnonaukowe dla uczniów: „Po indeks z Pitagorasem” (na WMiI UAM) i „Spotkania z matematyką” (w szkołach).
Konkursy i wykłady mają zasięg wojewódzki, a organizowane są przy współpracy z  poznańskimi  szkołami i nauczycielami. We wszystkich działaniach przewidzianych w projekcie weźmie udział ok. 2 tys. uczniów i nauczycieli. 


8. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 2 w Krakowie na projekt „Matematyczne pospolite ruszenie”
Projekt zakłada partnerską współpracę ze Szkołą Matematyki Alfa (SMA), w ramach której nauczyciele gimnazjum pod kierunkiem mentora (dydaktyk matematyki UJ) i wsparciu trzech nauczycieli z SMA opracują program zajęć dodatkowych dla uczniów oraz materiały do pracy z uczniami. Podczas warsztatów nauczyciele poznają nowatorskie metody pracy, które z dużą efektywnością stosuje partner. Program i jego cele zostaną zaprezentowane na spotkaniach z rodzicami. Zajęcia będą prowadzone w 17 grupach, na trzech poziomach: I- dla uczniów z trudnościami - pogotowie matematyczne, II - dla uczniów średnich - matematyka praktyczna, III - dla uzdolnionych matematycznie- matematyczne wyzwania. Taki podział zbędzie zastosowany w każdym roczniku. Realizacja zajęć potrwa 15 tygodni. Zajęcia poprowadzi 6 nauczycieli, 3 z gimnazjum i 3 z SMA. Raz w tygodniu odbywać się będą konsultacje nauczycieli z mentorem. Zakończenie programu będzie zorganizowane w formie szkolnej imprezy matematycznej z wykładem popularyzatorskim oraz prezentacją uczniowskich osiągnięć. Najbardziej zaangażowani uczniowie otrzymają nagrody. W projekt, jako asystenci nauczycieli zaangażują się studenci matematyki UJ (wolontariat).

9. Zespół Szkół 45, Gimnazjum Sportowe nr 57 im. Królowej Jadwigi w Warszawie na przeprowadzenie  II edycji Międzydzielnicowego Konkursu Matematyczno-Sportowego „Matematyka na mecie”

Projekt skierowany do uczniów gimnazjum warszawskich dzielnic Praga-Północ i Targówek powstał we współpracy z L LO im. Ruy Barbosy w Warszawie. Konkurs został objęty patronatem Burmistrza Dzielnicy Praga-Północ oraz Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Jego celem jest pogłębianie zdolności matematycznych, promowanie osiągnięć dzieci, kształtowanie współpracy w grupie i zasad fair play w rozgrywkach matematyczno-sportowych. Pierwszy etap konkursu odbędzie się w szkołach. Uczestnicy będą w nim rozwiązywać 4 zadania. Do drugiego etapu przejdzie po jednym uczniu z każdego poziomu klas, z każdej uczestniczącej szkoły. Finaliści wezmą udział w warsztatach naukowych prowadzonych przez nauczyciela L LO im. Ruy Barbosy. W drugim, międzydzielnicowym etapie konkursu uczniowie będą oceniani w kategorii indywidualnej i grupowej. W kategorii indywidualnej uczestnicy konkursu rozwiążą 4 zadania otwarte z matematyki, a w kategorii zespołowej będą rywalizowali w ogólnorozwojowych konkurencjach sportowych z elementami łamigłówek matematycznych. W konkursie weźmie udział ok. 300 uczniów klas I-III. Do drugiego etapu zakwalifikuje się ok 33 uczniów.

10. Stowarzyszenie na rzecz Wspomagania Rozwoju ON "Amicus" na projekt „Tabliczka jak z marzenia, czyli łatwe sposoby na naukę tabliczki mnożenia przez dzieci niepełnosprawne intelektualnie”

Projekt ma ułatwić dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie naukę tabliczki mnożenia, która jest podstawą wszelkich operacji matematycznych i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie (wykonywanie zawodu). Projekt ma charakter lokalny. Weźmie w nim udział 150 dzieci uczących się w Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Ostródzie.
Aby ułatwić uczniom przyswajanie tabliczki, poprawić zdolność zapamiętania i odtwarzania materiału, a także nauczyć ich bawić się matematyką i pokazać jej atrakcyjną stronę zorganizowane będą działania oddziałujące na różne zmysły. Uczestnicy projektu wykonają w komputerze projekt tabelki tabliczki mnożenia w zakresie do 100, który następnie przykleją na ścianach w szkole. Co miesiąc dzieci przeprowadzą sondę uliczną wśród mieszkańców Ostródy. Uczniowie przygotują karty z mnożeniem, przeegzaminują mieszkańców, sprawdzą, podadzą wynik i podziękują za udział wręczając każdemu słodycz. Raz w miesiącu odbędą się także warsztaty matematyczne oparte o gry ułatwiające zapamiętanie tabliczki mnożenia. Na zakończenie projektu zorganizowany zostanie turniej matematyczny sprawdzający znajomość tabliczki mnożenia.


Beneficjentom gratulujemy i życzymy pomyślnej realizacji projektów.
Kolejne, ostatnie w tym roku posiedzenie zarządu fundacji w sprawie wniosków odbędzie się 22 grudnia.


 

Tagi:

mBank, mfundacja