powrót

Dyrektywa MiFID

BRE Bank dostosował swoją działalność do obowiązującej kraje członkowskie Unii Europejskiej Dyrektywy w Sprawie Rynków Instrumentów Finansowych MiFID (Market in Financial Instruments Directive). W tym celu BRE podjął czynności wzmacniające ochronę Klientów inwestujących w instrumenty finansowe, a także zwiększające przejrzystość działania w zakresie oferowania instrumentów finansowych.Zgodnie z wymogami MiFID-u, a także w celu dostosowania oferty inwestycyjnej BRE Banku do właściwej skali ryzyka, Klienci BRE zostali podzieleni na trzy segmenty:

Klienci detaliczni — których doświadczenie inwestycyjne, dotychczasowa wiedza oraz potencjał ekonomiczny sprawiają, że BRE Bank proponuje im produkty o mniejszej skali ryzyka związanego z inwestycją.

Klienci profesjonalni — o wiedzy i doświadczeniu, które gwarantują samodzielną ocenę ryzyka inwestycyjnego.

Uprawnieni kontrahenci — instytucje, które są w stanie samodzielnie zarządzać ryzykiem inwestycyjnym, gdyż wynika to charakteru ich działalności. Mogą to być np. instytucje finansowe, czy też zarządzające długiem publicznym.
BRE Bank do każdego Klienta, zarówno korporacyjnego, jak i private banking, skierował list z informacją, do jakiego segmentu został on zaliczony oraz jaki rodzaj ochrony przed ryzykiem inwestycyjnym będzie wobec niego stosowany. Klienci mają prawo wystąpić o zmianę segmentu, jednak wiąże się to ze zmianą zasad ochrony przed ryzykiem inwestycyjnym, jakie stosuje BRE Bank. W celu ochrony interesów Klientów BRE Bank zastosuje testy adekwatności. Polegają one na zebraniu danych, które pozwolą ocenić, czy dany produkt lub typ produktu odpowiada wiedzy o rynku, potencjałowi ekonomicznemu i doświadczeniu każdego z Klientów. W wyniku takiego testu BRE Bank może uznać, że ryzyko danej usługi jest nieadekwatne do wiedzy i doświadczenia Klienta w korzystaniu z tej usługi. W takim przypadku Klient może nadal z niej skorzystać, jednak musi być świadomy nadmiernego poziomu ryzyka.Szczególną uwagę warto zwrócić na politykę zarządzania konfliktami interesów, której wprowadzenia wymaga MiFID. W BRE Banku polityka ta została wprowadzona niezależnie od wymogu MiFID-u i jest kolejną gwarancją ochrony interesów Klientów.Na czym polega polityka zarządzania konfliktami interesów? Bank i jego pracownicy uzyskują zazwyczaj pewną przewagę nad klientami z uwagi na możliwość dostępu do wiedzy, do której klienci mają dostęp ograniczony lub nie mają go wcale. Polityka ta wymaga, aby tego rodzaju przewagi nie zostały wykorzystane ze szkodą dla klientów. Zarządzanie konfliktami interesów to przede wszystkim zasady równego traktowania klientów oraz unikanie sytuacji, w których na skutek okoliczności znanych tylko bankowi i jego pracownikom, bank mógłby uzyskać korzyści kosztem klientów.W poniższych dokumentach znajdują się szczegółowe informacje na temat dyrektywy MiFID, wraz z dokładnym wyjaśnieniem zastosowanych pojęć.

Kategorie:

MSP i Korporacje