powrót

Wielkanocny weekend i ponad trzykrotnie wyższe wydatki

Wydatki Wielkanocne z roku na rok rosną, jednak nadal są zdecydowanie niższe niż w Boże Narodzenie. Według ekspertów, na zbliżające się święta wydamy średnio 400 zł. To o 40 zł więcej niż przed rokiem.

 

Mimo, że Święta Wielkanocne są najważniejszym momentem w chrześcijańskim kalendarzu, nie są tak kosztowne jak Boże Narodzenie. Jednym z powodów, dla których wydajemy mniej na Święta Wielkanocne, jest mniejsze przywiązanie do obdarowywania się prezentami. Jak wynika z cyklicznego badania Polaków „Barometr Providenta”, blisko 60 proc. ankietowanych nie zamierza obdarować swoich bliskich, natomiast 36 proc. respondentów deklaruje chęć zakupu upominku (zaledwie 12 proc. jest o tym w pełni przekonana). Osoby, które zamierzają kupić prezent „na zajączka”, przeznaczą na niego ok. 100 zł. Zazwyczaj są to też prezenty jedynie dla najmłodszych – słodkości, czekoladowe baranki, zające oraz drobne zabawki.
Wielkanoc nie wiąże się też z tak częstymi wyjazdami. Mamy do dyspozycji zdecydowanie mniej dni wolnych, a dzieci zaraz po świętach wracają do szkoły.
 

 Wydatki wielkanocne Polaków


Kwota, którą przeznaczamy na Wielkanoc, ponad trzykrotnie przewyższy wydatki w normalny weekend

 

Wydatki najbardziej wzrosną w gospodarstwach o wyższym statusie materialnym. Różnica wydatków świątecznych rok do roku w tych gospodarstwach wynosi 150 zł. Co trzeci Polak (33 proc.) nie potrafi przewidzieć, ile przeznaczy na wydatki z okazji zbliżających się świąt. Są to w większości osoby zamożne, dla których udział wydatków świątecznych nie stanowi poważnego obciążenia domowego budżetu. Osoby, których sytuacja finansowa zmusza do oszczędności, wydadzą tylko 28 zł więcej niż w 2015 roku.
W średnich miastach (50-200 tys.) ich mieszkańcy planują wydać mniej niż w ubiegłym roku.
Jak wynika z badania, 20 proc. gospodarstw domowych wyda do 200 zł, 24 proc. ankietowanych - między 201 a 400 zł, a 13 proc. respondentów poniesie koszty w granicach 401-500 zł.

 

Źródło: „Barometr Providenta”,

 

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów.
Badanie zrealizował PBS w dniach 04-06.03.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Tagi:

mBank, Wielkanoc