powrót

Uważaj! Cyberoszuści mogą próbować kontaktować się z Tobą przez telefon, sms-em lub mailem.

Uważaj! Cyberoszuści mogą próbować kontaktować się z Tobą przez telefon, sms-em lub mailem. Będą przekonywać, że ktoś próbuje ukraść pieniądze z Twojego konta.

 

Cyberprzestępcy nadal podszywają się pod pracowników banków lub innych instytucji zaufania publicznego. Mogą podawać się za pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Związku Banków Polskich, czy policjanta. Podczas fałszywego połączenia, na Twoim telefonie, może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji. 

 

Oszuści wykorzystują specjalne narzędzia, dzięki którym podszywają się pod dowolny numer telefonu lub SMS. Jeśli próbują podszyć się pod nas, najczęściej imitują połączenia z numerów 42 6 300 800, 783 300 800 lub 801 300 800.

Gdy ktoś dzwoni do Ciebie z tych numerów telefonu, to znaczy, że jest oszustem

mBank NIGDY nie dzwoni do klientów z tych numerów.

 

Zobacz, jak może wyglądać taka rozmowa:

 

 

 Graf. Źródło: https://zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/Komunikat-FinCert 

 

Scenariusze takich rozmów mogą być różne. Możesz otrzymać wiadomość mailową z fałszywą umową, na podstawie której, przekażesz zagrożone środki na konto techniczne banku. W innym przypadku, możesz otrzymać SMS-a z numerem takiego rachunku. 

 
Jak podaje zespół FinCERT.pl Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, sfałszowana umowa:
 
  • to tylko pretekst, abyś przelał swoje oszczędności na „techniczny” rachunek bankowy podany przez oszustów,
  • nie uwzględnia wszystkich elementów wymaganych przez ustawę – Prawo Bankowe, np.: czasu trwania umowy; przesłanki i trybu rozwiązania umowy czy zasad rozliczeń,
  • nie zawiera miejsca na Twój podpis,
  • zawiera skan podpisu dostępnego w internecie – np. podpisu niektórych postaci historycznych (przykładowo gen. Tadeusza Kościuszki),
  • często może zawierać błędy gramatyczne lub ortograficzne,
  • może być sporządzona z użyciem języka potocznego np. zamiast terminu „rachunek bankowy”, używane jest słowo „konto”.
 
 
PAMIĘTAJ, że pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o:
 
  • wykonanie jakiejkolwiek płatności na inny np. „bezpieczny” lub „techniczny” rachunek,
  • wypłatę pieniędzy z Twojego rachunku i wpłatę ich w bankomacie za pomocą kodu BLIK,
  • autoryzację transakcji, której nie zlecasz,
  • instalację aplikacji typu: AnyDesk, TeamViewerQuickSupport lub ZOOM na swoim komputerze lub smartfonie,
  • podanie loginu i hasła do logowania w serwisie bankowości internetowej,
  • podanie numeru, daty ważności oraz kodu CVV2 swojej karty.

 

Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj nas o tym. Zadzwoń pod numer: 42 6 300 800