powrót

Uwaga na telefony od oszustów podszywających się pod pracowników lub prezesów Waszych firm!



Na co uważać?

  • Telefony z dyspozycją pilnego przekazania pieniędzy firmowych na rzecz nowego kontrahenta.
  • Niestandardowe żądanie pożyczki na rzecz spółek powiązanych – przekazywane drogą telefoniczną.
  • Telefony od rzekomego prezesa firmy w sprawie realizacji pilnego przelewu w tajemnicy przed innymi pracownikami.
  • Wszystkie inne próby wyłudzenia środków firmowych przez telefon.


Na czym polega zagrożenie?

  • Oszuści wybierają na cel pracowników, którzy mają dostęp do rachunków i środków firmy, w tym w szczególności księgowych.
  • Wybrane osoby otrzymują pilny telefon od osób podających się za prezesa lub reprezentanta spółki powiązanej. Rozmówca naciska na zlecenie przelewu na wysoka kwotę do nowego partnera biznesowego lub jako wkład w atrakcyjną inwestycję.
  • Uwaga! Na wyświetlaczu telefonu może pojawić się prawdziwy, znany numer telefonu! Oszuści dobrze przygotowują się do ataku – korzystają z aplikacji podmieniających wyświetlany na urządzeniu numer telefonu. Niżej piszemy o tym, jak zweryfikować takie połączenie.
  • Rozmówca wielokrotnie podkreśla swoją rzekomą pozycję w firmie i wywiera mocny nacisk na pilne wykonanie zlecenia bez zbędnych konsultacji. Zniechęca do postępowania zgodnie z procedurami firmy.


Jak zweryfikować podejrzanego rozmówcę?

  • Rozłącz się i oddzwoń na numer rozmówcy! Gdy wykonasz połączenie wychodzące, połączysz się z prawdziwym właścicielem numeru. W ten prosty sposób błyskawicznie zweryfikujesz czy wcześniej rozmawiałeś z oszustem.
  • Poproś o potwierdzenie dyspozycji mailem lub skontaktuj się z inną osobą, która może potwierdzić płatność.
  • Zwróć uwagę czy rozmówca mówi w swoim ojczystym języku. Jeśli nie, poproś aby chociaż część rozmowy odbyła się w tym języku. Oszuści decydujący się na wyłudzenia telefoniczne zwykle nie są na to przygotowani.
  • Trzymaj się procedur opracowanych przez swojego pracodawcę. To właśnie z myślą o bezpieczeństwie firmy decydują się na dwuosobowe autoryzacje zleceń opiewających na wysokie kwoty, konsultacje nietypowych przelewów z kierownictwem itp.


Co, gdy nie udało się zapobiec oszustwu?

  • Pilnie zgłoś sprawę do mBanku. Wskaż numer rachunku odbiorcy i krótki opis zdarzenia. Pamiętaj, liczy się czas!
  • Przypominamy, że możesz skontaktować się z nami na wiele sposobów – przez contact center pod numerem 801 273 273/ 22 6 273 273, zgłoszenie do Opiekuna lub Oddziału Korporacyjnego lub wiadomość autoryzowaną w serwisie CompanyNet.
  • Zgłoś sprawę organom ścigania - przedstaw jak najwięcej szczegółów (numer telefonu rozmówcy, przebieg rozmowy itp.).


 

Kategorie:

MSP i Korporacje